Misschien had ik last van 'overspronggedrag'

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

worteltje
Forum fan

Re: Misschien had ik last van 'overspronggedrag'

Bericht door worteltje »

MeFlower88 schreef: Ik dacht al wel dat mijn manier van geloven wellicht 'aangepast' mocht worden en dat wordt nu bevestigd. Ik neem Genesis sowieso niet meer letterlijk. Maar ik geloof nog steeds in God. Mijn godsbeeld is aan het veranderen, en dit is niet makkelijk maar het is uiteindelijk wel positief.
Gister moest ik leren voor een tentamen (heb ik vanavond :o ) Moleculaire biologie. Ik was opnieuw onder de indruk van de complexiteit van het DNA en allerlei regelprocessen binnen cellen. Geloof begint met verwondering ;).
heee plot twist :) interessant.
Mag ik vragen waarom je gelooft? ;)
En hoe ga je om met het feit dat er zoveel verschillende godsbeelden zijn, en je dus blijkbaar zomaar van godsbeeld kunt overstappen? Wat zou God daarvan vinden
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 »

worteltje: de vraag wat God daarvan zou vinden is denk ik niet van toepassing, omdat ik niet geloof dat het zo 'werkt'.
En waarom ik dan nu toch geloof? Wellicht door een stuk opvoeding, maar ook door die persoonlijke ervaringen. En ik vind het blijkbaar erg moeilijk om te geloven dat er geen Schepper is.

Mooi filmpje Bonjour.
Maar deze god (van jou) heeft al zoveel water bij de wijn moeten doen. Waar houdt dat op?
Ja daar zit ik zelf ook wel mee. Geen idee.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

MeFlower88 schreef:
Maar deze god (van jou) heeft al zoveel water bij de wijn moeten doen. Waar houdt dat op?
Ja daar zit ik zelf ook wel mee. Geen idee.
Als je God uit de christelijke dogma's haalt, waarom zou het dan niet zo kunnen zijn dat je dan geen water bij de wijn doet, maar juist het water uit de wijn haalt.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

MeFlower88 schreef:
Gister moest ik leren voor een tentamen (heb ik vanavond :o ) Moleculaire biologie. Ik was opnieuw onder de indruk van de complexiteit van het DNA en allerlei regelprocessen binnen cellen. Geloof begint met verwondering ;).
Goed gegaan?
Ken je deze serie?

Is hier verwondering voor nodig of een miljard jaar evolutie om van oersoep naar ééncelligen te komen?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
MeFlower88
Forum fan

Interessante opmerking HJW!!

Ik heb helaas nu geen tijd om het filmpje te kijken, maar ben bezig met voorbereiden op het volgende vak (Ontwikkelingsbiologie, over embryo's van vertebraten) en ik lees in de inleiding dit:

Volgens Aristoteles (voor zover bekend, de allereerste embryoloog) begint wetenschap met
verwondering: “It is owing to wonder that people began to philosophize, and wonder remains
the beginning of knowledge” (in: Gilbert, 2008).

:D :D :D grappig (omdat ik zei dat geloof met verwondering begint)

Zal het filmpje z.s.m. bekijken.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

MeFlower88 schreef:Interessante opmerking HJW!!
Ik heb ook zo mijn momenten. 8*)

Het is wat ik zelf ervaren heb. Het zicht wordt wat beter.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MeFlower88 schreef: Volgens Aristoteles (voor zover bekend, de allereerste embryoloog) begint wetenschap met
verwondering: “It is owing to wonder that people began to philosophize, and wonder remains

:D :D :D grappig (omdat ik zei dat geloof met verwondering begint)
- Is dat niet de bron van alle denken en kennis de hele mensheid door?

Is dat niet één van de componenten, steeds vaker aanwezig in een levend wezen die de mens uiteindelijk tot mens heeft doen evolueren?
Het denken, willen weten, omdat ze zich verwonderen en het willen delen en doorgeven?

- Dat religie niet verwondering als oorzaak heeft, maar een samenraapsel is van antwoorden op die verwondering door mensen gegeven?

Hooguit zou ik en verwonderende bewondering zien als de kern van een spiritueel denken.
Maar dat heeft zijn uiting in allerhande soort van menselijke creativiteit, zoals ook het vastleggen van alles wat mensen niet alleen bezighoudt qua denken, maar vooral ook qua ervaren.
Denk aan het bijzondere van beeldende kunst en ook alle andere pakkende literatuur, waarvan de Bijbel slechts een klein voorbeeld is.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

@ MeFlower.
Misschien kun je wat met dit topic.
Ik heb hier een reactie gegeven, waarvan ik benieuwd ben wat jij ervan vindt.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 88#p466388" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MeFlower88 schreef:En waarom ik dan nu toch geloof? Wellicht door een stuk opvoeding, maar ook door die persoonlijke ervaringen. En ik vind het blijkbaar erg moeilijk om te geloven dat er geen Schepper is.
O, maar er zijn scheppers, Heel veel scheppers. Er zijn zandscheppers, kunstenaars, ontwerpers, van alles en nog wat. Ik ben ze overal tegengekomen. EEn god ujiteraard niet. Ik vind het niet zo moeilijk om te geloven dat wat ik nergens kan waarnemen, mogelijk helemaal niet bestaat. . .
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MeFlower88 schreef: En ik vind het blijkbaar erg moeilijk om te geloven dat er geen Schepper is.
:wink:
Dat geven heel veel gelovigen aan en dat is waarschijnlijk ook de grootste reden van het ontstaan van de diverse religies.

Alleen kennis van het ontstaan van onze wereld zoals die nu is, geeft dan andere antwoorden.
Ik kon op een gegeven moment steeds moeilijker geloven, dat er wel een schepper was.
Maar ook ik had nog jaren, bijna mijn halve leven, nodig om mijn godsbesef los te laten.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Volgens Aristoteles (voor zover bekend, de allereerste embryoloog) begint wetenschap met
Verwondering daar zit het woord wonder in als stam, het is de bedoeling van verwonderen dat je het voorbij het wonder trekt en zonder wens denken of magisch denken over die kinderlijke schaduw heenstapt .
Ik denk eerder dat wetenschap begint op het snijpunt van het kinderlijke waarom naar het meer volwasenner hoe en waardoor .
Filosoferen alleen is niet genoeg er moet methode aangebracht worden in de impuls verbaasd te zijn over wat je ervaart en wat je opvoeding en omgeving je laat denken over die ervaring.
De grap is namelijk dat een overtuiging ook je ervaring beinvloedt, je moet maar eens terug gaan naar de plaatsen waar je als kind speelde en de herinnering daaraan vergelijken met de ervaring die je er nu bij hebt. Soms lijkt er niets verandert, maar dat kan eigenlijk niet want het perspectief is al anders dan dat het was. Een reunie van je kleuterklas is leuk als je volwassen bent, ik kan nog niet met een been op die stoeltjes zitten waar ik toen nog zonder enig probleem op kon zitten.
Alles verandert mee met de per eptie terwijl vaak de maat die je zelf bent en ook vanzelfsprekend verandert is, onveranderd schijnt .
Verwondering over dat het beeld dat je had niet meer overeenkomt met dat wat je nu hebt is waar wetenechap begint en juist geloof ophoud, geloof is conservatief en statisch , wetenschap is progressief en dynamisch .
Verwondering en geloof zijn maar heel even samen , daarna moet je er afscheid van nemen en verwondering alleen maar als een impuls zien .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
MeFlower88
Forum fan

Een mooi stel reacties weer, bedankt!

Ik begrijp jullie ook. Op dit moment weet ik het allemaal weer niet ;), lastig, twijfelaar zijn :D .

Ik ga naar het topic kijken Maria.
MeFlower88
Forum fan

Interessant en leuk dat je ook naar mijn stukje hebt verwezen ;). Ik vind het mooi dat er met respect over gelovigen /twijfelaars gepraat wordt!
Ik heb helemáál geen angst of wat dan ook voor atheïstische meningen, ik ben er juist nieuwsgierig naar :).

Ik zelf ben nu op volgende punt gekomen; ik accepteer de evolutietheorie en de natuurwetenschappelijke feiten die zijn bewezen, maar nog steeds wil dat niet zeggen dat er niet een God zou zijn. Genesis kan ik niet letterlijk nemen.
worteltje
Forum fan

Bericht door worteltje »

@meflower
En de rest van de bijbel? Jona in de vis, splitsen rode zee, leeuwenkuil, geboren uit een maagd, op water lopen, opstanding van velen, duivels uitdrijven naar varkens etc.
Sommige wel letterlijk, anderen niet?
Op een gegeven moment toen ik in die twijfel zat moest ik eerlijk zijn dat ik het eigenlijk allemaal niet echt meer kon geloven.
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MeFlower88 schreef:Interessant en leuk dat je ook naar mijn stukje hebt verwezen ;). Ik vind het mooi dat er met respect over gelovigen /twijfelaars gepraat wordt!
Ik heb helemáál geen angst of wat dan ook voor atheïstische meningen, ik ben er juist nieuwsgierig naar :).

Ik zelf ben nu op volgende punt gekomen; ik accepteer de evolutietheorie en de natuurwetenschappelijke feiten die zijn bewezen, maar nog steeds wil dat niet zeggen dat er niet een God zou zijn. Genesis kan ik niet letterlijk nemen.
Zoals reeds eerder gezegd kan ik dat wel. Zolang er geen objectieve en herhaalbare waarnemingen zijn die op het tegendeel wijzen, blijf ik da theorie verderdigen dat er geen god is, die ook daawerkelijk nog aanbeden wordt.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie