Facebook ontslagen.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Re: Facebook ontslagen.

Bericht door pallieter »

Non sequitur. Ik blijf erbij: laat de wetgever bepalen voor welke beroepen welke uittreksels uit het strafregister nodig zijn. Maar een werkgever heeft niks, maar dan ook niks te zoeken in het privéleven van zijn werknemers. Eigenlijk zou zo verkregen 'bewijsmateriaal' (ongevraagd in het privéleven van iemand rondsnuisteren) niet geldig mogen zijn om een ontslag te verkrijgen.
Verder voorziet de wet zelf in welke gevallen een blanco uittreksel uit het strafregister dient te worden voorgelegd.

Is dat de zogenaamde vrijheid waar we het hier over hebben, wanneer je overal waar je bent moet opletten dat wat je doet bij je werkgever wel in de smaak valt?
Juist Maarten, de werkgever heeft niets te zien met de werknemer zijn privéleven. Daarom mag een werkgever ook niet het internetgebruik en de e-mails van werknemers op het werk controleren zonder hun daarvan op de hoogte te brengen. Idem met camera's. Laat staan dat een werkgever enigszins iets te maken heeft met de werknemer zijn privéleven.

Spijtig genoeg Maarten is Facebook niet privé. Moet je maar eens de terms and conditions doorlezen. :D

Wanneer je dom genoeg bent om te vergeten dat wat je op Facebook achterlaat openbaar is en niet even te deleten valt, wel dan blijf je er misschien beter van weg. Meestal is dan ook nog eens zo dat de werkgever en werknemer vriendjes zijn. #-o Maar zelfs al is dit niet het geval kan jij je vrienden niet verplichten te zwijgen. En dan ga je dus wel verantwoordelijkheid moeten nemen voor je daden. Als jij door je uitspraken schade toebrengt aan het bedrijf dan zal je idd terecht buitenvliegen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

A. T. Jist schreef:
MaartenV schreef:Non sequitur. Ik blijf erbij: laat de wetgever bepalen voor welke beroepen welke uittreksels uit het strafregister nodig zijn. Maar een werkgever heeft niks, maar dan ook niks te zoeken in het privéleven van zijn werknemers. Eigenlijk zou zo verkregen 'bewijsmateriaal' (ongevraagd in het privéleven van iemand rondsnuisteren via internet of elders) niet geldig mogen zijn om een ontslag te motiveren.
Verder voorziet de wet zelf in welke gevallen een blanco uittreksel uit het strafregister dient te worden voorgelegd.

Is dat de zogenaamde vrijheid waar we het hier over hebben, wanneer je overal waar je bent moet opletten dat wat je doet bij je werkgever wel in de smaak valt?
Ik vind dat er grenzen moeten zijn aan de redenen voor ontslag, maar zonder meer stellen dat wat je in je prive doet totaal los staat van waar je werkt niet altijd terecht. Soms zelfs erg gevaarlijk of naief om dit zo te stellen.

En je stelling gaat ook niet op bij advocaten en rechters, bewindvoerders etc.
Uiteraard zijn er grenzen. Maar er zijn ook grenzen aan wat een werkgever mag doen. Die grenzen (voor werknemer en werkgever) zijn vastgelegd in het arbeidsrecht en in het arbeidscontract. Privacyschendingen zijn bijvoorbeeld ook strafbaar.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 17 jan 2015 01:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist »

MaartenV schreef:Non sequitur. Ik blijf erbij: laat de wetgever bepalen voor welke beroepen welke uittreksels uit het strafregister nodig zijn. Maar een werkgever heeft niks, maar dan ook niks te zoeken in het privéleven van zijn werknemers. Eigenlijk zou zo verkregen 'bewijsmateriaal' (ongevraagd in het privéleven van iemand rondsnuisteren via internet of elders) niet geldig mogen zijn om een ontslag te motiveren.

Maar een niet verkrijgbare verklaring van goed gedrag omdat je in je priveleven de wet hebt overtreden komt precies op het zelfde neer. Wanneer je je racistisch uitlaat(wat wettelijk ook niet mag) op je facebookpagina, mag volgens jou geen reden zijn voor je werkgever(bijvoorbeeld politie) om je te ontslaan of te berispen?
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Wel, ik ken niet alles van de wetgeving, maar veel hangt ook af van op welke wijze je bewijslast hebt verkregen.
Zo zal wanneer je bewijslast vindt van racisme op onrechtmatige wijze, dit niet door een rechter aanvaard worden, en terecht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerstuk_v ... gen_bewijs" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen enkel recht is absoluut en wordt gelimiteerd door rechten van de andere. Zo heeft de werkgever rechten, maar kan hij zomaar niet de privacy schenden van de werknemer. Dat is strafbaar. De werknemer heeft rechten, maar kan zomaar niet lasteren of eerroof plegen.

Misschien sluit ik me aan bij wat eerder gezegd is hier: men dient zijn facebookpagina af te schermen van mensen waarvan men deze wil afschermen.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 17 jan 2015 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
A. T. Jist
Ervaren pen

MaartenV schreef:Ik zou volledig vertrouwen in de wetgever (Belgische wetgeving) die voorziet dat kleuterleid(st)ers een model 2 uit het strafregister moeten kunnen voorleggen.
Dus jij laat alles over aan de wetgever? Totaal blind vertrouwen in de wet of wetgever? Geen eigen verantwoordelijkheid?
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Geen enkel recht is absoluut en wordt gelimiteerd door rechten van de andere. Zo heeft de werkgever rechten, maar kan hij zomaar niet de privacy schenden van de werknemer. Dat is strafbaar.
Nogmaals Maarten, Facebook is niet privé.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Gerard R. schreef:Ik vrees dat het nooit weer goed komt....
De bazen zijn te angstig geworden iemand binnen te halen waar ze rotzooi meer krijgen...
Ik denk dat het wel goed komt, omdat werkgevers op enig moment niemand meer kunnen vinden zonder "vlekje".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Daar heb je gelijk in Pallieter. Het is idd. ook de verantwoordelijkheid van de persoon in kwestie om zijn Facebookpagina zo in te stellen dat niet heel de wereld kan meelezen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

pallieter schreef: Nogmaals Maarten, Facebook is niet privé.
Er zijn wel gradaties.
het is natuurlijk niet de bedoeling dat je werkgever een afbeelding te zien kan krijgen die jij nadrukkelijk niet-openbaar op FB hebt gezet. (afgeschermd door instellingen)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
A. T. Jist
Ervaren pen

MaartenV schreef:Wel, ik ken niet alles van de wetgeving, maar veel hangt ook af van op welke wijze je bewijslast hebt verkregen.
Zo zal wanneer je bewijslast vindt van racisme op onrechtmatige wijze, dit niet door een rechter aanvaard worden, en terecht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerstuk_v ... gen_bewijs" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen enkel recht is absoluut en wordt gelimiteerd door rechten van de andere. Zo heeft de werkgever rechten, maar kan hij zomaar niet de privacy schenden van de werknemer. Dat is strafbaar.
Maar wat nou als de werkgever word gewezen door een andere werkgever op uitlatingen op een facebookpagina. De uitlatingen gaan erg ver, de werkgever word voor rotte vis uitgemaakt(onterecht) en van bijvoorbeeld overspel(onterecht), etc. De werkgever kijkt op de betreffende facebookpagina en ziet wat er allemaal gezegd word. Of hij krijgt een printscreen gestuurd van een andere werknemer.

Vindt je niet dat de verhoudingen door deze uitlatingen compleet scheef zijn komen te liggen? En dat de werkgever totaal geen vertrouwen meer kan hebben in deze werknemer?

Is dat niet een reden om deze werknemer te ontslaan?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

A. T. Jist schreef:
MaartenV schreef:Ik zou volledig vertrouwen in de wetgever (Belgische wetgeving) die voorziet dat kleuterleid(st)ers een model 2 uit het strafregister moeten kunnen voorleggen.
Dus jij laat alles over aan de wetgever? Totaal blind vertrouwen in de wet of wetgever? Geen eigen verantwoordelijkheid?
De vraag is: waar begint en waar eindigt het? Wanneer een werkgever het niet eens is met het soort vrienden waar je mee omgaat kan hij een smoes verzinnen waarom hij je ontslaat. De werkelijkheid zit soms complex in elkaar. Werkgevers zijn ook maar mensen en zitten in een machtspositie. Zij kunnen makkelijk je priveleven tegen je gebruiken. Ik vind dat een werkgever daarom niks in mijn privéleven te zoeken heeft. Stel dat ik lid ben van een vrijdenkersvereniging in mijn privéleven, hoeft mijn werkgever dat ook niet te weten bijvoorbeeld.
Er is een arbeidscontract en daaraan houden wij beiden ons, en buiten dat contract hebben wij beiden bij elkaar niks te zoeken.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 17 jan 2015 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.
A. T. Jist
Ervaren pen

MaartenV schreef:Daar heb je gelijk in Pallieter. Het is idd. ook de verantwoordelijkheid van de persoon in kwestie om zijn Facebookpagina zo in te stellen dat niet heel de wereld kan meelezen.
Maar of FB prive is of niet is niet jouw punt, jouw punt is dat de persoon het in zijn priveleven(dus af van de werkvloer) doet.
A. T. Jist
Ervaren pen

MaartenV schreef:
A. T. Jist schreef:
De vraag is: waar begint en waar eindigt het? Wanneer een werkgever het niet eens is met het soort vrienden waar je mee omgaat kan hij een smoes verzinnen waarom hij je ontslaat.
Dat is hier niet de discussie, een werkgever kan je altijd eventueel om een andere reden ontslaan. Jouw stelling was. Wat je prive doet gaat een werkgever per definitie nooit iets aan. En daar ben ik het niet per definitie mee eens.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Inderdaad. Ik vind dat een principe. Je hebt een arbeidscontract en daarin staat vermeld wat je als werknemer en werkgever overeenkomt m.b.t. prestaties en vergoedingen. Er zijn genoeg andere wetten die beschermen tegen laster, eerroof en dies meer.
Net zoals ik niks te zoeken heb in het privéleven van mijn werkgever (tenzij hij dat zelf wenst), heeft hij ook niks te zoeken in mijn privéleven, tenzij ik dat zelf wens.
Het arbeidscontract is wat ons bindt. En dat is het dan ook.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

MaartenV schreef:Daar heb je gelijk in Pallieter. Het is idd. ook de verantwoordelijkheid van de persoon in kwestie om zijn Facebookpagina zo in te stellen dat niet heel de wereld kan meelezen.
Jagang schreef:
pallieter schreef: Nogmaals Maarten, Facebook is niet privé.
Er zijn wel gradaties.
het is natuurlijk niet de bedoeling dat je werkgever een afbeelding te zien kan krijgen die jij nadrukkelijk niet-openbaar op FB hebt gezet. (afgeschermd door instellingen)
Spijtig genoeg niet mijn beste vrienden. Het moment dat jij wat dan ook post op Facebook is Facebook daar eigenaar van. Kan ook moeilijk anders, stel er lekken toch foto's uit die jij als privé had gezet. En nu blijken jouw vrienden niet te vertrouwen. Dacht je echt dat Facebook daar voor verantwoordelijk wil zijn?

Noppes. Niets van wat op Facebook staat is van jou. En niets wat jij op Facebook plaatst valt onder de privacy wetgeving.

Er is GEEN enkel verschil met iets op Facebook plaatsten en het op tv gaan verkondigen.
Plaats reactie