Waarom ik in God geloof

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Waarom ik in God geloof

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:En daarover zou ik best met je in discussie willen. 8*)
Over Nietzsche zou ik ook wel verder in discussie met je willen zijn. Je bent iemand die hem gelezen heeft en, denk ik, goed begrijpt. Maar op het moment zul je er te druk voor zijn.
RobbertVeen schreef:
Rereformed schreef:Maar volgt hieruit voor jou dan niet dat bijgevolg het begrip God (Jahweh) evenmin letterlijk genomen moet worden? Volgt hieruit voor jou wel of niet dat het te betreuren is dat mensen met een bijbel rondlopen die een gefantaseerde God (om maar wat te noemen) een opdracht tot genocide laat geven, of zelfs het aantal planken laat voorschrijven voor de vloer van een tent waarin hij aanbeden moet worden?
Als je met "letterlijk" zou bedoelen, dat je de Heere God laat samenvallen met het beeld van God dat je uit een oppervlakkige lezing uit de tekst haalt, dan zeg ik neen!
Ik snap het werkelijk niet wat je bedoelt. Ten eerste gaat het niet op een oppervlakkige lezing. Wanneer er in de Pentateuch voortdurend staat : "En Jahweh zei tegen Mozes en Aäron: ..." waarom zou men dat anders moeten interpreteren dan dat hier sprake is van het spreken van een God tegen mensen? Er is eenvoudig geen andere interpretatie van de tekst mogelijk dan de letterlijke. De schrijvers van al die teksten hebben ook zeer duidelijk bedoeld dat het gelezen wordt als waar gebeurde geschiedenis. Zo kun je bijvoorbeeld lezen: "Mozes riep het hele volk van Israel bijeen en sprak het als volgt toe: 'U hebt in Egypte met eigen ogen gezien wat Jahweh allemaal gedaan heeft met de farao en zijn onderdanen, met heel zijn land'."

Wat je bedoelt is dat men tegenwoordig weet dat het verhalen zijn die pas vele eeuwen later opgeschreven zijn, en daarom niet serieus genomen kunnen worden als waar gebeurde geschiedenis. Er ís dus helemaal geen God die letterlijk tegen bepaalde uitverkoren mensen gesproken heeft, noch zijn die wonderen gebeurd waarover de Pentateuch verhaalt. Maar waarom blijf je dan geloven in God alsof het wel degelijk om een Persoonlijk Wezen gaat, en alsof God iets te maken heeft met wat priesters van het volk Israel opschreven? In een latere post schrijf je bovendien nog: " Ik geloof niet in het bestaan van engelen, demonen, een tastbare hemel, wonderen etc. Elke moderne gelovige neemt dat als een metafoor of zou dat moeten doen." Moet ik hieruit concluderen dat God voor jou ook een metafoor is? En zo niet, om welke reden is 'God' niet een metafoor. Waarom is God niet eenzelfde waandenkbeeld als een demon of engel?

RobbertVeen schreef:Ook in de hypothese dat alles aan de Heere wordt toegeschreven en niet "letterlijk" door Hem gedaan is, is bijna alles in de Bijbel nog zinvol wat mij betreft.
Sterker nog, enkel in het geval dat 'God' eenvoudig het product van het menselijk denken is kan de bijbel zinvol zijn. Op dezelfde manier als we de mythen en sagen van de Grieken en Romeinen zinvol kunnen vinden, of sprookjes zinvol kunnen zijn, of een fantasieverhaal als The Lord of the Rings.
RobbertVeen schreef:En dat gebruik van de Bijbel om een genocide te rechtvaardigen is om vele redenen af te keuren - beter gezegd: dat is een van de grootste tragedies in onze menselijke geschiedenis. Dat aantal planken lijkt me nog niet zo dramatisch, maar je kent ongetwijfeld de teksten die spreken over een aanbidden van God in "geest en in waarheid" - waarbij de plaats en het aantal planken er niet toe doet.
Waar waarom in vredesnaam sleep je die bijbel dan mee als teksten die over God vertellen en klaag je ze niet aan als godslastering? De opdracht tot genocide en het aantal planken van de vloer van zijn tent wordt wel degelijk in die teksten door God voorgeschreven. Het één maakt God tot een barbaar en het tweede tot iets lachwekkends.
De bijbeltekst wordt imho pas begrijpelijk wanneer men duidelijk zegt dat het denkbeeld van een God als Wezen, dat communiceert met de mens, een waandenkbeeld is, en zo'n God helemaal niet bestaat.
Rereformed schreef:Ik lees in jezelfde bijdrage dat de opstanding van Jezus opeens - altijd al, RAV - weer wel letterlijk genomen moet worden. Op basis waarvan spreek je je zo stellig uit dat de beschrijving van de wetgeving op de Sinaï niet historisch is en die opstanding van Jezus wel?
Je haakt meteen in op mijn woordje opeens, en zet erachteraan 'altijd al'. Maar de verhalen over Mozes zijn ook altijd letterlijk genomen.
Mijn woordje 'opeens' betekende dat ik me erover verbaas dat je het één kan afwijzen als onhistorisch en het tweede niet. Het opstandingsverhaal van Jezus is voor de moderne mens evenmin serieus te nemen als de verhalen over Mozes. Het mythische druipt er van af, hetgeen je ook zelf beaamt door te zeggen dat je niet gelooft in wonderen, engelen, demonen en de hemel. Maar voor de opstanding van Jezus maak je een uitzondering? Je maakt het nu nóg moeilijker voor een ander om te verstaan wat je nu wel en niet gelooft en waarom. Eerst laat je me weten dat je in een letterlijke opstanding van Jezus gelooft. Even later zeg je dat je niet in wonderen gelooft. En dan maak je van de opstanding van Jezus een 'zwart gat'. Je probeert de kool en de geit te sparen. Wel letterlijk opgestaan, maar toch een zwart gat, alsof je niet kunt zeggen of er nu sprake is van een letterlijke opstanding of een opgemaakt verhaal dat je niet letterlijk moet nemen, maar bedoeld is als beeldspraak. Dan verdedig je de letterlijkheid van het verhaal weer door te zeggen dat het geschreven is in de tijd dat er nog ooggetuigen zouden zijn, maar zegt in een andere zin dat je niets over de toedracht durft te zeggen, alsof je weer je woorden terugtrekt. En moet ik nu geloven dat je op het woord van 'bijna getuigen' aanneemt dat Jezus water in wijn veranderde en op een berg een praatje met Mozes en Elia hield?
Waarom zijn de evangeliën geen "profetische tekst, theologie in verhalende vorm", net zoals de verhalen in het OT? Er zijn veel redenen om aan te nemen dat ze juist van díe strekking zijn. Als Jezus in China was opgestaan zou er inderdaad sprake kunnen zijn van een letterlijke opstanding. Het past volstrekt niet in die cultuur. Maar in de Grieks-Romeinse wereld waren er al zo'n duizend jaar religies met een passieverhaal en opstanding. Op dezelfde manier als hemel en hel, demonen, satan en laatste oordeel uit het Perzische geloof het jodendom binnenslopen is er ook een joodse versie van mysteriereligie ontstaan. Zoals een Thomas Brodie of Randel Helms ontdekte zijn de evangeliën hervertellingen, literaire creaties waarin OT-verhalen en -passages voor een nieuwe tijd in een nieuw jasje gestoken worden. Het is toch net zo vreemd om te geloven in een letterlijke opstanding van Jezus als in de letterlijke verschijning van de God Jahweh op de Sinaï?

RobbertVeen schreef:De evangelieën berichten echter over een gebeurtenis waarvan de (indirecte) ooggetuigen nog rondlopen in de tijd waarin het gebeurde. En presenteren die gebeurtenis als uniek en éénmalig en "aangetoond" door de verschijningen van Jezus. Vandaar dat ik dit verschil maak.
Dat je er 'bijna ooggetuigen' bijhaalt is wat mij betreft onvergeeflijk. Als er iets is wat zo opvalt in het christelijk geloof dan is het wel dat er geen enkel ooggetuigeverslag bestaat. En dat de vroegste christelijke geschriften, die van Paulus, enkel van een mythische Jezus verhalen.

Ik ben nu enkel nog meer in verwarring gebracht. Ik word eenvoudig niets wijzer van je uiteenzettingen.
Ik begrijp fundamentalisten en de meest vrijzinnige vorm van geloof. Maar iemand die in 'God' blijft geloven als een Wezen dat bestaat, en zich aan de bijbel vastklampt met een argument dat Jezus letterlijk is opgestaan, is voor mij onbegrijpelijk. Ik begrijp ook nog je geloof in God voor zover je het als iets heel abstracts neerzet. Maar de hutspot die de bijbel over God te vertellen heeft kan dan enkel zorgen voor misverstanden of mensen op het foute spoor zetten.
Born OK the first time
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

iznogoodh schreef:
RobbertVeen schreef:
dikkemick schreef:5. Het feit dat het ware geloof plaats/familie-gebonden is.
Dat begrijp ik niet.
Ik denk dat dikkemick het hier heeft over het feit dat religies een lokale oorsprong en verspreiding kennen. De islam bijvoorbeeld ontstond waar je hm kon verwachten: in een omgeving waarin jodendom, christendom, arabisch heidendom en zoroastrisme bestonden. Uit deze bronnen putte de islam.
De islam ontstond niet vanuit het niets midden in Amerika of Australie.
Dit duidt er zeer sterk op dat religies mensenwerk zijn.
Wie in goden gelooft heeft op dit punt iets te verklaren en argumenten ad hoc (zoals: God werkt op ondoorgrondelijke wijze) kunnen maar beter niet gebruikt worden.
Niemand ontkent dat religies de kleur aannemen van de cultuur en de tijd: het oorspronkelijke messiaans-joodse christendom, wordt Romeins, Spaans, germaans, europees etc. ingekleurd. Maar de culturele kleur is niet doorslaggevend. Een zuid-amerikaanse christen is voor mij zeer goed herkenbaar.
In de Islam geldt dat evenzeer: er ontstaat langzamerhand een euro-islam. (Probleem is alleen dat in de Islam, de Arabische cultuur dominant is, en men die ver-kleuring soms fel bestrijdt, maar het valt niet tegen te houden.

Natuurlijk zijn religies mensenwerk - dat betekent niet dat datgene waar het ten diepste in de religie omgaat "mensenwerk" is - dat is nog geen geldige conclusie.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Dat beloof ik schreef:
RobbertVeen schreef: Natuurlijk zijn religies mensenwerk - dat betekent niet dat datgene waar het ten diepste in de religie omgaat "mensenwerk" is - dat is nog geen geldige conclusie.
Waarom niet ?
Dat zou ik ook graag willen weten. En wat is dat dan dat waar het ten diepste omgaat in de religie ?
Misschien komen we dan tot de kern.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

RobbertVeen schreef: Niemand ontkent dat religies de kleur aannemen van de cultuur en de tijd: het oorspronkelijke messiaans-joodse christendom, wordt Romeins, Spaans, germaans, europees etc. ingekleurd. Maar de culturele kleur is niet doorslaggevend. Een zuid-amerikaanse christen is voor mij zeer goed herkenbaar.
In de Islam geldt dat evenzeer: er ontstaat langzamerhand een euro-islam. (Probleem is alleen dat in de Islam, de Arabische cultuur dominant is, en men die ver-kleuring soms fel bestrijdt, maar het valt niet tegen te houden.

Natuurlijk zijn religies mensenwerk - dat betekent niet dat datgene waar het ten diepste in de religie omgaat "mensenwerk" is - dat is nog geen geldige conclusie.
Op die manier kan je van niets concluderen dat het mensenwerk is. Van om het evenwat kan je de mogelijkheid opperen dat waar het te diepste omgaat geen "mensenwerk" is.

Dus hoe maak je onderscheid tussen iets waar het ten diepste wel "mensenwerk: is en iets waar het ten diepste geen "mensenwerk" is?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

RobbertVeen schreef:Niemand ontkent dat religies de kleur aannemen van de cultuur en de tijd: het oorspronkelijke messiaans-joodse christendom, wordt Romeins, Spaans, germaans, europees etc. ingekleurd. Maar de culturele kleur is niet doorslaggevend. Een zuid-amerikaanse christen is voor mij zeer goed herkenbaar.

Waarom zeg ik dat religie mensenwerk is? Wel, omdat alles erop wijst. Zoals die zaken die dikkemick noemde. Het door mij eruit gepikte argument van lokaliteit van religies (de islam ontstond bijvoorbeeld in de regio en de tijd waarin je hem kon verwachten, niet midden in Amerika of Australie waar hij immers aan niets bekends kon aanhaken) is daarbij een van de betere argumenten. Ik schreef dan ook: "Dit duidt op mensenwerk."
Het is een geldige conclusie, al kan hij nooit 100% bewezen worden. Maar het verklaringsmodel is zogezegd zeer goed.

Jij mag aantonen dat je een beter verklaringsmodel hebt. "God beschikte het zo" is daarbij geen argument.
Laatst gewijzigd door iznogoodh op 22 aug 2014 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef:Als ik nog eens naar de openingspost van Robbert kijk, lees ik o.a. dit:

De bevestiging van het bestaan van God volgt hieruit voor mij. Wanneer het zijnde niet volledig en volkomen verklaard kan worden door het zijnde zelf, dan moet aan het Zijn zoiets als transcendentie worden toegeschreven. Het ius op geen enkele manier het mogelijk, de oorzaak van het universum te denken als een of ander ding dat past in ons begrip van wat dingen in het universum zijn. Datgene waarvan heel de werkelijkheid ten diepste afhankelijk is,moet in ieder geval anders en boven de werkelijkheid zijn die wij kennen
Dit IS the god of the gaps! Waarom MOET dit aan transcendentie toegeschreven worden? Dit laat tevens zien dat goden mensenwerk zijn. De eerste goden (ook God) was geen transcendent "wezen". Hij at n.b. pannenkoeken! Kwam regelmatig een bezoekje brengen.
Omdat datgene wat de oorzaak is van al het materiele, per definitie zelf niet materieel kan zijn. En vul dan voor "materieel" evt. in "tijd-ruimtelijk." Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat ALS het universum als geheel een oorzaak heeft en een absoluut begin, die oorzaak zelf niet de eigenschappen van dat universum kan hebben. Dat is het element van "noodzakelijkheid" in het argument. Als het een oorzaak zou van een "deel" van de materiële, tijd-ruimtelijke werkelijkheid, dan zou het zelf tijd-ruimtelijkheid en materieel kunnen zijn, echter: dan is voor dat deel van het universum PLUS haar materiële, tijd-ruimtelijke oorzaak weer een oorzaak nodig - van welke aard dan ook. En dan zijn we weer terug bij het begin.
Wat je kunt doen, lijkt mij, is loochenen dat voor het geheel van het universum geldt dat het een oorzaak moet hebben, zodat je alleen over oorzaken spreekt BINNEN de tijdruimte, en je kunt dan claimen dat spreken over een oorzaak geen zin heeft wanneer we het over het universum als geheel hebben. (Zoals ook het woord "begin" dan geen"zin" heeft.)
Maar op grond waarvan kun je die claim als zekerheid hanteren, dat voor het universum als geheel niet geldt, wat BINNEN dat universum universeel wel geldig is, nl. dat elk "ding" een oorzaak moet hebben? Ik vind dat niet onmiddellijk overtuigend.

God of the gaps is van belang, wanneer we een bepaalde oorzaak binnen het universum niet kennen en dan claimen dat die oorzaak DUS God moet zijn. Daar is hier geen sprake van, want het gaat niet om een gat in onze kennis van iets binnen het universum, maar om het universum als geheel, ONGEACHT welke bijzondere kennis we ervan hebben. Welk "absoluut begin" het universum ook maar heeft - inclusief alle voorgestelde theorieën over strings en kwamtumfluctuaties etc. impliceren een of ander "absoluut begin" in ieder geval in ons denken. We omzeielen dat met het maken van modellen, waarin we doen alsof zoiets er niet is - en dat werkt prima. De hyp[othese dat de wereld uit niets is ontstaan "werkt" dus heel goed in de wetenschap. Maar betekent dat dan dat het laatste woord is gesproken over de herkomst van het universum, omdat we een mathematisch model kunnen maken waarin dat universum geen begin heeft? Gaat wetenschap dan niet SUGGEREREN dat dit moet betekenen dat geloof in God zinloos is, omdat er geen noodzaak is God of een andere eerste oorzaak in t voeren in het model dat de kosmos beschrijft? - Beschrijft! niet verklaart.
Het kan zijn, dat het zoeken naar een verklaring - een oorzaak - van het universum een wetenschappelijk gezien overbodige zoektocht is, maar het is niet "onredelijk" dat te doen binnen je eigen levensbeschouwing.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef:Aanvulling

Geloof je, Henry, dat de Jezus welke door Paulus (en andere onbekende schrijvers, in naam van Paulus, lang na zijn dood!) wordt beschreven dezelfde Jezus is, welke door Markus wordt beschreven? Ken je je Jezus?

Ik vraag me ook af wat Robbert hier over te zeggen heeft?
Met excuses voor het late antwoord:
Paulus is geboren rond het jaar 1, en heeft in Jeruzalem gewoond toen Jezus daar gepredikt heeft. Hij heeft waarschijnlijk met Stefanus gediscussieerd in de synagoge van de Libertijnen omdat Ciliciers daar naar toe gingen, en Saul kwam uit Cilicië. Ik denk dat hij via zijn leermeester Gamaliel op de hoogte zal zijn geweest van de redevoering van Stefanus in het Sanhedrin en dat de minachting voor tempel en torah die in die redevoering ligt, hem geprikkeld heeft om als net aangestelde rabbijn met een vervolging van Christenen te beginnen. Het verhaal van Saul's bekering wordt verteld door hemzelf rond het jaar 52 en wordt gesitueerd slechts twee jaar na Jezus' dood. Paulus schrijft niet over Jezus' leven omdat hij dat prima aan de andere apostelen en Lukas kon overlaten en dat is redelijk omdat hij zelf van Jezus alleen maar iets heeft kunnen vernemen in het laatste jaar van diens leven.
Paulus schrijft idd dat het leven van Jezus "naar het vlees" - dus de gehele biografie van de mens Jezus van Nazareth voor het geloof betrekkelijk irrelevant is. Belangrijker voor Paulus zijn de gevolgen van Zijn dood en het feit van de opstanding en de implicaties daarvan voor de status van de gemeente uit joden en niet-joden. Dat is idd Paulus' theologie.
Markus woonde eveneens in Jeruzalem bij zijn grootmoeder en is reisgenoot van Paulus geweest op de eerste zendingsreis. Ongetwijfeld heeft Markus geleerd van Paulus (vermoedelijk nog meer van Petrus in Jeruzalem, en bij hem ook de jongere broer van Jezus, Jacobus) zoals Paulus geleerd heeft van hem. Ik denk dat je daarom veilig kunt concluderen dat Markus en Paulus het over dezelfde Jezus hebben.
Het evangelie van Markus benadrukt dat Jezus de "Zoon van God" was, en dat is volgens Lukas in Handelingen nu precies het thema van de eerste missionaire activiteit van Paulus in Damascus, in Arabië en in de synagogen van Cilicië. Dat is een eenvoudig evangelie tegenover het joodse volk, dat alleen wil zeggen: deze gekruisigde maar opgestane Jezus is de Messiaanse Koning van Israël.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

lost and not found yet! schreef:
Bonjour schreef:De ongelovigen zijn voor gelovigen prooi om op te jagen. Zieltjes winnen is belangrijk. Er is totaal geen respect voor de overtuiging van atheïsten. Zij hebben er gewoon nog niet goed over nagedacht. Zo merk ik dat de houding is van gelovigen tegenover atheïsten. Dat is geen respect tonen of je naaste liefhebben.
Voor een gedeelte heb je hier gelijk in. Over het algemeen is de behoudende christelijke religie geen jagersclub. Die vind je meer onder de evangelisten en de JG's. En respect is er inderdaad niet. Ik kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken. Mijn ouders hebben geen respect voor mijn atheiseme, maar ze accepteren dat wel. Maar dat geld andersom ook, ik heb geen respect voor hun religie, maar als ik bij mijn ouders eet, accepteer ik het gebed voor het eten, het hoofdstuk uit de bijbel lezen en het dankgebed daarna. Hetzelfde geld voor mijn broers en zussen, die allemaal nog hardcore gelovig zijn. Respect moet je verdienen, en is in dit geval gewoon teveel gevraagd, dus we zijn begonnen met wederzijdse acceptatie. In mijn ogen een goed begin, en ook in de praktijk werkt dit super! En ik citeer hierbij mijn zeer gelovige moeder: als je niet met elkaar door 1 deur kunt wat betreft religie, dan is er altijd nog de liefde! En liefde gaat altijd voor religie!
Of religie IS liefde, maar hoe dan ook, dit vind ik een prachtig voorbeeld van een wederzijdse tolerantie die mogelijk en nodig is!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

RobbertVeen schreef:
dikkemick schreef:
pallieter schreef:Robbert kreeg het wat moeilijk toen ik hem vroeg zijn mening over Henry's letterlijke interpretatie te geven, Mick. Haven't seen or heard him since.
Ik geloof veel, maar niet dat Robbert het moeilijk zou hebben. Als je "het" kunstje eenmaal doorhebt, is geen stelling je te moeilijk.
Wat bedoel je met "kunstje" dikkemick?
Het kunstje om van zwart- wit te maken. Het kunstje van apologie.
Ben op dit moment "Jesus, neither man nor god" aan het lerzen maar vind eea te lastig omdat te weinig van de materie weet. In die zin heb ik de discussie al verloren, maar dat is mijn probleem.

Je schrijft wel:
Paulus schrijft niet over Jezus' leven omdat hij dat prima aan de andere apostelen en Lukas kon overlaten en dat is redelijk omdat hij zelf van Jezus alleen maar iets heeft kunnen vernemen in het laatste jaar van diens leven
Dat Paulus dat prima aan apostelen als Lukas kon overlaten? Hoe weet je dat? We weten niet eens dat Lukas, Lukas heet. Verder vind ik het uitermate vreemd (zacht uitgedrukt) dat Paulus meer over een hemelse/geestelijke (etherische?) Jezus schrijft en NIETS over wat Hij gezegd heeft, wat de omstandigheden op aarde waren, wie allemaal met Jezus gesproken heeft (zodat hij deze mensen kon opzoeken) etc. In de gospels worden nogal wat "feiten" beschreven welke toch absoluut zoveel indruk op Paulus hadden moeten maken, dat hij het toch op z'n minst in een bijlage oid vermeld had. En waarom kies je Lukas? NIet Markus?

Zie je niet dat door de jaren heen dit soort bijbelse teksten steeds maar weer anders geinterpreteerd worden? Hoe zeker ben je van de authenticiteit van de vertalingen welke je nu leest? Hoeveel van de werkelijk originele bron (als de bron al bekend was...) zou er nu nog instaan? Alle bijbelteksten roepen meer vragen op, dan ze die beantwoorden, maar jij schijnt overal HET (westerse christelijke) antwoord op te hebben en dat noem ik van zwart....wit kunnen maken.
Hoe zeker ben je er van dat de teksten van Paulus en de die van Markus beiden over een historische Jezus spreken?

p.s. Je noemt "het vlees" en daar ben ik nu over aan het lezen (in voor mij onbegrijpelijke esotherische taal), maar ik begrijp dat er diverse lagen tussen hemel en aarde waren (zijn?) en dat Jezus via diverse lagen af kan dalen en dat zodra je de meest goddelijke hemelse laag verlaat, je al tot het vleesch wordt gerekend?
Maar dit gaat mij te ver.

ps2: Maar zou het voor jou uitmaken (maar misschien heb ik dat al eens gevraagd...) als feitelijk vast zou komen te staan dat Jezus nooit historisch bestaan heeft, maar meer mythisch (zoals je zou kunnen concluderen uit Paulus' werk) ?
Zou het iets veranderen aan je overtuiging? Jezus moet (voor zover ik begrepen heb) zijn opgestaan uit de dood. Maar moet dit werkelijk letterlijk op aarde gebeurd zijn, zoals enkele andere mythische figuren hem voor zijn geweest?
Of waren deze figuren ook letterlijk uit de dood opgestaan? Osiris, Isis, Horus en Tammuz b.v.

Zie verder Writer hierboven. Kan ik me wel in vinden. Ook ik ga het wrschl. nooit echt begrjipen. Ik blijf nl. van mening dat religie door plaats en opvoeding wordt bepaald en veel minder door eigen rationele weloverwogen keuze. Alleen blijf ik de grootste moeite hebben met de gelovige in de 21e eeuw. Religie is al zo oud als de eerste mensen wrschl. (hoewel dit toen nog geen religie genoemd kon worden). Zoveel goden hebben het loodje al gelegd.

Dit echter kan door de gelovige doorgaans gemakkelijk als bijgeloof gezien worden, maar de eigen religie is toch echt geen bijgeloof.

Conclusie (want ik draaf weer door)

1. Het "kunstje" is apologie.
2. Paulus (epistels) versus Markus/Lukas etc vind ik te weinig overtuigingskracht/overeenkomsten hebben en laat te veel aan het toeval (en apologie) over.
3. De overeenkomsten blijven wat mij betreft TE frappant (opstanding b.v.). Horus zou dan mythe zijn, Jezus letterlijk. How convenient.
4. Mijn probleem met jouw overtuiging versus bijgeloven in de 21e eeuw.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

pallieter schreef:Henry schreef:
De hel is de plaats waar God niet is. Het een verschrikkelijke plek, waar iedereen aan zichzelf denkt en er geen werkelijk contact met God en met medemensen is. Misschien wordt er wel veel feest gevierd, maar je kent wellicht het gevoel, dat je nu al wel eens kunt hebben als je op een feestje temidden van veel andere mensen je toch heel eenzaam voelt. Alles is aanwezig: drank, muziek, mooie mensen. En toch ben je niet gelukkig.
Zo stel ik de hel voor, maar dan meer permanent en zonder terugkeermogelijkheid.

Als de bijbel mensen waarschuwt voor de hel (het Oude Testament spreekt vaak over het dodenrijk) dan betreft het altijd mensen, die heel bewust God verwerpen. Ik geloof ( in tegenstelling tot velen hier) dat God rechtvaardig en barmhartig is en dat Hij dus rekening houdt met de mate waarin mensen God gekend hebben. Er zijn nog altijd mensen, die nooit van God gehoord hebben. Maar dat kan van jou niet gezegd worden.

Je hebt veel dingen gedaan toen je 17 jaar was. Maar eigenlijk is maar één ding nodig en dat is liefde geven aan degenen, die je ontmoet. De hele wet van God is samengevat in het gebod van de liefde. En wie daar ernst mee maakt zal gaan beseffen, dat hij nog lang niet volmaakt is in de ogen van God. Maar daarvoor is Jezus Christus gekomen, niet alleen om de straf te dragen maar ook om iedereen, die in Hem gelooft tot een nieuw mens te maken. Dat is het eeuwige leven, dat nu al begint. Het omgekeerde is de hel, waarheen veel mensen op weg zijn. Maar er is nog steeds een weg terug zolang je nog in dit leven bent en Jezus nog niet teruggekomen is.
Robbert,

In een ander draadje zei je dat jij dit anders ziet. Zou ik je mening over dit stuk van Henry mogen vragen?
Ik zou het niet zo formuleren - hoeft ook niet - maar in hoofdlijnen kan ik dit betoog wel volgen. Het is de evangelische orthodoxie waarmee ik opgegroeid ben. Ik wijk daar wel van af. Ik geloof niet dat God uiteindelijk mensen zal straffen voor hun ongeloof, maar dat de "ongelovigen" door schaamte heen toch behouden zijn. (Ik spreek maar even onbevangen geloofstaal omdat je er naar vraagt.) Ik geloof wel dat het leven - in ieder geval voor mij - veel armer is zonder geloof, en ik geloof ook dat God het recht heeft dit geloof te vragen en dat doet via het getuigenis van apostelen en profeten - maar als je dat al niet gelooft, zal het niet veel indruk maken. Daarmee ben ik dus een aanhanger van de "alverzoening", in de ogen van sommigen een ketterij. Waar ik niet uit kom is de vraag of die verzoening ook voor mensen als Hitler e.d. zal gelden. Ik weet dat niet. Ik denk soms dat God de hel speciaal bereid heeft voor zo iemand als H. en soms denk ik dat als de genade werkelijk overmachtig en universeel is, dat dan ook deze lui van het oordeel uiteindelijk worden gered. Ik weet het niet!
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik heb het gevoel dat het begrip hel langzaam maar zeker afgezwakt wordt, om de straf van God maar kleiner te laten lijken voor ongelovigen. Het verdwijnt langzaam maar zeker als de roe van Zwarte Piet.
Vroeger kwam je nog in de hel als je niet de juiste vorm van het christendom beleed.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef:
Bonjour schreef:Ik heb het gevoel dat het begrip hel langzaam maar zeker afgezwakt wordt, om de straf van God maar kleiner te laten lijken voor ongelovigen. Het verdwijnt langzaam maar zeker als de roe van Zwarte Piet.
Vroeger kwam je nog in de hel als je niet de juiste vorm van het christendom beleed.
Niet alleen als de roe van...maar als zwarte Piet in Nederland!

p.s. Wat betreft apologie: Er zit voor mij teveel veel het woord "apologize" in. Je verontschuldigen voor de vaagheid van de bijbel en er altjid weer een uitleg voor weten te vinden, al naar gelang de denominatie/overtuiging waar je je in bevindt.
(maar die was nog voor Robbert)
Maar alleen in de uitleg krijgt een tekst een betekenis. Geen verontschuldiging dus van mijn kant voor het uitleggen. En mijn "denominatie" kent vele verschillende uitleggingen van de Bijbel die rustig naast elkaar bestaan. En niet iedereen deelt mijn overtuiging en uitleg, zodat Bonjour gerust kan zijn: er zijn nog zat lui die in Zwarte Piet en de roe geloven. En in de hel voor hem als hij zich niet bekeert. Reden om nog jaren lang zich te ergeren...
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

RobbertVeen schreef: En niet iedereen deelt mijn overtuiging en uitleg, zodat Bonjour gerust kan zijn:
Ik ben best gerust. Ik erger me wel aan christenen die anderen proberen bang te maken. Ik vind dat onfatsoenlijk net zoals ik het onfatsoenlijk vind iemand te aanbidden die mensen eeuwig wil straffen.
https://www.youtube.com/watch?v=6gnQz32c5EA
what a friend we have in joshie
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef:
1. Het "kunstje" is apologie.
2. Paulus (epistels) versus Markus/Lukas etc vind ik te weinig overtuigingskracht/overeenkomsten hebben en laat te veel aan het toeval (en apologie) over.
3. De overeenkomsten blijven wat mij betreft TE frappant (opstanding b.v.). Horus zou dan mythe zijn, Jezus letterlijk. How convenient.
4. Mijn probleem met jouw overtuiging versus bijgeloven in de 21e eeuw.
1. Apologie een "kunstje" noemen is net zoiets als literatuur een tijdverdrijf noemen.
2. Toon dan maar eens aan dat ze elkaar tegenspreken.
3. Ik geloof niet in Horus, jij wel? Die vage overeenkomsten blaas je geweldig op als bewijs van de onwaarheid van het Christendom, maar de geringe verschillen tussen Markus en Paulus zijn al genoeg voor hetzelfde argument? Dat vind ik niet erg overtuigend.
4. ...is blijkbaar "jouw probleem."
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

RobbertVeen schreef:Maar alleen in de uitleg krijgt een tekst een betekenis. Geen verontschuldiging dus van mijn kant voor het uitleggen. En mijn "denominatie" kent vele verschillende uitleggingen van de Bijbel die rustig naast elkaar bestaan. En niet iedereen deelt mijn overtuiging en uitleg, zodat Bonjour gerust kan zijn: er zijn nog zat lui die in Zwarte Piet en de roe geloven. En in de hel voor hem als hij zich niet bekeert. Reden om nog jaren lang zich te ergeren...
Ik denk wel dat veel ergernis uit onbegrip voortkomt. Maar soms ook uit kortzichtigheid (en eigenwijsheid/starrigheid) van b.v. de creationist.
Maar ik vind de stap van creationist (als voorbeeld) naar gelovige die in een god/allah/shiva gelooft niet zo groot. Waarom? Omdat er zoals bij God over een algoede, almachtige, alwijze, alrechtvaardige god wordt gesproken. En dit kan gewoon niet. Niet als je om je heen kijkt. DAN komt apologie weer om de hoek kijken. Dan moet je je God weer verontschuldigen, door het leed op aarde aan de mens zelf toe te gaan schrijven.

Je moet dan maar geloven dat alles later (na de dood) rechtgezet wordt en dan zwak jij dit in dit geval weer af, door Hitler ook misschien wel DE straf te laten ontlopen.
En vergis je niet. Ook ik ben niet van mening dat Hitler tot in het oneindige gestraft zou moeten worden. Oneindigheid staat nooit in verhouding met het tijdelijke. Hoe rot en verdorven H ook was.
En zo moet je aan ieder onlogisch touwtje een eind knopen. En jij doet dat op jouw manier, de Imam op zijn manier en zo wordt het een rijstebrei van uitleggen/apologizes.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 10 sep 2014 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie