Dit is een belangrijke mededeling om te onthouden.
De kunst van het modereren is de door mij gekozen titel van dit topic, de kunst van het matigen is een titel die ik ook nog even overwogen heb.
Modereren betekent dus letterlijk matigen, Google leverde het volgende resultaat.
Woordenboeklink: Modereren
3 definities op Encyclo
I.) minder ingrijpend of minder extreem maken; matigen, temperen, verzachten
II.) 1) Beperken 2) Matigen 3) Temperen 4) Verzachten
III.) Het voeren van redactie, beheer, of voorzitterschap van een discussiegroep. De aard en mate van moderatie verschilt per discussiegroep.
.zorgen voor een goed verloop van de uitwisseling van informatie en ideeën in een gesprek of in een nieuwsgroep of op een website
Nog niet zo lang geleden werd onderstaand bericht hier op Freethinker geplaatst. Onder de rubriek FT Nieuws in het gesloten topic Mededelingen Beheer. Door de nieuwst aangestelde moderator geschreven maar dus uit naam van het gehele moderatorteam.
De link naar het topic, even terugscrollen naar do apr 09, 2015 2:55 pm
Mijn samenvatting van dit bericht is dat de oude koers niet is bevallen want daardoor is het hoge niveau van de discussies gedaald en de algehele sfeer op Freethinker is slechter geworden. Als oorzaak van de verslechtering wordt het bieden van te veel vrijheid genoemd en het te vaak ontbreken van moderatie als dat wel nodig was. En de nieuwe uitgestippelde koers is meer moderatie, de forumregels scherper toepassen en overtredingen strenger bestraffen.Nadere uitleg van de koers voor Freethinker om het door ons gewenste niveau en sfeer weer te kunnen gaan voeren.
In de koers van afgelopen jaar is gepoogd zo min mogelijk te modereren en zoveel mogelijk de vrijheid van meningsuiting te laten prevaleren.
En dat voor iedere forumgebruiker.
Het is echter gebleken dat de allereerste punten van onze doelstellingen hieronder zwaar te lijden hebben gehad.
freethinker.nl is opgezet met de volgende algemene doelstellingen:Daarom is er besloten toch meer aandacht te gaan geven via moderatie.• Het stimuleren van kritisch en vrij kunnen denken over maatschappelijke kwesties vanuit een wetenschappelijk, logisch, skeptisch en rationeel oogpunt. De rede voert de boventoon, waarbij argumenten en feiten de grootste rol spelen.
• Het bieden van een discussieplatform van hoog niveau over wetenschap, vrijdenken, spiritualiteit, (verlichtings)humanisme, kritisch denken, religie, skepticisme, atheïsme en agnosticisme, maatschappelijke onderwerpen en daaraan verwante filosofie.
• Het nuanceren of weerleggen van de excessen, waarheidsclaims en drogredeneringen van georganiseerde groepen. Onder deze groepen verstaan wij ook religieuze en levensbeschouwelijke bewegingen.
We vragen jullie allemaal om jullie medewerking, want we doen dit ook met zijn allen.
Die sfeer moet veranderen.
Graag iedereen zijn eigen best doen in de discussietopics een goede sfeer te behouden en een melding naar de moderatie doen, als hij vindt dat er iets niet door de beugel kan.
Het kan duidelijk niet meer door de beugel als niet meer rationeel gedacht kan worden en te emotioneel gereageerd gaat worden naar medeforummers.
Bedenk dat we samen clubleden zijn.
Ik wil aan allemaal vragen niet te flauw te doen om voor een wissewasje aan de bel te trekken.
Bij ernstige zaken:
Waarschuwingsteken rechtsboven het bericht wat je leest.
Vul reden van melding in of omschrijf het vlg. artikelnummer in Forumregels.
viewtopic.php?f=26&t=2511#p53036
Dat zal in het moderatieteam worden besproken.
De uitslag is er misschien niet binnen 24 uur, als er geen duidelijkheid is.
Als de melding als terecht wordt bevonden, dan zal dat consequenties hebben.
Dus niet willekeurig, omdat iemand chagrijnig is geworden, omdat hij niet kan winnen, maar omdat het vlg. de statuten is van ons forum.
Bevallen de statuten van ons forum niet, dan is iedereen vrij om te blijven, als hij daarmee toch om wil en kan blijven gaan en om te vertrekken als hij dat niet wil of kan.
Bij dwingende berichten het forum naar eigen hand te willen zetten volgt een waarschuwing.
Maar verbeter mij maar als mijn samenvatting niet goed is.
Mijn eerste gedachte bij deze mededeling was, is dat zo? Is alles wel waar wat daar geschreven wordt. Is de sfeer in het algemeen werkelijk zoveel slechter geworden en komt dat omdat het moderatieteam de teugel losser hebben gehouden. En is door bewust meer afstand houden van de moderatie het niveau van de Freethinkerdiscussies werkelijk zoveel gedaald dat ingrijpen (de nieuwe koers) noodzakelijk is.
Ik heb zo mijn twijfels. Ik zou graag de argumenten op rij willen zien die deze mening ondersteunen.
Want volgens mij zou voor 'het gezakte niveau en kwaliteit' waar over geschreven wordt de moderatoren hun hand veel dieper in eigen boezem mogen steken, want mijn eigen ervaringen met moderatorgedoe van de afgelopen periode vanaf begin 2014 tot nu is dat het modereren op Freethinker een behoorlijk stuk slechter van kwaliteit is geworden. De schade voor mij als individueel onafhankelijk actief freethinkerforummer welke ik geleden heb door een reeks incidenten met slechte moderatie is aanzienlijk. Ze hebben dus wel een punt want voor mij is de sfeer dus wel een stuk slechter geworden. Ik kan over de laatste periode veel voorbeelden opnoemen van hoe het mis is gegaan met de moderatie, onnodige en vaak botte moderatie-ingrepen, onnodige slotjes, bij ontsporingen kiezen voor de verkeerde partij en heel veel ontbreken van moderatie waar deze m.i wel noodzakelijk was. Naar mijn mening is er afgelopen periode veel te veel mis gegaan met het modereren. Men lijkt steeds meer onbekwaam om de kunst van het modereren ( matigen ) van uit de hand lopende of gelopen discussies op Freethinker in praktijk te brengen.
En het lijkt niet beter te gaan worden met de nieuwe 'koers', eerder integendeel.
Ik lees hieruit dat de vrijheid van meningsuiting verder wordt ingeperkt.In de koers van afgelopen jaar is gepoogd zo min mogelijk te modereren en zoveel mogelijk de vrijheid van meningsuiting te laten prevaleren.
Dat kan best, maar ik zou wel eens gezamenlijk willen vaststellen hoe slecht die sfeer dan wel is/was en voor welk deel moderatie zelf verantwoordelijk is voor die slechte sfeer. En ik wil ter discussie stellen of voorgestelde zozijnonzeregeltjesmoderatie niet eerder de sfeer verder verpest dan verbetert.Die sfeer moet veranderen.
Ik durf te stellen dat afgelopen jaar heel veel van de door mij geopende topics grondig zijn verpest door ondeskundige moderatoringrepen. Ik wil niet zeggen dat de moderatoren het nooit goed doen of dat alle voor mij nadelige mod-ingrepen onterecht zijn geweest maar veel m.i. dus wel. Ik kan genoeg voorbeelden zo uit mijn hoofd oplepelen, dat ga ik nu niet doen.
Als voorbeeld van een suggestie om het moderatoren beter te doen plaatsvinden is een cursus hoe herken en neutraliseer ik een notoire ordinaire ruziezoeker een aanbeveling.
Als iemand daar behoefte aan heeft, ik wil best een lijstje maken van incidenten waarbij een ruziezoeker alle vrijheid krijgt om ruzie te maken en bij verpesten van een topic daarbij wordt bijgestaan door een ondeskundige/partijdige moderator.
Voorlopig wil ik het hier bij houden, maar er is nog veel meer wat ik nog kwijt wil.
Daarom wil deze eerste bijdrage van dit topic eindigen met deze vaststelling en bijbehorende stelling. Mijn eerste suggestie dus.
.
De kwaliteit van het modereren is op Freethinker het afgelopen jaar verminderd. Het moderatieteam zou in moeten zien dat meer moderatie niet de oplossing is voor een hoger niveau van discussie voeren en een betere sfeer op dit forum, de oplossing is vooral meer vakkundig modereren.