Ik heb de laatste paar jaar voordat ik ophield met werken, gewerkt aan een Payroll (Raet Payroll Direct). Als je de animatie-functie van het (COBOL) programma gebruikte, en je zou stap voor stap het programma volgen (zonder iets over te slaan), zou je - als je verder niets wist - 8 uur later nog geen idee hebben wat het programma in vredesnaam aan het doen was. (en dat in leesbaar COBOL, moet je je voorstellen dat je het in machinetaal moest volgen). Ik kan me dus heel goed voorstellen, dat wie het nog veel onoverzichtelijk proces in een paralelle processor (de hersenen) vanuit de werking van indivduele synapsen bestudeerd, er ook totaal niets van leert met betrekking tot wat die neuronen aan het doen zijn.heeck schreef:Is die emergentie niet óók een toeristische zijweg zonder verlichting?Jagang schreef:De rest van je zijwegen en toeristische route's kunnen mijn interesse niet wekken, want ze wandelen weg van de oorsprong van bewustzijn, geheten emergentie.
Sapolsky geeft college: http://www.youtube.com/watch?v=o_ZuWbX-CyE" onclick="window.open(this.href);return false;
maar als bron van bewustzijn? Dat zal ik nog afchecken door hem nog eens tebestureeluisteren.
De Payrol bestond uit ongeveer 50 centrale besturingsprogramma's een hondertal systeemfuncties en ruim 400 gebruikersfuncties, die door materie-deskundigen zijn ontworpen). Ik vermoed dat onze hersenen nog wel wat ingewikkelder in elkaar zitten. Aangezien er verder geen ontwerper is, zullen we sommige van de functies wellicht nooit doorgronden. Ik heb twee jaar nodig gehad, om die Payroll te leren begrijpen (en heb alles voor mijn opvolgers gedocumenteerd, zodat die het iets sneller door zouden krijgen). De Hersenen zijn niet gedocumenteerd, onleesbaar, en zelfs niet serieëel. Nee ik verwacht niet dat men he bewustzijn vanuit de onderdelen ervan zal kunnen verklaren. Daarvoor is toch echt denken op een hoger niveau noodzakelijk. Reductionisme helpt ons hier weinig.
De dood van een bewust denkend wezen is verhoudingsgewijs aanzienlijk minder mysterieus. . . .