Esoterisch denken

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Berjan
Bevlogen

Esoterisch denken

Bericht door Berjan »

Mede op aanraden van anderen wil ik hier een topic over openen. Want, zonder dat mensen dit weten, is esoterisch denken net zo funest voor de mensheid als religie.

Het is moeilijk een topic te openen over een onderwerp dat zo veel subculturen heeft als esoterie. New agers denkers zijn esoterische mensen, alsmede mystici, theosofen, spiritualisten, en ga zo maar door. Daarom hoop ik ook dat mensen die zich voelen aangetrokken tot esoterisch denken hier komen en hun licht op de onderwerpen laten schijnen al zal dit moeilijk zijn.

Normaal start ik geen topics,dus ik weet niet of je dan iets van jezelf mag vertellen want dat lijkt me zo ijdel. Maar goed, om toch een voorbeeld te geven over hoe gevaarlijk esoterisch denken kan zijn (kan, want er zijn misschien mensen die zich wel goed voelen bij zweverig denken) zal ik toch maar een begin maken. Toen ik net begon te beseffen hoe wreed het christendom was kwam ik in aanraking met esoterisch christendom. Dit is een stroming die door de vervolging van de Kerk ondergronds ging en bestaat uit gnosticisme, kabbalistiek en nog meer van dit soort denkbeelden. Ze geloven in een geest die in Jezus kwam waardoor hij de christus werd. Vergeleken met het christendom was dit dus een vrij relaxt godsbeeld, want het kende ook geen hel. Men geloofde in zeven hemelen, en de mens die erg spiritueel was kwam in de zevende hemel en was bij god. Men kon terug op Aarde komen om levenslessen te leren en zodoende weer te stijgen als men dood was. Voor een wetenschappelijk denkend mens is dit heel vreemd, maar als je net christen-af bent is dit een mooi alternatief. Dat is ook meteen een probleem, want je ruilt het ene geloof in voor het andere. Niemand kan een hemel bewijzen, laat staan zeven!

Goed, dit vond ik te christelijk getint en daarom verder zoeken op internet. Veel informatie is hier te vinden en het gaat van channelen tot aan leiders die je moet volgen zonder dat ze bewijzen geleverd hebben dat wat zij zeggen waar is. Channelen is een soort stemmen in je hoofd horen die dan afkomstig zouden zijn van engelen, of buitenaardse intelligenties. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is op internet te vinden. Zo raakte ik een tijdje in de ban van Steve Rother. Iemand die, als je het goed analyseert, rijk wordt door te zeggen: "doe alles wat je leuk vindt, als je anderen maar niet kwetst". Slimme entiteiten die hij channelt!

Goed, dit bracht ook niet dat op waar ik naar op zoek was, en toen kwam ik bij theosofie. Misschien wel het grootste gevaar van esoterisch denken. Vooral omdat ze zo ver van onze huidige wetenschappelijke kijk staan dat je die wetenschappelijke kijk gaat wantrouwen. Mevrouw Blavatsky is de oprichtster van de theosofie. Zij kreeg de ideeen van leraren. Nou heb ik veel gelezen, en ik weet ook dat er nogal wat aanklachten tegen haar zijn geweest. Die aanklachten zijn, denk ik, nog subjectief omdat het christenen waren die haar beschuldigden. Maar je kan ook niet de waarheid spreken zonder te liegen. Het was 1880 dat ze haar ideeen gaf, de wereld zag er anders uit dan nu. Veel boeken die theosofie behandelen komen ook uit die tijd, dus je kan zeggen dat je je onderdompelt in die wereld. In plaats van met de tijd mee te gaan dwaal je af naar hun tijd.
Waar hebben theosofie, en ook andere esoterische groeperingen het over? Ze vertellen ons dat de mens zeven lichamen heeft, net zoals de Aarde zeven lichamen of bollen heeft. Maar die kun je niet zien met onze zintuigen en meetapparatuur! Dit is dus een pure geloofskwestie. Veel mensen geloven dit, omdat men het vroeger ook geloofde. En over de hele wereld (dit is weer een aanname) dus het moet waar zijn. Wat mensen niet weten is dat het ergens verzonnen is, en later overgenomen door andere volkeren.
Ze geloven ook in reïncarnatie. Ook hier is het van belang dat het oud is, hoe ouder hoe beter. Maar ook hier is het ergens begonnen en later overgenomen en verder uitgewerkt. Men wist niks van hersenen en hoe die ons lichaam en denken beïnvloeden. Eigenlijk is het nog beter om te zeggen dat je bij elk idee dat je hebt moet afvragen "waarom zou dat er zijn?" en niet "hoe werkt het precies?" want dan ga je er al vanuit dat het er is terwijl dit maar de vraag is. "waarom zou er een God zijn?" is ook een betere vraag dan "hoe werkt God precies?".
we weten inmiddels dat reïncarnatie waarschijnlijk is bedacht omdat ze de laatste levensadem voelden wegvloeien en dachten dat daar een levensbeginsel in zat die verdween om elders verder te leven (Vermeersch) en omdat de mensen bang zijn voor de dood (meerdere filosofen).
Veel bewijzen van reincarnatie zijn indirecte bewijzen, namelijk dat een kind een verhaal vertelt over een vorig leven. Sommigen zijn waar gebleken (waarom weten we nog niet, misschien op televisie iets gezien of verhalen gehoord) en anderen zijn niet waar gebleken maar die worden genegeerd.

Esoterische mensen zijn vaak in staat om zo vaag mogelijk over een zo vaag mogelijk onderwerp te praten. De heilige boeken zijn niet waar, maar vertellen ons veel over ons leven zeggen ze dan en daarom zijn ze van belang voor de mensheid. Sprookjes zijn ook niet waar en vertellen ons ook best veel over moraal. Lees die dan in plaats van boeken die bedoeld zijn om letterlijk te nemen, maar die ontkracht zijn door wetenschap.
"god bestaat niet, maar is wel. God is een energie. God is het goede in de mens", ook dit hoor je vaak bij spirituele mensen en bij esoterische mensen bovenal. Noem goed gewoon goed, energie gewoon energie, en iets dat wel is bestaat ook. Als je dit doet ben je meer een atheist dan een spiritueel iemand en dat is helemaal niet erg. Sterker nog, dat is prima.

Waarom moet je wetenschappelijk denken en hoe wordt je wereldbeeld dan?

Wetenschappelijk denken is voor spirituele mensen vaak een soort scheldwoord. Alsof wetenschappers slechtere mensen zijn dan zij die overal eenheid in zien. Want een wetenschapper zal ook wel eenheid zien, een mooi voorbeeld is dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=8g4d-rnhuSg (kan iemand dit even goed posten?)

Wetenschappers zien ook wel eenheid in alles, maar dan wel diep in ons binnenste. Voor de rest zien we strijd, dood en ellende. Niks om te geloven in een god, in een geestelijke wereld, in gerechtigheid (karma). Maar is dit erg? En nog belangrijker, is het niet waar omdat het niet leuk is? Mensen kunnen dingen negeren, maar daarom is het nog wel waar. En iets dan mooi is is nog niet meteen waar. Maar wat willen mensen graag leuke dingen denken, zonder dat hier bewijs voor is. "Oma is nu bij god" hoorde ik op de begrafenis van mijn oma. Als mensen dit denken is dat prima, maar als er bewijs voor was is er pas kans dat dit waar is.

Evolutie is mooier dan schepping door een god die niemand ooit heeft gezien. Het idee dat er vroeger wezens rondzwommen in de oceaan, toen het land opkwamen en waaruit tenslotte de mens is voorgekomen (en miljoenen andere wezens uiteraard) vind ik mooier dan het idee dat een godheid alles bedacht had. Esoterische mensen kunnen denken dat er een astrale wereld is waarin alles wordt uitgedacht en die dan in de materiële wereld tot leven komt. Zo dacht Plato dat er een idee bestond in die wereld en dat de wezens dan volgens dat idee tot leven geroepen werd. Alles bestond in de Logos, of Idee. Volgens Blavatsky zijn er onzichtbare wezens bezig met het creëren van lichamen voor de wezens die hier op Aarde rondlopen. Een idee dat leuk was in haar tijd, maar volledig achterhaald in onze tijd. Daarom, iedereen die denkt dat esoterisch denken van deze tijd is, lees eerst een wetenschappelijk boek over Evolutie, over Kosmologie, en daarna pas een boek over Esoterie. Als je daar nog zin in hebt althans. Doe je het namelijk andersom dan lees je wetenschappelijke boeken met een vooroordeel, terwijl je esoterische boeken juist met een voor(oor)deel moet lezen.

Het leven heeft pas zin als je gelooft in de eindigheid van je bestaan en je dus wetenschappelijk, materialistisch, atheïstisch denkt.

Dit is een stelling die ik volmondig kan beamen, nu. Want als je denkt dat je hierna eeuwig leeft bij God, ga je van dit leven een hel maken. Niks is zo leuk als die tijd bij God. En als je esoterisch denkt, of hindoes of boeddhistisch en je gelooft in reïncarnatie dan kan je alles doen in een volgend leven. Terwijl als je materialistisch denkt dan is dit leven alles. En zul je ook in staat zijn te zien dat het leven van iemand anders alles is. Dan vermoord je niemand vanwege een denkbeeld maar zul je snappen dat je iemand wel kan doden maar dat hij of zij niet meer opstaat. En hij of zij krijgt ook geen compensatie in een volgend leven, zoals karma-gelovigen denken. Hoe karma werkt is voor iedereen overigens ook een raadsel, vandaar dat er al vele boeken mee volgeschreven zijn.
De enige reden die ik kan verzinnen om toch in reïncarnatie of in een hemel te geloven is omdat het zo mooi lijkt. Oma die in de hemel is, kindje dat nu bij God is.
De mensen die nu op tv zijn en praten met "overledenen" doen dit of uit winstbejag over de hoofden van nabestaanden, of omdat ze beseffen dat nabestaanden vastzitten in een rouwproces en ze proberen hun te helpen. Maar ik vrees het eerste. Praten met doden doen ze in elk geval niet!
En de dood zelf is misschien wel een noodzakelijk iets dat minder erg is dan het (in de bloei van je leven) lijkt.

Goed, dit was het. Het is een behoorlijk lange tekst geworden, maar ik hoop dat mensen de moeite nemen om het te lezen. En ik hoop ook dat er esoterisch of spiritueel denkende mensen zijn die de wapens op durven nemen. Dan krijgen we misschien een zinvolle discussie, anders zijn we het snel met elkaar eens vrees ik :)

Maar ik kan nu wel uit de grond van mijn hart zeggen dat ik blij ben het esoterisch en spiritueel denken achter me te hebben gelaten (mede dankzij dit forum en vele youtube filmpjes) want wat kun je hierdoor een kronkel in je hersenen krijgen.
Maria
Moderator

Re: Esoterisch denken

Bericht door Maria »

Mooi op een rijtje gezet, welke gaten waar geloofs-twijfelaars en afvalligen nogal eens in kunnen tuimelen. (tuinen)
Maar het rijtje kan zoveel uitgebreider worden, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Al dan niet verweven met resten van de grote religies.

Als ik dit zo lees, wat is dan het verschil tussen esoterisch, spiritueel of spiritistisch denken?
Want, zonder dat mensen dit weten, is esoterisch denken net zo funest voor de mensheid als religie.
Een vraag:
Waarom denk je dat?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Maria schreef:Mooi op een rijtje gezet, welke gaten waar geloofs-twijfelaars en afvalligen nogal eens in kunnen tuimelen. (tuinen)
Maar het rijtje kan zoveel uitgebreider worden, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Al dan niet verweven met resten van de grote religies.

Als ik dit zo lees, wat is dan het verschil tussen esoterisch, spiritueel of spiritistisch denken?
Na mijn idee is esoterisch denken vooral het idee dat er een verborgen kennis is die wordt overgegeven van leraar op leraar en waar de leken niks van weten. Op die manier moet je geloven in die leraren, die beweren dat ze zelf goed genoeg waren om die kennis te verkrijgen. En als je zelf goed leeft dan krijg je die kennis ook een keer. Ook geloven esoterische mensen in een verborgen wereld, waar ze na hun leven naartoe gaan.

Spirituele mensen kunnen een gevoel van eenheid krijgen en denken dat ze een zijn met het universum (wat in feite ook zo is, kijk maar eens op youtube naar een filmpje dat heet "we are stardust"). Ook denken ze "dat er meer is tussen hemel en Aarde". Dit is op zich nog wel te rijmen met wetenschap.

Spiritistisch denken is dat je denkt dat mensen na de dood nog in contact kunnen staan met de nabestaanden, door middel van mediums en in dromen.

Een vraag:
Waarom denk je dat?
Omdat je door esoterisch denken heel snel gelovig moet denken. Bijvoorbeeld dat er mensen zijn die hoger zijn dan de gemiddelde mens en die daardoor kennis hebben die voor de leek verborgen moet blijven. In mijn tijd als theosoof had ik dit idee heel erg. Misschien komt dit door mij persoonlijk, maar ik denk dat dit vooral komt door de manier waarop esoterisch denken werkt.
Zo geloven veel mensen die esoterisch denken in "de witte broederschap". Een spirituele groep mensen die zich aan de andere kant van de Himalaya bevindt en zich afgescheiden houdt van de wereld. Die daar "wetenschap" bedrijven en af en toe een glimpje van hun kennis aan de mensheid schenken. Het grappige is dat er veel mensen zijn geweest die naar tibet zijn gereisd in de hoop dat ze die mensen tegenkwamen. Maar ze hebben die niet gezien, en dat komt omdat "de broederschap in staat is om een illusionaire laag te vormen rondom hun woning" zodat een heel leger Tibet in kan komen zonder hen te zien. "wie klopt, die zal ik opendoen als de klop goed is" is dan ook een regel die je daar veel tegenkomt.

Dit is volledig in tegenstelling met de huidige wetenschappen. Iedereen kan boeken lezen over wetenschappen zonder dat het uitmaakt of je slim bent of niet, of je man bent of vrouw, of je crimineel bent of juist een brave burger. Daarom denk ik dat esoterisch denkende mensen hun wereldbeeld in handen leggen van mensen die ze niet eens zien! Hoe weet je dan of iets waar is, als je het ook niet kan vergelijken met andere kennis?

Wat de esoterische mensen ook nog bindt is hun hekel aan wetenschap. Zo zeggen veel mensen dat vaccinatie slecht is, ook al laten bewijzen anders zien. Dit komt omdat die leraren van esoterische mensen hun macht over die mensen moeten houden en daarom een vijand nodig hebben. Ze hebben er twee: De religieuze instituten, en de wetenschap die te materialistisch zou zijn. Daarom hebben ze vaak een tussenweg tussen materialisme en religie. Ze geloven bijvoorbeeld wel in evolutie, maar geleidt door onzichtbare wezens.

Daarom denk ik dat mensen die zo leren denken een enorme achterstand oplopen. Momenteel ben ik "symphonie of science" aan het kijken en luisteren. Dat zou ik nooit doen toen ik nog theosofie leerde, want toen vond ik Sagan, Randi, Krauss, Harris, Dawkins en al die anderen rare mensen die hoogmoedig waren omdat ze wetenschap bedreven en dachten dat ze de aard van het leven konden doorgronden. Dat moest je overlaten aan Koot Hoomie en Morya!
En zulke mensen heb je nu nog steeds heel veel. Vooral met new age auteurs die boeken schrijven om zo weer vele mensen tot zich te trekken. Want het is zo lekker om te denken dat het leven een hoger doel heeft dan het leven zelf, en dat er bepaalde mensen zijn die het Al al ontdekt hebben. Terwijl de leven is mooier en mysterieuzer dan alle legenden en mythen ooit bedacht kunnen hebben.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

@Berjan
Actueel en interessant onderwerp. Mijn complimenten dat je zoveel werk deed voor de inleiding ervan.
Ik heb het ook bijzonder interessant gevonden hier op het forum te volgen hoe je denken in de loop van de jaren is veranderd.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Heldere uiteenzetting Berjan hier hebben de meelezers en mensen die met theosofie in aanraking komen iets aan.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Interessant inderdaad. Mensen die een hang hebben naar het spirituele maar de gevestigde religies zat zijn, komen vaak al snel met esoterie in aanraking.

Sommige gedachten zijn wel mooi; zoals het idee dat je geliefden nogmaals zal ontmoeten. Of dat we allemaal onderdeel zijn van een hele grote geestelijke eenheid, als een druppel uit een oceaan. Sterven is dan terug gaan naar de zee waar alle zielen uitkomen. Dat soort zaken spreekt sommigen wel aan.

En ik moet zeggen dat ik Spinoza's pan(en)theïsme nog steeds vind aanspreken. Als je voor jezelf beslist dat dat een aardig wereldbeeld is, zou daar dan wat op tegen zijn?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
DiMensie

Bericht door DiMensie »

Berjan schreef:Na mijn idee is esoterisch denken vooral het idee dat er een verborgen kennis is die wordt overgegeven van leraar op leraar en waar de leken niks van weten. Op die manier moet je geloven in die leraren,
die beweren dat ze zelf goed genoeg waren om die kennis te verkrijgen.

Bijvoorbeeld dat er mensen zijn die hoger zijn dan de gemiddelde mens
en die daardoor kennis hebben die voor de leek verborgen moet blijven.
Ik weet niet hoe je aan die ideeën komt, maar esoterie is juist inwendige kennis en dus per definitie niet die kennis die wordt overgegeven van leraar op leraar, want dat laatste is per definitie exoterische kennis. Wel is het zo dat om toegang te kunnen krijgen tot die esoterische kennis men een zekere vorm van initiatie moet doorlopen hetgeen in georganiseerde vorm van esoterische kringen vaak een 'leraar' als mediator op zich neemt, maar die initiatie kan ook plaats vinden door middel van het optreden van mediërende elementen zoals symbolen, visioenen, life-time-events, crises, ziekte, BDE, etc. Het gaat daarbij om een gebeurtenis die er voor zorgt dat men toegang krijgt tot de esoterische kennis, maar die kennis blijft innerlijke kennis. Belangrijk daarbij is dat esoterisch denken niet slechts gaat om het denken over andere dingen, maar om een andere manier van denken over de dingen.

Exoterisch denken over de appel die naar beneden valt leverde een wetenschappelijk theorie als de zwaartekracht op.
Wat esoterisch denken over de appel die naar beneden valt oplevert is op de eerste plaats persoonsgebonden.
Een bijbel fanaat zal het wellicht associëren met de zondeval en een Microsoft fanaat met de gewenste teloorgang van Apple, maar ontkomen aan wensdenken en inzichten die enkel in de beleving en fantasie bestaan blijft bij esoterisch denken lastig zolang men zich daar niet van bewust is. Esoterisch denken zal dus per definitie lijden tot zelfinzicht en zich daar vaak ook tot beperken. Zelfinzicht is sowieso esoterische kennis! Wie niet openstaat voor het feit(?) dat er aspecten van de werkelijkheid zijn die zich onttrekken aan het dagelijkse bewustzijn krijgt geen toegang tot esoterische kennis, maar goed, waarom zou iemand die daar niet voor openstaat dat willen? Kweetniet!

Iemand die wel openstaat voor esoterisch denken en zich daarbij bewust blijft van het eigen wensdenken en inzichten die enkel in de eigen beleving en fantasie bestaan, zo iemand zou in het proces van esoterisch denken over de appel die naar beneden valt kunnen komen tot het inzicht dat

.
DiMensie

Bericht door DiMensie »

.
Nee hoor, de inkt was niet op!
  • :wink:
Tsssja, tot welk inzicht kan zo iemand komen?
Wie durft?

Afbeelding
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Berjan schreef:Daarom denk ik dat mensen die zo leren denken een enorme achterstand oplopen. Momenteel ben ik "symphonie of science" aan het kijken en luisteren. Dat zou ik nooit doen toen ik nog theosofie leerde, want toen vond ik Sagan, Randi, Krauss, Harris, Dawkins en al die anderen rare mensen die hoogmoedig waren omdat ze wetenschap bedreven en dachten dat ze de aard van het leven konden doorgronden. Dat moest je overlaten aan Koot Hoomie en Morya!
En zulke mensen heb je nu nog steeds heel veel. Vooral met new age auteurs die boeken schrijven om zo weer vele mensen tot zich te trekken. Want het is zo lekker om te denken dat het leven een hoger doel heeft dan het leven zelf, en dat er bepaalde mensen zijn die het Al al ontdekt hebben. Terwijl de leven is mooier en mysterieuzer dan alle legenden en mythen ooit bedacht kunnen hebben.
Mooie woorden.

Precies dit is wat mij zo aantrok in de esoterie; Het idee dat het mogelijk is om tot het diepste raadsel door te dringen, iets dat de wetenschap nooit zou kunnen doen, omdat die zich alleen bezighoudt met het zichtbare.

Het feit dat A: esoterie nog nooit in de buurt van dat mysterie is gekomen, ondanks de oudheid van de esoterie, en B: wetenschap zich helemaal niet alleen maar beperkt tot wat zichtbaar is (donkere materie en donkere energie zijn voorbeelden), zou al genoeg reden moeten zijn om wat minder vertrouwen te hebben in de esoterie.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Rereformed schreef:@Berjan
Actueel en interessant onderwerp. Mijn complimenten dat je zoveel werk deed voor de inleiding ervan.
Ik heb het ook bijzonder interessant gevonden hier op het forum te volgen hoe je denken in de loop van de jaren is veranderd.
Bedankt :)

Het is wel steeds met vallen en opstaan geweest, daarom dat ik dit topic open voor mijzelf en anderen die er ook steeds weer naar toe gelokt worden. Gewoon om de keuze te hebben tussen esoterie en wetenschap.

MoreTime schreef:Interessant inderdaad. Mensen die een hang hebben naar het spirituele maar de gevestigde religies zat zijn, komen vaak al snel met esoterie in aanraking.

Sommige gedachten zijn wel mooi; zoals het idee dat je geliefden nogmaals zal ontmoeten. Of dat we allemaal onderdeel zijn van een hele grote geestelijke eenheid, als een druppel uit een oceaan. Sterven is dan terug gaan naar de zee waar alle zielen uitkomen. Dat soort zaken spreekt sommigen wel aan.

En ik moet zeggen dat ik Spinoza's pan(en)theïsme nog steeds vind aanspreken. Als je voor jezelf beslist dat dat een aardig wereldbeeld is, zou daar dan wat op tegen zijn?
Vaak is de gang van kerk naar esoterie de eerste pad die mensen belopen. Dan geloof je alles wat je in de kerk is verteld, maar net wat anders. Esoterisch christendom is dat, mensen die beweren dat de christus in jezus gevaren is toen hij gedoopt werd in de jordaan.
https://www.youtube.com/watch?v=3p7BijO0Cv4" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als iets mooi klinkt, dan is het toch niet meteen waar?

Panentheisme is wel mooi, maar je moet niet je kinderen opvoeden met het idee dat dit de werkelijkheid is. Dat is net zo erg als gelovige mensen die hun kinderen gelovig opvoeden.
https://www.youtube.com/watch?v=upWttjG49Fk" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV. schreef:Heldere uiteenzetting Berjan hier hebben de meelezers en mensen die met theosofie in aanraking komen iets aan.
Ik hoop het :D

De meesten hier zijn al zo ver dat ze dit niet nodig hebben, maar al wordt er maar een mens gered dan is dit al een topic dat dienst doet :D
DiMensie schreef:1.Ik weet niet hoe je aan die ideeën komt, maar esoterie is juist inwendige kennis en dus per definitie niet die kennis die wordt overgegeven van leraar op leraar, want dat laatste is per definitie exoterische kennis. Wel is het zo dat om toegang te kunnen krijgen tot die esoterische kennis men een zekere vorm van initiatie moet doorlopen hetgeen in georganiseerde vorm van esoterische kringen vaak een 'leraar' als mediator op zich neemt, maar die initiatie kan ook plaats vinden door middel van het optreden van mediërende elementen zoals symbolen, visioenen, life-time-events, crises, ziekte, BDE, etc. Het gaat daarbij om een gebeurtenis die er voor zorgt dat men toegang krijgt tot de esoterische kennis, maar die kennis blijft innerlijke kennis. Belangrijk daarbij is dat esoterisch denken niet slechts gaat om het denken over andere dingen, maar om een andere manier van denken over de dingen.1.

2.Exoterisch denken over de appel die naar beneden valt leverde een wetenschappelijk theorie als de zwaartekracht op.
Wat esoterisch denken over de appel die naar beneden valt oplevert is op de eerste plaats persoonsgebonden.
Een bijbel fanaat zal het wellicht associëren met de zondeval en een Microsoft fanaat met de gewenste teloorgang van Apple, maar ontkomen aan wensdenken en inzichten die enkel in de beleving en fantasie bestaan blijft bij esoterisch denken lastig zolang men zich daar niet van bewust is. Esoterisch denken zal dus per definitie lijden tot zelfinzicht en zich daar vaak ook tot beperken. Zelfinzicht is sowieso esoterische kennis! Wie niet openstaat voor het feit(?) dat er aspecten van de werkelijkheid zijn die zich onttrekken aan het dagelijkse bewustzijn krijgt geen toegang tot esoterische kennis, maar goed, waarom zou iemand die daar niet voor openstaat dat willen? Kweetniet!2.

3.Iemand die wel openstaat voor esoterisch denken en zich daarbij bewust blijft van het eigen wensdenken en inzichten die enkel in de eigen beleving en fantasie bestaan, zo iemand zou in het proces van esoterisch denken over de appel die naar beneden valt kunnen komen tot het inzicht dat 3

.
1. Ik heb mijn kennis van de theosofie en zelfs van de meest innerlijke cirkel zoals dat genoemd wordt. En inderdaad, men beweert dat men over een tijdje enkel les krijgt van het "hogere zelf" maar in het begin is er een leraar nodig. En die geeft kennis door via woorden, en daarna via gedachten. Hoe dat in elkaar zit weet ik niet, aangezien ik er niet meer in geloof.
2. Wat is zelfinzicht? Daar wordt al duizenden jaren enorm de best voor gedaan, om tot zelf inzicht te komen en niemand komt een stapje verder. Dat iedereen een andere gedachte bij die appel heeft zegt toch ook al genoeg? Daarom, esoterie bestaat niet en is vaag.
3. Het is alleen maar wensdenken en inzichten naar eigen beleving. Vandaar ook dat een leerling eerst getraind wordt door een leraar, waarna de leerling de denkbeelden van de leraar zelf krijgt. Men wordt uit de werkelijkheid gehaald, en in de werkelijkheid van de leraar geplaatst. Dat is hetzelfde als wat christelijke basisscholen doen. De kinderen zo trainen dat ze werkelijk geloven dat Adam de eerste mens was, zonder dat ze doorhebben dat dit indoctrinatie is.
Dan heb je veel meer aan de wetenschapper die merkte dat zwaartekracht bestond toen de appel naar beneden viel.
Bram Kaandorp schreef:
Berjan schreef:Daarom denk ik dat mensen die zo leren denken een enorme achterstand oplopen. Momenteel ben ik "symphonie of science" aan het kijken en luisteren. Dat zou ik nooit doen toen ik nog theosofie leerde, want toen vond ik Sagan, Randi, Krauss, Harris, Dawkins en al die anderen rare mensen die hoogmoedig waren omdat ze wetenschap bedreven en dachten dat ze de aard van het leven konden doorgronden. Dat moest je overlaten aan Koot Hoomie en Morya!
En zulke mensen heb je nu nog steeds heel veel. Vooral met new age auteurs die boeken schrijven om zo weer vele mensen tot zich te trekken. Want het is zo lekker om te denken dat het leven een hoger doel heeft dan het leven zelf, en dat er bepaalde mensen zijn die het Al al ontdekt hebben. Terwijl HET leven mooier en mysterieuzer is dan alle legenden en mythen ooit bedacht kunnen hebben.
Mooie woorden.

Precies dit is wat mij zo aantrok in de esoterie; Het idee dat het mogelijk is om tot het diepste raadsel door te dringen, iets dat de wetenschap nooit zou kunnen doen, omdat die zich alleen bezighoudt met het zichtbare.

Het feit dat A: esoterie nog nooit in de buurt van dat mysterie is gekomen, ondanks de oudheid van de esoterie, en B: wetenschap zich helemaal niet alleen maar beperkt tot wat zichtbaar is (donkere materie en donkere energie zijn voorbeelden), zou al genoeg reden moeten zijn om wat minder vertrouwen te hebben in de esoterie.
=D>
DiMensie

Bericht door DiMensie »

@ Berjan

Hetgeen jij benoemt als esoterisch denken heeft niets van doen met esoterie en alles met exoterische kennis overdracht. Esoterische kennis wordt per definitie niet overgedragen, want dan is het geen esoterische kennis. Esoterische kennis staat per definitie voor 'innerlijke kennis'
.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

DiMensie schreef:@ Berjan

Hetgeen jij benoemt als esoterisch denken heeft niets van doen met esoterie en alles met exoterische kennis overdracht. Esoterische kennis wordt per definitie niet overgedragen, want dan is het geen esoterische kennis. Esoterische kennis staat per definitie voor 'innerlijke kennis'
.
Betekent dit dat esoterische kennis per definitie niet in boeken te vinden is?

En ook dat het niet te bediscussiëren is?

Als het immers voor iedereen anders is, dan is er geen "juist" en ook geen "onjuist" antwoord.

Maar waarom zijn er dan zoveel boeken over esoterie, als het puur om innerlijke kennis gaat?
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Berjan schreef :
Het leven heeft pas zin als je gelooft in de eindigheid van je bestaan en je dus wetenschappelijk, materialistisch, atheïstisch denkt.
Dat kan voor jou zo zijn, maar dat valt niet te generaliseren, andere mensen, andere invulling zingeving. Ik vind zelfs dat dit dogmatisch klinkt, als je het zo stelt. Je stelt dus dat bvb pakweg Aboriginals of indianen hun leven geen zin heeft ? Waar haal je dat vandaan, en belangrijker hoe bepaal jij dat voor iemand anders?

Berjan schreef :
Wat is zelfinzicht? Daar wordt al duizenden jaren enorm de best voor gedaan, om tot zelf inzicht te komen en niemand komt een stapje verder.
En weerom spreek je voor anderen, leg je hen woorden in de mond. Niemand komt een stap verder? Misschien jij niet, dat kan zijn, maar om dat weeral te veralgemenen, neen. Ik heb toevallig de eer gehad enkele boeddhistische Lama’s te ontmoeten en ik vind dat die mensen kwa zelf inzicht verder stonden dan ik en mij ook goed geholpen hebben. En neen, ze hebben mij niet proberen te bekeren of zoiets, die mensen hebben me gewoon geholpen. Dat kan natuurlijk ook wel zijn dat dit niet voor iedereen opgaat, maar een aantal weken zen meditatie en ik voelde me er toch beter door in die zin dat ik alles meer kon plaatsen, ordenen zonder te (denken aan) ordenen.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Mooi, discussies daar is dit topic voor bedoelt :)

.
en wat is precies innerlijke kennis dan? In mijn ogen is dit juist het probleem van esoterie. Als je kinderen niets vertelt zullen ze ook niets weten. Daarom komt alle kennis van buiten, ook "esoterie". Zo heb ik eens bijna met een cursus meegedaan dat heette: "anders leren denken" van de theosofische vereniging. Het enige dat mij weerhield toen was de vraag: HOE leren ze dan denken?
Het is of exoterie of esoterie, en esoterie krijg je van mensen die leraren zijn of grote wijzen heten.
Of je moet denken dat meditatie een innerlijke kennis geeft, maar ik (voor mijzelf dus) denk dat als je het spoor maar ver genoeg terug volgt je uiteindelijk bij exoterie uitkomt. Dus je denkt dat een ingeving spontaan komt, maar het komt vervolgens uit de happinez. Je bent enkel de bron vergeten.
Bram Kaandorp schreef:

.
Betekent dit dat esoterische kennis per definitie niet in boeken te vinden is?

En ook dat het niet te bediscussiëren is?

Als het immers voor iedereen anders is, dan is er geen "juist" en ook geen "onjuist" antwoord.

Maar waarom zijn er dan zoveel boeken over esoterie, als het puur om innerlijke kennis gaat?
Dat zijn precies de juiste vragen :D

En wat is innerlijke kennis, als het niet van buiten komt?
LordDragon schreef:Berjan schreef :

Dat kan voor jou zo zijn, maar dat valt niet te generaliseren, andere mensen, andere invulling zingeving. Ik vind zelfs dat dit dogmatisch klinkt, als je het zo stelt. Je stelt dus dat bvb pakweg Aboriginals of indianen hun leven geen zin heeft ? Waar haal je dat vandaan, en belangrijker hoe bepaal jij dat voor iemand anders?
Sorry hoor, maar ik spreek uiteraard voor mijzelf en niet voor iedereen op Aarde. Maar moet ik dan steeds zeggen "dat vind ik". Ik dacht dat dit wel duidelijk was.

En als mensen hun leven zin geven met andere kijken op de werkelijkheid dan is dat prima. Voor mij heeft het leven geen zin als je steeds terugkomt, of als je op het laatst eeuwig een liedje moet zingen ter ere van god.
En als je gelooft dat je steeds nieuwe hersenen hebt, waardoor je niet weet dat je eerder op Aarde was (zoals esoterische christenen en theosofen, de groepen waar ik het vaak over heb omdat ik hier een beetje van weet) dan heeft het ook weinig nut verder.

En weerom spreek je voor anderen, leg je hen woorden in de mond. Niemand komt een stap verder? Misschien jij niet, dat kan zijn, maar om dat weeral te veralgemenen, neen. Ik heb toevallig de eer gehad enkele boeddhistische Lama’s te ontmoeten en ik vind dat die mensen kwa zelf inzicht verder stonden dan ik en mij ook goed geholpen hebben. En neen, ze hebben mij niet proberen te bekeren of zoiets, die mensen hebben me gewoon geholpen. Dat kan natuurlijk ook wel zijn dat dit niet voor iedereen opgaat, maar een aantal weken zen meditatie en ik voelde me er toch beter door in die zin dat ik alles meer kon plaatsen, ordenen zonder te (denken aan) ordenen.
En hebben ze die kennis vanwege esoterie? Of hebben ze die kennis gewoon door te leren en leraren?

Er zijn in het leven zoveel mensen die ver staan in het leven maar het ging hier om esoterie. En als je enkel uitgaat van innerlijke leringen en alles is goed is het zinloos, lijkt mij. Of je moet geloven in een "hoger zelf" maar volgens mij denken we allemaal met onze hersenen, en niet via een hoger zelf. De mens weet nu hoe een lichaam in elkaar zit, maar geen hoger zelf is te zien. Of esoterische mensen kunnen precies aangeven wat ze met hoger zelf bedoelen. Daar sta ik open voor :)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik denk, dat je esotherisch denken net zo in kunt vullen als mystiek denken of spiritueel denken.
Met allerlei gegevens uit diverse soorten levensbeschouwingen, die daaraan gelieerd zijn.
Maak er een heel verhaal van en geef het een betekenis, die jou zint en je hebt een levensbeschouwing of zelfs een religie.
Dat is wat de theosofie heeft gedaan.
Maar weer heb je een vakje gemaakt.

Maar kwam die manier dan aan het einde van de 19e eeuw uit de lucht vallen, of slechts de invulling ervan?
Ik denk niet, dat je de werkelijke betekenis van esotherisch denken uitlegt;
Slechts een levensbeschouwing,, die erop gestoeld is en wat de stichters ervan zeggen.
Doe je die begrippen waar deze termen voor staan nu niet tekort, als je het een vaste connectie geeft met een beweging, die ooit is ontstaan en volgelingen heeft gekregen en die binnen dat stramien van regels moeten blijven lopen?

Vandaar dat er per definitie mensen zijn, die het anders zullen zien.
Misschien kunnen zij dan beter uitleggen wat het nou eigenlijk is.

Dat verschil in esoterisch en op een andere wijze mystiek en/of spiritueel denken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie