Balzer schreef:
ik geloof wel in het eventueel bestaan van dingen die niet merkbaar, meetbaar en beredeneerbaar zijn. Maar ik geloof niet in een concreet voorbeeld van zoiets - omdat elk voorbeeld dat iemand kan geven compleet willekeurig is en daarmee erg onwaarschijnlijk.
Zo zie ik dat ook.
Niemand persoonlijk willen aanspreken in mijn vorige reactie en laat die indruk nooit van mij bestaan, want ik speel niet op de man, wel op wat ik lees en
hoe ik iets lees.
Ik vertaal uw onderschrift als veel gehoorde stellingen en niet als een vuistregel.
Dat God niet bestaat, zie ik als voor mij een open stelling, zolang geen mens mij ooit heeft kunnen uitleggen waar ik naar moet zoeken en wat precies is dan God, om zeker te weten dat het gezochte niet bestaat. Je kan pas vaststellen dat iets niet bestaat wanneer je kunt omschrijven waar je naar op zoek was. Daarbij word ik niet onbeduidend geplaagd door mijn besef van de 'wetenschap' hoeveel we naar alle waarschijnlijkheid niet weten.
Ik denk dat God bestaat voor hen die daar per se in
willen geloven. Voor hen is hij een hoopvol begrip. Zoals een fata morgana ook bestaat voor de waarnemers tot ze met de werkelijkheid geconfronteerd worden.
Voorst GELOOF ik dat er nog heel veel is wat wij nog niet weten, kunnen waarnemen en bewijzen dat 'het' er daarom niet is. Ik beweer nooit iets zeker te weten. Dat 'weet' ik wel zeker!
PS
Ik beschouw de wetenschappers die ik ken in hun vakgebied arrogant en niet openstaand voor al de nieuwe ontwikkelingen daarin na hun oratie/inaugurele rede. Eenmaal hun leerstoel en de vakliteratuur blijft veelal steeds vaker in de enveloppe ongelezen met de gedachte, Après moi, le déluge! Daar doelde ik op met de arrogantie van de intellectuele mens die zich met stellingen bezighoudt! Stellingen zijn niet aan een status quo gebonden.
Vaak worden in discussies verkeerde conclusies getrokken omdat er te weinig gevraagd wordt wat iemand met zijn woorden bedoelde. Woorden zijn immers ook alleen maar woorden waar iedereen zijn eigen waarden aan toekent?!
...en wie nooit aan zichzelf twijfelt heeft een angstig groeiend ego gezwel op zijn ziel. Stelling van Socrates.