Dwazen denken: Er is geen God

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
iznogoodh
Banned

Re: Waarom ik in God geloof

Bericht door iznogoodh »

RobbertVeen schreef:Exegese heeft een heleboel regels! Fundamentalisten lappen die aan hun laars over het algemeen. Ik strijd daar mijn hele leven al tegen binnen de kerk. Exegese van de Bijbel volgt de regels van de literatuurwetenschap.
Exegese heeft geen regels. Daarom heb je ook zo veel religies. Alle in hun heilige boeken ingewerkte theologen verkondigen onvoorwaardelijk de waarheid van die boeken. Het feit dat die boeken elkaar tegen spreken laat zien dat ze helemaal niet echt onderzoeken. De heren gelovige theologen kunnen het onwaar zijn van hun boeken niet accepteren.
Ze zijn goed te vergelijken met bijvoorbeeld de christen die meent dat de aarde niet ouder is dan 6000 jaar; hij zal alles interpreteren naar die waarheid toe.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

iznogoodh schreef:Exegese heeft geen regels.
Pardon? En op welke expertise is die bewering gebaseerd? Ooit gehoord van literatuurwetenschap en hermeneutiek? Ooit gehoord van de 13 regels van Maimonides? Van de enorme hoeveelheid literatuur over dat onderwerp? Ik heb NB dat vak als theoretische discipline een jaar moeten bestuderen en het is onderdeel van de Bijbelse theologie zowel voor OT als NT. Ooit gehoord van de "Amsterdamse School"? Je hebt geen idee waar je over praat.
Ik heb het nog niet eens over de Islam - die verschillende hermeneutische scholen kent - en ook niet over het jodendom, waar men ook zeer nadrukkelijk hermeneutische regels kent.
Waar kom jij vandaan, dat je met stelligheid dit soort aperte nonsens durft te beweren?
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
Bats

Bericht door Bats »

Jongens als je de discussie zuiver wilt houden moet je met Robbert het wel over 1 duidelijk afgebakend onderwerp blijven houden. Doe je dat niet dan stort hij zich op nevengeschikte of ondergeschikte argumentatie en geeft geen antwoord meer op de werkelijke vragen.

En ik weet wel waarom....
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bats schreef:Jongens als je de discussie zuiver wilt houden moet je met Robbert het wel over 1 duidelijk afgebakend onderwerp blijven houden. Doe je dat niet dan stort hij zich op nevengeschikte of ondergeschikte argumentatie en geeft geen antwoord meer op de werkelijke vragen.

En ik weet wel waarom....
en dan krijgen we weer een ad hominem...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nogmaals Robbert

Hoe goddelijk is dit boek? Wat blijft er aan goddelijkheid nog van over als het op 1001 manieren te interpreteren valt? Waarom was god niet duidelijker? Of heeft de mens dit weer verziekt? Maar ik heb inmiddelsl begrepen dat je niet in de zondeval gelooft? Het blijft vreemd vind ik
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

RobbertVeen schreef:
iznogoodh schreef:Exegese heeft geen regels.
Pardon? En op welke expertise is die bewering gebaseerd? Ooit gehoord van literatuurwetenschap en hermeneutiek? Ooit gehoord van de 13 regels van Maimonides? Van de enorme hoeveelheid literatuur over dat onderwerp? Ik heb NB dat vak als theoretische discipline een jaar moeten bestuderen en het is onderdeel van de Bijbelse theologie zowel voor OT als NT. Ooit gehoord van de "Amsterdamse School"? Je hebt geen idee waar je over praat.
Ik heb het nog niet eens over de Islam - die verschillende hermeneutische scholen kent - en ook niet over het jodendom, waar men ook zeer nadrukkelijk hermeneutische regels kent.
Waar kom jij vandaan, dat je met stelligheid dit soort aperte nonsens durft te beweren?

Wat ik duidelijk wil maken is dat je exegese niet aan gelovigen over moet laten aangezien die emotioneel verbonden zijn met het voorwerp van hun 'studie'. De voor de hand liggende vraag of de teksten wellicht uit een dikke duim komen kunnen ze zich immers niet stellen.
Als jij meent dat de God waar de Bijbel over spreekt daadwerkelijk bestaat en je goden als Zeus en Ganesh verwerpt, ben jij per definitie ongeschikt om de Bijbel te beoordelen.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

RobbertVeen schreef: Ik sprak tot kerkelijke mensen en ik citeerde de oude opvattingen daarover en heb die verworpen. Je luistert zo slecht, dat het niet de moeite waard is om hierop door te gaan. Het was niet voor jouw oren bedoeld zullen we dan maar zeggen.
En ik sprak in het algemeen. Wie (hier) de schoen past ... die trekt hem maar aan.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef: Ben jij exegeet dan, dat je dat kunt beoordelen?
Of dit nu een argumentum ab auctoritate is om uw eigen gewicht te vergroten, of een poging om die van mij in twijfel te stellen, het is in beide gevallen een drogreden die u beter had weg kunnen laten.
RobbertVeen schreef:In ieder geval zo lees ik Psalm 14 - en de meeste commentaren die ik ken ook, met uitzondering van fundamentalisten.
Dat u er een commentaar voor heeft is ook nogal wiedes. Google vragen om commentaar op Psalm 14 levert meteen 'Passionately Proclaiming Uncompromising Truth' op waar men ook uit kan opmaken dat de moderne fundamentalisten ook uw CONCERNING PRACTICAL ATHEISM wel begrepen hebben.

RobbertVeen schreef:De stuitende beschrijving nogmaals, slaan niet op atheïsten, want die positie is in Bijbelse tijden geheel onbekend. Het slaat op wat ik voor het gemak "praktisch atheïsme" noem om het voor kerkgangers begrijpelijk te maken: een innerlijke afwijzing van hogere waarden, die ZOWEL in de kerk als daarbuiten gevonden wordt. Dat is een helder standpunt, gebaseerd op mijn begrip als Bijbels theoloog van Psalm 14, en voortdsurend te moeten reageren op een volgehouden misverstand daarover, is heel erg vermoeiend en ontmoedigend.
Dat het slaat op praktisch atheïsme is nogal wiedes. Het gaat over mensen die van mening zijn dat het bestaan van God niet uitmaakt. Job 22 verwijst bijvoorbeeld naar mensen die zeggen: "Wat weet God? Kan Hij richten door de donkerheid heen? Wolken omhullen Hem, zodat Hij niet ziet; Hij wandelt langs de kring des hemels!" Het theoretisch bestaan van een God werd niet in twijfel getrokken, maar zijn relevantie voor het mensenleven. Precies zo laat ook Prediker van zich horen.

Het punt waar het om gaat is dat de psalm, evenals Psalm 10:4, iemand die 'praktisch atheïst' is automatisch het equivalent maakt van de meest weerzinwekkende levensstijl. Geloof in God is het equivalent van een goed mens zijn, en het omgekeerde, God als hogere autoriteit niet erkennen, staat gelijk aan gruwelijkheden.
Dit is een volslagen naieve tweedeling van de mensheid.

Dit naïeve denken kom je altijd weer tegen wanneer christenen het over ongelovigen hebben. "Having denied God it is no marvel that he becomes a fool in practice". Ik heb ooit eens een lijstje gemaakt van wat ik tegenkwam toen ik op google zocht naar de uitdrukking 'de mens zonder God'. Het resultaat is een enorme verzameling van slootwater uitgegoten over de hoofden van ongelovigen: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/16.htm#_ftn7" onclick="window.open(this.href);return false;

De christelijk geloof kenmerkt zich niet enkel door het aanprijzen van een bepaalde levensstijl en geloofsleringen, maar ook door een onophoudelijk schoppen tegen alles wat er van afwijkt.
RobbertVeen schreef:
...laat u de tekst staan alsof die een eeuwige autoriteit is.
De tekst IS dat ook, maar moet goed begrepen worden.
De tekst is dat juist helemaal niet.
Voor u om te overdenken: het meest in het oog springende is wel dat moderne ongelovige mensen zonder die autoriteit heel goed begrijpen dat je andersdenkenden en mensen met andere levensstijl/houding niet vervloekt, noch ze afschildert als het toppunt van kwaad. Ook is de kwestie van moraal geheel onafhankelijk van de kwestie of er een God bestaat of niet.
Terwijl u er hele preken voor moet afsteken om het de gelovigen duidelijk te maken.
Jij kiest voor een hopeloze letterlijke interpretatie, stemt daarmee in met fundamentalisten en verwijt mij dan in feite dat ik de fundamentalistische leeswijze niet volg - en dan heet het dat ik de tekst verdraai.
Een ander om de oren slaan met het woordje 'hopeloos fundamentalistisch' moge retorisch effect hebben, het argument is enkel holklap. De vervloeking die Paulus uitspreekt en de lading rioolwater waarmee de psalmschrijvers mensen die geen rekenschap vragende God erkennen beschimpen, laten er geen twijfel over bestaan dat ze geloofsfanatisme aanwakkeren.
te zeggen dat Psalm 14 agressief is tegenover atheïsten. DAT IS NIET HET GEVAL!
U hebt met atheïsme nog maar weinig kennis gemaakt. Ik ben namelijk ook een 'praktisch atheïst', en veel ex-gelovigen denken er zo over. De theoretische vraag of er iets is dat men God zou kunnen noemen kan mij gestolen worden. Net zo goed als er in die oude tijden geen 'theoretisch atheïsme' bestond zijn er in de moderne tijd miljoenen die daarover geen uitspraken willen doen. Mijn atheïsme is dat de bijbelgod, dus een God die de mens ter verantwoording roept voor zijn daden, niet bestaat en ik de HEER beslist en bewust niet aanroep (vers 4). Volgens uw eigen uitleg heeft Psalm 14 nu dus wel degelijk betrekking op mij.
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

RobbertVeen schreef:
Mariakat schreef:Ik mag Robbert eigenlijk best wel.
Ik mag eigenlijk iedereen wel die bewust bezig is.
Hoe hij poogt zijn eerste wat erg zwart witte en weinig doordachte uitspraken en preken recht te zetten.
Dat klinkt mij wat sympathieker dan rechtbreien, wat hij feitelijk probeert te doen.

Maar als hij zo eerlijk is en zo zichzelf wil zijn zoals hij hier op het forum aangeeft, dat ook op de kansel is, dan preekt hij als dominee Veen elke twijfelaar de kerk uit.

Om meerdere redenen.
Ik begrijp dat voortdurende "ad hominem' op dit forum niet.
Dit schrijf je nav. een quote van mij dus aan mij, dus ik neem dit nu ook persoonlijk.

Dit is een topic, waar je zelf persoonlijk begint en hier dus zelf om vraagt.
Lees je eigen openingsbericht nog maar eens na.

Dit is je eerste reactie op mijn bericht helemaal op de eerste pagina 22-7:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 65#p426465" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar je nooit op hebt gereageerd ondanks een duidelijke heldere vraag volkomen on topic.

Ook in een andere topic heb je niet meer gereageerd op mijn laatste berichten ca. 20-7.
Ik schreef ergens, dat ik liever niet over de hoofden van mede forummers schrijf, maar me wil richten naar degene, die die woorden schreef.
De reden daarvoor is verdwenen op het moment, dat er geen respons meer komt.

Als je je stoort aan mijn eerste woorden, dan bied ik hierbij mijn verontschuldiging aan.

Verder is mijn reactie uitsluitend te lezen, als mijn mening als gevolg van jouw eigen woorden hier in dit topic geschreven.
Als dat niet meer mag, omdat dat een ad hominem zou zijn, dan kunnen we het forum wel opdoeken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

iznogoodh schreef:Wat ik duidelijk wil maken is dat je exegese niet aan gelovigen over moet laten aangezien die emotioneel verbonden zijn met het voorwerp van hun 'studie'. De voor de hand liggende vraag of de teksten wellicht uit een dikke duim komen kunnen ze zich immers niet stellen.
Als jij meent dat de God waar de Bijbel over spreekt daadwerkelijk bestaat en je goden als Zeus en Ganesh verwerpt, ben jij per definitie ongeschikt om de Bijbel te beoordelen.
Sorry, maar met deze laatste onzin heb je jezelf als gesprekspartner toch echt buiten spel gezet.
"Per definitie"? Een gelovige kan geen exegese uitvoeren omdat hij emotioneel betrokken is bij het onderwerp?
Is dat het soort dribble waarmee jullie je hier vermaken? Je hebt geen idee waar je over spreekt.
Bestudeer dan eerst eens het onderwerp waar je hier met zoveel aplomb je meningen over ten toon spreidt. En de agressie waarmee je dat doet is recht evenredig met het niveau aan kennis dat je hebt. Is dat niet juist wat je gelovigen verwijt?
Is dat je alternatief: ze komen uit de dikke duim of...? wat? Waarom 'studie' tussen aanhalingstekens? Waarom is er hier zo'n verblindende haat tegen het onderwerp waar je toch zoveel over denkt te weten dat je tot allerlei definitieve en negatieve oordelen komt? Ik heb - met een enkele uitzondering - op dit forum vooral het ongelofelijke gebrek aan kennis van hermeneutiek, theologie en de inhoud van het Christelijk geloof vastgesteld. Waarom hebben "freethinkers" zulke versimpelde en rigide posities tegenover religie? En dan de voortdurende "ad hominem" argumenten als ik probeer met tegenargumenten te komen.
Een beetje meer "think" en wat minder "free" zou niet zo slecht zijn.

Ik kan overigens echt niet op alles reageren want er zijn teveel reacties, en van vele reacties zag ik niet eens hoe ze aansluiten bij mijn stellingen of ze bevatten vervolgvragen die niet met mijn tekst te maken hadden. Heel vaak werd het topic "waarom ik in God geloof"- een verantwoording dus - aangevallen alsof ik had beweerd: "waarom ik meen het bewijs te kunnen leveren dat God bestaat"- alsof het een wetenschappelijke bewijsvoering betrof.

Ik reageer op wat ik als helder en relevant zie - en als een antwoord gedeeltelijk ook jouw vragen dekt, antwoord ik niet twee maal.

Over iemand spreken en karakter of houding beoordelen is "ad hominem" en ik ervaar dat als beledigend en onvruchtbaar. Altijd, of je nu het gevoel hebt wel of niet genegeerd te worden doet er niet toe. Word je genegeerd, herformuleer dan je vraag of stuur me een PB.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Rereformed schreef:Volgens uw eigen uitleg heeft Psalm 14 nu dus wel degelijk betrekking op mij.
Goed. Waarvan acte.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

HenkM schreef:
RobbertVeen schreef: Ik sprak tot kerkelijke mensen en ik citeerde de oude opvattingen daarover en heb die verworpen. Je luistert zo slecht, dat het niet de moeite waard is om hierop door te gaan. Het was niet voor jouw oren bedoeld zullen we dan maar zeggen.
En ik sprak in het algemeen. Wie (hier) de schoen past ... die trekt hem maar aan.
Goed. Klaar.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:
Rereformed schreef:Volgens uw eigen uitleg heeft Psalm 14 nu dus wel degelijk betrekking op mij.
Goed. Waarvan acte.
In dat geval is de psalm nog net zo aanstootgevend, aangezien mij vreselijke zaken in de schoenen worden gestoken, zoals dat ik verdorven zou zijn, gruwelijk in mijn daden, niet deug, afgedwaald ben, ontaard, onrechtvaardig ben, geen inzicht heb, kwaadstichter ben, mensen verslind. Om het gif af te ronden wordt mij nog een dreigement aangezegd dat ik overvallen zal worden door hevige angst.

Een belediging op een belediging stapelen heb ik eerder 'ook een vorm van humor' genoemd. Ik heb geleerd dat je je over deze dingen niet meer hoeft op te winden omdat de maatschappij gelukkig seculier is geworden en mensen die bovenstaande teksten willen eerbiedigen een randverschijnsel zijn.
Als ex-christen die ooit met dit dilemma van een geloof dat niet goed genoeg is heeft gezeten, is voor mij enkel nog interessant om te weten te komen hoe een dominee dit probleem dat ik enkel kon oplossen door het geloof af te wijzen, wél als gelovige kan oplossen.

Wat ik dan in de eerste plaats opmerk is dat u voortdurend uw gesprekspartners beschuldigt van misverstaan, onkunde en zelfs haat, en voortdurend via uw bijbeluitleg de bijbel tot probleemloos maakt. Dat u of uw bijbel steekjes kunnen laten vallen, of u verplaatsen in de schoenen van een ongelovige om hem/haar beter te kunnen verstaan, schijnt zelden of nooit bij u op te komen. Of heb ik het mis hier?
Born OK the first time
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

There is no profanity in refusing to believe in the gods of the people: the profanity is in believing of the gods what the people believe of them.
(Epicurus)

En hier sluit ik mij helemaal bij aan.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Rereformed schreef:
RobbertVeen schreef:
Goed. Waarvan acte.
Wat ik dan in de eerste plaats opmerk is dat u voortdurend uw gesprekspartners beschuldigt van misverstaan, onkunde en zelfs haat, en voortdurend via uw bijbeluitleg de bijbel tot probleemloos maakt. Dat u of uw bijbel steekjes kunnen laten vallen, of u verplaatsen in de schoenen van een ongelovige om hem/haar beter te kunnen verstaan, schijnt zelden of nooit bij u op te komen. Of heb ik het mis hier?
voortdurend uw gesprekspartners beschuldigt van misverstaan
- dat komt ook behoorlijk vaak voor.
via uw bijbeluitleg de bijbel tot probleemloos maakt
- dat is jammer voor jou begrijp ik, maar die bijbeluitleg is oprecht en geen trucje en geen dubbele houding: alsof ik hier de probleemloze versie geef en elders de harde waarheid zou schreeuwen. Zo lees ik de Bijbel, klaar.
u of uw bijbel steekjes kunnen laten vallen
- Is mogelijk, maar niet in de gevallen die me hier zijn voorgelegd. Ik kan natuurlijk alles fout hebben, maar dat geldt ook van jou, zodat het behoorlijk triviaal is dat vast te stellen.
u verplaatsen in de schoenen van een ongelovige
- dat kan niet (meer). Dat punt geef ik je toe. Ik kan mijn best doen een argument te begrijpen, maar mijn leven wordt al zo lang door het evangelie bepaald, dat ik dat niet zomaar even doe. Waarom zou ik overigens? Dit is geen psychiatrisch gesprek, dacht ik. Ik moet toch de argumenten begrijpen?
Of heb ik het mis hier?
- ik denk van wel.
Plaats reactie