Ga je daar ook evangeliseren?Karssenberg schreef:Even een poosje vakantie in een andere tijdzone. Dus als ik reageer is dat niet altijd op een christelijke tijd.
Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg
Moderator: Moderators
Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Tegenover iedere anekdote over de tijd van nu bestaan tientallen anekdoten over vroeger.Karssenberg schreef: Toch schort er nog wel heel wat aan het sociale gehalte van onze samenleving. Kijk maar eens rond in verpleeg- en ouderhuizen. Soms vraagt men aan een patient: wie kunnen we informeren, als er wat ergs gebeurt en dan moet de patient zeggen: ik heb niemand.mHet gaat niet alleen om collectieve zorg, maar ook zorg voor je naaste. Ook voor mensen, die niets terug kunnen geven.
En natuurlijk schort er altijd wat.
En dat zal mi. ook altijd zo blijven, want de mens is niet volmaakt.
Nu ik meerdere generaties doorlopen heb, weet ik ook dat elke generatie opnieuw opgevoed moet worden en gestimuleerd om de beschaving hoog te houden of om die naar een hoger plan te stuwen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Laat Henk maar schuiven.PietV. schreef: Ga je daar ook evangeliseren?
Ziet, wat ik gezien heb, een goede zaak, die schoon is: te eten en te drinken, en te genieten het goede van al zijn arbeid, dien hij bearbeid heeft onder de zon.....(Prediker 5:17)
Fijne vakantie Henk.
NB: Doe wel en zie niet om.
Ik raad persoonlijk aan even helemaal niet te reageren en gewoon te genieten van een vakantieKarssenberg schreef:Even een poosje vakantie in een andere tijdzone. Dus als ik reageer is dat niet altijd op een christelijke tijd.

Re: Geloof is gevoel
Daarmee bedoelt hij niet dat we ons afhankelijk moeten voelen.Karssenberg schreef: Je bent ouder dan ik, als je in 1952 als de DD las. Maar ik ben ook geen kind meer.
Jezus stelt soms een kind ten voorbeeld aan de volwassenen. Daarmee bedoelt Hij niet, dat we kinderlijk of kinds moeten worden. Wel, dat we moeten beseffen, dat we afhankelijk en kwetsbaar zijn en ons leven niet in eigen hand hebben. Voor ieder mens komt er een tijd, dat je ook fysiek moet inleveren, (tenzij je al in de kracht van je leven wordt weggenomen).
Dat hoeft niemand ons te vertellen als we ouder worden.
Hij zegt:
Geloof als een kind, want anders zul je niet zalig kunnen worden.
Dus als papa iets zegt, dan is het waar want papa zegt het.
Als het kind vraagt: Waarom?
Dan zegt papa: Omdat ik het zeg.
Gehoorzamen, niet verder vragen, maar geloven.
Dat is zoals een kind gelooft.
- Karssenberg
- Banned
Je geeft een ietwat negatieve draai aan het begrip 'afhankelijkheid'. Je legt het uit als blinde gehoorzaamheid, zonder vragen.Mariakat schreef: Daarmee bedoelt hij niet dat we ons afhankelijk moeten voelen.
Hij zegt:
We willen graag zo lang mogelijk onze eigen boontjes doppen. Dat herken ik wel, bij mezelf en anderen. We vinden het moeilijk om dingen die gratis zijn te accepteren, dan worden we gekwetst in onze trots. We willen er liever voor werken of veel geld betalen. Dan heb je het gevoel, dat je het verdiend hebt.
Eén van de grootste struikelblokken in de boodschap van genade. Ook voor christenen moeilijk te accepteren. We proberen een goed mens te zijn en zo ons behoud te verdienen.
Let wel, ook volgens de bijbel zijn goede werken belangrijk en noodzakelijk. Maar niet om behouden te worden. Ze zijn geen voorwaarde om redding te krijgen, maar gevolg en onderdeel van de redding.
Denk nou niet, dat ik zeg dat ongelovigen geen goede dingen kunnen doen. Integendeel, soms meer dan gelovigen en in ieder geval niet met de bedoeling om een beter plekje in de hemel te krijgen.
Toch denk ik, dat volkomen goed zijn niet mogelijk is, als het je niet door God gegeven wordt. Volkomenheid, dat betekent voor mij als man, dat ik nooit naar andere vrouwen kijk of aan hen denk zonder verkeerde gedachten. Voor vrouwen gelden misschien andere voorbeelden. Onmogelijk voor een natuurlijk mens.
En problemen, waar geen oplossing voor is zien wij niet als een probleem. Maar er is wel een oplossing.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Wat bedoel je hier mee?karssenberg schreef: Steeds weer wordt hier de suggestie gewekt, dat geloven op gespannen voet staat met wijs zijn en nadenken. Ik zou daar tegenover kunnen stellen, dat iemand die denkt dat er nooit een eind aan komt niet nuchter is en niet de werkelijkheid onder ogen wil zien.
Wie zegt dat een ongelovige denkt dat zijn leven nooit zal eindigen?
Een verborgen christelijke waarschuwing van je?
@Karssenberg
Ik ga dood.
Ik ben ongeveer 15 miljard jaar dood geweest
Ik zal wellicht nog 15 miljard jaar dood zijn.
En ik probeer te genieten van deze nietige tussenliggende periode.
God zou toch wel heel krenterig geweest zijn met het uitdelen van Zijn tijd voor mij (en jou).
Maar goed, jij hebt er alle vertrouwen in dat God een hoger plan met jou heeft en dat je die 15 miljard jaar in Zijn nabijheid mag doorbrengen?
Ik ga dood.
Ik ben ongeveer 15 miljard jaar dood geweest
Ik zal wellicht nog 15 miljard jaar dood zijn.
En ik probeer te genieten van deze nietige tussenliggende periode.
God zou toch wel heel krenterig geweest zijn met het uitdelen van Zijn tijd voor mij (en jou).
Maar goed, jij hebt er alle vertrouwen in dat God een hoger plan met jou heeft en dat je die 15 miljard jaar in Zijn nabijheid mag doorbrengen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Een 'natuurlijk' mens zal zich er nooit voor schamen een mooie vrouw opwindend te vinden. Pleit je hier nu echt voor het streven naar een onnatuurlijke toestand waarin je geen opwinding voelt als je een mooie vrouw ziet lopen? In feite zeg je dat god je kan verlossen van dit soort gedachten. Dat idee van 'volkomenheid' lijkt mij nu juist zeer tegen-natuurlijk en bovendien schadelijk en ontkenning van je mens-zijn.Denk nou niet, dat ik zeg dat ongelovigen geen goede dingen kunnen doen. Integendeel, soms meer dan gelovigen en in ieder geval niet met de bedoeling om een beter plekje in de hemel te krijgen.
Toch denk ik, dat volkomen goed zijn niet mogelijk is, als het je niet door God gegeven wordt. Volkomenheid, dat betekent voor mij als man, dat ik nooit naar andere vrouwen kijk of aan hen denk zonder verkeerde gedachten. Voor vrouwen gelden misschien andere voorbeelden. Onmogelijk voor een natuurlijk mens.
En problemen, waar geen oplossing voor is zien wij niet als een probleem. Maar er is wel een oplossing.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Dat lees je verkeert.Karssenberg schreef:Je geeft een ietwat negatieve draai aan het begrip 'afhankelijkheid'. Je legt het uit als blinde gehoorzaamheid, zonder vragen.Mariakat schreef: Daarmee bedoelt hij niet dat we ons afhankelijk moeten voelen.
Hij zegt:
[...........knip ...De rest is niet relevant als antwoord op mijn opmerking.....knip.....]
Jij legt geloven als een kind uit via jouw "verhaal over (on)afhankelijkheid".
Als ik een andere mening heb over de betekenis van de tekst, dan is dat niet een andere draai geven aan jouw interpretatie via het begrip afhankelijkheid.
Maw. We hebben ieder een andere interpretatie van de tekst.
- Karssenberg
- Banned
Zou je dan ook even op mijn eerste zin willen ingaan. Wat vind jij daarvan?writer schreef:Wat bedoel je hier mee?karssenberg schreef: Steeds weer wordt hier de suggestie gewekt, dat geloven op gespannen voet staat met wijs zijn en nadenken. Ik zou daar tegenover kunnen stellen, dat iemand die denkt dat er nooit een eind aan komt niet nuchter is en niet de werkelijkheid onder ogen wil zien.
Wie zegt dat een ongelovige denkt dat zijn leven nooit zal eindigen?
Een verborgen christelijke waarschuwing van je?
Natuurlijk denk ik niet, dat een ongelovige denkt dat het leven altijd maar door gaat. Maar gelovigen laten veel meer blijken dat ze rekenen met de eindigheid van dit leven. En dan vind ik het raar, dat juist gelovigen als onwijs en onnadenkend bestempeld worden. Dat is misschien niet jouw persoonlijke opvatting, maar keer op keer wordt dit weer naar voren gebracht.
- Karssenberg
- Banned
OK, dan heb ik je niet helemaal goed begrepen. Ik dacht dat je dat gehoorzamen zonder vragen negatief vond.Mariakat schreef: Hij zegt:
Maar dat hoort zeker ook bij geloven. Als God iets vraagt, dan doe je dat. In het geloof, dat God nooit iets vraagt zonder je daarvoor ook de kracht en de middelen te geven. Zoals Abram, die zijn familie moest verlaten om naar een onbekend land te gaan.
He kijk, God heeft aan mij nog nooit iets gevraagd.Karssenberg schreef: Als God iets vraagt, dan doe je dat.

Is dit als voorbeeld gegeven ? Abraham is een fictief figuur en heeft nooit bestaan. Geef jij maar eens een historische bron of heb je enkel de Bijbel wat geschreven is in het laat-brons en ijzertijdperk. Als we deze figuur volgens de Bijbel ergens in de tijd moeten plaatsen moest men de God van de Bijbel nog verzinnen. Heb je niks concreter hoe jouw God communiceert en vragen stelt ?Zoals Abram, die zijn familie moest verlaten om naar een onbekend land te gaan.
In welk opzicht, op wat voor manier, laten gelovigen meer dan ongelovigen blijken dat het leven eindig is?Karssenberg schreef:[..........Maar gelovigen laten veel meer blijken dat ze rekenen met de eindigheid van dit leven. En dan vind ik het raar, dat juist gelovigen als onwijs en onnadenkend bestempeld worden. Dat is misschien niet jouw persoonlijke opvatting, maar keer op keer wordt dit weer naar voren gebracht.
En is dat een kenmerk van wijsheid?
Ik stel me het zo voor.Karssenberg schreef:
Maar dat hoort zeker ook bij geloven. Als God iets vraagt, dan doe je dat. In het geloof, dat God nooit iets vraagt zonder je daarvoor ook de kracht en de middelen te geven. Zoals Abram, die zijn familie moest verlaten om naar een onbekend land te gaan.
De familie in Haran werd wat groot en ze waren redelijk welvarend.
Je kunt het God's stem noemen of gewoon een verstandig idee van een vader en grootvader om aan een paar van hun jongens te vragen of ze niet een stukje verderop willen gaan kijken om daar een nieuwe kolonie te starten.
Ze hadden gehoord dat op een plek het erg vruchtbaar was en vast nog wel wat plaats voor Abraham en zijn neef Lot.
Ja, dat wordt vaak vergeten.
Het was niet alleen Abraham die weggestuurd werd.
Het ziet ernaar uit dat het niet allemaal koek en ei was in die overbevolkte familie.
Dat zou later blijken, toen ook in het nieuwe land er strubbelingen waren over wie het meest vruchtbare stukje zou innemen.
Maar goed dat Abraham wat goeiig was, anders was er al gelijk een familie ruzie ontstaan.
Op zich een vrij verstandige beslissing van de familie.
Zou later nog zeer vaak worden herhaald nog in deze tijd.
Nederlanders kennen die krapte op de arbeidsmarkt voor boeren en waaierden ook uit naar Canada. Australië, Niuew Zeeland, Later Frankrijk en nu weer Canada.
Het wordt een ander verhaal als God van de vader vraagt zijn zoon te slachten en te offeren.
Ik vind dat niet zo vanzelfsprekend, dat een gelovige, maar ja en amen zou zeggen.
Ik zou toch minstens een "waarom" hebben.
Zelfs bij een kind zijn er grenzen.
Ik geloof niet dat één normaal gezonde persoon dit ooit aan een vader zou kunnen vragen zonder voor gek of ziek versleten te worden.
Maar nee, de christelijke god presteert het zelfs bij zijn zoon.
De narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) is een persoonlijkheidsstoornis die wordt gekenmerkt door een overdreven gevoel van eigenwaarde, een sterke behoefte aan bewondering en een laag inlevingsvermogen. De stoornis kan worden gezien als de pathologische (ziekelijke) vorm van narcisme.
Weet je dat veel narcisten ook door anderen dan hun eigen familie als fantastische mensen worden gezien?