Ook op afbeeldingen wordt deze als een komeet voorgesteld:

http://www.bijbelaantekeningen.nl/blog/ ... em-komeet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Moderator: Moderators
Het begint met "Find out the science for yourself"Willempie schreef:Ik raad jullie nogmaals aan de informatie in de onderstaande link eens goed te bestuderen. Astrologie en astronomie waren in het verleden nauw verwant. Astrologie niet te vergelijken met de huidige populaire astrologie natuurlijk.
http://www.bethlehemstar.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
I found out for myself indeed.The Star stopped! Can a star do that? Yes, it can, as we shall see
Dat is ook de reden waarom Adair er een boek over schreef. In de Verenigde Staten is Christmas zo'n big business dat planetaria in december er ook altijd een slaatje uit slaan door ieder jaar met een tentoonstelling te komen over de ster van Bethlehem. In het voorwoord van Adairs boek laat Bob Berman, een astronoom, weten dat toen hij jong was hij in zo'n planetarium werkte en ontdekte dat de wetenschappelijke leiding zich zeer wel bewust was van het bogus-gehalte:Dat beloof ik schreef:Wetenschappelijk?
Niet dus.
Wel op elke pagina uiteraard 2 a 3 verzoeken om iets te kopen of te doneren.
"Buy the DVD" , "support new research"
Kortom: Bullshit en oplichting.
Bob Berman schreef:[The Star of Bethlehem] has been a staple of holiday planetarium shows since the 1930s…[and my] very first column, published in Discover in December 1989, was a two-page spread about the Star of Bethlehem. Basically I summarized the various “explanations” shown to the public during planetariums’ annual “Star of Wonder” shows, then noted that Planetarium Directors –I’d interviewed quite a few– were well aware that each was impossible. Nonetheless, the shows remain popular, and have become such a tradition in and of themselves that no one seems bothered by such make-believe science being annually offered to the public.
De verzoeken om donaties storen mij ook. Ik begrijp best dat alles geld kost maar om daar meer de nadruk op te leggen dan wij in Nederland zouden doen is, denk ik, typisch Amerikaans. We moeten m.i. proberen rekening te houden met de cultuurverschillen tussen verschillende volken en niet om oneigenlijke redenen het kind met het badwater weggooien. Mijn mening maar hoor.Dat beloof ik schreef: Wel op elke pagina uiteraard 2 a 3 verzoeken om iets te kopen of te doneren.
Ik ging ook inhoudelijk in op jouw link.Willempie schreef:De verzoeken om donaties storen mij ook. Ik begrijp best dat alles geld kost maar om daar meer de nadruk op te leggen dan wij in Nederland zouden doen is, denk ik, typisch Amerikaans. We moeten m.i. proberen rekening te houden met de cultuurverschillen tussen verschillende volken en niet om oneigenlijke redenen het kind met het badwater weggooien. Mijn mening maar hoor.Dat beloof ik schreef: Wel op elke pagina uiteraard 2 a 3 verzoeken om iets te kopen of te doneren.
Inhoudelijk vind ik het nogal verbazingwekkend. Deze indruk wordt kennelijk gedeeld door veel anderen, waaronder een niet onaanzienlijk aantal wetenschappers. Je kunt altijd over van alles van mening verschillen maar het lijkt me op z'n minst waardevol om hier kennis van te nemen. Edoch, als jij er niets mee kunt dan is dat zo en aanvaard ik dat ook.Dat beloof ik schreef: Ik ging ook inhoudelijk in op jouw link.
Als je er zo over denkt, ga dan in op mij inhoudelijke commentaar.
Ik vind dat een vreemde term. Ik heb namelijk zo het idee dat iedere zich christen noemende zich een ware christen waant.Willempie schreef:ware christenen
Wat houdt dat "probleempje" dan precies in?Willempie schreef:Dat kan wel zijn maar geldzuchtige christenen hebben toch wel een probleempje.
Dat is m.i. niet aangetoond. Indien dit wel aangetoond wordt heeft dat uiteraard mijn volledige interesse. Maar toon dat alstublieft dan aan met argumenten en niet met ad hominems of met hier zeer voorspelbare non-argumenten.Fish schreef:Dat er aangetoond werd dat het bepaald niet wetenschappelijk was en waarom, dat interesseert je niet zo?Willempie schreef:. Mijn mening maar hoor.
Jij schijnt maar niet te begrijpen dat er niets wetenschappelijks is aan apologetiek omdat het niet falsifieerbaar is wat er beweerd wordt, dus het is wel aangetoond dat het niet wetenschappelijk is . Het punt is dat jij nog steeds niet snapt hoe wetenschap werkt en dat is geen ad hominum , dat is namelijk de essentie van waarom het zo lastig is om met jou een diwcusdie te voeren. Het heeft dus duidelijk helemaal niet jouw interesse omdat je nog steeds niet weet wat er met wetenschap bedoelt wordt en je er ook geen moeite voor doet om het te bgrijpen.Willempie schreef:Dat is m.i. niet aangetoond. Indien dit wel aangetoond wordt heeft dat uiteraard mijn volledige interesse. Maar toon dat alstublieft dan aan met argumenten en niet met ad hominems of met hier zeer voorspelbare non-argumenten.Fish schreef:Dat er aangetoond werd dat het bepaald niet wetenschappelijk was en waarom, dat interesseert je niet zo?Willempie schreef:. Mijn mening maar hoor.
En toch blijf je in het zelfde bedje ziek, Wilempje. Want zichzelf als echte christen beschouwen is niet exact noch meetbaar. de andere die geld willen inzamelen, vinden misschien dat zij wél echte christenen zijn, en anderen gewoon te gierig om "hun tienden af te geven"...Willempie schreef:Het probleem is dat er veel mensen zijn die zich christen noemen maar dat alleen maar zijn uit gewoonte of traditie, als je wilt, en er geen verdere consequenties aan verbinden. Dat zijn zogenaamde "naamchristenen". Er zijn ook mensen (een soort monsters volgens mij) die het christendom misbruiken om zichzelf rijkdom en/of macht te verschaffen. Die mensen beschouw ik niet als ware christenen. Snappie?kiks schreef:Wat houdt dat "probleempje" dan precies in?Willempie schreef:Dat kan wel zijn maar geldzuchtige christenen hebben toch wel een probleempje.
Je gaat helaas niet echt in op mijn opmerking.![]()
Groet
kiks
Tertullianus verwijst expliciet naar Galaten 1 vers 18:Nu kreeg ik echter de informatie dat de Nederlandse radikale theoloog G.A. VAN DEN BERGH VAN EYSINGA ooit een dwingend argument had gegeven voor de zienswijze dat het een latere interpolatie moet zijn. Uit de geschriften van zowel Ireneüs als Tertullianus kan men opmaken dat ze geen weet hadden van de eerste reis die Paulus (zogenaamd) maakte naar Jeruzalem, waar Paulus (zogenaamd) de broer van de Heer ontmoette.
http://www.ccel.org/ccel/schaff/anf03.v.iii.xxiii.html" onclick="window.open(this.href);return false;Afterwards, as he [Paulus] himself narrates, he “went up to Jerusalem for the purpose of seeing Peter,” because of his office, no doubt, and by right of a common belief and preaching.
Je posting is niet aan mij gericht, maar heb desondanks twee kleine vraagjes omtrent bovenstaande citaat (heb het boek van Earl Doherty overigens gelezen -- dank voor de tip!).Rereformed schreef:(...) in de zoektocht naar de historische Jezus. (...)