Hoe is het in de hemel?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Hoe is het in de hemel?

Bericht door Maria »

https://www.facebook.com/freethinker.nl ... 2600743294" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel gelovigen denken zeker te weten hun geliefden terug te zien.
Bij velen is het zelfs het punt waarop ze zijn gaan geloven.
Anderen willen daarom vasthouden aan hun geloof.
Bovendien: Altijd gelukkig en nooit meer ziek.
Wat een belofte wordt er gedaan!

Altijd een vader.
Altijd bij Jezus.

Over de rest van wat of wie ze in de hemel tegenkomen en wat dan de omstandigheden zijn wordt niet nagedacht.

Afbeelding
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
doctorwho
Ontoombaar

Re: Hoe is het in de hemel?

Bericht door doctorwho »

Met zijn allen tegelijk bij god de vader en Jezus. dat wordt dringen maar dat zal de almachtige wel een quantum foefje voor hebben door het weefsel van het tijdruimte continuüm zo te frommelen dat ieder meent aan bod te komen terwijl men a la the matrix in zijn/haar eigen coconnetje ligt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik heb ook al van dit soort discussies gehad. De beelden van gelovigen lopen giga uiteen hierover.

Andere voorbeelden zijn:
Moeder overlijdt en hoopt haar zoon terug te zien in de hemel. Als haar zoon er eindelijk is, is het een oude opa. De oorspronkelijke moeder-zoon relatie is er echt niet meer.

Weduwnaar hertrouwt en komt later tegelijk met nieuwe vrouw in hemel. Daar staat eerste vrouw te wachten. Zouden de vrouwen in zijn voor triootjes?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

above us only sky . . . .
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ho even. je komt alleen bij de Vader etc. als je het juiste geloof aanhangt MET de juiste interpretatie hiervan.
Dan heb je uiteraard zo'n 10.000 opties om uit te kiezen, maar daar gaat het nu niet om.
Want vergeet niet, dat zij die naar de Christelijke hemel gaan, in al die andere hellen terecht komen.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Volgens de bijbel is het zo:
Gelovigen hebben de hoop (= verwachting = zekerheid) dat hun geest na het sterven naar de hemel gaat. Hoe dat zal zijn en of je daar je geliefden zult zien en herkennen is niet vermeld.
Op de jongste dag als Jezus terugkomt zullen de graven opengaan en zullen de gelovigen hun lichaam weer terug krijgen, dat dan niet langer onderhevig zal zijn aan ziekte en vergankelijkheid. Wel is duidelijk, dat er geen homo- of heteroseksuele relaties meer zullen zijn. Dat weten we, omdat Jezus antwoordt op een cynische vraag van de Sadduceeën, die niet geloofden in de opstanding van de doden.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Karssenberg schreef:Volgens de bijbel is het zo:
Gelovigen hebben de hoop (= verwachting = zekerheid) dat hun geest na het sterven naar de hemel gaat. Hoe dat zal zijn en of je daar je geliefden zult zien en herkennen is niet vermeld.
Op de jongste dag als Jezus terugkomt zullen de graven opengaan en zullen de gelovigen hun lichaam weer terug krijgen, dat dan niet langer onderhevig zal zijn aan ziekte en vergankelijkheid. Wel is duidelijk, dat er geen homo- of heteroseksuele relaties meer zullen zijn. Dat weten we, omdat Jezus antwoordt op een cynische vraag van de Sadduceeën, die niet geloofden in de opstanding van de doden.
De geest.
Grappig.
Want in die zin verschillen Paulus en de overige schrijvers van het NT nogal van mening. Is het nu het grofstoffelijk lichaam dat (in geval van Jezus en sommige Romeinse goden) is opgestaan, of het Paulus'-geestelijke (zoals in de andere Joodse sekten uit die tijd), of zoals jij schrijft: Eerst geestelijk, dan weer lichamelijk??
Je maakt het er niet duidelijker op!
Maar als jou definitie van geloven correct is, dan weet ik pertinent zeker dat er elders in het heelal leven is en dat Angelina Jolie van mij houdt.
Wat kan geloof toch heerlijk zijn!
je belazerd jezelf met prettige gedachten en ....voila! het wordt bewaarheid. En...De Moslim weet ook zeker dat hij of zij in de hemel komt. Wederom 2 zekerheden welke elkaar uitsluiten.
Het andere topic waar ik deze vraag stelde heb je dood laten bloeden, maar misschien dat je hier wilt uitleggen wat we onder het woord "zekerheid" moeten verstaan.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 06 mar 2015 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

De bijbel heeft geen mening. Ze bestond nog niet ten tijde dat Jezus geleefd zou hebben. De meeste bijbelboeken kennen geen mogelijkheid voor eens mens om naar de hemel te gaan. Welk bijbelboek geeft jou de inspiratie om te denken dat zoiets bestaat.

Mag ik je deze draad in overweging geven? Alsmede de suggestie om zelf een dergelijke vraag te stellen aan niet-Christenen in "Christendom/Judaisme" ?
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Je laat je zeker niet cremeren?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Karssenberg schreef:Volgens de bijbel is het zo:..........
Hoe het in de Bijbel staat weten we allemaal, die hierin geïnteresseerd zijn.
Al dan niet figuurlijk als uitleg en met vraagtekens voor degenen die het niet kunnen accepteren.
"Want dat kunnen wij niet met onze hersens en Gods wegen zijn ondoorgrondelijk."
Dat verhaal kennen we ook allemaal.
Dat is ook niet het onderwerp.

Het gaat nu om de gedachtegang, die in dit stukje strip wordt verbeeld.
Wat denk jij als gelovige daarbij.

Geloof en weet jij, dat je met je geliefden in de hemel komt, dus hen terugziet?
En ook alle mensen, die jij niet zo zag zitten.
En ook alle mensen waarvan de ouderwetse Bijbelvaste gelovige zal geloven, dat die wel in de hel zal zitten, tenzij hij zich alsnog bekeerd heeft.

Oh nee... vlg. veel moderne gelovigen bestaat alleen nog de hemel.
Dan wordt het helemaal moeilijk.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Matteus 22:23-33 schreef: De sadduceeën en de opstanding

Te dienzelfden dage kwamen tot Hem de Sadduceen, die zeggen, dat er geen opstanding is, en vraagden Hem.
Zeggende: Meester! Mozes heeft gezegd: Indien iemand sterft, geen kinderen hebbende, zo zal zijn broeder deszelfs vrouw trouwen, en zijn broeder zaad verwekken.
Nu waren er bij ons zeven broeders; en de eerste, een vrouw getrouwd hebbende, stierf; en dewijl hij geen zaad had, zo liet hij zijn vrouw voor zijn broeder.
Desgelijks ook de tweede, en de derde, tot den zevende toe.
Ten laatste na allen, is ook de vrouw gestorven.
In de opstanding dan, wiens vrouw zal zij wezen van die zeven, want zij hebben ze allen gehad?
Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods.
Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in den hemel.
En wat aangaat de opstanding der doden, hebt gij niet gelezen, hetgeen van God tot ulieden gesproken is, Die daar zegt:
Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden.
En de scharen, dit horende, werden verslagen over Zijn leer.
Zij zijn als engelen gods. Hoe zijn engelen gods?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Geslachtsloos, daarom ook geen mannen en vrouwen en dus ook geen sex.
Gelukkig ook geen mensen meer, die in het verkeerde geslachtelijke lichaam geboren zijn.
Maar wel liefde neem ik aan.

Maar dan kan een kind nooit zijn vader en moeder terugzien.
En een kind ook niet zijn ouders, want hoe zien die er dan uit?

En als er geen mannen of vrouwen zijn, maar we allemaal geslachtsloos zijn, wat blijft er dan nog over van mijn geest, die toch volledig gegroeid is in het besef vrouw te zijn.
Ben ik dan nog wel ik?

Blijft nog mijn vraag:
Hoe is dat dan in het einde der tijden, als de doden herrijzen en een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komt?
Zijn we dan ook geslachtsloos?
Benen en armen zijn aangegroeid, maar borsten en penissen verwijderd.
Wij zijn dan allemaal plat van boven en van onderen met 2 gaatjes.
Ook te grote strottenhoofden zijn wat verkleind en we zingen allemaal als sopranen.

Maar ja....
We zijn dan ook engelen.

Met dat antwoord zullen we het moeten doen.
Wij hebben dan ook geen groot denkhoofd om dat allemaal te kunnen bevatten.
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Maria schreef: Hoe het in de Bijbel staat weten we allemaal, die hierin geïnteresseerd zijn.
Al dan niet figuurlijk als uitleg en met vraagtekens voor degenen die het niet kunnen accepteren.
"Want dat kunnen wij niet met onze hersens en Gods wegen zijn ondoorgrondelijk."
Dat verhaal kennen we ook allemaal.
Dat is ook niet het onderwerp.

Het gaat nu om de gedachtegang, die in dit stukje strip wordt verbeeld.
Wat denk jij als gelovige daarbij.

Geloof en weet jij, dat je met je geliefden in de hemel komt, dus hen terugziet?
En ook alle mensen, die jij niet zo zag zitten.
En ook alle mensen waarvan de ouderwetse Bijbelvaste gelovige zal geloven, dat die wel in de hel zal zitten, tenzij hij zich alsnog bekeerd heeft.
Men is hier niet zo gecharmeerd van geloofsgetuigenissen. Daarom probeerde ik het objectief te houden: 'in de bijbel staat het zo'. Want dat het zo is de bijbel staat is een feit.
Maar nu vraag je wat ik geloof. Wel, ik geloof zeker dat ik en mijn geliefden, voorzover ze gelovig zijn of waren, in de hemel komen. Mijn zus is drie jaar geleden overleden en zij geloofde niet, althans heeft dat niet naar ons laten blijken. Dus over haar heb ik die zekerheid niet.
Ja, ook alle mensen die ik niet zo zag of zie zitten. Overigens moet ik nu al en niet pas straks alle mensen, die ik daadwerkelijk of digitaal tegenkom liefhebben.
Ik weet niet of alle mensen, die niet naar de hemel gaan naar de hel gaan. God is barmhartig en rechtvaardig en zal - dat geloof ik - over alle mensen oordelen. Maar hoe dat oordeel uitvalt, daar ga ik niet over.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mijn zus is drie jaar geleden overleden en zij geloofde niet, althans heeft dat niet naar ons laten blijken. Dus over haar heb ik die zekerheid niet.
Dat lijkt me een naar idee. Je gaat een aantal mensen terugzien, maar over het lot van de niet-gelovige vrienden en familie moet je maar afwachten. Of zie je dat anders?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef:
Mijn zus is drie jaar geleden overleden en zij geloofde niet, althans heeft dat niet naar ons laten blijken. Dus over haar heb ik die zekerheid niet.
Dat lijkt me een naar idee. Je gaat een aantal mensen terugzien, maar over het lot van de niet-gelovige vrienden en familie moet je maar afwachten. Of zie je dat anders?
Je haalt de woorden uit mijn mond. Hoe kun je een god aanbidden die er voor zorgt dat je familieleden (die zich er niet toe konden aanzetten te geloven, omdat ze een andere eerlijke rationele keuze hadden gemaakt) branden? Ik ga er gemakshalve vanuit dat de zus van K een goed persoon was.
Verder zou ik wederom mijn andere vraag beantwoord zien. Is het in de hemel met stoffelijk lichaam dan wel geestelijk? Wie heeft gelijk: Paulus of de latere (her)-schijvers?

Andere godsdiensten denken wellicht anders over een hemel:
http://www.religionfacts.com/big_religion_chart.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De vergelijkingskaart kun je downloaden!
Plaats reactie