MOODY BLUE schreef:Lieverd, wat is "juiste" in de politiek?
Deze affaire heeft mij, toen ik door Amsterdam fietste op weg naar... ach, niet interessant

... hoe dan ook, heeft mij doen besluiten om
wel te gaan stemmen tijdens de komende 2e Kamer-verkiezingen. Ik stem niet op een gevestigde partij; ik stem zeer berekend op een partij die nimmer in de 2e Kamer zal komen. In die zin is mijn stem 'waardeloos'. Ik moet alleen een leuke kiezen. Ik heb begrepen dat er een twintig- of dertigtal kleine splinterpartijtjes van plan zijn mee te doen; daar zit vast wel een goed radikaal partijtje tussen.
If anything zal de keuze het goed doen aan de borreltafel.
Ik kan het weliswaar hartgrondig oneens zijn met de gevestigde partijen en ook vinden dat ze voor het overgrote gedeelte gebakken lucht en fabeltjes verkopen in ruil voor een vierjarig dik salaris, maar ik kan het
nimmer oneens zijn met het feit dat ondanks alle tekortkomingen democratie nog steeds het beste is wat we hebben. Ik zal niet stemmen omdat ik het eens ben met 'de politiek'---want dat ben ik niet. Ik zal ook niet stemmen omdat ik het óneens ben met 'de politiek', want daarvoor is er te weinig (en te versplinterd) tegengeluid. Ik zal óók niet stemmen omdat onze
vorm van politiek (met andere woorden, representatieve volksvertegenwoordiging in 2 Kamers, waarvan 1 een indirect gekozen controlerende, enzovoort, enzovoort) nodig aan modernisering toe is. Ik zal helemaal niet stemmen omdat ik hoop dat door mijn proteststem de huidige gevestige partijen eens door krijgen hoe ze tegen de wereld aan dienen te kijken en dat er, onderhuids, hele andere problemen spelen die nodig eens met naam en toenaam moeten worden genoemd. Die hoop is ijdel totdat mensen het
zelf realiseren. Misschien maak ik het nog mee in mijn leven---waarschijnlijk niet.
Nee, ik zal stemmen puur en alleen omdat ik wil dat democratie doorgaat en dat we niet in een doemscenario terecht komen dat de opkomst zó laag is dat er inderdaad wel eens een partij het onzalige idee op kan vatten om het idee in stemming te brengen opdat we terug zouden keren naar de donkere dagen van feudalisme, anarchie, dictatuur, of, godbetert, de inquisitie en de sharia, en noem al die mislukte en walgelijke en inhumanitaire ideologieën maar op. Ik ben het niet eens met het aanbod, of de manier waarop met de uitkomst wordt omgegaan, maar ik kan het
nooit oneens zijn met het feit dat ik een vrije en ongehinderde keus
mag maken.
Daarom zal ik voor het eerst in mijn leven met groot genoegen een knopje indrukken om mijn stem voor democratie kenbaar te maken. Ook al zijn stemcomputers verdacht en fout en een uitvinding van de duivel en moeten ze zo snel mogelijk door het ouderwetse papier & rood potlood worden vervangen.