Samsa schreef:Direct/indirect onderscheid wil je echt niet aan beginnen. Wat houdt direct eigenlijk in in deze context? Wij zien niks 'direct': op dezelfde manier dat wij een zwart gat observeren adhv hoe hij licht en massa's verstrooit zien wij ook een boom adhv hoe deze het licht verstrooit. Op dezelfde manier is zuurstof niet 'direct' te observeren, laat staan te onderscheiden van elk ander gas dat niet zo sterk absorbeert in het zichtbare licht.
Je hebt uiteraard gelijk, maar ik mag hopen dat je snapt dat in de dagelijkse praktijk er wel degelijk een onderscheid is tussen dat wat we optisch, al dan niet via een lens en/of computerscherm etc, direct kunnen waarnemen en dat wat we niet optisch kunnen waarnemen. Als je op jouw voet verder gaat bestaat ook "objectief" in Peter van Velzen zijn post niet

Laten we wel praktisch blijven en niet al te filosofisch worden.
Samsa schreef:Het enige onderscheid dat je kan maken dat me zinnig lijkt is het onderscheid tussen dingen die je zonder enig hulpmiddel kan observeren en dingen waarbij dat niet het geval is. En zonder hulpmiddelen is er nou eenmaal een stuk minder te zien.
Je kunt alles indelen, zelfs in arbitraire categorien. Uiteraard zijn ogen ook hulpmiddelen, hersenen, lensen etc. Mijn categorie was, zoals boven uitgelegd, optisch.