Exodus - Mount Sinai is dit bewijs of ben ik te goed gelovig

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Floris1976
Forum fan

Re: Exodus - Mount Sinai is dit bewijs of ben ik te goed gel

Bericht door Floris1976 »

dikkemick schreef:Ik zou zeggen, Kijk.
Hier leer je haar een beetje kennen. Eveneens een leuk debat!
https://www.youtube.com/watch?v=CAEpc1z ... UVZJFi5aHX" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is geen duidelijk antwoord.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Floris1976 schreef:......... Ik begin steeds meer overtuigd te raken dat god er niet is, maar dit slingert me zo weer terug de narigheid in.....
Tja, en zo zijn er nog wel tientallen argumenten door gelovigen te bedenken om je telkens opnieuw terug te slingeren zolang je de opgebouwde zekerheid niet vast kunt houden..
Door ze hier éen voor éen te laten ontkrachten zal je je hopelijk toch steeds iets sterker gaan voelen maar of er ooit een einde aan je twijfels komt is de vraag zolang je nog zo makkelijk beïnvloedbaar bent.
Probeer naar boven te halen waarom je vorige twijfels te boven bent gekomen.
Laatst gewijzigd door writer op 15 okt 2015 22:40, 4 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

As an academic, she covers the actual evidence, and the answers that emerge are rather uncomfortable for those of a religious disposition. While the religious PR might indeed claim a specific narrative, the factual truth turns out to be something far more complex and quite distinctly different than the biblical narrative.

Ik zou zeggen, Kijk en oordeel zelf.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Floris1976 schreef:Dacht misschien een langzame bekeeractie. Gaat dit filmpje over bewijs voor of tegen?
Op het moment dat Dikkemick gaat evangeliseren zou ik misschien ook wel gelovig worden. Dit is namelijk ongeveer net zo waarschijnlijk als dat Sinterklaas en de Kerstman regelmatig bij elkaar een bakkie komen doen.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Floris1976
Forum fan

Octo schreef:
Floris1976 schreef:Dacht misschien een langzame bekeeractie. Gaat dit filmpje over bewijs voor of tegen?
Op het moment dat Dikkemick gaat evangeliseren zou ik misschien ook wel gelovig worden. Dit is namelijk ongeveer net zo waarschijnlijk als dat Sinterklaas en de Kerstman regelmatig bij elkaar een bakkie komen doen.
Duidelijk. Ik wou ook niemand vals beschuldigen. Zijn citaat onder zijn teksten bracht enige argwaan. Sorry Dikkemick. Heb zojuist de documentaire bekeken en was idd erg interessant. Thanks!!
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Floris1976 schreef:[qu
Duidelijk. Ik wou ook niemand vals beschuldigen. Zijn citaat onder zijn teksten bracht enige argwaan. Sorry Dikkemick. Heb zojuist de documentaire bekeken en was idd erg interessant. Thanks!!
In het debat dat ik hierboven plaatste wordt duidelijk waarom ik mijn onderschrift (zoals deze er nu staat) geplaatst heb.
Je kunt m.b.v. cherrypicking werkelijk alle kanten met de bijbel op en de gelovige maakt hier ook dankbaar gebruik van.
Dawkins hamert er steeds weer op: Waarom de bijbel nog gebruiken als er betere(!) alternatieven voor en verklaring zijn? Juist omdat de bijbel niets verklaart.
Maar de gelovige houdt kost wat kost vast aan zijn of haar geloof en zal te allen tijden die bijbel willen gebruiken. Zo ook schrijver van mijn onderscrift. De ET IS een betere (tot nu toe de enige) verklaring voor ons ontstaan. Maar een trouw bijbelgelovige kan dit niet accepteren. Zijn hele mythe valt dan in duigen. En deze mythe is zijn leven, zijn bestaan, zijn hele hebben en houwen, zijn solciale leven...alles! Dat gooi je niet 1-2-3 overboord. Dan steek je liever je kopje in het zand.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Floris1976
Forum fan

Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

De vertaling van ' Rode Zee' is volgens mij al eerder gecorrigeerd naar ' Riet Zee' Deze laatste ligt in het Noorden van Egypte en dat maakt het terugtrekken en overspoelen ook waarschijnlijker. Bijv. in combinatie met de tsunami bij het ontploffen van het vulkanische eiland Santorini, wat ongeveer in die tijd plaatsvond. Dat zou ook een kolom van vuur en rook verklaren die de weg wees. Er is geen goede reden voor een exodus door dat deel van de woestijn.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Floris1976
Forum fan

Bovenstaand verband kwam van Ron Wyatt. Ik heb wat meer over hem opgezocht en het blijkt dat hij beweerde de meest fantastische bijbelse ontdekkingen te hebben gedaan. 1 daarvan vindt ik wel apart. Hij beweerde een compleet kerkhof gevonden te hebben van wagens van de Farao in de rode zee. Ik heb alle bekende foto's bij elkaar gezocht. Bij elkaar slechts enkele wielen/assen (nauwelijks een kerkhof) waaronder 1 goud/zilver belegd wiel dat (hoe goed komt dit uit?) gedeeltelijk zichtbaar was en dus na honderden jaren nog niet bedekt met zand of koraal zoals de rest (koraal zou niet groeien op goud volgens zijn theorie). Toch vraag ik me af hoe deze wielen in de zee komen. Volgens zijn verhaal was deze vindplaats in de buurt van Mount Sinai, waar het water uit de rots (hierboven eerder vernoemd) zou zijn gestroomd toen Mozes er met zijn staf op sloeg.

Wat vinden jullie? van deze foto's?

https://www.dropbox.com/s/vgz6i78299ley ... l.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/vofz6wfxdgpws ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/shgkihgx5dju7 ... l.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/on8m0gz04guui ... l.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/xocivo4gbyuol ... m.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/syea7fshsj9bz ... l.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/mq0bvy9qluqle ... i.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/d713q7a3awebn ... 4.jpg?dl=0

Wyatt beweerde het volgende ontdekt te hebben:

- De ware ark van Noach

- Ankerstenen gebruikt door Noach

- Het eerste huis van Noach en de graven van hem en zijn vrouw

- De plaats van Sodom en Gomorra

- De ware grot in Hebron waar de aartsvaders Abraham, Isaak en Jacob en hun respectievelijke echtgenoten begraven waren.

- De plaats waar de Israëlieten de Rode Zee overstaken (volgens Wyatt de Golf van Akaba) en resten van het achtervolgende leger van de Farao

- De ware berg Sinai (volgens hem in Saoedi-Arabië bij de berg Jabal al Lawz)

- Een grot in het netwerk van tunnels onder het oude kwartier van Jeruzalem met voorwerpen uit de Tempel van Salomo

- De ware plaats van de kruisiging van Jezus bij de zogenaamde 'Garden Tomb'

- De Ark van het Verbond in een verborgen grot onder de door Wyatt gevonden ware plaats van de kruisiging

- De originele stenen tafelen met de Tien geboden

- Het bloed van Jezus dat bij de kruisiging op het verzoendeksel van de ark drupte. De ark was, volgens Wyatt's redenering 'door Gods sturing van de geschiedenis', precies onder de locatie van het kruis in een geheime grot verborgen, en het bloed zou door een rotsspleet zijn weg gevonden hebben tot op het verzoendeksel.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Floris1976 schreef:...Bovenstaand verband kwam van Ron Wyatt....

Geloof jij in Ron-Wyatt?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ron_Wyatt" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarin staat o.a. : Door veel experts werd Wyatt bestempeld als een slimme oplichter die goed leefde van de 'donaties' van volgelingen en de opbrengsten van zijn verkooporganisaties.

Onderaan een aantal externe links, volop keus.
Laatst gewijzigd door writer op 16 okt 2015 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Floris1976
Forum fan

Ik geloof niet in Ron Wat, maar vind het wel erg vreemd dat daar koraal ligt met zulke vormen. Een andere ploeg schijnt er later ook weer heen te zijn geweest en hetzelfde te hebben aangetroffen. Heb in dat materiaal het "gouden" wiel niet gezien.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Floris1976 schreef:...... Heb in dat materiaal het "gouden" wiel niet gezien.
Wat zou jij doen als je een wiel van goud zou vinden?
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Het enige dat hiermee wordt aangetoond is wat voor ongelooflijke onzin je gelovige christenen kunt wijs maken.
Is er 1 stukje boven water gebracht van het leger dat hij onder water zegt te hebben aangetroffen, zodat dit door onafhankelijke onderzoekers kan worden bekeken ?
Als er al een tweede ploeg is geweest dan hadden die toch op zijn minst tevoren als doel moeten hebben gehad om een wiel boven water te halen ?
Dat is er niet.
Hoe zou dat nou toch komen....
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Floris1976
Forum fan

Is de rots van Mozes volgens de bijbel wel gespleten?

Ik heb 2 teksten gelezen over het slaan op de rots waar water uit zou zijn gekomen (zie onderstaande teksten). Nergens zie ik staan dat de rots hierbij gespleten is. Mis ik een tekst of zijn al die mensen die op zoek zijn naar de gespleten rots van Mozes naar iets op zoek dat in de bijbel niet eens beschreven staat?

Exodus 17:6
Zie, Ik zal aldaar voor uw aangezicht op de rotssteen in Horeb staan; en gij zult op den rotssteen slaan, zo zal er water uitgaan, dat het volk drinke. Mozes nu deed alzo voor de ogen der oudsten van Israël.

Numeri 20:11
Toen hief Mozes zijn hand op, en hij sloeg de steenrots tweemaal met zijn staf; en er kwam veel waters uit, zodat de vergadering dronk, en haar beesten.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Octo schreef:Floris,

In de Bijbel zullen ongetwijfeld feiten staan. Als blijkt dat ze bijvoorbeeld onomstotelijk Sodom of Gomorra hebben gevonden is dat niets verontrustends.
Pas als het vol met zoutpilaren blijkt te staan gaan we ons eens achter de oren krabben. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie