Fijnstof
Moderator: Moderators
Re: Roken
Omdat dat mooi stil wordt gehouden, maar wie enig inzicht heeft in de materie....
Van roet was al veel langer bekend dat diesels met roetfilter schadelijker zijn qua fijnstof dan zonder, omdat de deeltjes die vrijkomen ook fijner zijn.
Ergo die dampende straat blank zettende koude diesels van vroeger waren minder schadelijk voor de directe gezondheid dan de moderne nauwelijks meer rokende diesels van tegenwoordig.
Omdat de deeltjes die uitgestoten worden zo fijn zijn dat je ze niet meer ziet.
Bij benzine motoren ligt het iets genuanceerder, omdat daar ook andere gassen een rol spelen.
Maar fijnstof kom van diesels en remblokken.
Gooi een straat vol met rotondes en het fijnstof gehalte schiet omhoog!
En wat is er gebeurt in Nederland sinds de jaren '80?
Volgeplempt met 'veilige' rotondes die het brandstofgebruik omhoog laten schieten, de atmosfeer vervuilen wegens het optrekken na een rotonde en het fijnstof gehalte laten exploderen door de optrekkende diesels en het afremmende verkeer.....
Er gebeuren minder ongelukken, maar de keerzijde is een aanslag op de volksgezondheid.
Er is een reden dat ik op het platteland blijf wonen....
Van roet was al veel langer bekend dat diesels met roetfilter schadelijker zijn qua fijnstof dan zonder, omdat de deeltjes die vrijkomen ook fijner zijn.
Ergo die dampende straat blank zettende koude diesels van vroeger waren minder schadelijk voor de directe gezondheid dan de moderne nauwelijks meer rokende diesels van tegenwoordig.
Omdat de deeltjes die uitgestoten worden zo fijn zijn dat je ze niet meer ziet.
Bij benzine motoren ligt het iets genuanceerder, omdat daar ook andere gassen een rol spelen.
Maar fijnstof kom van diesels en remblokken.
Gooi een straat vol met rotondes en het fijnstof gehalte schiet omhoog!
En wat is er gebeurt in Nederland sinds de jaren '80?
Volgeplempt met 'veilige' rotondes die het brandstofgebruik omhoog laten schieten, de atmosfeer vervuilen wegens het optrekken na een rotonde en het fijnstof gehalte laten exploderen door de optrekkende diesels en het afremmende verkeer.....
Er gebeuren minder ongelukken, maar de keerzijde is een aanslag op de volksgezondheid.
Nee hoor, is algemeen geweten.
Waar denk je dat het roet uit je partikelfilter heengaat? Wordt als je lang in hoge toeren gaat uitgespuwd onder de vorm van nog fijner stof. Of heb je die filter ooit al moeten reinigen?
Waar denk je dat het roet uit je partikelfilter heengaat? Wordt als je lang in hoge toeren gaat uitgespuwd onder de vorm van nog fijner stof. Of heb je die filter ooit al moeten reinigen?
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Nee, dat niet, maar men is domweg niet geïnteresseerd.
De VVN dames en heren overstemmen het gemakkelijk.
Zuiniger rijden en emissienormen bepalen momenteel.
Voor een groot deel politiek dus.
Ik weet nog van vroeger (jaren '80) dat geïmporteerde auto's uit Zwitserland met geen mogelijkheid knap lopende te krijgen waren op de Zwitserse eisen.
En ook met de toenmalige APK schroefden we auto's op de emissie eisen en na de keur maakten we er weer een fatsoenlijk lopende auto van ipv een hoestende en bokkende ramp.
Met de 4 gas metingen en geregelde elektronica was dat probleem overigens wel uit de wereld.
De eerste diesels met katalysator die niet door de roetmeting heen kwamen gingen de snelweg op om een half uurtje tegen toptoerental in een lage (derde oid) versnelling te brullen.
De katalysator was dan weer goed heet geweest en had al het afval weer netjes in het milieu geloosd waarna het vehikel weer netjes aan de eisen voldeed.
Roetmeting is overigens altijd een politieke move geweest, geldklopperij tot en met.
Met effect nul.
Een diesel die echt niet door de meting heen kwam was meestal grondig stuk.
Daar wilden zelfs de oostblokkers die die zooi opkochten niet meer in sturen.
En het onbelast toptoerental brullen wat voor die roetmeting noodzaak was heeft ook wel enkele motoren gekost.
Opa, altijd zuinig, nooit doortrekken en zo.
En ineens staat dat ding te brullen, heb het wel meegemaakt dat ik het ding onder mijn handen hoorde stukgaan...
En dan is de schade volgens de RDW voor de eigenaar.
De VVN dames en heren overstemmen het gemakkelijk.
Zuiniger rijden en emissienormen bepalen momenteel.
Voor een groot deel politiek dus.
Ik weet nog van vroeger (jaren '80) dat geïmporteerde auto's uit Zwitserland met geen mogelijkheid knap lopende te krijgen waren op de Zwitserse eisen.
En ook met de toenmalige APK schroefden we auto's op de emissie eisen en na de keur maakten we er weer een fatsoenlijk lopende auto van ipv een hoestende en bokkende ramp.
Met de 4 gas metingen en geregelde elektronica was dat probleem overigens wel uit de wereld.
De eerste diesels met katalysator die niet door de roetmeting heen kwamen gingen de snelweg op om een half uurtje tegen toptoerental in een lage (derde oid) versnelling te brullen.
De katalysator was dan weer goed heet geweest en had al het afval weer netjes in het milieu geloosd waarna het vehikel weer netjes aan de eisen voldeed.
Roetmeting is overigens altijd een politieke move geweest, geldklopperij tot en met.
Met effect nul.
Een diesel die echt niet door de meting heen kwam was meestal grondig stuk.
Daar wilden zelfs de oostblokkers die die zooi opkochten niet meer in sturen.
En het onbelast toptoerental brullen wat voor die roetmeting noodzaak was heeft ook wel enkele motoren gekost.
Opa, altijd zuinig, nooit doortrekken en zo.
En ineens staat dat ding te brullen, heb het wel meegemaakt dat ik het ding onder mijn handen hoorde stukgaan...
En dan is de schade volgens de RDW voor de eigenaar.
Ik ben toch bang dat dat schijnveiligheid is. (Hoewel ik met je zou willen ruilen...). Gezonde boslucht in Nederland bestaat niet meer. Maar goed, dit is erg off topic!Jin schreef:... rotonde en het fijnstof gehalte laten exploderen door de optrekkende diesels en het afremmende verkeer.....
Hoewel? (mee)Roken verergert de inhalatie van deze fijnstoffen uiteraard wel.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik ben al blij dat ik vlak bij de zee woon, alhoewel?.... al dat scheepvaart verkeer blaast ook, of juist, veel roet uit.
Gelukkig wordt dat nog een beetje verdunt voor het de kust bereikt.
Ik zocht op het internet en kwam dit tegen van het RIVM.
Als je op het fijnstof kaartje kijkt zie je, dat met een zuiden wind de kustprovincies slechter scoren.
Jammer dat het meetpunt niet wat preciezer aangegeven wordt. Er kan bijvoorbeeld wel midden in Den Haag gemeten zijn? Ook het vuurwerk dat afgetoken wordt kan van invloed zijn, ik ga dat een beetje volgen.
http://www.lml.rivm.nl/data/kaart/actueel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gelukkig wordt dat nog een beetje verdunt voor het de kust bereikt.
Ik zocht op het internet en kwam dit tegen van het RIVM.
Als je op het fijnstof kaartje kijkt zie je, dat met een zuiden wind de kustprovincies slechter scoren.
Jammer dat het meetpunt niet wat preciezer aangegeven wordt. Er kan bijvoorbeeld wel midden in Den Haag gemeten zijn? Ook het vuurwerk dat afgetoken wordt kan van invloed zijn, ik ga dat een beetje volgen.
http://www.lml.rivm.nl/data/kaart/actueel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.