dikkemick schreef:Uit een grote meta-analyse van 47 klinische studies, waarbij de deelnemers gemiddeld acht weken lang maximaal 40 minuten per dag aan mindfulnessmeditatie deden, bleken verbeteringen merkbaar op het gebied van angstreductie, minder depressie en pijn.[6] Het doen van mantrameditatie had dergelijke effecten niet. Mindfulnessmeditatie heeft vergelijkbare effecten als antidepressiva bij gevallen van lichte depressie (ook wiki) Ik wijs echt niet alles op voorhand af.
Ah, intussen heb je dus al zelf een bewijs gevonden. Goed zo. Die mag dan al van je lijstje 'wetenschappelijk te onderzoeken' af.
dikkemick schreef:
De geest/hersens werken op een manier waar we beiden geen weet van hebben. Zit nu een boek te lezen dat bewustzijn, de vrije wil niet bestaan.
Ook dit kon ik me niet voorstellen, maar al lezende lijkt het plausibel te klinken. Vrees alleen dat ik het 2X moet lezen. Het gaat mijn pet te boven!
Ik zal er nog een schepje bovenop doen dan. LOL!
"
Events happen, deeds are done, but there is no individual doer thereof"
The Buddha
dikkemick schreef:
Als we echt op de filosofische toer gaan: Wie ben ik? Ik heb geen idee? Een verzameling fermionen en bosonen met heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel leegte. Ik denk dat ik besta en voel dit ook zo, maar dit zou wel eens een hardnekkige illusie kunnen zijn. Ik weet het NIET!
Ok, jezelf inwaarts die vraag stellend levert onvermijdelijk het antwoord 'ik weet het NIET!' op.
Want het is een niet te beantwoorden vraag. Het menselijke ego beseft dat op een gegeven moment na diep onderzoek.
dikkemick schreef:
Spiritualiteit. Natuurlijk bestaat dit. Of het te onderzoeken is...Misschien met fMRI. Maar dat het bestaat is zelfs wat mij betreft een feit. Dat het te verklaren is, ook dat geloof ik.
Als je spiritualiteit als bestaand feit accepteert ben ik wel benieuwd hoe je het dan zou definiëren. Alles wat niet materieel is en dus niet onderworpen kan worden aan wetenschappelijk onderzoek?
Ik zou zelf niet zo gauw weten wat ik zou moeten invullen als ik die vraag voorgeschoteld kreeg.
Het begrip spiritualiteit staat voor mij zowat gelijk aan het begrip god en heilige geest. Geest > spirit.
En dat zijn allen concepten.
dikkemick schreef:
ps Misschien kun je mij uitleggen wat "geest" is (in uniek lichaam-geest-organisme)
Op pagina 2 van dit topic antwoordde ik je al dat dit een vertaling is uit het engels 'body-mind-organism'.
'Mind' heeft een ruimere betekenis in het Engels dan het Nederlandse 'geest'.
Eveneens op pag. 2 heb ik verwezen naar een boek met de Engelse titel 'Never mind'. Diegene die het vertaald heeft naar het Nederlands heeft de originele Eng. titel gewoonweg behouden omdat letterlijke vertaling als 'nooit geest' nergens zou op slaan.
Citaat uit een recensie van het boek:
"
Het Sanskrietwoord 'advaita' betekent 'de afwezigheid van tweeheid' of 'non-dualiteit'. Alles is nu bewustzijn, alles is nu een, er is nu heelheid. De hoogste werkelijkheid van het eigen zelf-zijn en die van de wereld en kosmos zijn identiek. Daarin zijn het zelf, anderen en de wereld aanwezig in een sfeer zonder scheidingen. Advaita probeert deze onuitsprekelijke sfeer aan te duiden met het woord eenheid. Advaita is geen filosofie, kent geen leerstellingen, het is een verzameling aanwijzingen en ideeen en stelt dat die in absolute zin geen van alle waar zijn. Het gaat om het loswrikken van illusoire ideeen en misvattingen over hoe de dingen in elkaar steken of zouden moeten zijn. Het is eerder een proces, dat wanneer het plaatsvindt, begrepen wordt als onderdeel van de natuurlijke stroom van het leven."
En dit beseft het menselijk ego vaak niet, dat de uitwaartse vraag 'wat is de wereld?' eveneens niet kan beantwoord worden. Men kan de wereld op zich niet kennen, net zomin als men zichzelf kan kennen.
Zie die lastpak van een Duitse filosoof Immanuel Kant die roet in het eten gooit.
Een uitgebreide vertaling voor het Engelse woord 'mind' is: karakter ; de mentaliteit ; het gemoed ; de natuur ; de geaardheid ; de aard ; de inborst ; de inslag; bewustzijn ; het brein ; het inzicht ; het verstand ; de rede.
De wereld en zichzelf kennen is dus 'beyond comprehension'.
Vandaar dus dat ALLES een concept is wat in absolute zin nooit waar is.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!