RobbertVeen schreef:
Ben jij exegeet dan, dat je dat kunt beoordelen?
Of dit nu een argumentum ab auctoritate is om uw eigen gewicht te vergroten, of een poging om die van mij in twijfel te stellen, het is in beide gevallen een drogreden die u beter had weg kunnen laten.
RobbertVeen schreef:In ieder geval zo lees ik Psalm 14 - en de meeste commentaren die ik ken ook, met uitzondering van fundamentalisten.
Dat u er een commentaar voor heeft is ook nogal wiedes. Google vragen om commentaar op Psalm 14 levert meteen
'Passionately Proclaiming Uncompromising Truth' op waar men ook uit kan opmaken dat de moderne fundamentalisten ook uw CONCERNING PRACTICAL ATHEISM wel begrepen hebben.
RobbertVeen schreef:De stuitende beschrijving nogmaals, slaan niet op atheïsten, want die positie is in Bijbelse tijden geheel onbekend. Het slaat op wat ik voor het gemak "praktisch atheïsme" noem om het voor kerkgangers begrijpelijk te maken: een innerlijke afwijzing van hogere waarden, die ZOWEL in de kerk als daarbuiten gevonden wordt. Dat is een helder standpunt, gebaseerd op mijn begrip als Bijbels theoloog van Psalm 14, en voortdsurend te moeten reageren op een volgehouden misverstand daarover, is heel erg vermoeiend en ontmoedigend.
Dat het slaat op praktisch atheïsme is nogal wiedes. Het gaat over mensen die van mening zijn dat het bestaan van God niet uitmaakt. Job 22 verwijst bijvoorbeeld naar mensen die zeggen: "Wat weet God? Kan Hij richten door de donkerheid heen? Wolken omhullen Hem, zodat Hij niet ziet; Hij wandelt langs de kring des hemels!" Het theoretisch bestaan van een God werd niet in twijfel getrokken, maar zijn relevantie voor het mensenleven. Precies zo laat ook Prediker van zich horen.
Het punt waar het om gaat is dat de psalm, evenals Psalm 10:4, iemand die 'praktisch atheïst' is automatisch het equivalent maakt van de meest weerzinwekkende levensstijl. Geloof in God is het equivalent van een goed mens zijn, en het omgekeerde, God als hogere autoriteit niet erkennen, staat gelijk aan gruwelijkheden.
Dit is een volslagen naieve tweedeling van de mensheid.
Dit naïeve denken kom je altijd weer tegen wanneer christenen het over ongelovigen hebben. "Having denied God it is no marvel that he becomes a fool in practice". Ik heb ooit eens een lijstje gemaakt van wat ik tegenkwam toen ik op google zocht naar de uitdrukking 'de mens zonder God'. Het resultaat is een enorme verzameling van slootwater uitgegoten over de hoofden van ongelovigen:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/16.htm#_ftn7" onclick="window.open(this.href);return false;
De christelijk geloof kenmerkt zich niet enkel door het aanprijzen van een bepaalde levensstijl en geloofsleringen, maar ook door een onophoudelijk schoppen tegen alles wat er van afwijkt.
RobbertVeen schreef:...laat u de tekst staan alsof die een eeuwige autoriteit is.
De tekst IS dat ook, maar moet goed begrepen worden.
De tekst is dat juist helemaal
niet.
Voor u om te overdenken: het meest in het oog springende is wel dat moderne ongelovige mensen zonder die autoriteit heel goed begrijpen dat je andersdenkenden en mensen met andere levensstijl/houding niet vervloekt, noch ze afschildert als het toppunt van kwaad. Ook is de kwestie van moraal geheel onafhankelijk van de kwestie of er een God bestaat of niet.
Terwijl u er hele preken voor moet afsteken om het de gelovigen duidelijk te maken.
Jij kiest voor een hopeloze letterlijke interpretatie, stemt daarmee in met fundamentalisten en verwijt mij dan in feite dat ik de fundamentalistische leeswijze niet volg - en dan heet het dat ik de tekst verdraai.
Een ander om de oren slaan met het woordje 'hopeloos fundamentalistisch' moge retorisch effect hebben, het argument is enkel holklap. De vervloeking die Paulus uitspreekt en de lading rioolwater waarmee de psalmschrijvers mensen die geen rekenschap vragende God erkennen beschimpen, laten er geen twijfel over bestaan dat ze geloofsfanatisme aanwakkeren.
te zeggen dat Psalm 14 agressief is tegenover atheïsten. DAT IS NIET HET GEVAL!
U hebt met atheïsme nog maar weinig kennis gemaakt. Ik ben namelijk ook een 'praktisch atheïst', en veel ex-gelovigen denken er zo over. De theoretische vraag of er iets is dat men God zou kunnen noemen kan mij gestolen worden. Net zo goed als er in die oude tijden geen 'theoretisch atheïsme' bestond zijn er in de moderne tijd miljoenen die daarover geen uitspraken willen doen. Mijn atheïsme is dat de
bijbelgod, dus een God die de mens ter verantwoording roept voor zijn daden, niet bestaat en ik de HEER beslist en bewust niet aanroep (vers 4). Volgens uw eigen uitleg heeft Psalm 14 nu dus wel degelijk betrekking op mij.