Homeopathie is kwakzalverij.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Over de chinese kruidenleer lees ik af en toe zorgwekkende berichten. En acupunctuur is op zijn zachtst gezegd een tweifelachtige vorm van behandelen die voor het overgrote deel gebaseerd is op symboliek. De grootste verdienste is dat er zoveel plekjes ondekt zijn waar je zonder veel gevaar een naald in kan steken. :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

doctorwho schreef:Over de chinese kruidenleer lees ik af en toe zorgwekkende berichten. En acupunctuur is op zijn zachtst gezegd een tweifelachtige vorm van behandelen die voor het overgrote deel gebaseerd is op symboliek. De grootste verdienste is dat er zoveel plekjes ondekt zijn waar je zonder veel gevaar een naald in kan steken. :?
Die zorgwekkende berichten kan ik me heel goed voorstellen, hier geen verdunde niets bevattende watertjes, maar giftige kruiden die in verkeerde handen aardig wat schade kunnen aanrichten, dan dus kwak, want in handen van een kwakzalver. Toch zou ik me kunnen voorstellen als die geneeskrachtige kruiden zouden worden gebruikt door iemand met de nodige echte now how kan het naar mijn idee wel werken. Dus in handen van een echte arts. Aangezien dit niet zo is, moet je je zeker hiermee niet inlaten.

Wat acupunctuur betreft, ook ik heb me jaren geleden een keer laten verleiden dit te proberen om van het roken af te komen. Echter ook zonder resultaat. Het enige dat ik eraan overhield was een zeer oor, waar een soort klein kopspijkertje in gezet was, wat er dus na een dag al uitviel. Tijdens de behandeling ook nog naaldjes in mijn hand. Dit heeft me wat acupuntuur betreft ook wel voorgoed genezen.

Het grootste nadeel van alternatieve geneeskunst is het feit dat je nooit weet hoe de now how is van de behandelaar. Temeer daar iedereen zich natuurgenezer of alternatief genezer kan noemen. Dit maakt het een vaag schaduwgebied waar de charlatans hoogtij vieren.

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

even off topic, maar interessant gezien het gaat over onderzoek naar effect van behandeling
Ik bedoel maar, deze kwakzalverij werd volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Die mocht later ook betalen voor mijn dotterbehandeling na een hartinfarct.
Dat je juist over een dotterbehandeling begint: in zijn inaugurele rede 'niets zo veranderlijk als de mens' sprak prof. dr. Verheul (bijzonder hoogleraar persoonlijkheidsstoornissen UvA) in 2004 over de vergelijking tussen psychotherapie bij persoonlijkheidsstoornissen en de ingreep bij een dotterbehandeling. Tegen de verwachting in bleek na analyse dat dotterbehandeling, toch een zeer geaccepteerde ingreep die eigenlijk niet ter discussie staat, een lagere effect size kent dan de psychotherapeutische behandeling van persoonlijkheidsstoornissen. Terwijl deze laatste groep patienten als 'redelijk onbehandelbaar' te boek staat. Wat hij hiermee wilde aangeven is dat onze visie op een behandeling vaak niet overeen komt met de daadwerkelijke wetenschappelijke onderbouwing ervan.

on topic: met acupunctuur heb ik goede resultaten gezien bij patienten met chronische pijn. ik vind de theorievorming met betrekking tot de werking op sommige punten plausibel, en deze lijkt soms op de zenuwblokkade die de aenesthesist toepast bij pjinklachten. De specifieke werking is ook hiervan echter niet aangetoond.

Chinese geneeskunde is een mengelmoes van werkzame middelen, maar zeker ook hoop, geloof en liefde om het zo maar te zeggen.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

windsurfer schreef:on topic: met acupunctuur heb ik goede resultaten gezien bij patienten met chronische pijn. ik vind de theorievorming met betrekking tot de werking op sommige punten plausibel, en deze lijkt soms op de zenuwblokkade die de aenesthesist toepast bij pjinklachten. De specifieke werking is ook hiervan echter niet aangetoond.
Windsurfer,

Precies met de acu-naald een zenuw onderbreken, is dat wat je bedoelt ?
De acu kent toch de zogenaamde eigen meridianen die juist niet zouden samenvallen met de zenuwen ?!
pijnkenniscentrum schreef:Zenuwblokkades

Pijn is een ingewikkeld verschijnsel. In het algemeen ontstaat pijn doordat zenuwen in een gebied van weefselbeschadiging signalen naar de hersenen (kleine elektrische stroompjes) vervoeren, alwaar men zich van pijn bewust kan worden. Een manier om dit soort pijn te bestrijden is dus om de zenuw die deze prikkels vervoert te onderbreken.
Dit wordt zenuwblokkade genoemd. Hoewel dit op het eerste gezicht logisch lijkt, kan helaas niet alle pijn door zenuwblokkades behandeld worden. Zo kan men niet zomaar elke zenuw in het lichaam blokkeren, zonder ernstige bijwerkingen. Anderzijds zijn er soorten pijn die worden veroorzaakt door afwijkingen in hersenen en ruggenmerg. Hierbij spelen de verder naar buiten gelegen zenuwen geen rol; het heeft dan dus ook geen zin om deze te onderbreken.
Roeland
PS
Je samenballen van vele benaderingen tot Geloof Hoop & Liefde, dat doet me er aan denken dat geloof/religie en geloven in alt-benaderingen volgens mij eenzelfde basis kennen. Wat mee wordt gesuggereerd door de mate waarin ze vaak onverifieerbaar zijn en toch heftig worden verdedigd, ook tegen de feiten in.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Op het vriendinnenforum worden mijn bijdragen nu stelselmatig gewist.
En intussen op slot gedaan
Volgens mij zijn ze boos omdat ze bang zijn zichzelf een sukkel te vinden als ze toch naar de kwakzalver blijven gaan.
Zelfs de post van Samente en mijn eigen 'nooit meer roken therapie' zijn verdwenen.
Het is een echt heel erg domme mutsenforum.

http://www.vriendin.nl/forum.php?proc=v ... 689&page=8

Nou je hoeft niet meer te kijken, alles is gewist, bij elkaar iets van 9 bladzijden.

Het is een echt heel erg domme mutsenforum.

Vooral na het lezen van dit bericht naar aanleiding van het 95% gewiste en gesloten topic.
auteur Bericht van de moderator
Cris

3637 berichten 25-01-2006 - 10:27
Leuk dat je dit gezellige forum gevonden hebt!!
Maar voordat je gaat posten willen we toch een paar dingen melden..

Ook al zitten we hier op het world wide web,
vaak voelt het alsof we gezellig met mekaar in de huiskamer zitten,
Alles is hier bespreekbaar,we kunnen samen lachen en samen huilen ....
Maar hou in je achterhoofd dat niet iedereen de zelfde opvattingen heeft als jij,of dezelfde taal gebruik.
Probeer dus RESPECT voor een ander te hebben ,zoals je ook zou doen als je werkelijk met ons in de huiskamer zou zitten .!!!!!!!!!!!!!!!

Als je merkt dat je het ergens niet mee eens bent,of als je ergens boos om word.
Probeer dan toch om je niet te verlagen tot scheldpartijen of persoonlijke aanvallen !!

Als je dit niet kan krijg je een persoonlijke waarschuwing of uiteindelijk een IPblock.
Dat houd in dat je hier niet meer kan posten .

Verder wensen we je heel veel plezier
Stel je even voor bij "leer elkaar kennen''en tot spreeks

PS:DIT GELD VOOR NIEUWE EN OUDE LEDEN !!!
Cris, Hills, en Hetty moderators van dit forum

cristien@vriendin.nl

Hills modje van het forum
hillsmod@hotmail.com

Hetty modje van het forum
hettymodje@hotmail.com

PS . PS. Vergeet nooit dat een verhaal altijd 2 kanten heeft.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
windsurfer
Diehard

heeck schreef:
windsurfer schreef:on topic: met acupunctuur heb ik goede resultaten gezien bij patienten met chronische pijn. ik vind de theorievorming met betrekking tot de werking op sommige punten plausibel, en deze lijkt soms op de zenuwblokkade die de aenesthesist toepast bij pjinklachten. De specifieke werking is ook hiervan echter niet aangetoond.
Windsurfer,

Precies met de acu-naald een zenuw onderbreken, is dat wat je bedoelt ?
De acu kent toch de zogenaamde eigen meridianen die juist niet zouden samenvallen met de zenuwen ?!
pijnkenniscentrum schreef:Zenuwblokkades

Pijn is een ingewikkeld verschijnsel. In het algemeen ontstaat pijn doordat zenuwen in een gebied van weefselbeschadiging signalen naar de hersenen (kleine elektrische stroompjes) vervoeren, alwaar men zich van pijn bewust kan worden. Een manier om dit soort pijn te bestrijden is dus om de zenuw die deze prikkels vervoert te onderbreken.
Dit wordt zenuwblokkade genoemd. Hoewel dit op het eerste gezicht logisch lijkt, kan helaas niet alle pijn door zenuwblokkades behandeld worden. Zo kan men niet zomaar elke zenuw in het lichaam blokkeren, zonder ernstige bijwerkingen. Anderzijds zijn er soorten pijn die worden veroorzaakt door afwijkingen in hersenen en ruggenmerg. Hierbij spelen de verder naar buiten gelegen zenuwen geen rol; het heeft dan dus ook geen zin om deze te onderbreken.
Roeland
PS
Je samenballen van vele benaderingen tot Geloof Hoop & Liefde, dat doet me er aan denken dat geloof/religie en geloven in alt-benaderingen volgens mij eenzelfde basis kennen. Wat mee wordt gesuggereerd door de mate waarin ze vaak onverifieerbaar zijn en toch heftig worden verdedigd, ook tegen de feiten in.
r.
Precies, die zenuwblokkade bedoel ik. De theorie die je noemt is apekool, maar de ingreep kan zo om redenen die niets met de theorie van doen hebben, effectief zijn. Er zijn ook acupuncturisten die simpel aangeven dat ze een zenuw tijdelijk blokkeren.

Je opmerking PS: juist daarom noem ik 'hoop geloof en liefde' inderdaad.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

windsurfer schreef:
Precies, die zenuwblokkade bedoel ik. De theorie die je noemt is apekool, maar de ingreep kan zo om redenen die niets met de theorie van doen hebben, effectief zijn. Er zijn ook acupuncturisten die simpel aangeven dat ze een zenuw tijdelijk blokkeren.
Windsurfer, het is toch ergens belachelijk om het alternatieve circuit aan te bevelen om dat er 'wel eens iets' werkt. Is het niet veel verstandiger om het alternatieve circuit af te raden omdat er heel veel niet werkt, en mensen in de meeste gevallen valse hoop wordt gegeven en hun geld uit de zak wordt geklopt?

Bij jou geldt kennelijk de stelling: het helpt meestal niet, en ik geloof er verder ook niet in, maar aangezien het soms kan helpen vanwege placebo-effect of een naald die een zenuw blokkeerd (wat overigens in handen van iemand die geen arts is gevaarlijk kan zijn) is het prima als mensen het alternatieve pad behandelen.

Hier geldt naar mijn idee namelijk: baadt het niet, het kan zeker wel schaden.

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

windsurfer
Diehard

Kitty schreef:
windsurfer schreef:
Windsurfer, het is toch ergens belachelijk om het alternatieve circuit aan te bevelen om dat er 'wel eens iets' werkt. Is het niet veel verstandiger om het alternatieve circuit af te raden omdat er heel veel niet werkt, en mensen in de meeste gevallen valse hoop wordt gegeven en hun geld uit de zak wordt geklopt?

Bij jou geldt kennelijk de stelling: het helpt meestal niet, en ik geloof er verder ook niet in, maar aangezien het soms kan helpen vanwege placebo-effect of een naald die een zenuw blokkeerd (wat overigens in handen van iemand die geen arts is gevaarlijk kan zijn) is het prima als mensen het alternatieve pad behandelen.

Hier geldt naar mijn idee namelijk: baadt het niet, het kan zeker wel schaden.

Groet,

Kitty
Kijk, je laat hier mooi zien hoe hokjesplaatsen werkt. Svp geen voorbarige conclusies trekken over mijn mening mbt acupunctuur. Ik heb nergens gezegd dat ik voor acupunctuur ben. Sterker nog, ik vind het overwegend gevaarlijk en onwenselijk dat een persoon zonde artsenbul in een menselijk lijf gaat prikken. Ik zeg hier enkel dat er in de werkwijze (al is het vanuit een ander 'theoretisch' kader) overeenkomsten zijn met het werk van de aenesthesist en dat de theorievorming op die overeenkomende punten plausibel is. Ik zeg ook dat ik patienten ken (zelf heb) die er baat bij hebben gehad. Of die werking nu per sé specifiek (tijdelijk zenuwblokkade) of non specifiek (hoop geloof en liefde) is, laat ik hier punt twee, maar bij sommige acupunctuur speelt volgens mij ook - om andere redenen dan het 'theoretisch kader'- een specifiek effect: de blokkade. Daar waar homeopaten het enkel kunnen hebben van non specifieke effecten (hoop geloof en liefde).
En dat laatste, zoals je kunt lezen in mijn bijdragen, keur ik niet per sé altijd en overal af.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Toch geef je dan het signaal, als het maar helpt keur ik het niet af. Maar hoe kies je dan? Ik bedoel hoe weet je van te voren of iets helpt of niet? Natuurlijk kan ik me voorstellen dat als iemand hier baat bij heeft en dat vertelt, je dan denkt, ach waarom niet. Maar je geeft op die manier toch een signaal af om het te bevorderen dat mensen die weg kiezen. Kun je niet beter dan tegen zo iemand zeggen, dat het u helpt kan alleen komen vanwege uw geloof erin, of vanwege het placebo-effect? Het ontkennen dat het helpt hoeft dan niet, maar op die manier geef je tenminste wel eerlijk informatie af en blijf je waarschuwen voor het alternatieve, dat dus niet altijd zonder gevaar is. En ik denk dat dat signaal toch wel het belangrijkste moet zijn. Als je alleen al zou zeggen tegen mensen, het kan soms best helpen, jaag je ze het alternatieve circuit in.

Ik ben dus eigenlijk benieuwd wat je zegt tegen mensen die zeggen er baat bij te hebben.

Groet,

Kitty

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Bij acupunctuur is bij mijn weten geen sprake van zenuwblokkade de gebruikte meridianen hebben geen overeenstemming met zenuwbanen en zijn in vivo ook niet zichtbaar.
Een zenuwblokkade is het uitschakelen van een zenuw die een pijnprikkel doorgeeft aan de hersenen. Een wortelblokkade is het uitschakelen van een bundel zenuwen. Hierdoor kan de pijnprikkel niet worden doorgegeven aan de hersenen.

Er is onlangs ik meen in engeland onderzoek gedaan naar werkzaamheid acupunctuur bij nekklachten. Het vermeende effect ligt mogelijk aan het vrijmaken van extra endorfinen.

Het idee dat acupuntuur als alternatief voor narcose kan dienen is een wijd verbreid misverstand en er is ook geen enkele acupuncturist te vinden die zich op die wijze zou laten verdoven. Wel is er onderzoek naar lagere dosering icm electroacupunctuur gedaan.
De Chinese acupunctuur, die in haar moederland perioden van bloei en verguizing doormaakte, bereikte het Westen opnieuw in 1971 na het bezoek van Nixon aan China. Acupunctuur was altijd onderdeel geweest van de traditionele Chinese geneeskunst, die onder andere ook kruidengeneeskunde, massage en het verdrijven van boze geesten had omvat. Tijdens de dictatuur van Mao ging men onder politieke druk acupunctuur ook als pijnstilling gebruiken en werd begonnen met opereren onder 'acupunctuur-verdoving'. Ondanks trucs als stiekem toedienen van pijnstillende injecties, verdoven van de huid, selectie van relatief weinig pijnlijke operaties en het zeer snel opereren ('de methode van de vliegende messen') staat wel vast dat veel slachtoffers helse pijnen hebben geleden tijdens deze operaties. Klagen maakte hen in die tijd echter politiek verdacht en de buitenlandse delegaties moesten worden geïmponeerd door de 'revolutionair-medische lijn' van Mao, als tegenwicht tegen jarenlange westerse culturele agressie. Deze gebeurtenissen staan thans bekend als het acupunctuurschandaal. Gelukkig vinden thans operaties in China weer bijna uitsluitend plaats onder be-trouwbare en effectieve westerse anesthesie!
Inzake de effectiviteit van acupunctuur bij behandeling van ziekten zij verwezen naar de artikelen van Ter Riet c.s. Zoals verwacht kon worden van deze magisch-mythologische behandelwijze, die berust op anatomische onzin (71 meridianen en - afhankelijk van de atlas - 361, 365, 786 of wel 2000 acupunctuurpunten), blijkt er bij goed placebo-gecontroleerd onderzoek geen eigen werkzaamheid aantoonbaar. Mann zei hierover: 'It has been suggested that one of the main achievements of the Chinese acupuncturists has been their discovery of so many sites at which a needle can be safely inserted.' Ter Riet c.s. trokken na hun literatuurstudie de conclusie dat Mann's uitspraak waarschijnlijk de enige prestatie van de acupunctuur belichtte. Artsen en tandartsen, die anno 1999 in alle ernst acupunctuur toepassen, dienen te worden teruggezonden naar de anatomische snijzaal en beledigen de nagedachtenis van één der allergrootsten uit de geschiedenis der geneeskunde: Andreas Vesalius.
(C.N.M.Renckens )
windsurfer
Diehard

Kitty schreef:Toch geef je dan het signaal, als het maar helpt keur ik het niet af. Maar hoe kies je dan? Ik bedoel hoe weet je van te voren of iets helpt of niet? Natuurlijk kan ik me voorstellen dat als iemand hier baat bij heeft en dat vertelt, je dan denkt, ach waarom niet. Maar je geeft op die manier toch een signaal af om het te bevorderen dat mensen die weg kiezen. Kun je niet beter dan tegen zo iemand zeggen, dat het u helpt kan alleen komen vanwege uw geloof erin, of vanwege het placebo-effect? Het ontkennen dat het helpt hoeft dan niet, maar op die manier geef je tenminste wel eerlijk informatie af en blijf je waarschuwen voor het alternatieve, dat dus niet altijd zonder gevaar is. En ik denk dat dat signaal toch wel het belangrijkste moet zijn. Als je alleen al zou zeggen tegen mensen, het kan soms best helpen, jaag je ze het alternatieve circuit in.
Ik ben dus eigenlijk benieuwd wat je zegt tegen mensen die zeggen er baat bij te hebben.
Groet,
Kitty

Het gaat vaak om chronische pijnpatienten die jarenlang ziekenhuis in en ziekenhuis uit gelopen zijn, de hele medische molen al 4 keer zijn doorgeweest. De een vindt troost in religie, de ander gaat naar een homeopaat en ervaart minder pijn. Is mij in principe om het even. Als je dan gaat aankomen met 'dat is het placebo-effect' etc. zullen ze niet van je aannemen dat de alterneut via placebo werkt; als ze het wel aannemen interesseert het ze niet want ze ervaren verlichting, en in het ergste geval raak je ze kwijt en heb je geen medische controle meer. Daarom kies ik er zelf meestal voor om het maar zo te laten. Mensen mogen geloven wat ze willen. Dat je ze het 'alternatieve circuit injaagt' doe je vaak meer door het af te doen als 'placebo'. Mijn ervaring is dat mensen zich dan niet serieus genomen voelen. (Er zijn ook gevallen dat ik recht voor zijn raap zeg dat het kwakzalvers zijn, maar dat hangt van de context af).
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

De beweegredenen om zo te reageren in sommige gevallen kan ik me wel voorstellen. Het is altijd belangrijk om rekening te houden hoe iets overkomt bij iemand. En ook is het zeker belangrijk om rekening te houden wat je mening doet met mensen, heeft dit een positief dan wel negatief effect. Je eigen mening hoe dan ook ventileren in alle gevallen kan wellicht wel eens een negatieve uitwerking hebben op de patient. Als je deze uitwerking voorop zet ben je denk ik goed bezig. Toch zou ik me denk ik nooit laten verleiden positief te staan tegenover alterneuten. Ik zou dan liever iets zeggen als, ik geloof er niet zo in, maar als het u helpt moet u dat zelf weten. Ik zou toch zelf nooit de indruk willen wekken achter zaken te staan, waar ik niet achter sta. Je kan wel nuances aanbrengen in hoe je het brengt, juist vanwege de uitwerking op de patient, daar is niets mis mee. Maar net doen alsof ik persoonlijk achter de heilzame werking sta van alternatief genezers zou mij te ver gaan. Ik zeg overigens niet dat jij dat doet.

Groet,

Kitty

Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

heeck schreef:Je samenballen van vele benaderingen tot Geloof Hoop & Liefde, dat doet me er aan denken dat geloof/religie en geloven in alt-benaderingen volgens mij eenzelfde basis kennen. Wat mee wordt gesuggereerd door de mate waarin ze vaak onverifieerbaar zijn en toch heftig worden verdedigd, ook tegen de feiten in.
Nou, lekker is dat, *mopper-de-mopper* :wink: ik ben gelovig maar tegen homeopathie.
In welk hokje pas ik nu? :lol:
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

@Cathy,

Het is geen "pashokjes-systeem" waar ik het over heb, maar een mogelijk gemeenschappelijke verklaringengrond, die niet altijd en bij iedereen voor ieder aspect exact gelijk hoeft te worden veruld.
Let overigens op dat Windsurfer mijn opmerking beaamt; niet dat daarmee mijn opmerking waar is, of dat ik gelijk heb, maar dat we daar een wederzijds begrip lijken te hebben.

Roeland

@Windsurfer
Windsurfer schreef:Precies, die zenuwblokkade bedoel ik. De theorie die je noemt is apekool, maar de ingreep kan zo om redenen die niets met de theorie van doen hebben, effectief zijn. Er zijn ook acupuncturisten die simpel aangeven dat ze een zenuw tijdelijk blokkeren.

Je opmerking PS: juist daarom noem ik 'hoop geloof en liefde' inderdaad.
Klop het dat in jouw sorteersysteem de acu een combinatie is van
HG & L plus een onverwacht ezeltje-prik effect:
Ik bedoel die werkende acu zou volgens de acu-meridianengedachte verkeerd hebben geprikt, maar daaropvolgend wel toevalligerwijze heel precies raak door precies een goede zenuw ?????
Dat kan toch niet zomaar kloppen alleen omdat een acu-man wel eens zegt dat hij een zenuw blokkeert ?!

Er zijn toch heel wat acu-proeven gedaan; ik dacht zelfs met heel slimme inschuifbare naalden. En wat was het resultaat ?
http:// www.medicalnewstoday.com/medicalnews.php?newsid=46529 schreef: Acupuncture Improved Knee Pain, But Sham Acupuncture Did Too
http:// www.sciencedaily.com/releases/2005/05/050504101520.htm schreef: Acupuncture Treatment No More Effective Than Sham Treatment In Reducing Migraine Headaches
En een recente meta-analyse:
http:// www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi? cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15838072 schreef: CONCLUSIONS: Acupuncture effectively relieves chronic low back pain. No evidence suggests that acupuncture is more effective than other active therapies.
http:// http://www.ninds.nih.gov/disorders/backpain/detail_backpain.htm schreef: When back pain does not respond to more conventional approaches, patients may consider the following options:

Acupuncture involves the insertion of needles the width of a human hair along precise points throughout the body. Practitioners believe this process triggers the release of naturally occurring painkilling molecules called peptides and keeps the body’s normal flow of energy unblocked. Clinical studies are measuring the effectiveness of acupuncture in comparison to more conventional procedures in the treatment of acute low back pain.

Biofeedback is used to treat many acute pain problems, most notably back pain and headache. Using a special electronic machine, the patient is trained to become aware of, to follow, and to gain control over certain bodily functions, including muscle tension, heart rate, and skin temperature (by controlling local blood flow patterns). The patient can then learn to effect a change in his or her response to pain, for example, by using relaxation techniques. Biofeedback is often used in combination with other treatment methods, generally without side effects.

Interventional therapy can ease chronic pain by blocking nerve conduction between specific areas of the body and the brain. Approaches range from injections of local anesthetics, steroids, or narcotics into affected soft tissues, joints, or nerve roots to more complex nerve blocks and spinal cord stimulation. When extreme pain is involved, low doses of drugs may be administered by catheter directly into the spinal cord. Chronic use of steroid injections may lead to increased functional impairment.

Traction involves the use of weights to apply constant or intermittent force to gradually “pull” the skeletal structure into better alignment. Traction is not recommended for treating acute low back symptoms.

Transcutaneous electrical nerve stimulation (TENS) is administered by a battery-powered device that sends mild electric pulses along nerve fibers to block pain signals to the brain. Small electrodes placed on the skin at or near the site of pain generate nerve impulses that block incoming pain signals from the peripheral nerves. TENS may also help stimulate the brain’s production of endorphins (chemicals that have pain-relieving properties).

Ultrasound is a noninvasive therapy used to warm the body’s internal tissues, which causes muscles to relax. Sound waves pass through the skin and into the injured muscles and other soft tissues.
Het lijkt me bijna niet haalbaar om uit jouw persoonlijke observaties af te leiden dat "needling" enigerlei voorkeur verdient.
Roeland
Laatst gewijzigd door heeck op 06 sep 2006 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Gesloten