Ik realiseer me dat het met de OP misschien minder te maken heeft. Sterker nog, ik wil deze materie ook niet direct in een adem noemen met vrije wil (wat een volgens mij veel te vaag gedefinieerd begrip is en in de loop der tijd aan erosie onderhevig is geraakt. Waar het aanvankelijk betekende dat men kon kiezen tussen of men mannen of vrouwen, of beiden seksueel aantrekkelijk vond, betekent het volgens compatibilisten tegenwoordig dat er keuze opties zijn die gedreven door interne motivatie flexibel zijn), maar het is wel erg handig doelgerichtheid intentionaliteit en bewustzijn icm gedrag afzonderlijk te benaderen.heeck schreef:Bob,
Je verwijst naar zoveel interessants dat je me voor minstens een paar dagen onder de pannen hebt.
Of het iets met het in de OP aangedragene te maken heeft betwijfel ik sterk.
Maar het zijpad verleidt me sterker dan de uitgekauwde tabakspruim.
Roeland
Om met de woorden van anderen te spreken:
In de natuurwetenschap volstaan 2 vragen: Wat is het (doelgericht)? en Hoe werkt het (mechanisme)? In de humane wetenschap komt daar een derde bij: "Wat is de intentie (intentioneel)?"
Inderdaad, soms zijn onze intenties heel anders dan het doel van het functioneren. Hoe meer coordinatie tussen die drie (functie, doel, intentie), hoe groter de vaardigheid. Dat is in het kort het model.
Veel plezier ermee!
Groet,
Bob