De aanslagen van 11/9 en koranvers 2:209.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Conform de koran gaat niemand naar de hel als je heel simpel niemand van het bestaan van de koran laat weten.

Ja.
7
70%
Nee.
0
Geen stemmen
Geen mening.
3
30%

Totaal aantal stemmen: 10

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

jHenosch schreef:Beste Heeck, Roeland,
Op dit moment heb ik even niet de tijd om hier snel op te antwoorden,

maar zoals het nu ligt ben ik inderdaad bang dat niet-geloven kan uitdraaien op allerlei rare secten en aberglauben.

ik kom er op terug.
Er lopen meer gelovige moordenaars rond op deze aarde dan niet-gelovige.
Dat is altijd al zo geweest.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

jHenosch schreef:Beste Heeck, Roeland,
Op dit moment heb ik even niet de tijd om hier snel op te antwoorden,

maar zoals het nu ligt ben ik inderdaad bang dat niet-geloven kan uitdraaien op allerlei rare secten en aberglauben.

ik kom er op terug.
jHenosch,

Haal het glibbersnot eens van je woorden af en maak er een stelling van:
Voorbeelden:
1) Ik jHenosch stel dat euthanasie en abortus feitelijk moord betreffen en zo spoedig mogelijk moeten de wetten, uiteraard democratisch, zo worden verzet dat niet alleen ik maar ook iedereen ze moordenaars noemt die daaraan meedoen. (die verkrachters van je kon Roeland niet plaatsen; vandaar mijn verheldering hierbij: wat ik jHenosch in afwijking van het gewone woordgebruik verkrachters noem zijn . . . . . . . . .

2) Ik jHenosch ben van mening dat niet-geloven het volgende inhoudt: . . . . . . . . . . . .

2a) Ik jHenosch ben van mening dat in vele gevallen zulks zal uitdraaien op . . . , met de volgende gevolgen:. . . . . .

En dan uiteraard je onderbouwing zonder glibbersnot.
Dan kunnen we elkanders niertjes eens beter tussen de tanden nemen. . . . .

Roeland
PS
Even onthouden waar je al bezig was om je eigen insinuaties weer in rook te laten opgaan:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 1624#41624

r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

JHenosch,

Sektes en dergelijke floreren juist vanwege gelovigen in die sekte, niet geloven wil zeggen dat je je ook niet bij een sekte met een bepaald geloofsgoed zal aansluiten. Niet geloven is namelijk niet geloven. Dus als religie verdwijnt door middel van niet geloven in sages, legendes, mythes, goden en religie, dan wordt dat door niet gelovers niet vervangen door iets anders. Wat je nu juist ziet is, dat mensen per se iets willen volgen of geloven dit zorgt er juist voor dat er naast kergenootschappen, ook sektes bestaan. Door geloof ontstaat onderlinge verdeling, groepsvorming. En hoe fanatieker, hoe meer men gaat voor de waarheid van de eigen groep, en hoe meer men overgaat tot het demoniseren van andersdenkenden. Het is juist omgekeerd. Als ieder mens atheist zou zijn, en dit is geen groep, maar een individueel niet-geloven, dan kunnen mensen in vrede naast elkaar leven en hoeven ze elkaar niet meer uit naam van God uit te moorden.

Nogmaals je hoeft alleen maar naar de geschiedenis te kijken hoeveel moord en doodslag er in het kader van het geloof is geweest en nog steeds is. Dus jouw stelling dat de mens in het verderf zal vallen zonder geloof, klopt van geen kant, nogmaals integendeel.

Zelfs de holocaust had zonder religie niet gebeurd, Hitler was ook christen, en hij was gek op Luther. Ken je Luthers haatdragende boekje over de Joden en hun leugens? Allemaal gelovers. Dus waar blijf je nou met je stelling zonder geloven vallen de mensen in excessen. De grootste excessen in de geschiedenis hebben juist het geloof als basis gehad. Je moet wel heel blind zijn als je dat niet wil zien.

En het is ook grote kolder dat zonder geloven de wetten zouden verdwijnen, net of mensen die niet geloven niet voor een verbod op het uitmoorden van elkaar zouden zijn. Ik heb toch het idee dat je jezelf misschien niet in de hand hebt of zo, en jezelf niet in de hand zou kunnen houden als je je geloof zou verliezen. Ik zie anders geen enkele grond waarom je zo stellig zegt dat je zonder geloof maar erop los zou leven, jij misschien, maar hou het dan ook gewoon bij jezelf, en ga er niet zomaar vanuit dat iedereen dus zo denkt.

Je bent nu niet-gelovers aan het demoniseren als losgeslagen zedeloze criminelen.

En antwoord ook vooral op Roeland hierboven, want ik ben zeer benieuwd naar jouw antwoorden hierop.

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

stalinisme was ook atheistisch

en atheisme, in dit geval de marxistisch communistische vorm, is ook een geloof !

geloof in a-democratische waarden is ook een geloof.

vandaar dat het extreem belangrijk is dat mensen hun geloof mogen uitspreken en aangeven waarop dat geloof gebaseerd is en met welke normen en waarden, zodat daar vrijmoedig op (zelf)bespiegeld kan worden.

en dat de 1 wel of niet oude geschriften meeneemt als basis voor zijn persoonlijke geloof doet daar niet veel aan af, integendeel zou ik zeggen zou het ook je wereldbeeld kunnen verbreden.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 11 sep 2006 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

HO even, communisme of marxisme is geen vorm van atheisme, hier verwar je een en ander met elkaar. Je kan hooguit zeggen dat communisten tevens atheisten waren.

Nog een keer: een atheist is iemand die niet in God of Goden gelooft, niets meer en niets minder. Atheisme op zich is dus GEEN geloof. Maar dit staat al zo vaak uitgelegd op deze site dat ik daar dus niet veel moeite meer voor ga doen.

Een atheist is dus ook niet op voorhand tegen democratie, en vindt ook dat een gelovige vrij is om te geloven. Hij wil alleen niets opgedrongen krijgen. Maar juist vrijheid om te geloven wat je wil, staat hoog bij een atheist. Maar vraag niet om meegaan met gelovige standpunten. Wat een atheist vraagt ook volledige vrijheid voor zijn manier van denken.

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Jullie doen allemaal net of ik iets wil opdringen, het enige wat ik inbreng is dat je met evenveel gronden ook wel in een God kan geloven, zonder dat je daarvoor meteen intelectueel ontoerekeningsvatbaar behoeft te worden verklaard.

Een opdringerig geloof is een slecht geloof, of in ieder geval de mensen die dat doen gedragen zich fout.

en inderdaad de communisten waren atheistisch
en de nazisten theistisch, hoewel,

beide zijn goed de fout ingegaan, atheisme, in wat voor een vorm ook kan dus ook flink de mist in gaan, als je het opdringt, opdwingt in dit geval.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

jHenosch schreef:Jullie doen allemaal net of ik iets wil opdringen, het enige wat ik inbreng is dat je met evenveel gronden ook wel in een God kan geloven, zonder dat je daarvoor meteen intelectueel ontoerekeningsvatbaar behoeft te worden verklaard.

Een opdringerig geloof is een slecht geloof, of in ieder geval de mensen die dat doen gedragen zich fout.

en inderdaad de communisten waren atheistisch
en de nazisten theistisch, hoewel,

beide zijn goed de fout ingegaan, atheisme, in wat voor een vorm ook kan dus ook flink de mist in gaan, als je het opdringt, opdwingt in dit geval.
Je bent zelf heel opdringerig in jouw geloof dat gelovigen betere mensen zijn dan ongelovige.
Je kan niets zonder god zien, dat is alleen jouw eigen probleem.
Stalinisme # atheisme.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Atheisme is geen groep die als zodanig iets op kan dringen aan andersdenkenden. Het is niet georganiseerd namelijk ze hebben geen boek, geen gezamenlijke dogma's, niets van dat al. Er is ook geen utigebreide gezamenlijke overeenkomst in handelen te benoemen. Nogmaals iemand die zich atheist noemt, gelooft niet in God, dat is alles. En je kan daar dus zeker geen verder gedachtegoed aanhangen. Ook geen karakter of manier van handelen of wat dan ook. Het is iets individueels. Net zo individueel als iedereen die geen spinazie lust. Ook hier kun je verder niets van zeggen. En ook deze mensen kunnen onderling enorm verschillen in wat ze verder voor opvattingen hebben.

Een atheist dringt ook niets op, nooit, niet vanuit zijn atheist zijn. Dus haal er geen andere georganiseerde groepen of georganiseerd gedachtegoed bij. Dit staat los van het atheist zijn op zich.

Groet,

Kitty

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Kitty schreef:Atheisme is geen groep die als zodanig iets op kan dringen aan andersdenkenden. Het is niet georganiseerd namelijk ze hebben geen boek, geen gezamenlijke dogma's, niets van dat al. Er is ook geen utigebreide gezamenlijke overeenkomst in handelen te benoemen. Nogmaals iemand die zich atheist noemt, gelooft niet in God, dat is alles. En je kan daar dus zeker geen verder gedachtegoed aanhangen. Ook geen karakter of manier van handelen of wat dan ook. Het is iets individueels. Net zo individueel als iedereen die geen spinazie lust. Ook hier kun je verder niets van zeggen. En ook deze mensen kunnen onderling enorm verschillen in wat ze verder voor opvattingen hebben.

Een atheist dringt ook niets op, nooit, niet vanuit zijn atheist zijn. Dus haal er geen andere georganiseerde groepen of georganiseerd gedachtegoed bij. Dit staat los van het atheist zijn op zich.

Groet,

Kitty
voor de theist geldt precies hetzelfde Kitt, als het goed is, behalve dan dat je bij hen wel naar hun geloofsbrieven kunt verwijzen, bij atheisten moet je daar maar na raden.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Theisme is geen groep die als zodanig iets op kan dringen aan andersdenkenden. Het is niet georganiseerd namelijk ze hebben geen boek, geen gezamenlijke dogma's, niets van dat al. Er is ook geen utigebreide gezamenlijke overeenkomst in handelen te benoemen. Nogmaals iemand die zich theist noemt, gelooft in God, dat is alles. En je kan daar dus zeker geen verder gedachtegoed aanhangen. Ook geen karakter of manier van handelen of wat dan ook. Het is iets individueels. Net zo individueel als iedereen die geen spinazie lust. Ook hier kun je verder niets van zeggen. En ook deze mensen kunnen onderling enorm verschillen in wat ze verder voor opvattingen hebben.
Werkelijk jHenosh? Ik dacht het niet. Ik geloof dat verdere argumentatie ook niet nodig is voor deze stelling om het te onderbouwen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dat is niet waar JHenosch, gelovigen zijn alom in groepen georganiseerd en gedragen zich ook als zodanig, ieder met hun eigen dogma's en principes. Uiteraard zijn er ook gelovige met een puur persoonlijk geloof los van genootschappen en georganiseerde groepen. Maar je kan niet zeggen dat dit voor elke gelovige geldt, wel voor elke atheist!

Ik sluit me hierbij dus volledig aan bij Sararje die je toch op een heel simpele manier door Atheist in Theist te veranderen je ongelijk duidelijk maakt.

Groet,

Kitty
Laatst gewijzigd door Kitty op 11 sep 2006 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ach, jHenosh is niet zo moeilijk om te debunken :D Het is meestal moeilijker voor hem om er weer goed op te reageren. Maar ach, dat zijn we inmiddels gewend geraakt. Voor jHenosh zal ik wel even het vermoedelijke equivalent geven voor een theist:

Theisme is een groep die als zodanig iets op kan dringen aan andersdenkenden. Het is georganiseerd namelijk ze hebben een boek, veel gezamenlijke dogma's, en meer van dat al. (Er zijn alleen verschilklen tussen bepaalde stromingen) Er is ook een utigebreide gezamenlijke overeenkomst in handelen te benoemen. Nogmaals iemand die zich theist noemt, gelooft in God, dat is alles. En je kan daar dus zeker verder gedachtegoed aanhangen tw: het streven naar het handelen naar de profeet van deze god. Ook een karakter of manier van handelen of wat dan ook is kenmerkend voor de religie. Het wordt in groepen nog veel meer versterkt. Net zo'n groepsdenken als deze mensen:
Afbeelding
of deze:
Afbeelding
of deze:
Afbeelding
of deze:
Afbeelding
Het is allemaal een pot nat, religie is gebaat bij massaliteit. En ook deze mensen kunnen onderling enorm verschillen in wat ze verder voor opvattingen hebben. De verschillen tussen de opvattingen van de mensen op alledrie de foto's zijn groot maar van elk mens op deze foto zullen veel minder verschillend zijn. Voor ieders kennisgeving, de eerste is een foto van Triumph des Willens, de tweede een foto van het Canadese equivalent van de EO jongerendagen, de derde de Wereld Jongeren Dagen en de laatste is een partijdag van Ceaucescu. Het maakt werkelijk niets uit of je er het stickertje religie op plakt, ze zijn allen gebaat bij een groepscultus met een leider die vergoddelijkt en/of verafgood wordt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Kitty schreef:JHenosch,

Sektes en dergelijke floreren juist vanwege gelovigen in die sekte, niet geloven wil zeggen dat je je ook niet bij een sekte met een bepaald geloofsgoed zal aansluiten.
Niet geloven in iets zou je kunnen vergelijken met niet ademen of niet denken. Ergens is er een ideaal of drijfveer dat je interesse voor een issue opwekt en vasthoudt. Zo bestempel ik kritiekloze volgelingen van jan Marijnissen ook steevast als (goed)gelovigen. Dezen hanteren ook een proza van verkettering als buitenstaanders hen op hun ankerpunten bevragen en zij meer dan eens te zeer om een antwoord verlegen zitten.
Niet geloven is namelijk niet geloven. Dus als religie verdwijnt door middel van niet geloven in sages, legendes, mythes, goden en religie, dan wordt dat door niet gelovers niet vervangen door iets anders.
Een vreemde redenering. De plek van het ritueel, de aanname of de beziggheid wordt gewoon door ander rituelen/gebruiken, aannames en bezigheden ingenomen. Deze zaken bieden mensen levenszin.
Wat je nu juist ziet is, dat mensen per se iets willen volgen of geloven dit zorgt er juist voor dat er naast kergenootschappen, ook sektes bestaan. Door geloof ontstaat onderlinge verdeling, groepsvorming. En hoe fanatieker, hoe meer men gaat voor de waarheid van de eigen groep, en hoe meer men overgaat tot het demoniseren van andersdenkenden.
Dat heeft voor mij meer met onzekerheden, haantjesgedrag, de behoefte aan goed gevonden te worden en een gebrek aan empatisch vermogen te maken. Sommige individuen schijnen het nodig te hebben om de wereld te verzwartwitten om een schrijnend gebrek aan eigen bevattingsvermogen te kunnen verhullen.
Het is juist omgekeerd. Als ieder mens atheist zou zijn, en dit is geen groep, maar een individueel niet-geloven, dan kunnen mensen in vrede naast elkaar leven en hoeven ze elkaar niet meer uit naam van God uit te moorden.
Dan gebeurt het moorden met een ander excuus. Voorbeelden heirbvan vind je in de Goelag Archipel, de Killing Fields, de Lange Mars en in menige burgeroorlog en revolutie.
Nogmaals je hoeft alleen maar naar de geschiedenis te kijken hoeveel moord en doodslag er in het kader van het geloof is geweest en nog steeds is.
Je zou ook verder kunnen kijken en onderzoeken of het nu daadwerkelijk het geloof in een hogere macht die liefde voorstaat is gewesst die mensen aanzette tot moord en doodslag, of dat deze entiteit slechts als excuus gebruikt is voor uitbreiding van de eigen invloed, macht en/of rijkdom van de aanstichters van bloedbaden.
Dus jouw stelling dat de mens in het verderf zal vallen zonder geloof, klopt van geen kant, nogmaals integendeel.
Zonder een geloof, vertaald als drijfveer of ideaal komt het leven behoorlijk kleurloos over.
Zelfs de holocaust had zonder religie niet gebeurd, Hitler was ook christen, en hij was gek op Luther.
Hotler versslond de Ostara, een occult blaadje dat vooral refereerde een een religie van het sterke. Hitler bouwde zich een eigen religie rondom Parsifal. Met Chrsitendom had dit niets van doen. Met deze religie sloot hij aan bij Noordse mythen en sagen en de behoefte van mensen om zich te onderscheiden.
Ken je Luthers haatdragende boekje over de Joden en hun leugens?
Ja, de man had zijn eigen geschriften maar bar slecht begrepen. Hij begreep al wel dat het niet om eigen verdiensten ging om met de entiteit in het reine te kunnen komen, hij begreep kennelijk maar bar weinig van enkele teksten die eveneens werd overgeleverd:

Lucas 6:27-38
Tegen jullie die naar mij luisteren, zeg ik: heb je vijanden lief en wees goed voor wie je haten, zegen wie je vervloeken, en bid vor wie je mishandelen. Als iemand je op de ene wang slaat, houd hem dan ook de andere voor; neemt ieamand je jas af, laat hem dan ook je hemd houden. Geef aan ieder die je iets vraagt, en als ieamdn je iets afpakt, vraag het dan niet terug. Behandel de mensen zoals jullie door hen behandeld willen worden.
Als je alleen je vrienden liefhebt, hoe kun je dan Gods zegen verwachten? Ook de mensen die verkeerd doen, hebben hun vrienden lief! En als je alleen je weldoeners goed doet, hoe kun je dan Gods zegen verwachten? Ook de mensen die zondigen, doen dat! En als je alleen maar leent aan mensen van wie je hoopt terug te krijgen, hoe kun je dan Gods zegen verwachten? Zonders lenen ook aan zondaars om evenveel terug te krijgen! Nee, heb je vijanden lief en doe ze goed; leen en verwacht niets terug. Je zult royaal beloond worden en kinderen zijn van de Allerhoogste. Want hij is goed voor alle ondankbare en slechte mensen. Wees barmhartig, zoals jullie Vader barmhartig is.
Oordeel niet over anderen, dan zal God niet oordelen over jullie; veroordeel anderen niet en God zal je ook niet veroordelen; vergeef anderen en God zal je ook vergeven. Geef aan anderen en God zal jullie ook geven; een flinke hoeveelheid zal in de schoot vallen, een stevig aangedrukte en goed geschudde maat met nog een kop er bovenop. Want met de maat waarmee je anderen meet, zal God ook jullie meten.

en

I Korinthiërs 13:1-13
Al sprak ik de talen van mensen en engelen: als ik de liefde niet had, was ik niet meer dan een galmende gong of een rinkelende bel. Al bezat ik de gave van de profetie, en kende ik al Gods geheimen en wist ik alles wat er te weten valt, en al had ik het volmaakte geloof dat bergen verzet: als ik geen liefde had, was ik niets. Al besteedde ik mijn hele bezit aan eten voor de armen, en al gaf ik mijn lichaam prijs aan de vuurdoor: als ik geen liefde had, hielp het me niets.
De liefde is geduldig, vriendelijk en niet jaloers. De liefde vervalt niet in grootspraak en doet niet trots; is niet grof en handelt niet uit eigenbelang, wordt niet geprikkeld en rekent het kwaad niet aan. De liefde verheugt zich niet over het onrecht, maar vindt haar vreugde in de waarheid. Zij geeft het nooit op: zij blijft geloven, hopen en volharden.
De liefde houdt nooit op te bestaan. Profetische boodschappen zullen verdwijnen, het spreken in vreemde klanken zal verstommen, aan kennis komt een einde. Beperkt is ons kennen en beperkt is ons profeteren. Maar wanneer de volmaakte toestand komt, zal wat beperkt is verdwijnen.
Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind; eenmal man geworden, legde ik mijn kinderlijke manier van doen af. Nu zien we nog indirekt, via een spiegel, maar dan staan we oog in oog. Nu is mijn kennis beperkt, maar dan zal ik kennen zoals God mij kent.
Intussen blijven deze drie bestaan: geloof, hoop en liefde. Maar daarvan is de liefde de grootste.

Allemaal gelovers. Dus waar blijf je nou met je stelling zonder geloven vallen de mensen in excessen.
Aan de hand van de bovenstaande teksten zou die stelling wat kunnen worden genuanceerd. De laatste tekst zegt het al: de liefde zou het meeste gekoesterd moeten worden. En dan denk ik aan een liefde waaruit oog voor anderen spreekt.
De grootste excessen in de geschiedenis hebben juist het geloof als basis gehad. Je moet wel heel blind zijn als je dat niet wil zien.
Waarom zou iemand blind zijn als deze jouw stellig gebrachte overtuiging niet deelt?
En het is ook grote kolder dat zonder geloven de wetten zouden verdwijnen, net of mensen die niet geloven niet voor een verbod op het uitmoorden van elkaar zouden zijn.
Ik vermoed dat je een bijzonder enge definitie van het woord geloven hanteert. Er naar mijn idee geen wet functioneren als er niet een gedeeld geloof bestaat in nut en noodzaak van die wet, alsmede in eventuele sanctionering die in werking treedt als die wet wordt overtreden. Ik ben echter benieuwd hoe jij dit ziet?
Ik heb toch het idee dat je jezelf misschien niet in de hand hebt of zo, en jezelf niet in de hand zou kunnen houden als je je geloof zou verliezen. Ik zie anders geen enkele grond waarom je zo stellig zegt dat je zonder geloof maar erop los zou leven, jij misschien, maar hou het dan ook gewoon bij jezelf, en ga er niet zomaar vanuit dat iedereen dus zo denkt.
Een minder fulminerende toon zou je sieren, al was het maar omdat dit de associaties met een oudhollands spreekwoord over holle vaten vermindert.
Je bent nu niet-gelovers aan het demoniseren als losgeslagen zedeloze criminelen.
Vanwaar deze toeschrijving?
En antwoord ook vooral op Roeland hierboven, want ik ben zeer benieuwd naar jouw antwoorden hierop.

Groet,

Kitty
Ik begin nieuwsgierig te worden naar wat Roeland geschreven heeft. :)
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

heeck schreef:jHenoch,

Maar even herhalen, want je slaat een illustratieve vraag over:
Heeck schreef:Juist die gelovigen hebben oplegdriften: vertel eens moet volgens jou het homo-huwelijk eruit, en/of de abortus, en/of de euthanasie, en/of openbare condoomverkoop, en/of gezinsplanning ?
Want het gaat mij om die uiteindelijke oplegdrift, vooral van allerhande soorten gelovigen.

R.
Die oplegdrift heb ik ook nooit begrepen. Het komt mij voor als een overschreeuwingsreactie om het eigen ego in stand te kunnen houden. Het strookt bijzonder weinig met barmhartigheid, erbarmen en liefde waarvan aanhangers van sommige religiën ambassadeurs zouden moeten zijn volgens hun eigen overgeleverde geschriften.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sjun,

Misschien zou je je moeten beperken tot waar het hier om gaat.
Niet geloven in iets zou je kunnen vergelijken met niet ademen of niet denken. Ergens is er een ideaal of drijfveer dat je interesse voor een issue opwekt en vasthoudt. Zo bestempel ik kritiekloze volgelingen van jan Marijnissen ook steevast als (goed)gelovigen. Dezen hanteren ook een proza van verkettering als buitenstaanders hen op hun ankerpunten bevragen en zij meer dan eens te zeer om een antwoord verlegen zitten.
Je trekt geloven in een breder kader, hier hadden we het over geloven vanuit theisten met daar tegenover de atheisten. Geloven in het gedachtegoed van Marijnissen heeft hier dus niets mee van doen.
Een vreemde redenering. De plek van het ritueel, de aanname of de beziggheid wordt gewoon door ander rituelen/gebruiken, aannames en bezigheden ingenomen. Deze zaken bieden mensen levenszin.
Ook hier weer geloven in het algemeen, zie boven voor het geloven en niet geloven waar het theisme en het atheisme over gaat.
Dan gebeurt het moorden met een ander excuus. Voorbeelden heirvan vind je in de Goelag Archipel, de Killing Fields, de Lange Mars en in menige burgeroorlog en revolutie.
Ik geloof niet dat elke religieuze oorlog vervangen zal worden door een niet religieze oorlog, en dat er ook oorlogen bestaan op niet religieuze gronden is mij bekend, maar hier niet relevant.
Je zou ook verder kunnen kijken en onderzoeken of het nu daadwerkelijk het geloof in een hogere macht die liefde voorstaat is gewesst die mensen aanzette tot moord en doodslag, of dat deze entiteit slechts als excuus gebruikt is voor uitbreiding van de eigen invloed, macht en/of rijkdom van de aanstichters van bloedbaden.
Die hogere macht die volgens jou liefde voorstaat is dezelfde die moord en doodslag voorstaat. En als mensen worden gedemoniseerd als ongelovig en dus van satan komen en derhalve bestreden dienen te worden, dan is dat een gegeven vanuit een religieus standpunt. Je kan niet zeggen dat er dan andere redenen bedacht worden om de strijd aan te gaan. Omdat diegene die de strijd aangaan niet de hogere macht als middel nemen om die strijd aan te gaan, maar omdat ze er een onweerlegbare waarheid aan verbinden en geloven dat ze met die strijd het goede doen. Ze voeren een Heilige Oorlog.
Zonder een geloof, vertaald als drijfveer of ideaal komt het leven behoorlijk kleurloos over.
Nogmaals je trekt geloof hier breder dan bedoeld. De vergelijking was theisme (geloof in God) en atheisme (het niet geloven in God)

Verder heb ik geen enkele behoefte aan Bijbelteksten waar de liefde wordt gepredikt. Deze vallen zwaar in het niet, bij Bijbelteksten waar moord en doodslag wordt gepredikt.
de liefde zou het meeste gekoesterd moeten worden. En dan denk ik aan een liefde waaruit oog voor anderen spreekt.
Juist, zou het meest gekoesterd moeten worden. Alleen zie ik niet zo veel liefde voor de medemens bij diegene die met of de Bijbel of de Koran in de hand hun geloofswetten opleggen cq met geweld afdwingen.

De grootste excessen in de geschiedenis hebben juist het geloof als basis gehad. Je moet wel heel blind zijn als je dat niet wil zien.
Waarom zou iemand blind zijn als deze jouw stellig gebrachte overtuiging niet deelt?
Omdat het een feit is, en voor ieder die kan zien duidelijk zichtbaar.
Ik vermoed dat je een bijzonder enge definitie van het woord geloven hanteert. Er naar mijn idee geen wet functioneren als er niet een gedeeld geloof bestaat in nut en noodzaak van die wet, alsmede in eventuele sanctionering die in werking treedt als die wet wordt overtreden. Ik ben echter benieuwd hoe jij dit ziet?
Het is hier in 'enge vorm bedoelt, aangezien het hier gaat over geloven als in theisme, zoals reeds eerder vermeld, en niet in geloven in idealen op zich.
Een minder fulminerende toon zou je sieren, al was het maar omdat dit de associaties met een oudhollands spreekwoord over holle vaten vermindert.
Als mij wordt verteld dat mensen zonder geloof (lees theisme) verzanden in losgeslagen moordenaars en verkrachters (is dit geen holle vaten opvatting?) kan ik niet anders reageren dan deze eigenschappen vermoeden bij de steller van dit gegeven.

Ik stelde naar JHenosch:
Vanwaar deze toeschrijving?
Heb je soms JHenosch zijn stellingen niet gelezen????

Groet,

Kitty

Plaats reactie