Je haalt zaken door elkaar en zet daardoor je gesprekspartners op het verkeerde been. Maar het lijkt me dat het onderhand toch wel duidelijk wordt.HJW schreef:Ik ontken niets.
Ik geef commentaar op de uitleg van RobbertVeen:
Jij valt de dominee bij en komt met deze opmerking:Rereformed schreef:Hij beloopt het bekende pad van de vrijzinnig gelovige, waarin toegegeven wordt dat de moderne wetenschap (in dit geval de archeologie) heeft uitgewezen dat de intocht in Kanaän zoals die in de bijbel beschreven is niet heeft plaatsgevonden, en trekt vervolgens de absoluut absurde conclusie dat de verhalen dus niet bedoeld zijn om letterlijk te nemen. Enkel "oppervlakkig gezien is er sprake van genocide, maar waarom zouden we de tekst zo lezen?"
Hier begint de verwarring. Je haalt 'versie van het gebeuren' en 'interpretatie van de tekst' door elkaar. Dat wat er verhaald wordt wellicht niet letterlijk heeft plaatsgevonden wordt door niemand in dit debat ontkend. De moderne wetenschap heeft zelfs het bestaan van Mozes in twijfel getrokken. Maar dat staat volledig los van hoe de tekst bedoeld is gelezen te worden.HJW schreef:Het is blijkbaar alleen toegestaan om de teksten letterlijk te nemen in het OT.
Andere versies, andere interpretaties worden (zonder onderbouwing) belachelijk gemaakt in niet mis te verstane woorden.
De tekst bedoelt wel degelijk te zeggen dat er ooit een Mozes was die direct communiceerde met God. Zoals je zelf nu ook toegeeft dacht de schrijver inderdaad dat God opdracht gaf aan Mozes tot het voeren van oorlog. Er is dus helemaal geen sprake van dat jij de tekst niet letterlijk neemt.
Het is buitengewoon vreemd dat wanneer iemand verontwaardigd is over het feit dat de meest gruwelijke teksten die er maar te vinden zijn - waarin oorlog en zelfs genocide een goddelijke sanctie krijgt - nog steeds onderdeel zijn van waar mensen hun godgeloof op baseren -, deze persoon door jou voor fanatiek wordt uitgemaakt, en die teksten niet.HJW schreef:Ik heb niet het fanatisme wat jij hebt, en dus ben ik blind.....tja.
Misschien is jouw fanatisme wel het probleem. Ooit wel eens in je opgekomen ?
Hier laat je goed zien dat je zaken door elkaar haalt. Er is in dit debat helemaal niemand die de bevindingen van de archeologie ontkent. Het onderwerp van gesprek is wat de bijbeltekst bedoelt te zeggen.HJW schreef: Tja.....zit je nou bewust de boel te verdraaien of heb je niet door wat je doet ?
Als ik heb over archeologie dan heb ik het erover dat er geen aanwijzingen zijn om te veronderstellen dat de overname van Kanaan zo extreem gewelddadig heeft plaatsgevonden als beschreven.
Dat jij dan aankomt met een tekst die god tegen Mozes gezegd zou hebben.......jij weet toch ook wel dat dat niets met archeologie te maken heeft. Kom op, even serieus blijven.
Je geeft hier toe dat de tekst inderdaad oorspronkelijk bedoeld is om letterlijk gelezen te worden. Dat we daar niets aan gaan veranderen staat haaks op wat je eerder zei, dat het anders geïnterpreteerd kan worden.HJW schreef:Dat ze er toen niets onbehoorlijks in zagen, daar gaan we echt niets aan veranderen.
Nee, dat is niet de vraag voor eenieder die zich bezig wil houden met wat een tekst probeert te zeggen. De tekst gaat er eenvoudig van uit dat hij wel degelijk bestaan heeft en de uitverkoren persoon is geweest die direct toegang had tot God.Het is maar de vraag of Mozes heeft bestaan en of het dus allemaal wel heeft plaatsgevonden.
Nee! Het is niet pas walgelijk indien ze hebben plaatsgevonden. Het is walgelijk wat in de tekst onderwezen wordt; ongeacht of het gebeurd is of niet.Maar het zijn walgelijkheden als het is gebeurd, geen discussie over mogelijk.
Inderdaad, maar dat is duidelijk niet de opvatting van de oorspronkelijke schrijver, oftewel niet wat de tekst bedoelt te zeggen. En bijgevolg zullen zolang deze teksten meegedragen worden als 'heilige teksten' die als godsopenbaring beschouwd worden, vele gelovigen deze opinie niet delen.Maar ik denk dat het gewoon mensenwerk is geweest en niet door een goddelijkheid geinitieerd.
Beschimpen van mensen? Hoho even, HJW. Ik heb RobbertVeen gewezen op een grove denkfout. Hij trekt uit het feit dat de archeologie heeft uitgewezen dat deze dingen nooit werkelijk gebeurd zijn de conclusie dat de verhalen dus niet bedoeld zijn om letterlijk te nemen. Deze conclusie is absurd. Zoals Berjan het goed verwoordt kun je uit het feit dat wij nu weten dat zaken anders zijn gegaan niet concluderen dat de schrijvers van die teksten er een andere bedoeling mee gehad moeten hebben.En dus zouden we er aan moeten werken dat mensen anders tegen de teksten aan gaan kijken. En ik denk dat jouw methode niet gaat werken. Mensen beschimpen en beledigen zal niet tot nadenken aanzetten.
Enkel "oppervlakkig gezien is er sprake van genocide, maar waarom zouden we de tekst zo lezen?" is hoe de dominee eindigt. Dat is dus geen verantwoorde exegese, maar praat voor gelovigen van het ongeneeslijke soort.
Bovendien ben ik van mening dat we er helemaal niet aan moeten werken dat mensen anders naar die teksten gaan kijken. Juist integendeel, mensen moeten erop gewezen worden wat de oorspronkelijke betekenis van deze teksten is, zodat ze er volkomen afstand van gaan nemen, hun geloof dat deze primitieve basis heeft volledig opgeven. Jij schijnt dat een hopeloze zaak te vinden, maar ik deel die opvatting niet. Onze hele seculiere maatschappij is het resultaat van een paar eeuwenlang mensen erop wijzen hoe primitief hun bijbeltje is. De meeste mensen hebben daarom hun bijbel aan de kant gelegd. Ik heb zelf mijn geloof opgegeven door dit in te zien, en ik heb vele andere gelovigen via mijn schrijven geholpen hun geloof op te geven.
Beste HJW, ik ben je opmerkingen aan mijn adres over beschimpen, fanatisme en nu ook nog geobsedeerdheid wel zat. Ik ben enkel bezig met wat helder denken is en wat niet.HJW schreef: Ik speel geen spelletjes, ik ben gewoon oprecht. Ik heb alleen niet het fanatisme en de geobsedeerdheid die jij tentoon spreidt.
Je zet de discussie over wat de bijbelteksten oorspronkelijk bedoelen te zeggen om tot een discussie wat je het liefst de bijbel wil laten zeggen voor de moderne gelovige, om het geloof maar zo min mogelijk schadelijk te laten zijn. Dat is steeds de aanleiding voor wat je schrijft, maar het is een andere discussie. Een discussie die men in de kerk maar moet voeren, want zoals gezegd doet ieder gezond denkend mens helemaal niet mee aan het eerbiedigen van deze primitieve teksten. Hij zet zijn geloof erin volledig aan de kant.HJW schreef:Ik zou veel liever de positieve teksten willen benadrukken.
Met christelijk gedachtengoed omgaan zoals op meerdere punten in dit forum gebeurt leidt alleen maar tot radicalisering in christelijke groepen.