Omdat Frankrijk dichterbij is?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Omdat Frankrijk dichterbij is?

Bericht door HenkM »

A. T. Jist schreef:Feit is wel dat overal ter wereld de Islam de macht probeert te grijpen, en ja dat maakt het een erg gevaarlijke ideologie
daar houdt het (helaas) niet mee op:

hierdoor, en ook door het verdergaand succes van atheïsme, gaan de fundi's aan de christelijke kant ook over tot acties. Want waar islam verspreid, moeten vooral de christenen wijken. Waar atheïsme groeit, gaat dat ten koste van alle religies.
Deze hoeven niets te doen aan de islam-dreiging (want daar zorgen die lui zelf wel voor) maar het gevaar van de rede is sluipender. Maar op vele fronten wordt er druk gezet op schoolbesturen, op bestuurders, op (democratische) systemen.

(maar dat is feitelijk een ander onderwerp)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist »

HenkM schreef:
A. T. Jist schreef:Feit is wel dat overal ter wereld de Islam de macht probeert te grijpen, en ja dat maakt het een erg gevaarlijke ideologie
daar houdt het (helaas) niet mee op:

hierdoor, en ook door het verdergaand succes van atheïsme, gaan de fundi's aan de christelijke kant ook over tot acties. Want waar islam verspreid, moeten vooral de christenen wijken. Waar atheïsme groeit, gaat dat ten koste van alle religies.
Deze hoeven niets te doen aan de islam-dreiging (want daar zorgen die lui zelf wel voor) maar het gevaar van de rede is sluipender. Maar op vele fronten wordt er druk gezet op schoolbesturen, op bestuurders, op (democratische) systemen.

(maar dat is feitelijk een ander onderwerp)
Maar feit blijft dat Islam de meest bedreigende agressieve ideologie is op dit moment. Tijd om te vechten voor een AS, Atheistische staat
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

A. T. Jist schreef: Maar feit blijft dat Islam de meest bedreigende agressieve ideologie is op dit moment. Tijd om te vechten voor een AS, Atheistische staat
waarvan akte. hallelujah
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

A. T. Jist schreef:Maar feit blijft dat Islam de meest bedreigende agressieve ideologie is op dit moment. Tijd om te vechten voor een AS, Atheistische staat
Daar ben ik geen voorstander van. Ik wens een seculiere staat. Een staat waarin mijn Rooms-katholieke familieleden dezelfde rechten hebben als mijn ongelovige familieleden. Waarin de Boeddhisten in mijn schoonfamilie dezelfde rechten hebben als de moslim(s) in mijn schoonfamilie. Ik hoop wel dat ze allemaal - in hun dagelijks handelen - dezelfde verstandige beslissingen zullen nemen, maar dat heeft een staat toch niet in de hand.
Ik wens u alle goeds
Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 »

Peter van Velzen schreef:
A. T. Jist schreef:Maar feit blijft dat Islam de meest bedreigende agressieve ideologie is op dit moment. Tijd om te vechten voor een AS, Atheistische staat
Daar ben ik geen voorstander van. Ik wens een seculiere staat. Een staat waarin mijn Rooms-katholieke familieleden dezelfde rechten hebben als mijn ongelovige familieleden. Waarin de Boeddhisten in mijn schoonfamilie dezelfde rechten hebben als de moslim(s) in mijn schoonfamilie. Ik hoop wel dat ze allemaal - in hun dagelijks handelen - dezelfde verstandige beslissingen zullen nemen, maar dat heeft een staat toch niet in de hand.
Oh ?
Dus atheïsme staat gelijk aan onderdrukking ?
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist »

Maar de gelovigen vinden vaak gebaseerd op hun geloof dat jij niet dezelfde rechten hebt omdat jij niet geloofd wat zij geloven. Tenminste omarmen ze iets dat bij voorbaat al een wig drijft tussen jou en hen. En daar gaat het ook telkens mis. Niemand heeft het recht om bij voorbaat iemand rechten te onthouden op basis van geloof of iedereen heeft dat.

Ik vind dat religie nergens enige rol van betekenis mag hebben in het openbare dagelijkse leven, het uitgangspunt moet realiteit zijn en niet geloof in wat dan ook
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

A. T. Jist schreef:
Maar de gelovigen vinden vaak gebaseerd op hun geloof dat jij niet dezelfde rechten hebt omdat jij niet geloofd wat zij geloven. Tenminste omarmen ze iets dat bij voorbaat al een wig drijft tussen jou en hen. En daar gaat het ook telkens mis. Niemand heeft het recht om bij voorbaat iemand rechten te onthouden op basis van geloof of iedereen heeft dat.

Ik vind dat religie nergens enige rol van betekenis mag hebben in het openbare dagelijkse leven, het uitgangspunt moet realiteit zijn en niet geloof in wat dan ook
daar zijn we het wel over eens, hoop ik. atheïsten, bedoel ik
DiMensie

Bericht door DiMensie »

Peter van Velzen schreef:Het opvolgen van opdrachten zonder morele kritiek is op zich immoreel.
Eigenlijk verklaar je daarmee vrijwel ieder leger immoreel
.
The Black Mathematician schreef:Omdat Frankrijk dichterbij is?
Nee, omdat ze in Nigeria zelf er ook geen ene fuck om geven.
Dat telt voor mij gevoelsmatig niet mee, behalve dat als de terroristen hier een zelfde soort oorlog naar toe proberen te brengen als in die streken al jarenlang rondraast, dat ik dan voorstander ben om voortaan vredesmissies in eigen omgeving uit te voeren in plaats van in verweggistan
.
HenkM schreef:
DiMensie schreef:Terroristen doen zulke dingen juist omdat ze denken.
fout. ze doen wat ze wordt opgedragen
Het is inderdaad fout dat ze doen wat hun wordt opgedragen.
Ken jij geen atheïsten (soldaten!) die doen wat hen wordt opgedragen?
Peter van Velzen
Site Admin

DiMensie schreef:
Peter van Velzen schreef:Het opvolgen van opdrachten zonder morele kritiek is op zich immoreel
Eigenlijk verklaar je daarmee vrijwel ieder leger immoreel
De kadaverdiscipline die er in legers heerst is in principe immoreel, maar gelukkig zijn veel militairen dat allerminst. Ook onder de leidinggevenden, wordt soms moreel gedacht. Toen ik indertijd werd opgeroepen voor de militaire keuring, heb ik me ook zeer zorgen gemaakt over het feit dat ik wellicht zou moeten weigeren. Dat zou me best in moeilijkheden hebben gebracht, want ik zou niet weigeren vanwege mijn morele bezwaren tegen geweld, ik zou slechts hebben geweigerd gehoorzaamheid te beloven, en ik weet niet of een rechter dit wel begrepen zou hebben. Uiteindelijk werd ik slechts opgeroepen voor de BB. Daar kon ik moeilijk gewetensbezwaren tegen hebben.
Ik wens u alle goeds
DiMensie

Bericht door DiMensie »

A. T. Jist schreef:Ik denk dat het is omdat niemand e-mails van nigerianen nog serieus neemt
  • :lol:
Ik snap 'm nou pas :oops:
.
Peter van Velzen
Site Admin

Beagle1831 schreef:
Oh ?
Dus atheïsme staat gelijk aan onderdrukking ?
Nee maar een "Atheïstische staat" zou impliceren dat er geen vrijheid van meningsuiting zou bestaan over een specifiek onderwerp. Dat acht ik altijd fout. Iedereen heeft het recht op zijn eigen denkfouten. Hoe kan ik anderen verbieden met mij van mening te verschillen als ik niet wil dat ze mij verbieden met hen van menign te verschillen?

Seculier is voldoende.
Ik wens u alle goeds
DiMensie

Bericht door DiMensie »

A. T. Jist schreef:Tijd om te vechten voor een AS, Atheistische staat
Mijn reactie was nogal off-topic, vandaar dat ik daartoe een nieuw topic heb geopend:

Tijd om te ijveren voor een AS, Atheistische staat?
.
The Black Mathematician schreef:Omdat Frankrijk dichterbij is?

Nee, omdat ze in Nigeria zelf er ook geen ene fuck om geven.
Je mening werd door de tijd ingehaald, kennelijk geven ze er ene fuck om:

Afrika wil interventiemacht tegen Boko Haram
Vandaag, 00:38 Buitenland

West-Afrikaanse landen willen samen strijden tegen de islamitische terreurbeweging Boko Haram. Komende week praten de leiders van de Afrikaanse Unie met elkaar over het vormen van een interventiemacht.

Volgens de Ghanese president Mahama kunnen landen niet in hun eentje vechten tegen terrorisme en is samenwerking daarom noodzakelijk. Mahama is voorzitter van Ecowas, het samenwerkingsverband van West-Afrikaanse landen.

Oprichting van een speciale strijdmacht heeft wel wat voeten in aarde, zegt Mahama. Hij denkt dat Afrikaanse landen pas over een paar maanden samen tegen Boko Haram kunnen strijden. Mogelijk vragen de landen om een mandaat van de Verenigde Naties.

Bron
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

DiMensie schreef:Je mening werd door de tijd ingehaald, kennelijk geven ze er ene fuck om
Ja nu het water ze tot de lippen staat en het gevaar voor IEDEREEN ineens heel reëel wordt.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Erik schreef:
DiMensie schreef:Je mening werd door de tijd ingehaald, kennelijk geven ze er ene fuck om
Ja nu het water ze tot de lippen staat en het gevaar voor IEDEREEN ineens heel reëel wordt.
1. Het duurt maanden voor er maar een macht bij elkaar komt
2. Als het net zo gaat als in Zuid Soedan kunnen ze het net zo goed laten.

Vergeet trouwens niet dat Nigeria samengesteld is uit verschillende volkeren. Stammen. En daar is het 'wij' 'zij' verhaal minstens zo sterk. Door die samenstelling heeft bijna elk deel van de overheid een deel van die rebellen (islamieten) in huis. Al helemaal het leger. Het bestrijden van terrorisme wordt zwaar bemoeilijkt als je niet behoorlijk kunt plannen.

Gelukkig?? gaat BH over grenzen heen en krijgen andere landen er ook mee te maken. Hebben ze al, maar zij net als hier, schuiven problemen graag voor zich uit, of ontkennen het bestaan ervan gewoon. Maar nu kunnen ze niet meer ontkennen.
Plaats reactie