DiMensie schreef:
Karssenberg schreef:Daarom deze vraag (ook aan anderen): kunnen jullie verschil zien tussen geloven in zomaar van alles en nog wat en geloven in dingen, die in de bijbel zijn toegezegd? Ook al geloof je zelf niet dan nog zou je dit onderscheid wel kunnen zien, denk ik. Dat voorkomt in ieder geval, dat gelovigen keer op keer voor de voeten geworpen wordt, dat ze zomaar in het bestaan van kabouters en Ufo's en vliegende theepotten kunnen geloven.
Als ex-gelovige begrijp ik waar je het over hebt, maar je doet wel meteen de gelovigen in UFO's, kabouters en elfjes hetzelfde aan hetgeen je ongelovigen verwijt dat ze jou aandoen. Echt waar, er zijn echt mensen die geloven in Sinterklaas, UFO's, kabouters en elfjes, waarom zie je hun geloof als minderwaardig dan het jouwe?
Jij beweert te geloven in dingen die in de Bijbel zijn toegezegd. Ja, dat is anders dan geloven in Sinterklaas, UFO's, kabouters en elfjes. Maar meer is het zeker niet, wel anders. Geloof me ...
.
Ik zie liever antwoord op zijn eigen vlak. Het onderscheid tussen Islam, Hindoeisme, Mormonisme en christendom. Hoe gaan
ZIJ bepalen wie de juiste visie heeft? Ze kunnen nl. niet alle 4 waar zijn. En dat antwoord blijft Dhr. K mij (en de rest die hierin geïnteresseerd is) schuldig.
Wat ik dus wil is een eerlijke discussie volgens enkele zeer bruikbare regels. Als ik hier blijf roeptoeteren dat de ET waar moet zijn OMDAT R. Dawkins dat zegt, ben ik een marionet van een persoon (of boek) en ik wil zelf kunnen beargumenteren waarom ik iets wel of niet aanneem met de daarbij behorende reden. En als de reden van de ander meer overtuigend is, dan moet ik in staat zijn mijn overtuiging aan te passen. Maar ik wil motivaties/redenen zien waarom Dawkins in de ET "gelooft" (rot woord!)--> Waarom hij hiervan overtuigd is.
En dit blijkt toch te kunnen:
Nothing in biology makes sense except in the light of evolution (Niets in de biologie heeft betekenis behalve in het licht van de evolutie, vrij vertaald: Alleen evolutie kan biologische feiten verklaren) is een essay uit 1973 van de evolutionair bioloog en Russisch-orthodox christen Theodosius Dobzhansky waarin hij kritiek levert op anti-evolutionair creationisme en een onderbouwing levert voor theïstisch evolutionisme. Het artikel is voor het eerst gepubliceerd in the American Biology Teacher, jaargang 35, pagina 125 - 129.
En de laatste logische stap is dat hij dat
theïstisch nog weg laat. Maar, dat moet hij nog gaan inzien. Redelijke argumenten houd je niet tegen/af! Dat kan alleen als je je mentaal volkomen afsluit.
ps. Dobzhansky begint met een reductio ad absurdum over Abdul Aziz bin Baaz, een Arabische sjeik (later de moefti van Saoedi-Arabië), die gelooft dat de zon om de aarde draait omdat de Heilige Schrift dat zegt.
En ze waren (zijn?) er dus nog! Mensen die iets aannemen, OMDAT het in een "heilig" boek staat. Levens gevaarlijk! Want er staan ook andere dingen in de "heilige" boeken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick