Voor mijn studie! (De vleesparadox)

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Voor mijn studie! (De vleesparadox)

Bericht door Jagang »

lanier schreef:Wat ik me afvraag waar voor vegetariërs de grens ligt tussen het passief en actief doden. De mensheid is schuldig aan het om zeep helpen van flora en fauna overal ter wereld. Of je nu vegetariër bent of niet, dankzij de uitstoot van CO2 is iedereen schuldig aan het passief doden van bijvoorbeeld ijsberen. Als er zo'n duidelijk scheidslijn moet zijn volgens deze paradox tussen huisdieren en slachtdieren, waar ligt dan de grens tussen actief en passief doden?
Oei, dat wordt collectief zelfmoord plegen, vrees ik.
En het wordt nog moeilijker als dieren zelf bijdragen aan de uitstoot van schadelijke gassen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Nog een reden waarom ik tegen vleesconsumptie ben:

http://www.nu.nl/binnenland/2969844/mrs ... rijen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Op 8 procent van de vleeskuikenboerderijen is de MRSA-bacterie te vinden. Dat meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) donderdag.
En dit: http://nieuwsuit.com/2011/antibiotica-in-vlees/" onclick="window.open(this.href);return false;
Antibiotica in vlees

Antibiotica in vlees is een groot probleem aan het worden. Door veelvuldig gebruik van antibiotica ontstaan resistente bacteriën, zoals ESBL producerende bacteriën. De Gezondheidsraad wil bepaalde soorten antibiotica alleen inzetten voor menselijk gebruik en er moet een beperking komen in de veehouderij.

De ESBL (Extended Spectrum Beta-Lactamase)is een enzym dat bepaalde soorten antibiotica kan afbreken.

In Europa sterven per jaar 25.000 patiënten als gevolg van antibioticaresistente bacteriën.

Ziekenhuizen en huisartsen schrijven inmiddels minder antibiotica voor maar door het eten van vlees krijgen we nog steeds enorme hoeveelheden binnen. 94% van het kippenvlees in de supermarkt is besmet met ESBL. Bij de plofkip ( kip opgefokt in vleeskuikenstallen) is de besmetting 100%.
Biologische kippen zijn ook voor 85% besmet met ESBL.

Er is een intentie-verklaring ondertekend door de supermarkten en de veesector waarin ze hebben ze afgesproken dat over 8 jaar al het vlees in Nederland duurzaam moet zijn geproduceerd.
Fish schreef:
De vraag blijft, heeft jouw kip het volgens het 'kippen' (jouw gevoel telt niet) bewustzijn beter dan de kip in de stal?
Ja en niet alleen volgens mijn gevoel maar ook volgens wat hier staat: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 04448.html" onclick="window.open(this.href);return false;
... pikken ze elkaar namelijk letterlijk dood.
Non sum qualis eram
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

elle schreef:Nog een reden waarom ik tegen vleesconsumptie ben:

http://www.nu.nl/binnenland/2969844/mrs ... rijen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Op 8 procent van de vleeskuikenboerderijen is de MRSA-bacterie te vinden. Dat meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) donderdag.
In hoeveel procent van de huishoudens is de MRSA bacterie te vinden? Wat doet de pluimvee sector mbt antibiotica in vlees, wat is het standpunt van partijen als de AVEC of NePluVi? Heb je ze welleens gecontact hierover?

Een eerste voorzetje:
Het PVE over de gezondheidsrisico's en de typen MRSA:
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=sxvqEsHs ... HsuOnbPTEM" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

En wat te denken van ziekenhuizen?
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

lanier schreef:En wat te denken van ziekenhuizen?
Die bacterie komt binnen in ziekenhuizen via mensen die ermee besmet zijn, terwijl ze zich daarvan niet bewust zijn.
Non sum qualis eram
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

elle schreef:
lanier schreef:En wat te denken van ziekenhuizen?
Die bacterie komt binnen in ziekenhuizen via mensen die ermee besmet zijn, terwijl ze zich daarvan niet bewust zijn.
Inderdaad, die kippen besmetten doelbewust de boel daaro, en de boeren vinden dat maar wat goed, zo pakken ze de consument samen terug omdat ze te goedkope kip te willen consumeren. Lekker puh :?

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In ziekenhuizen wordt enorm veel antibiotica gebruikt waardoor de MRSA bacterie steeds resistenter word. Op een gegeven moment is er geen kruit meer tegen gewassen.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

elle schreef:
Zo te zien zitten de dames gezellig bij elkaar.

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/24/alb ... -schappen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Maar voor wie is MRSA precies gevaarlijk?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Jagang schreef:Maar voor wie is MRSA precies gevaarlijk?
Levensgevaarlijk voor jou en mij, als je, om wat voor reden dan ook, relatief weinig weerstand hebt en waar normaal gesproken, penicilline altijd een wondermiddel was.

Waar Wikipedia al niet goed voor is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staphylococcus_aureus" onclick="window.open(this.href);return false;
Staphylococcus aureus is een stafylokok die toxinen afscheidt. Toxinen hebben een negatieve werking op het menselijk lichaam. S. aureus zit in 20 tot 30 procent van de gevallen op de huid van mens en dier en op de slijmvliezen, zoals de neusholte. Als de bacterie door de huid heen het lichaam binnendringt kan deze huidinfecties en bij infectie van bestaande wonden, ook na operaties infecties van de wond veroorzaken, maar ook urineweginfecties, longontsteking en uierontsteking bij koeien. S. aureus onderscheidt zich van andere stafylokokken doordat de bacterie coagulase positief is terwijl de anderen coagulase negatief zijn.
Enkele stammen zijn inmiddels al resistent tegen het antibioticum methicilline.

Deze Meticilline-resistente Staphylococcus aureus (MRSA) kwam in Nederland tot voor kort alleen voor in ziekenhuizen. Als dit wordt geconstateerd, wordt vaak een quarantaine afgekondigd. Nu worden ook stammen aangetroffen buiten het ziekenhuis. Uit een onderzoek van het Centrum Infectieziektebestrijding en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is gebleken dat de MRSA bij 40% van de varkens voorkomt.
In de jaren 80 werd dit steeds meer bekend, vooral in de ziekenhuizen op de operatie afdeling werd dit een probleem.
In 85 lag ik er met een operatief gezet onderbeen na een breuk.
Patiënten van die afdeling was het niet geoorloofd zich vrij in het ziekenhuis te bewegen.
Een van binnenuit ontstane ontsteking van een schroef, die niet wilde genezen en pus bleef uitscheiden was de reden dat de fixatie plaat er voortijdig uitgehaald werd, na 10 maanden, uit voorzorg voor een beenmerg ontsteking. (met als gevolg opnieuw een botscheur en 3 maanden gips)

Sinds die tijd is er ook een sterke beperking gekomen voor penicilline gebruik bij relatief gezonde mensen.
Voordien was het normaal verkouden kind met een snotneus al antibiotica te geven. Hij mocht eens longontsteking krijgen.
Echter in de bio-industrie is het gebruik van antibiotica, zelfs gewoon als preventie, haast onverminderd doorgegaan.
Meticilline is een antibioticum, gerelateerd aan penicilline en andere bèta-lactam gebaseerde antibiotica. Omdat meticilline afgebroken wordt door maagzuur moet het worden toegediend met injecties. Meticilline werd gebruikt bij de behandeling van infecties veroorzaakt door antibiotica resistente bacteriën zoals stafylococcen maar is grotendeels vervangen door oxacilline achtige middelen.
Meticilline wordt niet (meer) toegepast in de dagelijkse klinische praktijk maar heeft wel een rol bij het bepalen van de gevoeligheid voor antibiotica in het laboratorium.
Meticilline-resistente Staphylococcus aureus (MRSA) is een stam van stafylococcen die resistent is geworden voor meticilline en gerelateerde middelen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Fish schreef:
elle schreef:

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/24/alb ... -schappen/" onclick="window.open(this.href);return false;
O ja?
Vind jij .. Fish, dit gezellig??
486306_444229388967006_1010346518_n[1].jpg
:shock:
Non sum qualis eram
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Mariakat schreef: Echter in de bio-industrie is het gebruik van antibiotica, zelfs gewoon als preventie, haast onverminderd doorgegaan.
Dat is stemmingmakerij Mariakat.
ij de leveranciers van scharrelkippen is de afname van antibiotica nog groter. Daar was in mei nog 40 procent behandeld met antibiotica en dat is gedaald naar bijna nul. Houders van scharrelkippen krijgen een premie van 2 cent per kilo (de normale prijs is ongeveer 1,15 euro), de reguliere pluimveehouders ontvangen een cent extra per kilo (zij krijgen normaal ongeveer 85 cent per kilo)
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... tica.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Er wordt dus al wel aan gewerkt. Mag van mij ook wel meer druk op gezet worden, en zonder CDA in de regering gaat dit ook wel lukken denk ik.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fish schreef: Dat is stemmingmakerij Mariakat.
.
Hoezo stemmingmakerij, als ik het heb over het duidelijk verminderen van antibiotica bij mensen na de jaren 80 en doorgaan van het gebruik in de bio industrie.
Tot voor een paar jaren geleden, nu blijkt dat ook in de dierenfokkerijen de nadelen te merken zijn?
Nu pas zijn ze gealarmeerd, dat ook gebruik van deze middelen bij dieren, hetzelfde effect van resistenties optreedt en ook bij bacteriën, die schadelijk blijken te zijn voor de mens.
Er wordt dus al wel aan gewerkt. Mag van mij ook wel meer druk op gezet worden, en zonder CDA in de regering gaat dit ook wel lukken denk ik
Er wordt al heel hard aan gewerkt, als ik dit zo lees.
http://www.maran.wur.nl/UK/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dalingen zijn er pas sinds 2009-12

http://www.autoriteitdiergeneesmiddelen ... n-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bladzijde 8
Pas sinds 2008-09 stabiliseert het penicilline gebruik in Nederland.
Daarvoor was er nog elk jaar een stijging van de verkoop.

http://web.altagenetics.com/netherlands ... ijven.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De Nederlandse rundveehouderij streeft met de varkenshouderij, de kalverhouderij en de pluimveehouderij naar een reductie van antibioticumgebruik van 20% in 2011 en 50% in 2013, ten opzichte van 2009.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Dat is dus wat anders dan "haast onverminderd".

Nog over die dode kip, ja als er zoveel kippen bij elkaar zitten gaan er ongetwijfeld een aantal dood. De rest zit lekker te chillen. :)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fish schreef:Dat is dus wat anders dan "haast onverminderd".
De laatste paar jaren dus.
Fish schreef:
elle schreef:
Fish schreef: Nog over die dode kip, ja als er zoveel kippen bij elkaar zitten gaan er ongetwijfeld een aantal dood. De rest zit lekker te chillen. :)
Is dit nu wat ze onder "trollen" verstaan?
[-X

:wink:
Plaats reactie