Peter, bedankt voor je inbreng, leuk stuk!
Peter van Velzen schreef:Er wordt wel beweert dat in een oneindig heelal of een oneindig multiversum, dat doet er in zeker zin niet toe, oneindig veel mogelijkheden worden gerealiseerd. Als daadwerkelijk ALLE mogelijkheden zouden worden gerealiseerd, zou mijn lichaam, met dat verschil dat er - bijvoorbeeld - een cel meer in mijn oorschelp zit, zich ergens in dat heelal moeten afspelen. Je zou die persoon dan kunnen opvatten als een copy van mij, en als het zich in de toekomst bevindt ten opzichte van mij, als een reincarnatie.
Dat is waar maar is een
exacte kopie van alleen jou ook daadwerkelijk jou? Zou jij dat dan als subjectief bewustzijn zijn? Of zou er voor een subjectieve bewustzijnservaring zijnde als Peter van Velzen een heel universum in exact dezelfde staat moeten staan zoals deze nu is. Ik vermoed dat als twee mensen
exact tot op de molecuul nauwkeurig hetzelfde zijn dat daar nog steeds twee verschillende bewuste mensen uit voortkomen en niet 1 subjectief bewustzijn vanuit twee breinen. Zou het kunnen dat de ruimte en tijd coördinaten en de omringende materie ook een invloed hebben op de
subjectiviteit van bewustzijn? Dat de
subjectiviteit van bewustzijn niet alleen voortvloeit vanuit hersenen, maar vanuit hersenen + omgeving. Oftewel zou de positie van het brein in de ruimte/tijd coördinaten invloed kunnen hebben op de subjectiviteit van het bewustzijn. Als dat zo zou zijn zou wellicht alleen Peter van Velzen terug kunnen komen als de realiteit is zoals deze nu is, dus elke positie van elk deeltje in het heelal zou precies hetzelfde moeten staan (tijds coördinaten nog maar even buiten beschouwing gelaten). Een universum die niet helemaal hetzelfde zou zijn maar wel een exacte kopie van jou brein zou voortbrengen zou wellicht niet genoeg kunnen zijn om jou dezelfde subjectieve ervaring te geven als jij nu ervaart.
Peter van Velzen schreef:
De vraag is evenwel of het aantal mogelijkheden oneindig is, en of het enige zekerheid is dat in een oneindig uni- of muli-versie wel alle mogelijkheden daadwerkelijk worden gerealiseerd, of dat er voornameijk meer van dezelfde mogelijkheden worden gerealiseerd, waardoor slechts oneindig veel dode materie beschikbaar is, maar niet noodzakelijkerwijs dezelfde mate van oneindig veel levende wezens.
Als het aantal mogelijke levende wezens een oneindigheid van een hogere orde bevat, dat het aantal gerealiseerde wezens, is het dus uitstekend mogelijk dat sommige mogelijke levende wezens in het geheel niet en sommige slechts een enkele maal worden gerealiseerd.
nl.wikepedia schreef:In een van zijn vroegste artikelen bewees Cantor dat de verzameling van reële getallen "talrijker" is dan de verzameling van natuurlijke getallen; dit liet voor de eerste keer zien dat er oneindige verzamelingen van verschillende grootte bestaan,
Het is dus maar zeer de vraag of het oneindige uni- of multi-versum wel een grotere oneindigheid vormt dan het aantal mogelijke levende wezens.
Zolang niemand heeft kunnen vaststellen hoe talrijk (in de zin die Cantor hier bedoelde) ook maar een van beide in feite is, is alles wat dit betreft dus pure speculatie. Ik heb het vermoeden - maar dat is ook alles - dat het aantal manieren waarop een elementair deeltjes zich verhoudt ten opzichte van alle andere elementaire deeltjes, noodzakelijkerwijs altijd 2 in de macht oneindig keer zo groot moet zijn als het aantal deeltjes (ook al is dat oneindig). Derhalve in de kans dat er zich twee in dezelfde macro-omgeving bevinden oneindig klein. Je zult dus moeten bewijzen dat er - minstens - 2 in de macht van het oneindige grote aantal deeltjes(van een oneindig groot universum) universums in het multiversum zijn, voordat je kunt stellen dat er twee indentieke wezens moeten bestaan.
En als een universum vervolgens niet oneindig blijkt te zijn, dan heb je het nog steeds niet aangetoond, ook als is het aantal multiversums wel oneindig. (of ga ik nu te ver?)
Ik ben geen wiskundige, maar zeg je dan dat sommige oneindigheden groter zijn dan andere oneindigheden? Dat zou op zich wel logisch klinken als je oneindigheden binnen oneindigheden zou hebben. Dan zouden oneindigheden relatief oneindig zijn van andere oneindigheden. Begrijp ik dat zo goed?
Voor zover je althans een stofzuiger mystiek vindt. Ik betwijfeld echter of er iemand is die de zuigkracht van een stofzuiger een mysterie vindt. Ons bewustzijn blijft net zo moeilijk te begrijpen als alle onderdelen fysiek niet uitwisselbaar zouden zijn. Hoogstens zou je je dan als extra raadsels kunnen afragen waar zij haar energie aan ontleent, en hoe wij in de tussentijd iets geleerd kunnen hebben. Oftwel: Het zou dan nog mysterieuzer zijn! Heb je daar wel eens bij nagedacht? De echte raadsels in de wetenschap zijn vaak het tegendeel van wat mensen op het eerste gezicht verbaasd! Dat komt wellicht omdat je die vragen alleen kunt stellen met behulp van voorafgaande wetenschap.
Deze reden dat ik een stofzuiger gebruik is niet om zuigkracht zelf met bewustzijn te vergelijken maar met de functie van een systeem die niet te verklaren is vanuit de werking van moleculen maar vanuit grotere onderdelen die bepaalde functionaliteiten hebben en die samen zorgen voor een eindproduct (zuigkracht of bewustzijn).
Zonder materie en functionaliteiten zou het nog curieuzer zijn, niet dan?
Dat is een lastige vraag. Ik vind realiteit vrij frapant, veel curieuzer dan welk godsverhaal of sprookje dan ook. Ik vind het erg vreemd dat er iets is en niet niets en het fascineert me enorm. Ik had het zelf minder curieus gevonden als alles precies zo was zoals het nu is maar dat bewsutzijn niet zou bestaan, dat we als het ware in het "donker" zouden handelen als machines en mechanismen. Maar dat is niet zo, het is zoals het is en het gaat zoals het gaat en wat ik vind veranderd niks aan hoe het is.