Dwazen denken: Er is geen God

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Dwazen denken: Er is geen God

Bericht door Rereformed »

Peter van Velzen schreef:
PietV. schreef: Wat is hier het maatschappelijk nut van?
Of zoals ik het in "de kleine waarheid" zei: "Wat doet het er toe?"
Het nut ervan ligt hierin, dat het het mechanisme is waarop zo'n religie in stand gehouden wordt. Zie hoofdstuk 2 (vanaf bladzijde 35) van het boek The God Virus: http://www.thegodvirus.net/images/The%2 ... ro_1_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat het er toe doet ligt in het feit dat voor alles wat buiten die religie staat het overduidelijk is dat er geen sprake van nut is maar alleen sprake van schadelijkheid.
Born OK the first time
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

Rereformed schreef: Maar drukt het niet op je dat je er nooit omheen kan dat christelijk geloof tot in eeuwigheid verbonden is met geloofsfanatisme? Dat je altijd in de wereld staat met een boodschap dat Jezus Christus "de enige weg, waarheid en het leven is"? En dat iedereen die het niet accepteert onder de vloek staat?
Nee, want dat is niet waar.
En drukt het niet zwaar op je dat het christelijk geloof altijd gedragen wordt en stand houdt door het fundamentalisme, dat uitgaat van deze tweedeling in de wereld en van daaruit zijn fanatisme (=kracht) put? O zeker, wanneer Albert Schweitzer iets moois zegt dan lijven ze hem mooi bij hen in. Iedereen met hersens en wijsheid kan altijd dienen als requisiet. Voor zover die past om de hegemonie te verkrijgen kan men die gebruiken. Voor de rest tellen zulke christenen niet mee of worden ze zelfs aangeklaagd als antichristen.
Nee, want dat is niet waar.
Elders merk je op dat er gelovig fanatisme is dat buiten je persoonlijke ervaring ligt. Je hebt medelijden met slachtoffers ervan. Maar is het eerlijk om de schuld daarvan bij fundamentalisten neer te leggen en de bijbel zelf steeds maar de hand boven het hoofd te houden? Een boodschap uit de ijzertijd die, mits goed geïnterpreteerd, altijd inderdaad het woord van God is? De bijbel steeds maar zó interpreteren dat die overeenkomt met redelijke moderne opvattingen? Lukt het je Marcus 16:16 altijd maar onder het vloerkleed vegen?
Ja, want dat is een belangrijk verschil: de Bijbel is niet hetzelfde als wat fanatici ervan maken, en dat geldt ook voor de Koran.
Het geloofsfanatisme is onuitroeibaar. Enkel door me volledig te distanciëren van christelijk geloof kon ik nog verder leven.
Ik zou dan zeggen: het geloofsfanatisme is onuitroeibaar. Enkel door me volledig van dat fanatisme te distantiëren kon ik nog als gelovige verder leven.
Ik stel geloof niet gelijk aan fanatisme, en ik ken (inmiddels) ook een paar hele fanatieke ongelovigen... (Present company excluded.)
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:
Het nut ervan ligt hierin, dat het het mechanisme is waarop zo'n religie in stand gehouden wordt. Zie hoofdstuk 2 (vanaf bladzijde 35) van het boek The God Virus: http://www.thegodvirus.net/images/The%2 ... ro_1_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat het er toe doet ligt in het feit dat voor alles wat buiten die religie staat het overduidelijk is dat er geen sprake van nut is maar alleen sprake van schadelijkheid.
Interessante link, het stuk staat boordevol handzame informatie. Een stukje tekst van blz. 36.
Survival Strategies
A religion always functions to ensure its own survival. While it may
espouse various ideas about brotherhood, love and community, these are
always secondary to religious survival. No religion dissolves itself because
another religion is suddenly seen as “more true.” The Baptists don’t close their
doors because they realize the Mormons are the true church. Muslims don’t
convert the mosque to a cathedral in recognition of Jesus as the true messiah.
Religions simply do not give up. They modify and mutate. They do whatever
it takes to keep the virus alive and viable in a changing environment.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rereformed schreef:Maar drukt het niet op je dat je er nooit omheen kan dat christelijk geloof tot in eeuwigheid verbonden is met geloofsfanatisme? Dat je altijd in de wereld staat met een boodschap dat Jezus Christus "de enige weg, waarheid en het leven is"? En dat iedereen die het niet accepteert onder de vloek staat?

Robbert schreef: Nee, want dat is niet waar.
Ik ben nog nooit een christelijk gelovige tegengekomen die in een gesprek zei: Geloof in Jezus KAN de weg zijn. Zou je dit nader willen uitleggen aub? Kun je zonder geloof in JC een 2e kans krijgen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:
Rereformed schreef:Lukt het je Marcus 16:16 altijd maar onder het vloerkleed vegen?
Ja, want dat is een belangrijk verschil: de Bijbel is niet hetzelfde als wat fanatici ervan maken, en dat geldt ook voor de Koran.
Ik snap het verschil niet. Kun je dat uitleggen aan de hand van Marcus 16:16 en 1 Kor. 16:22?
RobbertVeen schreef:
Rereformed schreef:Het geloofsfanatisme is onuitroeibaar. Enkel door me volledig te distanciëren van christelijk geloof kon ik nog verder leven.
Ik zou dan zeggen: het geloofsfanatisme is onuitroeibaar. Enkel door me volledig van dat fanatisme te distantiëren kon ik nog als gelovige verder leven.
Ik stel geloof niet gelijk aan fanatisme, en ik ken (inmiddels) ook een paar hele fanatieke ongelovigen... (Present company excluded.)
OK, geloof staat niet gelijk aan fanatisme, net zoals ongeloof geen garantie voor de afwezigheid ervan is, maar ik vind het werkelijk opmerkelijk dat jij blijft volhouden dat de bijbel dus gespeend is van fanatisme. Dat zou ik met de beste wil van de wereld niet vol kunnen houden zonder me intellectueel oneerlijk te gaan voelen. Me distanciëren van fanatiek geloof impliceert het afstand nemen van de bijbel als gezaghebbend woord van God.

Overigens is het fanatiek verdedigen van de stelling 'jullie hebben ongelijk' (wat ongelovigen doen) een stuk onschadelijker dan wat het christelijk geloof vanouds gepredikt heeft: 'Wie gelooft zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld" (Mk. 16:16) en "Als iemand de Heer niet liefheeft, hij zij vervloekt!" (1 Kor. 16:22)
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

RobbertVeen schreef: Ja, want dat is een belangrijk verschil: de Bijbel is niet hetzelfde als wat fanatici ervan maken, en dat geldt ook voor de Koran.
Waarom is de manier waario de fanatici haar recontextualiseren, minder geldig dan de manier waarop jij dat doet?
Ik geef ook verre de voorkeur aan een minder fanatische uitleg, maar dat is zuiver subjectief.
Als je uitleg gebaseerd is op je overtuiging en niet andersom, dan moet je - meen ik - niet doen alsof je je overtuiging baseert op je uitleg, maar op de reden die jouw tot die overtuiging bracht. Ik citeer daarom soms mijn vader en moeder, want die hebben meer bijgedragen aam mijn overtuiging als dan wie ook.
Ik wens u alle goeds
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef:
Rereformed schreef:Maar drukt het niet op je dat je er nooit omheen kan dat christelijk geloof tot in eeuwigheid verbonden is met geloofsfanatisme? Dat je altijd in de wereld staat met een boodschap dat Jezus Christus "de enige weg, waarheid en het leven is"? En dat iedereen die het niet accepteert onder de vloek staat?

Robbert schreef: Nee, want dat is niet waar.
Ik ben nog nooit een christelijk gelovige tegengekomen die in een gesprek zei: Geloof in Jezus KAN de weg zijn. Zou je dit nader willen uitleggen aub? Kun je zonder geloof in JC een 2e kans krijgen?
Dat Jezus de "Weg en de waarheid en het Leven" is, geldt voor mij.
Voor wie dat niet gelooft, hoop ik dat hij/zij een weg gevonden heeft, met een waarheid en een leven dat in ieder geval niet het tegendeel is van wat ik in Jezus Christus zie.
Voor mij IS Jezus de weg, uiteraard.
Wat mij verbaast is, dat Hij voor jou die Weg niet is. :wink: Al weet ik dan, dat er meer ongeloof dan geloof is.
ALs jij dan een andere "weg" kiest - van welke aard dan ook - dan ben ik geïnteresseerd in de kenmerken daarvan, welke waarheid ken je dan, en wat is dan het "leven" dat jouw leven beheerst. Misschien lijkt het wel op het mijne, althans op wat ik als "ideaal" zou zien.
En dan komen de "middle terms" als: vergevingsgezindheid, geweldloosheid, zorg voor vreemden en zwakkeren, een samenleving zonder dwang, religieuze tolerantie - om de hoek kijken. Dat zijn voor mij de implicaties van het evangelie. Als een ander die kan delen, zonder geloof in Jezus, ben ik heel content, want dan is er een gezamenlijke ruimte, die mij ontbreekt bij rechts-conservatieve Christenen in de VS die de oorlog in Irak hebben aangemoedigd. Ik voel me dan met hen veel minder verwant dan met jou, hoewel ik formeel het christelijk geloof met ze deel.
Ik lees dat ook in het evangelie. Op een goed moment zijn er mensen die duivelen uitwerpen, maar niet bij Jezus horen. Jezus antwoordt dan op de verontwaardigde discipelen: "Wie niet tegen ons is, is voor ons." M.a.w. wie dezelfde dingen doet, hoeft niet bij de discipelen te horen - die IS al discipel. Als jij als atheïst uit jezelf de werken doet die het evangelie van mij eist, dan ben je te benijden en dan heb ik geen enkele lust om jou te overtuigen dat je in Jezus ook nog eens "geloven" moet. Dat is dan tussen God en jou - in mijn taaltje.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Re: Waarom ik in God geloof

Rereformed schreef:
RobbertVeen schreef:
dat u via uw bijbeluitleg de bijbel tot probleemloos maakt
- dat is jammer voor jou begrijp ik, maar die bijbeluitleg is oprecht en geen trucje en geen dubbele houding: alsof ik hier de probleemloze versie geef en elders de harde waarheid zou schreeuwen. Zo lees ik de Bijbel, klaar.
Dat u er zich met jantjes van leiden af wilt maken is duidelijk, maar klaar bent u zeker nog niet, en dat zal ik opnieuw duidelijk proberen te maken.
Mijn oorspronkelijke doel met het citaat was duidelijk te maken, dat ik sta voor het evangelie en dat er inderdaad geen "ander" evangelie is. Dus dan gaat het om een afwijzing van wat sommige Christelijke groeperingen - Jehovah's Getuigen bij voorbeeld - van dat evangelie hebben gemaakt. Paulus zegt het tegen Christenen die menen dat het evangelie van de genade moet worden vervangen door een evangelie van werken. Dat is een heilloze weg en uiteraard bedient hij zich dan van harde taal.

Er is een groot verschil of je zegt: je bijbeluitleg is verkeerd - kan zijn, maar de "goede" bijbeluitleg heb ik dus niet in gedachten gehad en dus ook met het citaat niet bedoeld - of je zegt "je hebt eigenlijk de goede bedoeld, maar doet ALSOF je iets anders bedoelt in je verklaring achteraf."
In de aanname dat ik de tekst lees zoals ik haar lees - verkeerd volgens jou - blijft overeind staan dat ik er iets mee heb bedoeld CONFORM de manier waarop ik de tekst versta. En niet CONFORM de manier waarop jij haar leest, die immers volgens mij nu precies foutief is.
Je kunt niet deze rare strategie volgen: eerst zeggen dat ik met het citaat precies bedoel wat de tekst zeg, en dan een andere betekenis in de tekst leggen - al dan niet goede - dan ik erin gezien heb, en dan zeggen dat ik die "goede' betekenis eigenlijk wel heb bedoeld.

Geen enkele apostel heeft het recht om te "vervloeken" in de zin van voor eeuwig naar de hel te sturen of iets dergelijks of de macht of de opdracht daartoe. Het is dus wel degelijk een "expletief", een scheldwoord. "We zijn bevrijd van de vloek van de wet, en deze Christenen brengen ons terug naar de de vloek van de wet, en daarom zeg ik - Paulus - vervloekt zijn ze!" Ik denk dat je hooguit kunt beweren dat Paulus ertoe oproept deze mensen "in de ban te doen."

Technisch gezien betekent de uitdrukking die Paulus hier twee keer gebruikt namelijk: excommuniceren, in de ban doen, een maatregel, die in de synagoge en in de gemeente werd uitgevoerd bij extreme afwijkingen in leer en gedrag. De redenatie daarachter is volgens mij deze: Het evangelie is Gods gave. Niemand kan dat veranderen, ook Paulus en de engelen niet. Zouden zij dat doen, dan zal men zelfs de engelen in de ban moeten doen, d.w.z. uitsluiten van de gemeenschap - dat is geen verdoemenis voor de eeuwigheid en zeker niet als formele handeling met reële gevolgen. Wie het evangelie vervalst binnen de gemeenten van Galatie door Christenen opnieuw het juk van de Wet op te leggen, moet worden geëxcommuniceerd.

Wat jij er ook van maakt - en zelfs als ik ongelijk heb - ZO LEES IK DE TEKST - en vandaar dat ik er ook niets anders mee bedoeld kan hebben.

En laat dat "jantjes van leiden" gezijk nou eens achterwege. Accepteer dat ik mijn best doe om integere antwoorden te geven, en dat eeuwige oordelen over mijn motieven maakt me een beetje moe.
Ik zeg ook niet dat je kwaadwillig mijn woorden verdraait om maar weer eens wat te zeuren te hebben. (Komt niet eens in me op...) :mrgreen:
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Peter van Velzen schreef:
RobbertVeen schreef: Ja, want dat is een belangrijk verschil: de Bijbel is niet hetzelfde als wat fanatici ervan maken, en dat geldt ook voor de Koran.
Waarom is de manier waario de fanatici haar recontextualiseren, minder geldig dan de manier waarop jij dat doet?
Ik geef ook verre de voorkeur aan een minder fanatische uitleg, maar dat is zuiver subjectief.
Als je uitleg gebaseerd is op je overtuiging en niet andersom, dan moet je - meen ik - niet doen alsof je je overtuiging baseert op je uitleg, maar op de reden die jouw tot die overtuiging bracht. Ik citeer daarom soms mijn vader en moeder, want die hebben meer bijgedragen aam mijn overtuiging als dan wie ook.
Zie mijn boek: "Fitna van de angst" waarin ik de citaten uit de Koran behandel die Wilders gebruikt heeft in zijn film. De fanatici weigeren niet alleen maar om te recontextualisaeren - wat het Christendom voortdurend gedaan heeft - maar weigeren zelfs om de historische context van de tekst te hanteren voor het begrip ervan. Dan worden het eeuwige uitspraken die a.h.w. contextloos worden, en dan naar believen kunnen worden toegepast in het heden als volstrekt eeuwige en absolute waarheden. Terwijl men toch de regel toepast dat de openbaringen in Medina altijd die van Mekka te boven gaan. (Wat zelf niet in de Koran staat.) Een goede hermeneutiek van de Bijbel ontleent zijn hermeneutische regels aan de Bijbel zelf. Dat beginsel wordt door sommige Islamgeleerden wel beleden maar niet toegepast.

Ik beweer dus dat de fanatieke leeswijze aantoonbaar incorrect is.
Het grappig was dat mij is gebleken, dat de toepassing die men tegenwoordig in Iran vind en die Wilders in nog sterkere mate heeft, zelfs bij de ideoloog van Al-Qaeda - Ibn Qutb - niet wordt gevonden.
Wilders is extremer dan Iran en extremer dan Al-Qaeda in zijn manier van lezen van de Koran!
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

OK, atheïsme staat niet gelijk aan fanatisme, ondanks de schijn van het tegendeel hier op dit forum - net zoals geloof geen garantie voor de afwezigheid ervan is, maar ik vind het werkelijk opmerkelijk dat jij blijft volhouden dat de bijbel vol zit met fanatisme. Dat zou ik met de beste wil van de wereld niet vol kunnen houden zonder me intellectueel oneerlijk te gaan voelen. Me distantiëren van fanatiek geloof impliceert voor mij juist het serieus nemen van de Bijbel als het Woord van God.

Overigens is het fanatiek verdedigen van de stelling 'jullie hebben ongelijk' (wat ongelovigen doen) een stuk schadelijker dan wat het christelijk geloof vanouds gepredikt heeft: 'Wie gelooft zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld" (Mk. 16:16) en "Als iemand de Heer niet liefheeft, hij zij vervloekt!" (1 Kor. 16:22) Dat wordt in de Bijbel tegen gelovigen gezegd, niet tegen atheïsten, want dat boek is niet voor en van hen.
Overigens, wie de schoen past, trekke hem aan. Je verwerpt het boek, je verwerpt het geloof, en niemand houdt je die tekst onder de ogen behalve jijzelf. Blijf toch van MIJN boek af! En hou op met het exegetiseren van MIJN boek! Wie het spel niet speelt, moet zich ook niet met de spelregels bemoeien.

Ik heb overigens nog nooit iemand op de brandstapel gezet vanwege zijn ongeloof, en dat hoort ook niet in een beschaafde samenleving.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

RobbertVeen schreef:.... Blijf toch van MIJN boek af!.....
Geldt dat voor alle kritische ongelovigen?
Ik kreeg van Henry zojuist het advies de bijbel van t begin tot aan het eind te gaan lezen :roll:
NB: Doe wel en zie niet om.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

RobbertVeen schreef: Overigens, wie de schoen past, trekke hem aan. Je verwerpt het boek, je verwerpt het geloof, en niemand houdt je die tekst onder de ogen behalve jijzelf. Blijf toch van MIJN boek af! En hou op met het exegetiseren van MIJN boek! Wie het spel niet speelt, moet zich ook niet met de spelregels bemoeien.
Juist omdat JOUW boek een enorme impact heeft in de spiritualiteit in deze wereld, mogen we geen van allen afblijven van JOUW boek. Het is zaak een zeer kritische blik erin te werpen en korte metten te maken met zaken die niet kunnen kloppen. Zonder kritische blik is JOUW boek een instrument uit de oudheid waarmee we hedendaagse problemen veroorzaken. Een tandartspraktijk van het jaar kruik in deze tijd bezoeken is ook niet wenselijk.
De evolutie gaat onverminderd voort maar de spiritualiteit blijft stilstaan als er niet kritisch gekeken wordt naar JOUW boek (en andere boeken). En dat is gevaarlijk. Nucleair wapentuig is in handen van godsdienstige lieden die zich bedienen met verhaaltjes uit het jaar 0, met normen en waarden vanuit het jaar 0 en dat is uitermate gevaarlijk.
Vandaar dat we niet van JOUW boek zullen afblijven.
Ik heb overigens nog nooit iemand op de brandstapel gezet vanwege zijn ongeloof, en dat hoort ook niet in een beschaafde samenleving.
Nee maar er zijn zat religieuze lui die nu en in het verleden dit wel doen op basis van een heilig boek waar niemand aan mag komen.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Robbert van Veen schreef:Zie mijn boek: "Fitna van de angst" waarin ik de citaten uit de Koran behandel die Wilders gebruikt heeft in zijn film. De fanatici weigeren niet alleen maar om te recontextualisaeren - wat het Christendom voortdurend gedaan heeft - maar weigeren zelfs om de historische context van de tekst te hanteren voor het begrip ervan. Dan worden het eeuwige uitspraken die a.h.w. contextloos worden, en dan naar believen kunnen worden toegepast in het heden als volstrekt eeuwige en absolute waarheden. Terwijl men toch de regel toepast dat de openbaringen in Medina altijd die van Mekka te boven gaan. (Wat zelf niet in de Koran staat.)
Je laatste zin zou precies andersom moeten zijn: Mekka (nieuw) - gaat boven Medina (oud), het principe van abbrogatie. De nieuwe teksten zijn helaas ook de meest fanatieke en agressieve (precies omgekeerd aan de bijbel). De koran heeft volgens de islam altijd al bestaan en is het letterlijke woord van Allah, dus per definitie een eeuwige uitspraak die juist niet in de context van de tijd mag worden gezet. Geen wonder dat het fundamentalisme in de islamitische wereld groeit naarmate moslims meer kennis van de islam hebben.

Je opmerking over fanatisme onder de atheisten hier, herken ik (als niet-atheist) overigens ook niet echt. Veel mensen hier hebben zich met pijn en moeite ontworsteld aan dogma's en andere negatieve boodschappen vanuit de kerk.

Maar dit terzijde (want off topic)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

RobbertVeen schreef:
Dat Jezus de "Weg en de waarheid en het Leven" is, geldt voor mij.
Voor wie dat niet gelooft, hoop ik dat hij/zij een weg gevonden heeft, met een waarheid en een leven dat in ieder geval niet het tegendeel is van wat ik in Jezus Christus zie.
Voor mij IS Jezus de weg, uiteraard.
Wat mij verbaast is, dat Hij voor jou die Weg niet is. :wink: Al weet ik dan, dat er meer ongeloof dan geloof is.
ALs jij dan een andere "weg" kiest - van welke aard dan ook - dan ben ik geïnteresseerd in de kenmerken daarvan, welke waarheid ken je dan, en wat is dan het "leven" dat jouw leven beheerst. Misschien lijkt het wel op het mijne, althans op wat ik als "ideaal" zou zien.
En dan komen de "middle terms" als: vergevingsgezindheid, geweldloosheid, zorg voor vreemden en zwakkeren, een samenleving zonder dwang, religieuze tolerantie - om de hoek kijken. Dat zijn voor mij de implicaties van het evangelie. Als een ander die kan delen, zonder geloof in Jezus, ben ik heel content, want dan is er een gezamenlijke ruimte, die mij ontbreekt bij rechts-conservatieve Christenen in de VS die de oorlog in Irak hebben aangemoedigd. Ik voel me dan met hen veel minder verwant dan met jou, hoewel ik formeel het christelijk geloof met ze deel.
Ik lees dat ook in het evangelie. Op een goed moment zijn er mensen die duivelen uitwerpen, maar niet bij Jezus horen. Jezus antwoordt dan op de verontwaardigde discipelen: "Wie niet tegen ons is, is voor ons." M.a.w. wie dezelfde dingen doet, hoeft niet bij de discipelen te horen - die IS al discipel. Als jij als atheïst uit jezelf de werken doet die het evangelie van mij eist, dan ben je te benijden en dan heb ik geen enkele lust om jou te overtuigen dat je in Jezus ook nog eens "geloven" moet. Dat is dan tussen God en jou - in mijn taaltje.
Robbert. Als je geïnteresseerd bent in de kenmerken van mijn "weg" dan kan ik dat in 1 woord het beste samenvatten.
Eerlijkheid.
Eerlijkheid om zoveel mogelijk beschikbare kennis welke de mens in de eeuwen vergaard heeft naar eer en geweten te begrijpen, toe te passen en over te dragen op de kinderen. Eerlijkheid betekent dan ook de minder vrolijke kanten van het leven (het doodgaan b.v.) proberen te accepteren. Niet een verklaring er voor proberen te zoeken, maar accepteren dat het leven, het leven is en dat dit eindig is. Hoewel er uiteraard ook een verklaring voor is.
Als je denkt dat dit niet bevredigend kan zijn, kan ik dit natuurlijk nog toelichten. Eerder had ik gevraagd wat een gelovig leven aan meerwaarde zou hebben boven een "atheistisch" leven? Daar heb ik nog geen antwoord op gehad.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

RobbertVeen schreef:OK, atheïsme staat niet gelijk aan fanatisme, ondanks de schijn van het tegendeel hier op dit forum - net zoals geloof geen garantie voor de afwezigheid ervan is, maar ik vind het werkelijk opmerkelijk dat jij blijft volhouden dat de bijbel vol zit met fanatisme. Dat zou ik met de beste wil van de wereld niet vol kunnen houden zonder me intellectueel oneerlijk te gaan voelen. Me distantiëren van fanatiek geloof impliceert voor mij juist het serieus nemen van de Bijbel als het Woord van God.
Dat is uw mening. Maar als u bijvoorbeeld Psalmen eens zou lezen, zou u genoeg fanatisme tegenkomen. De hele bijbel staat vol met dit soort fanatisme. De joden waren goed, en de mensen om hen heen waren slecht. Priesters van een (volgens de bijbel niet bestaande) andere god werden uitgeroeid door de volgelingen van Elia. In plaats van hen te omarmen als nieuwe volgelingen van de god van Elia (aangezien ze volgens de bijbel toch wel overtuigd zouden moeten zijn van die macht van zijn god, aangezien die god een altaar in de fik zette terwijl hun eigen god dat niet kon), betere volgelingen had YHWH niet kunnen krijgen, lijkt mij. Maar neen hoor, ze moeten dood.
Jezus zelf is (volgens de bijbel) ook erg fanatiek, mensen die niet in hem geloven gaan voor eeuwig verloren.
U bent juist OF intellectueel oneerlijk als u dit niet in ziet, of u bent niet intellectueel. Maar dat laatste wil ik niet zeggen van andere mensen, daar moeten ze zelf maar achter komen.

Overigens is het fanatiek verdedigen van de stelling 'jullie hebben ongelijk' (wat ongelovigen doen) een stuk schadelijker dan wat het christelijk geloof vanouds gepredikt heeft: 'Wie gelooft zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld" (Mk. 16:16) en "Als iemand de Heer niet liefheeft, hij zij vervloekt!" (1 Kor. 16:22) Dat wordt in de Bijbel tegen gelovigen gezegd, niet tegen atheïsten, want dat boek is niet voor en van hen.
Ja hoor, dit zijn twee dingen waar een ex-christen niet achter kan staan. Ten eerste: Zeggen dat iemand ongelijk heeft, en de argumenten geven waarom iemand ongelijk heeft is niet erger dan mensen die niet geloven dreigen met een veroordeling. Sterker nog, het is minder erg.
Ten tweede: Dat van de veroordeling wordt absoluut wel tegen ongelovigen gezegd, en op haar minst over ongelovigen. Als het enkel tegen gelovigen gezegd zou worden zou het een nodeloos opmerking zijn #-o
En als u enkel dat laatste bedoeld dan is dat net zo slecht. "wie Jezus niet liefheeft die zij vervloekt" als dat geen fanatisme is.....
Even een voorbeeldje:
Stel dat een of andere schrijver zou hebben gezegd: "wie Mohammed niet liefheeft, die zij vervloekt" zou u dit dat net als atheisten als fanatisme zien? Met andere woorden, zou het misschien kunnen omdat u Jezus liefheeft, u dit niet als fanatisme ziet maar als iets normaal? Alsof iemand schrijft "heb uw vrouw lief, of anders!" terwijl dat voor u normaal is, en dat met schouder ophalen wordt aangehoord? Maar als iemand dat schreef naar uw buurman, zou dat door uw buurman wel als een dreigement worden gezien.
Overigens, wie de schoen past, trekke hem aan. Je verwerpt het boek, je verwerpt het geloof, en niemand houdt je die tekst onder de ogen behalve jijzelf. Blijf toch van MIJN boek af! En hou op met het exegetiseren van MIJN boek! Wie het spel niet speelt, moet zich ook niet met de spelregels bemoeien.
Als mensen last hebben van het spel dan mag men zich wel met de regels bemoeien. En helaas, geloof is geen priveding maar een openbaar gebeuren. Men wel zelfs de regels voorleggen aan mensen die het spel niet mee WILLEN spelen (homohuwelijk verbieden omdat het huwelijk volgens de gelovigen een aangelegenheid is die van bovenaf verzonnen is, terwijl het huwelijk er was voordat de joden uberhaupt op Aarde aanwezig waren en Adam en Eva nog verzonnen moesten worden), zondagsrust (nu weer met post.nl die op zondag pakketjes wil bezorgen omdat de mensen dan thuis zijn, en dan komen de mensen van de SGP weer met hun gezeur dat de zondag een dag van de Heer moet zijn). Allemaal regels die christenen aan de ongelovigen willen opdringen vanwege hun geloof in een duidelijk fictief wezen.
En omdat men dit wil doen, moet men niet zeuren dat die mensen zich daartegen verzetten.
Zelfs als men het in privékring zou willen doen mogen mensen zich ertegen verzetten omdat kinderen van jongs af aan geïndoctrineerd worden met de Leer.
Precies, en toch zijn vele mensen omgekomen door middel van de brandstapel omwille van geloof.
Wat er nu gebeurt in Syrië en dergelijke met ISIS is toch ten hemel schreiend? Allemaal vanwege hun ideeën over de Waarheid, en dat mensen daar maar voor moeten buigen. Kan je zeggen: Dat is de islam. Dat is waar, maar honderden jaren geleden gold dit voor het christendom ook. En dat maar voor ideeën in het hoofd van mensen.
Plaats reactie