Vuurtje schreef:Nee, het is een drogreden die reductio ad absurdum wordt genoemd en die op geen enkele wijze bijdraagt aan de discussie. Als het voorbeeld dat jij geeft in de praktijk ook daadwerkelijk en regelmatig voor zou komen, zou je een punt hebben. Zo niet, dan is er geen enkele aanleiding om je opmerking in overweging te nemen.
Het betreft hier geen reductio ad absurdum, ik draai de stelling namelijk niet om maar ga erin mee. Daarnaast is een reductio ad absurdum geen drogreden maar een geaccepteerde manier om aan te tonen dat een stelling niet waar is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_absurdum" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja, je hebt natuurlijk geleyck al is het slechts gedeeltelijk geleyck, het grootste geleyck is voor Wikipedia (inderdaad ook wat betreft de stropop redenering).
Jouw argument is geen geslaagd bewijs uit het ongerijmde. Ik accepteer de reductio ad absurdum, maar dan wel op de klassiek logische wijze toegepast. Dat betekend als volgt:
Stelling:
A is waar
Bewijst:
Als A = onwaar, dan volgt B. B kan echter niet volgen / B volgt niet (altijd), dus A is waar.
Hievoor moeten we wel beide het axioma hebben dat A waar of onwaar moet zijn en vast gesteld hebben of B volgt of niet.
Laten we het axioma nemen dat abortus verboden moet zijn (al-dan-niet in situatie x, dat doet er niet toe in deze logische rethorica), waar is of niet waar is.
Axioma: Abortus moet verboden worden, is waar of onwaar.
Reductio ad absurdum: Als abortus niet verboden wordt, worden om frivole redenen tot abortus besloten
Bewijs: Het is niet aangetoond dat om frivole redenen abortus gepleegd worden, dus abortus hoeft niet verboden te worden. Het reductio ad absurdum is niet geslaagd, en zo aangevoerd is het een drogreden (hoewel ik het nu ook niet vind passen in de stropop redenering, meer een ad baculum).
Jouw argument is dus geenzins een geaccepteerde methode. Tenzij we samen geaccepteerd hebben, dat dit volgt (jouw bewijslast) en het erover eens zijn dat het volgt in die mate dat het regelgeving moet beinvloeden (en die sence of urgency is verschillend bij mensen die het geldige argument verschillend wegen).
Echter het begin van jouw betoog is er inderdaad. Nu nog aantonen dat B volgt uit A. En daar is je al eerder naar gevraagd.
Groet,
Bob