Rereformed schreef:maar je zult toch wel moeten inzien dat atheïsten zoals ik reageren op mensen die een religieus geloof hebben?
So what ? Van mij mag je.Kritiek op religie komt juist voort uit de invloed van de bijbel op de westerse cultuur.
Rereformed schreef:Uit wat je ons hier vertelt kan ik niet opmaken dat jij op enige manier een gelovige genoemd zou kunnen worden, op dezelfde manier als wanneer iemand in de Griekse mythen wijsheden ziet verkondigd worden niemand daaruit de conclusie trekt dat deze persoon op enige manier als religieus beschouwd zou moeten worden.
Religieus is ieder mens, Rereformed. Ook jij. Dus mij in het kamp van atheïsten trekken is een zinloze bezigheid. Dus gepreek daarover heeft geen zin.
Geloof heb je, bijv.katholiek of Protestant; je onderschrijft bepaalde christelijke leerstellingen, maar een gelovige houding is een wijze van zijn. Je staat dan op een bepaalde manier in het leven. Om woorden én daden gaat het.
Kijk maar naar de Bergrede (Matheüs) Jezus verkondigde, nèt zoals Mozes, zijn boodschap (Woorden) Daarbij bleef het niet, want hij daalde de berg af (ook veelzeggend) en genas (daden)
10 melaatsen. Zo ook het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. Waar gaat dit verhaal over, denk je ?
Religieus zijn of gelovig zijn heeft dus ook te maken met religieuze verbeelding waartoe je aangesproken wordt, wanneer het de 'baas' wordt over jezelf. Dat doet verbeelding , de macht van het Woord; het maakt van mensen andere mensen.
Job
P.S. Jij bent meer met windmolens bezig die trouwens voor mij allang achtehaald zijn.