Meer moslims in Westerse landen is goed voor 'het Westen'
Moderator: Moderators
Meer moslims in Westerse landen is goed voor 'het Westen'
De 'Westerse mens' (in grote lijnen: Europa, Noord-Amerika, Australië, en delen van Azië, Afrika en Midden -en Zuid-Amerika) heeft de afgelopen eeuwen een ontwikkeling doorgemaakt naar meer individualiteit en daardoor respect op weten te brengen voor de andersdenkende. Hoewel e.e.a. broos is en alles beter kan, dat spreekt.
Veel moslimlanden hebben, net als die 'Westerse mens' een langdurige geschiedenis van continue elkaar na het leven staan, omdat ze een totaal gebrek aan intolerantie aan de dag leggen tav een van elkaar afwijkende mening of cultureel gedrag. Dat heeft sterk te maken met de rigide gepraktiseerde islam-godsdienst, waar altijd persoonlijke (of existentiële) angsten aan ten grondslag liggen, dat iets wordt afgenomen door een ander.
Zie ook het inktzwarte verleden van het Christendom.
Zeker in de brandhaard van Arabië lijkt elkaar afmaken of anders onder een rigide dictatuur onderworpen worden tot aan heden aan de orde van dag. Zie alles rond Syrië en Irak. Business as usual.
Het zijn in mijn ogen net kleine kinderen, die niet geleerd hebben op een enigszins volwassen wijze met elkaar om te gaan. Dictatuur of godsdienst (met één alwetende almacht) is dan feitelijk weer een rigide vorm van ouderschap.
En zoals wij allen weten, heeft de wereldgemeenschap daar om allerlei redenen zorg om dan wel last van.
Zie nu het IS-kalifaat bijvoorbeeld, wat je er ook van kan zeggen, wat er allemaal aan 'Westerse' machinaties achter zouden kunnen zitten.
Volgens mij is goed voor de afname van die rigide onderdrukking van elkaars gedachten -en cultuurgoed in moslimlanden, dat ze in de Westerse landen komen wonen.
Waardoor ze ontdekken en meekrijgen hoe democratie werkt en wat nou eigenlijk persoonlijke ontwikkeling behelst, waardoor iedereen leert meer respect op te brengen voor de ander(-sdenkende of -sdoende). qua 'doende': mits dit wordt gepraktiseerd zonder dat het geestelijk dan wel lichamelijk ten koste gaat van een ander natuurlijk, anders hoef je daar geen respect voor op te brengen.
Een select marginaal groepje, vaak jong volwassenen slaat door naar verzet en geweld, maar ik vermoed dat het merendeel heel wat opsteekt door in Westerse landen te leven.
Deze mensen kunnen dat weer doorgeven aan familie en kennissen in hun geboortelanden.
Het isolement van de steeds terugkerende oorlogen in hun geboortelanden en daar niks van leren kan hiermee wellicht afgenomen worden.
De stelling is dus samengevat:
Meer moslims in Westerse landen is goed voor 'het Westen'.
Veel moslimlanden hebben, net als die 'Westerse mens' een langdurige geschiedenis van continue elkaar na het leven staan, omdat ze een totaal gebrek aan intolerantie aan de dag leggen tav een van elkaar afwijkende mening of cultureel gedrag. Dat heeft sterk te maken met de rigide gepraktiseerde islam-godsdienst, waar altijd persoonlijke (of existentiële) angsten aan ten grondslag liggen, dat iets wordt afgenomen door een ander.
Zeker in de brandhaard van Arabië lijkt elkaar afmaken of anders onder een rigide dictatuur onderworpen worden tot aan heden aan de orde van dag. Zie alles rond Syrië en Irak. Business as usual.
Het zijn in mijn ogen net kleine kinderen, die niet geleerd hebben op een enigszins volwassen wijze met elkaar om te gaan. Dictatuur of godsdienst (met één alwetende almacht) is dan feitelijk weer een rigide vorm van ouderschap.
En zoals wij allen weten, heeft de wereldgemeenschap daar om allerlei redenen zorg om dan wel last van.
Zie nu het IS-kalifaat bijvoorbeeld, wat je er ook van kan zeggen, wat er allemaal aan 'Westerse' machinaties achter zouden kunnen zitten.
Volgens mij is goed voor de afname van die rigide onderdrukking van elkaars gedachten -en cultuurgoed in moslimlanden, dat ze in de Westerse landen komen wonen.
Waardoor ze ontdekken en meekrijgen hoe democratie werkt en wat nou eigenlijk persoonlijke ontwikkeling behelst, waardoor iedereen leert meer respect op te brengen voor de ander(-sdenkende of -sdoende). qua 'doende': mits dit wordt gepraktiseerd zonder dat het geestelijk dan wel lichamelijk ten koste gaat van een ander natuurlijk, anders hoef je daar geen respect voor op te brengen.
Een select marginaal groepje, vaak jong volwassenen slaat door naar verzet en geweld, maar ik vermoed dat het merendeel heel wat opsteekt door in Westerse landen te leven.
Deze mensen kunnen dat weer doorgeven aan familie en kennissen in hun geboortelanden.
Het isolement van de steeds terugkerende oorlogen in hun geboortelanden en daar niks van leren kan hiermee wellicht afgenomen worden.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Meer moslims in Westerse landen is goed voor 'het Westen
IIk zie niet in hoe de toename van het aantal moslims op enigerlei wijze iemand waar dan ook voordeel oplevert. Het isechtr wel een voordeel om in een westers land te zijn, dus het is wel weer goed voor de moslims. Maar of het voor het westen beter is dat een moslim het land binnenkomt dan iemand met een andere levensovertuiging, lijkt mij absoluut niet aantoonbaar. Het hangt er natuurlijk wel van af welke Moslims. Mohammed Atta was niet zo gunstig als een willekeurig alternatief. 

Ik wens u alle goeds
De reageerder heeft of niet goed gelezen of niet goed begrepen, wat ik heb geschreven.Peter van Velzen schreef:IIk zie niet in hoe de toename van het aantal moslims op enigerlei wijze iemand waar dan ook voordeel oplevert. Het isechtr wel een voordeel om in een westers land te zijn, dus het is wel weer goed voor de moslims. Maar of het voor het westen beter is dat een moslim het land binnenkomt dan iemand met een andere levensovertuiging, lijkt mij absoluut niet aantoonbaar. Het hangt er natuurlijk wel van af welke Moslims. Mohammed Atta was niet zo gunstig als een willekeurig alternatief.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het komt mij voor dat jouw analyse geen andere conclusie oplevert dan de mijne: Het is goed voor de moslims. Ik zie niet in waar je aantoont dat het ook goed voor "het westen" zou zijn. Tenzij je de theorie aanhangt: Wat goed is voor de rest van de wereld is ook goed voor ons. Maar alhoewel ik die denkwijze in principe wel aanhang, valt ze mijns inziens niet te bewijzen.Fresnich schreef:De reageerder heeft of niet goed gelezen of niet goed begrepen, wat ik heb geschreven.Peter van Velzen schreef:IIk zie niet in hoe de toename van het aantal moslims op enigerlei wijze iemand waar dan ook voordeel oplevert. Het is echter wel een voordeel om in een westers land te zijn, dus het is wel weer goed voor de moslims. Maar of het voor het westen beter is dat een moslim het land binnenkomt dan iemand met een andere levensovertuiging, lijkt mij absoluut niet aantoonbaar. Het hangt er natuurlijk wel van af welke Moslims. Mohammed Atta was niet zo gunstig als een willekeurig alternatief.
Naar ik denk dat het nog veel beter voor de wereld is als er meer Moslims van hun geloof afvallen. Dat is de voornaamste reden waarom ik voor Nee kies. als je zegt "een groter deel van de moslims", dan is "Ja" wél te overwegen. Maar een stijging in het absolute aantal moslims is nergens goed voor. Helaas heeft deze de laatste hondert jaar wel plaatsgevonden.
Ik wens u alle goeds
Peter, lees mijn bericht, en nu aandachtiger dan de vorige keer (keren?), nog eens door.
Vooral de laatste paar zinnen.
Meer moslims in het westen is goed voor de westerse maatschappij, die veel te individualistisch is geworden, de vrouw dwingt geen vrouw meer te zijn, die hedonistisch is.
Islam kan weer rust, vrede en barmhartigheid brengen, broeder en zusterschap, zorg voor elkaar, eerlijk zaken doen.
De vrouw wordt niet meer gedwongen om zich te scholen en te werken. Zij kan zich weer aan haar natuurlijke taak wijden, zorg voor man en kinderen. De islamitische wetten zullen er voor zorgen, dat misdaad uit de samenleving verdwijnt. Er bestaat geen armoede meer. Andersdenkenden worden welwillend bejegend. Geen dwang in religie.
Een islamitisch wereldkalifaat zal een hemel op aarde zijn.
Dat alles kunnen meer moslims in het westen ons brengen.
Islam kan weer rust, vrede en barmhartigheid brengen, broeder en zusterschap, zorg voor elkaar, eerlijk zaken doen.
De vrouw wordt niet meer gedwongen om zich te scholen en te werken. Zij kan zich weer aan haar natuurlijke taak wijden, zorg voor man en kinderen. De islamitische wetten zullen er voor zorgen, dat misdaad uit de samenleving verdwijnt. Er bestaat geen armoede meer. Andersdenkenden worden welwillend bejegend. Geen dwang in religie.
Een islamitisch wereldkalifaat zal een hemel op aarde zijn.
Dat alles kunnen meer moslims in het westen ons brengen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Kleine correctie op mijn openingsbericht:
Fresnich schreef:De 'Westerse mens' (in grote lijnen: Europa, Noord-Amerika, Australië, en delen van Azië, Afrika en Midden -en Zuid-Amerika) heeft de afgelopen eeuwen een ontwikkeling doorgemaakt naar meer individualiteit en daardoor respect op weten te brengen voor de andersdenkende. Hoewel e.e.a. broos is en alles beter kan, dat spreekt.
Veel moslimlanden hebben, net als die 'Westerse mens' een langdurige geschiedenis van continue elkaar na het leven staan, omdat ze een totaal gebrek aan (intolerantie) TOLERANTIE aan de dag leggen tav een van elkaar afwijkende mening of cultureel gedrag. Dat heeft sterk te maken met de rigide gepraktiseerde islam-godsdienst, waar altijd persoonlijke (of existentiële) angsten aan ten grondslag liggen, dat iets wordt afgenomen door een ander.
@Fresnich
Je schrijft:
Ik roep daarom maar weer: Alleen opleiding is in staat iets aan (fundamentalistisch) geloof te doen. Geen scholen meer op religieuze basis! Als ze onder die voorwaarde in het westen willen wonen: Welkom!
De jeugd heeft de toekomst.
Je schrijft:
Deze mensen is het maar aan 1 ding gelegen. De westerse mens bekeren tot het ware geloof. Afvallen mag nl. niet in de Islam. Want een beetje Moslim weet dat daar de doodstraf op staat.Deze mensen kunnen dat weer doorgeven aan familie en kennissen in hun geboortelanden.
Ik roep daarom maar weer: Alleen opleiding is in staat iets aan (fundamentalistisch) geloof te doen. Geen scholen meer op religieuze basis! Als ze onder die voorwaarde in het westen willen wonen: Welkom!
De jeugd heeft de toekomst.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Gedaan. Ik blijf dezelfde mening toe gedaan. Je legt nergens uit waarom het goed voor het westen zou zijn, wel waarom het goed voor de moslims zou zijn. Heb je je openingsbericht zelf al drie keer doorgelezen?Fresnich schreef:Peter, lees mijn bericht, en nu aandachtiger dan de vorige keer (keren?), nog eens door.
Ik wens u alle goeds
- vegan-revolution
- Superposter
Als het zo zou zijn dat moslims die naar Westerse landen komen islamitische landen verlichten met verlichte westerse denkbeelden dan zou de kennismaking van moslims met westerse gewoonten een voordeel kunnen zijn. Maar zien we dat nu (in grote lijnen en op grote schaal) gebeuren? Zien we niet juist een koers van islamitische landen in een nog meer fundamentalistische richting en dezelfde tendens in westerse landen met de moslimminderheden daar? Hoe komt dat en hoe denk je die tendens in haar tegendeel te kunnen keren, zodat er juist tendens naar minder islam en meer menslievendheid ontstaat?
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Tja..andersom wordt inderdaad lastiger! Het kost je je kop.vegan-revolution schreef:Als het zo zou zijn dat moslims die naar Westerse landen komen islamitische landen verlichten met verlichte westerse denkbeelden dan zou de kennismaking van moslims met westerse gewoonten een voordeel kunnen zijn. Maar zien we dat nu (in grote lijnen en op grote schaal) gebeuren? Zien we niet juist een koers van islamitische landen in een nog meer fundamentalistische richting en dezelfde tendens in westerse landen met de moslimminderheden daar? Hoe komt dat en hoe denk je die tendens in haar tegendeel te kunnen keren, zodat er juist tendens naar minder islam en meer menslievendheid ontstaat?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Meer moslims in Westerse landen is goed voor de Westerse mens
De poll loopt tot di jan 20, 2015 1:26 pm
Mee eens 10%
Mee oneens 90%
Totaal aantal stemmen : 10
Ervanuitgaandedat de TS zelf voor zijn eigen stelling heeft gestemd verklaar ik de stelling hiermee verworpen.
De poll loopt tot di jan 20, 2015 1:26 pm
Mee eens 10%
Mee oneens 90%
Totaal aantal stemmen : 10
Ervanuitgaandedat de TS zelf voor zijn eigen stelling heeft gestemd verklaar ik de stelling hiermee verworpen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Door te bewijzen dat die verlichting een positief iets is voor de moslims hier?Hoe komt dat en hoe denk je die tendens in haar tegendeel te kunnen keren, zodat er juist tendens naar minder islam en meer menslievendheid ontstaat?
Verdorie niet gemakkelijk, Vegan. Dat beseffen we beidde. Jij stelt zeer terecht dat we hun moeten duidelijk maken dat de letterlijke islam bespottelijk is. Maar hoe graag ik zelf ook doe, daar ga je niet komen door moslims te bespotten.
Beste dat ik je vandaag kan bieden is dat de ik 7 moslims bij heb werken van wie 3 jonge dames, 2 die ingenieur zijn en 1 dame die admistratie doet. Die dames dragen geen hoofddoek. Die 7 ramadammen niet.
Wat ik wel (heeeel spijtige zaak) heb moeten doen is aan de rest van de werknemers (zelfs het mangement in verdorie een ingenieursbedrijf) duidelijk maken dat racisme bij ons niet wordt getolereerd en reden is voor onmiddelijk ontslag. Je ziet dan ook hoe die moslims evolueren in ons bedrijf. Van zeer argwanend bij de start tot een bijna karikaturale loyaliteit. Geldt trouwens ook voor zwarte medewerkers.
Moet je beseffen hoe diep dat zit bij zowel die moslims als zwarte medewerkers. Als een project afloopt komen die steeds bij mij om te vragen of ze ontslagen gaan worden. De vreemden vliegen eerst buiten. Dat is niet iets waar ze willen vanuit gaan of als excuus gebruiken, dat is voor hen de realiteit. Alleen al het feit dat zij dezelfde wagen en loon krijgen als hun collega's is voor hun iets om mateloos trots op zijn.
Ik voel mij soms als een vuile koloniaal die de negertjes wat beter behandelt en daarom alle loyaliteit krijgt.
Vegan, die verlichting die we zouden moeten aanbieden. Bieden we die wel aan? Betekent multicultureel hier niet: hou je klote cultuur en blijf weg uit de onze? Van beidde kanten? Zolang jefke niet met fatima trouwt en marieke niet met achmed trouwt zal er geen toenadering komen. En dat willen beidde kampen niet.
Laatst gewijzigd door pallieter op 23 sep 2014 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
En voor de poll.
Wat heel goed zou zijn voor Europa zijn veeeeeeel meer ex-moslims.
Wat heel goed zou zijn voor Europa zijn veeeeeeel meer ex-moslims.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Beste Fresnich,
Ook mij valt op dat de kop de lading niet dekt. Je legt uit hoe het goed zou zijn voor moslims om in het westen te komen wonen, maar ik kan niet ontdekken in je tekst dat dit dan goed zou zijn voor het westen.
Nu kun je wel terugverwijzen naar de tekst, en vragen om het goed te lezen , maar (ook) ik zie het er dan nog niet in terug.
Leg eens uit hoe je denkt dat dit goed zou zijn voor het westen.
En dan: we doen dit toch al tientallen jaren ?
Moslims komen al tientallen jaar het Westen.
Alleen (en daar loopt jouw idealistisch beeld spaak): ze komen er niet met het doel om een beter moslim te worden.
Sterker nog: dat is het wel laatste wat een moslim in het Westen denkt te kunnen gaan doen.
Ik ben het met je eens dat het goed zou zijn dat sommige moslims leren wat het is om respect voor elkaar op te brengen.
En da denk ik aan degenen die vaak betiteld worden met 'extreem'.
Maar als ik zie hoe deze mensen in het leven staan, heb ik liever dat dit leerproces in hun eigen land plaats vindt.
Er vallen namelijk nogal wat doden bij, en mijn instinct zegt dan dat ik liever heb dat die doden in zijn omgeving vallen dan in mijn omgeving.
Dan hebben we ook de groep die wordt betiteld als 'gematigd moslim'.
Deze mensen kunnen respect opbrengen voor anders denkenden, dus hoeven dit niet te leren.
Dat is niet de groep waar je op doelt.
Ook mij valt op dat de kop de lading niet dekt. Je legt uit hoe het goed zou zijn voor moslims om in het westen te komen wonen, maar ik kan niet ontdekken in je tekst dat dit dan goed zou zijn voor het westen.
Nu kun je wel terugverwijzen naar de tekst, en vragen om het goed te lezen , maar (ook) ik zie het er dan nog niet in terug.
Leg eens uit hoe je denkt dat dit goed zou zijn voor het westen.
En dan: we doen dit toch al tientallen jaren ?
Moslims komen al tientallen jaar het Westen.
Alleen (en daar loopt jouw idealistisch beeld spaak): ze komen er niet met het doel om een beter moslim te worden.
Sterker nog: dat is het wel laatste wat een moslim in het Westen denkt te kunnen gaan doen.
Ik ben het met je eens dat het goed zou zijn dat sommige moslims leren wat het is om respect voor elkaar op te brengen.
En da denk ik aan degenen die vaak betiteld worden met 'extreem'.
Maar als ik zie hoe deze mensen in het leven staan, heb ik liever dat dit leerproces in hun eigen land plaats vindt.
Er vallen namelijk nogal wat doden bij, en mijn instinct zegt dan dat ik liever heb dat die doden in zijn omgeving vallen dan in mijn omgeving.
Dan hebben we ook de groep die wordt betiteld als 'gematigd moslim'.
Deze mensen kunnen respect opbrengen voor anders denkenden, dus hoeven dit niet te leren.
Dat is niet de groep waar je op doelt.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)