Kitty schreef:JHenosch,
Sektes en dergelijke floreren juist vanwege gelovigen in die sekte, niet geloven wil zeggen dat je je ook niet bij een sekte met een bepaald geloofsgoed zal aansluiten.
Niet geloven in iets zou je kunnen vergelijken met niet ademen of niet denken. Ergens is er een ideaal of drijfveer dat je interesse voor een issue opwekt en vasthoudt. Zo bestempel ik kritiekloze volgelingen van jan Marijnissen ook steevast als (goed)gelovigen. Dezen hanteren ook een proza van verkettering als buitenstaanders hen op hun ankerpunten bevragen en zij meer dan eens te zeer om een antwoord verlegen zitten.
Niet geloven is namelijk niet geloven. Dus als religie verdwijnt door middel van niet geloven in sages, legendes, mythes, goden en religie, dan wordt dat door niet gelovers niet vervangen door iets anders.
Een vreemde redenering. De plek van het ritueel, de aanname of de beziggheid wordt gewoon door ander rituelen/gebruiken, aannames en bezigheden ingenomen. Deze zaken bieden mensen levenszin.
Wat je nu juist ziet is, dat mensen per se iets willen volgen of geloven dit zorgt er juist voor dat er naast kergenootschappen, ook sektes bestaan. Door geloof ontstaat onderlinge verdeling, groepsvorming. En hoe fanatieker, hoe meer men gaat voor de waarheid van de eigen groep, en hoe meer men overgaat tot het demoniseren van andersdenkenden.
Dat heeft voor mij meer met onzekerheden, haantjesgedrag, de behoefte aan goed gevonden te worden en een gebrek aan empatisch vermogen te maken. Sommige individuen schijnen het nodig te hebben om de wereld te verzwartwitten om een schrijnend gebrek aan eigen bevattingsvermogen te kunnen verhullen.
Het is juist omgekeerd. Als ieder mens atheist zou zijn, en dit is geen groep, maar een individueel niet-geloven, dan kunnen mensen in vrede naast elkaar leven en hoeven ze elkaar niet meer uit naam van God uit te moorden.
Dan gebeurt het moorden met een ander excuus. Voorbeelden heirbvan vind je in de Goelag Archipel, de Killing Fields, de Lange Mars en in menige burgeroorlog en revolutie.
Nogmaals je hoeft alleen maar naar de geschiedenis te kijken hoeveel moord en doodslag er in het kader van het geloof is geweest en nog steeds is.
Je zou ook verder kunnen kijken en onderzoeken of het nu daadwerkelijk het geloof in een hogere macht die liefde voorstaat is gewesst die mensen aanzette tot moord en doodslag, of dat deze entiteit slechts als excuus gebruikt is voor uitbreiding van de eigen invloed, macht en/of rijkdom van de aanstichters van bloedbaden.
Dus jouw stelling dat de mens in het verderf zal vallen zonder geloof, klopt van geen kant, nogmaals integendeel.
Zonder een geloof, vertaald als drijfveer of ideaal komt het leven behoorlijk kleurloos over.
Zelfs de holocaust had zonder religie niet gebeurd, Hitler was ook christen, en hij was gek op Luther.
Hotler versslond de Ostara, een occult blaadje dat vooral refereerde een een religie van het sterke. Hitler bouwde zich een eigen religie rondom Parsifal. Met Chrsitendom had dit niets van doen. Met deze religie sloot hij aan bij Noordse mythen en sagen en de behoefte van mensen om zich te onderscheiden.
Ken je Luthers haatdragende boekje over de Joden en hun leugens?
Ja, de man had zijn eigen geschriften maar bar slecht begrepen. Hij begreep al wel dat het niet om eigen verdiensten ging om met de entiteit in het reine te kunnen komen, hij begreep kennelijk maar bar weinig van enkele teksten die eveneens werd overgeleverd:
Lucas 6:27-38
Tegen jullie die naar mij luisteren, zeg ik: heb je vijanden lief en wees goed voor wie je haten, zegen wie je vervloeken, en bid vor wie je mishandelen. Als iemand je op de ene wang slaat, houd hem dan ook de andere voor; neemt ieamand je jas af, laat hem dan ook je hemd houden. Geef aan ieder die je iets vraagt, en als ieamdn je iets afpakt, vraag het dan niet terug. Behandel de mensen zoals jullie door hen behandeld willen worden.
Als je alleen je vrienden liefhebt, hoe kun je dan Gods zegen verwachten? Ook de mensen die verkeerd doen, hebben hun vrienden lief! En als je alleen je weldoeners goed doet, hoe kun je dan Gods zegen verwachten? Ook de mensen die zondigen, doen dat! En als je alleen maar leent aan mensen van wie je hoopt terug te krijgen, hoe kun je dan Gods zegen verwachten? Zonders lenen ook aan zondaars om evenveel terug te krijgen! Nee, heb je vijanden lief en doe ze goed; leen en verwacht niets terug. Je zult royaal beloond worden en kinderen zijn van de Allerhoogste. Want hij is goed voor alle ondankbare en slechte mensen. Wees barmhartig, zoals jullie Vader barmhartig is.
Oordeel niet over anderen, dan zal God niet oordelen over jullie; veroordeel anderen niet en God zal je ook niet veroordelen; vergeef anderen en God zal je ook vergeven. Geef aan anderen en God zal jullie ook geven; een flinke hoeveelheid zal in de schoot vallen, een stevig aangedrukte en goed geschudde maat met nog een kop er bovenop. Want met de maat waarmee je anderen meet, zal God ook jullie meten.
en
I Korinthiërs 13:1-13
Al sprak ik de talen van mensen en engelen: als ik de liefde niet had, was ik niet meer dan een galmende gong of een rinkelende bel. Al bezat ik de gave van de profetie, en kende ik al Gods geheimen en wist ik alles wat er te weten valt, en al had ik het volmaakte geloof dat bergen verzet: als ik geen liefde had, was ik niets. Al besteedde ik mijn hele bezit aan eten voor de armen, en al gaf ik mijn lichaam prijs aan de vuurdoor: als ik geen liefde had, hielp het me niets.
De liefde is geduldig, vriendelijk en niet jaloers. De liefde vervalt niet in grootspraak en doet niet trots; is niet grof en handelt niet uit eigenbelang, wordt niet geprikkeld en rekent het kwaad niet aan. De liefde verheugt zich niet over het onrecht, maar vindt haar vreugde in de waarheid. Zij geeft het nooit op: zij blijft geloven, hopen en volharden.
De liefde houdt nooit op te bestaan. Profetische boodschappen zullen verdwijnen, het spreken in vreemde klanken zal verstommen, aan kennis komt een einde. Beperkt is ons kennen en beperkt is ons profeteren. Maar wanneer de volmaakte toestand komt, zal wat beperkt is verdwijnen.
Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind; eenmal man geworden, legde ik mijn kinderlijke manier van doen af. Nu zien we nog indirekt, via een spiegel, maar dan staan we oog in oog. Nu is mijn kennis beperkt, maar dan zal ik kennen zoals God mij kent.
Intussen blijven deze drie bestaan: geloof, hoop en liefde. Maar daarvan is de liefde de grootste.
Allemaal gelovers. Dus waar blijf je nou met je stelling zonder geloven vallen de mensen in excessen.
Aan de hand van de bovenstaande teksten zou die stelling wat kunnen worden genuanceerd. De laatste tekst zegt het al: de liefde zou het meeste gekoesterd moeten worden. En dan denk ik aan een liefde waaruit oog voor anderen spreekt.
De grootste excessen in de geschiedenis hebben juist het geloof als basis gehad. Je moet wel heel blind zijn als je dat niet wil zien.
Waarom zou iemand blind zijn als deze jouw stellig gebrachte overtuiging niet deelt?
En het is ook grote kolder dat zonder geloven de wetten zouden verdwijnen, net of mensen die niet geloven niet voor een verbod op het uitmoorden van elkaar zouden zijn.
Ik vermoed dat je een bijzonder enge definitie van het woord
geloven hanteert. Er naar mijn idee geen wet functioneren als er niet een gedeeld geloof bestaat in nut en noodzaak van die wet, alsmede in eventuele sanctionering die in werking treedt als die wet wordt overtreden. Ik ben echter benieuwd hoe jij dit ziet?
Ik heb toch het idee dat je jezelf misschien niet in de hand hebt of zo, en jezelf niet in de hand zou kunnen houden als je je geloof zou verliezen. Ik zie anders geen enkele grond waarom je zo stellig zegt dat je zonder geloof maar erop los zou leven, jij misschien, maar hou het dan ook gewoon bij jezelf, en ga er niet zomaar vanuit dat iedereen dus zo denkt.
Een minder fulminerende toon zou je sieren, al was het maar omdat dit de associaties met een oudhollands spreekwoord over holle vaten vermindert.
Je bent nu niet-gelovers aan het demoniseren als losgeslagen zedeloze criminelen.
Vanwaar deze
toeschrijving?
En antwoord ook vooral op Roeland hierboven, want ik ben zeer benieuwd naar jouw antwoorden hierop.
Groet,
Kitty
Ik begin nieuwsgierig te worden naar wat Roeland geschreven heeft.