RobbertVeen schreef:
Buddhisten "geloven" in een hoger "Zelf" dat ze niet situeren in een dimensie van "Boven" maar in de innerlijkheid. Maar ook daar is dan een soort "transcendentie", namelijk van het alledaagse bewustzijn. (Ik worstel hier even met de taal.)
Geen probleem dat je worstelt met de taal. Zulke dingen zijn moeilijk te verwoorden.
Ik had intussen het boek 'wereldgodsdiensten allemaal gelijkwaardig?' voor het eerst geopend en de inhoud vooraan bekeken. Hoofstuk 3 heeft de titel 'wat is godsdienst?' En in de eerste zin ervan komt meteen het Boeddhisme ter sprake.

Paar blz verder viel mijn ook op een passage waarin Herwig Arts het verschil uitlegt tussen een wereld godsdienst of 'locale' of 'nationale'.
Ik zou het willen overtypen, maar het is wat veel. Poging op de passage op het internet te vinden zodat ik niet hoefde over te typen bracht me hierop >
Trouw / Dossier Archief / Wereldgodsdiensten allemaal gelijkwaardig?
Twee treffende citaatjes:
1)
Vergelijkende godsdienstwetenschap is een typisch westers verschijnsel evenals vrijdenkerij, herhaalt Arts.
En onderaan:
2)
De gedachteontvouwingen convergeren naar de ene God, de Liefde Zelf, naar Jezus Christus, enig en uniek.
- Mijmering over de eerste: op een vrijdenkers forum zitten we hier dus en ik doe niet liever dan vergelijkende godsdienstwetenschappen.
- Mijmering over de tweede: Ik begrijp wel dat Arts als Jezuïet niet naar Boeddha kan wijzen maar toch krijg ik weer de kriebel bij het lezen '
Jezus Christus, enig en uniek'.
Ik heb bijna neiging om te vloeken,de boeken die ik van hem gekocht heb toe te slaan en weg te geven, en Herwig Arts toe te roepen: Boeddha is ook uniek!
Niet dat ik een Boeddhist ben, gewoonweg omdat dit weer verwijst naar de exclusiviteit die Christenen zich toe-eigenen met hun enige zoon van God.
grrr.
Ik zal mijn zoektocht - na drie maanden - naar een antwoord op "
wat zou er nodig zijn zodat ik mezelf gelovig in god noem?" maar staken, want ik ga nooit vrede hebben met de idee dat ik als Christelijk gelovige dan ook niet anders kan dan beweren dat Jezus de enige zoon van god is.
Als dat zo is, ja dan is Jezus de enige zoon van de god uit de bijbel. Dewelke maar voor 1/3 van de wereldbevolking geldig is.
Vandaar dat ik dan ook eerder aanleun tegen het Boeddhisme omdat daar, zoals jij zegt: 'ook een soort "transcendentie" is, namelijk van het alledaagse bewustzijn'.
En als ik de Boeddha tegen kom mag ik hem neerschieten.
Dat komt van een oude Koan en duidt erop dat éénder welk concept dat men heeft van de Boeddha een verkeerd is. Ik wou dat de Christenen zoiets hadden.

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!