Zwarte gaten en een godsbewijs

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

MysticNetherlands
Forum fan

Bericht door MysticNetherlands »

Dit is een afsplitsing van dit topic uit wetenschap.

Jin

Peter van Velzen schreef:Er zijn inmiddels al talloze zwarte gaten gevonden. Er is zelfs sprake van miljoenen van die dingen. En nog steeds 0 goden? Hoe kan dat nou?
Ik neem God iedere dag waar. Een zwart gat heb ik helaas nog nooit gezien. (EDIT: voor de zekerheid dan maar: ;-) )

Redelijk inventieve openingspost overigens! :-)
sytze
Diehard

Re: Het oneindig zwarte gat.

Bericht door sytze »

MysticNetherlands schreef:

Ik neem God iedere dag waar
Zin om hier een nieuw topic over te beginnen in evolutie/creationisme, Judaisme/christendom of islam? (afhankelijk van over welke god(en) je spreekt) Ik zie 'm namelijk nooit!

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Jinny

Bericht door Jinny »

Peter van Velzen schreef:Er zijn inmiddels al talloze zwarte gaten gevonden. Er is zelfs sprake van miljoenen van die dingen. En nog steeds 0 goden? Hoe kan dat nou?
Ik neem God iedere dag waar. Een zwart gat heb ik helaas nog nooit gezien. (EDIT: voor de zekerheid dan maar: ;-) )

Een zwart gat kan je waarnemen.
Het is dus alleen maar luiheid van jouw kant indien je beweerd dat je het nog nooit hebt gezien.
Het is namelijk gewoon mogelijk om de plek van een zwart gat waar te nemen.

Verder graag niet verder offtopic.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Is die waarneming objectief en herhaalbaar?
Als dat namelijk zo is moet ik mijn theorie bijstellen die stelt dat geen enkele god waarin daadwerkelijk gelooft wordt bestaat. Dus vertel ons: Hoe kunnen wij die god waarnemen?

(of is jouw bericht slechts een mystificatie?)
Ik wens u alle goeds
MysticNetherlands
Forum fan

Jin schreef:Een zwart gat kan je waarnemen.
Het is dus alleen maar luiheid van jouw kant indien je beweerd dat je het nog nooit hebt gezien.
.
Aha, dus we kunnen (voor zover mijn astro kennis up to date is) een zwart gat niet direct waarnemen, maar afleiden door zijn effect op de omgeving?
MysticNetherlands
Forum fan

Peter van Velzen schreef:Is die waarneming objectief en herhaalbaar?
Als dat namelijk zo is moet ik mijn theorie bijstellen die stelt dat geen enkele god waarin daadwerkelijk gelooft wordt bestaat. Dus vertel ons: Hoe kunnen wij die god waarnemen?

(of is jouw bericht slechts een mystificatie?)
Ik deed nog zo opzichtelijk een EDIT erbij. Mijn bericht was slechts een tussendoor-grap waarin ik zinnespeelde op. de parallel tussen indirecte waarnemingen van bijv. zwarte gaten en godheden.

Maar goed, ketters... geen humor (vooruit maar weer ;-) )

Anyway heb je meer info over t afleiden van andere universa??
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jin schreef:Een zwart gat kan je waarnemen.
.
Aha, dus we kunnen (voor zover mijn astro kennis up to date is) een zwart gat niet direct waarnemen, maar afleiden door zijn effect op de omgeving?
Klopt als een bus maar dat is geen reden voor valse analogieën :wink:

http://staff.science.uva.nl/~dcslob/les ... rtgat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MysticNetherlands
Forum fan

Niets vals aan hoor. In beide gevallen geen directe waarneming, maar effect op de nabije omgeving, waarbij het effect enigzins consistent te noemen is en redelijk goed gedocumenteerd is.

Maar goed, humor mensen, knipoog smileys.
Jinny

Bericht door Jinny »

Goed, we zijn het erover eens dat een zwart gat is waar te nemen.
Consistent en regelmatig.
Iets dat ik van jouw god niet direct kan zeggen, niet regelmatig, en niet consistent.
Alleen maar anekdotisch.
Zonder verder achterliggend bewijsmateriaal.

Ergo, je hebt je vergist, dat kan, dat is menselijk....... :lol:
MysticNetherlands
Forum fan

Een zwart gat is niet waar te nemen. We kunnen zijn effect op de omgeving waarnemen. Kijk je kunt de parameters van de analogie (alle analogien) dusdanig aanscherpen en/of uitbreiden dat ie niet meer opgaat, das makkelijk scoren, kan iedereen, maar ik vind de analogie wel aardig en op de parameters van 'indirecte waarneming' en 'enigzins consistent effect' niet eens zo slecht.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Direct/indirect onderscheid wil je echt niet aan beginnen. Wat houdt direct eigenlijk in in deze context? Wij zien niks 'direct': op dezelfde manier dat wij een zwart gat observeren adhv hoe hij licht en massa's verstrooit zien wij ook een boom adhv hoe deze het licht verstrooit. Op dezelfde manier is zuurstof niet 'direct' te observeren, laat staan te onderscheiden van elk ander gas dat niet zo sterk absorbeert in het zichtbare licht.

Het enige onderscheid dat je kan maken dat me zinnig lijkt is het onderscheid tussen dingen die je zonder enig hulpmiddel kan observeren en dingen waarbij dat niet het geval is. En zonder hulpmiddelen is er nou eenmaal een stuk minder te zien.

Voor de discussie was dat verder irrelevant toch?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MysticNetherlands schreef:Een zwart gat is niet waar te nemen. We kunnen zijn effect op de omgeving waarnemen. Kijk je kunt de parameters van de analogie (alle analogien) dusdanig aanscherpen en/of uitbreiden dat ie niet meer opgaat, das makkelijk scoren, kan iedereen, maar ik vind de analogie wel aardig en op de parameters van 'indirecte waarneming' en 'enigzins consistent effect' niet eens zo slecht.
Wat bedoel je hier precies mee. Ik heb gepoogd het te begrijpen :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MysticNetherlands
Forum fan

Samsa schreef:Direct/indirect onderscheid wil je echt niet aan beginnen. Wat houdt direct eigenlijk in in deze context? Wij zien niks 'direct': op dezelfde manier dat wij een zwart gat observeren adhv hoe hij licht en massa's verstrooit zien wij ook een boom adhv hoe deze het licht verstrooit. Op dezelfde manier is zuurstof niet 'direct' te observeren, laat staan te onderscheiden van elk ander gas dat niet zo sterk absorbeert in het zichtbare licht.
Je hebt uiteraard gelijk, maar ik mag hopen dat je snapt dat in de dagelijkse praktijk er wel degelijk een onderscheid is tussen dat wat we optisch, al dan niet via een lens en/of computerscherm etc, direct kunnen waarnemen en dat wat we niet optisch kunnen waarnemen. Als je op jouw voet verder gaat bestaat ook "objectief" in Peter van Velzen zijn post niet :-) Laten we wel praktisch blijven en niet al te filosofisch worden.
Samsa schreef:Het enige onderscheid dat je kan maken dat me zinnig lijkt is het onderscheid tussen dingen die je zonder enig hulpmiddel kan observeren en dingen waarbij dat niet het geval is. En zonder hulpmiddelen is er nou eenmaal een stuk minder te zien.
Je kunt alles indelen, zelfs in arbitraire categorien. Uiteraard zijn ogen ook hulpmiddelen, hersenen, lensen etc. Mijn categorie was, zoals boven uitgelegd, optisch.
MysticNetherlands
Forum fan

doctorwho schreef:
MysticNetherlands schreef:Een zwart gat is niet waar te nemen. We kunnen zijn effect op de omgeving waarnemen. Kijk je kunt de parameters van de analogie (alle analogien) dusdanig aanscherpen en/of uitbreiden dat ie niet meer opgaat, das makkelijk scoren, kan iedereen, maar ik vind de analogie wel aardig en op de parameters van 'indirecte waarneming' en 'enigzins consistent effect' niet eens zo slecht.
Wat bedoel je hier precies mee. Ik heb gepoogd het te begrijpen :?
Het was allereerst een grap die ik in een opwelling intikte hier.

Zwarte gaten zijn niet direct (optisch) waar te nemen, we meten het effect van zwarte gaten bij andere objecten. Aan de hand van een aantal criteria kunnen we beoordelen of er sprake is van een zwart gat. Deze criteria zijn gedocumenteerd.

God is niet direct (optisch) waar te nemen, we meten het effect van God bij mensen. Aan de hand van een aantal criteria kunnen we beoordelen of er sprake is van God. Deze criteria staan o.a. in de Bijbel.

Laat maar. Uiteraard is het geen uitgewerkte analogie, en blijkbaar ziet men de humor er niet van in. En het is hopeloos off-topic idd.

Ik ben overigens erg benieuwd naar hoe we in de toekomst t bestaan van andere universa kunnen afleiden?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Er wordt hier wat allergisch op je grap gereageerd omdat heel veel christenen dit soort analogieën serieus bedoelen, terwijl hij natuurlijk totaal niet opgaat.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Plaats reactie