Terzake - Femme de la Rue

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Terzake - Femme de la Rue

Bericht door Fenomeen »

Een zeer aardige aflevering van Terzake vond ik.
"Dag schatje, hoe gaat het?"

Van "dag, schatje, hoe gaat het?" tot “wat is je prijs?”of zelfs “vuile hoer”. In sommige Brusselse wijken krijgen vrouwen heel wat naar het hoofd geslingerd. RITS-studente Sofie Peeters maakte haar eindwerk over seksisme op straat. Terzake toont de volledige reportage en voert een gesprek met de maakster. Daarna volgt een debat tussen Mechels burgemeester Bart Somers en Molenbeeks filmmaker Hassan Rahali.
http://www.canvas.be/programmas/terzake ... 8823:-77e5" onclick="window.open(this.href);return false;
De Standaard schreef:‘Bonjour poupée' of zelfs ‘c'est combien, sale pute?': een vrouw raakt dat snel beu. Filmstudente Sofie Peeters maakte haar eindwerk over seksisme op straat. ‘Als zoveel frustratie onuitgesproken blijft, gist ze alleen maar.'

Sofie Peeters verhuisde naar de Anneessensbuurt in Brussel, toen ze documentaire ging studeren. Het bruisende stadsleven lonkte, maar van één ding schrok ze: ‘Elke keer dat ik buitenkwam, werd ik aangesproken of toegeroepen. Dat gebeurde bijna altijd door allochtone mannen. Dat ging van “bonjour poupée”, tot “c'est combien ton prix?” Op den duur werd mijn frustratie zo groot dat ik ze heb omgezet in motivatie en er een documentaire over heb gemaakt: Femme de la rue.'
Meer:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 4_00233424" onclick="window.open(this.href);return false;
Fish
Ontoombaar

Re: Terzake - Femme de la Rue

Bericht door Fish »

Een van de ondervraagden zegt het mooi, het begint bij respect (voor de vrouw) en het eindigt in extremiteit.
We zijn sexueeel gefrustreerd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Eerst maar eens pollen..

Had Sofie maar beter thuis kunnen blijven?

- Sofie kon weten wat haar te wachten stond, dus maar beter niet op straat lopen.

- Sofie kon weten wat haar te wachten stond, maar zij moet op straat kunnen lopen.

- Sofie kon niet weten wat haar te gebeuren stond, maar zij moet op straat kunnen lopen.
siger

Bericht door siger »

Karin Heremans: 'Duidelijke grenzen stellen aan seksuele intimidatie'

De samenleving mag seksuele intimidatie absoluut niet tolereren en moet duidelijke grenzen stellen. Dat zegt Karin Heremans, directrice van een school in Antwerpen. Ze wijt het probleem aan onwetendheid en de impulsiviteit van jongeren.
[...]
Volgens haar heeft het probleem te maken met onwetendheid van jongeren, de omgang met seksualiteit in bepaalde culturen en de impulsiviteit en ontwikkeling van jongeren. 'In stedelijke context gaan groepjes jongeren elkaar besmetten.'

'De samenleving mag zo'n gedrag absoluut niet tolereren en moet duidelijke grenzen stellen', zegt Heremans, die ook een veelbesproken hoofddoekenverbod in haar school doorvoerde. 'Er zijn ook heel wat jongeren die dat gedrag afkeuren.'

De directrice zegt dat na het hoofddoekenverbod in haar school de omgang tussen meisjes en jongens sterk is verbeterd. 'Wat niet wegneemt dat er af en toe problemen zijn.'

(http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120727_027" onclick="window.open(this.href);return false;)

Wat is er met de oude slogan "meer politie op straat" gebeurd?

Neem nu Antwerpen, de stad waar Karin Heremans (die ik bewonder) een school leidt. Er zijn in Antwerpen ongeveer evenveel politiemensen als straten. Verbeter me als ik de bal mis sla, maar dan zou je toch verwachten dat je regelmatig eens een politieman op straat ziet patrouilleren, parkeerboetes schrijven (maar dat wordt uitbesteed) of het verkeer regelen (maar de lichten schakelen automatisch) of gewoon toezicht houden (maar er zijn camera's.)

Politiemensen hebben geen tijd. Te veel administratie. Bijvoorbeeld formulieren om een lunchvergoeding aan te vragen. Een lunch? Waar?

Toch zullen jeugdboefjes zich heel anders gedragen tegenover vrouwen en homo's (en dan hebben we het nog niet over de plaag van handtasdiefstallen etc...) als ze weten dat er misschien een agent de straat kan inslaan.

Als er iemand meeleest die meer weet over politiewerking, please geef me ongelijk.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

siger schreef:Karin Heremans: 'Duidelijke grenzen stellen aan seksuele intimidatie'

maar als je dat doet en keihard tegen die onzin wil optreden ben je automatisch een racist en daarom durven velen niet optreden.
zag je gisteren in het inleidend gesprekje. daar ging het ook hoofdzakelijk over dat de reportage niet racistisch was en ik (reportagemaakster) zeker zo niet ben,...
da's een probleem want zo kunt ge het probleem niet aanpakken.

en wanneer de politie iemand oppakt is de dader vrij voordat de agent zijn administratie rond de arrestatie afgerond heeft.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Wat nodig is, is een mentaliteitsverandering, met politie kom je er niet ben ik bang.

Is het een beetje onderwerp van gesprek in België vandaag?

Hebben meelezende vrijdenkende dames ervaring met dit onderwerp?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Nu schreef:
Brussel gaat het lastigvallen van vrouwen op straat straffen.

Vanaf 1 september kunnen seksistische mannen worden beboet met een zogenoemde gemeentelijke administratieve sanctie van maximaal 250 euro.

Dat meldden Vlaamse media vrijdag. Ook al kunnen we niet alle gefrustreerden beboeten, het is in ieder geval een sterk signaal dat wij dergelijk gedrag niet aanvaarden, aldus een Brusselse wethouder.

Hij sprak na de première van een documentaire over het probleem in Brussel. Vooral allochtone mannen blijken vrouwen die alleen over straat lopen, te beledigen, uit te schelden of lastig te vallen.
Welke Vlaamse media en welke wethouder is mij onbekend, maar dat komt nog wel.
siger

Bericht door siger »

Fenomeen schreef:Wat nodig is, is een mentaliteitsverandering, met politie kom je er niet ben ik bang.
We kunnen samen hopen op een mentaliteitsverandering, maar zullen we daar op wachten, of geven we een duwtje méé?

Ik bijvoorbeeld heb een uitstekende mentaliteit, maar ik houd me beter aan snelheids- en parkeerreglementen als ik weet dat de kans niet gering is dat er een politieagent langs komt wandelen. Iets zegt me dat dat bij handtassendiefstallen en allerlei straatgeweld ook zal helpen.

edit ps: ik zie dit verbaal geweld tegen vrouwen en recent geweld tegen homo's als hetzelfde soort probleem.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

De oorzaak dat het vooral gaat om buitenlanders die seksistische opmerkingen op straat maken is omdat seksualiteit in die kringen vaak een taboe is. Er word door de ouders niet onderwezen in seksualiteit en je mag daar niet met meisjes praten omdat die wel weer de vrouw van die is of de dochter van die of de zus van die, etc.

Ik keur dit gedrag niet goed maar het valt vanuit dit oogpunt wel te begrijpen. Ik ben benieuwd hoe ik me zou gedragen in zo’n situatie. Ik denk niet dat ik het zou doen omdat ik zou zien dat mensen last hebben van mijn gedrag maar ik begrijp wel dat er mensen zijn en dan vooral jongeren die dit gedrag wel vertonen door een combinatie van het nog niet uit-ontwikkelde puber-brein, en de omgeving waar deze mensen zijn opgegroeid. Voor een volwassene vind ik het een hele andere zaak. Die zouden toch wel een beter inzicht moeten hebben in het gedrag dat ze vertonen.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Als je alle Amsterdamse vrouwen gaat interviewen in Oost, Nieuw West en Bos en Lommer, ook oudere vrouwen want die weten het nog van een aantal jaren terug, zul je van alle vrouwen gelijke ervaringen horen.

In Oost gaat het beter, daar liepen gisteren opvallend veel vrouwen in korte rokjes e.d. rond, misschien als reactie op het nieuws uit Brussel. En voor zover ik zien kon gaat dat daar zonder problemen. Vroeger niet, toen kon je in oost ook een klap op je billen krijgen - eigen ervaring. In zwembaden was het een ramp, het gaat iets beter geloof ik.

Mooi dat het eindelijk eens aan de kaak gesteld wordt. In Brussel verhuizen jonge vrouwen zelfs naar elders omdat het dagelijkse praktijk is om te worden nageroepen, gevolgd, voor hoer uitgescholden te worden etc. Ik las gisteren in een van de reacties in de Telegraaf een goede remedie: als ze 'hoer' zeggen, zeg dan: 'je moeder zit verderop', of scheld terug met 'homo', vinden ze ook niet leuk.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

siger schreef:
Fenomeen schreef:Wat nodig is, is een mentaliteitsverandering, met politie kom je er niet ben ik bang.
We kunnen samen hopen op een mentaliteitsverandering, maar zullen we daar op wachten, of geven we een duwtje méé?
Wat mij betreft hebben we genoeg gewacht, Siger.
Weet jij of de RTBF het gaat uitzenden?
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

woon zelf in de regio Rotterdam en ook ik heb wel ervaring ja, wel in veel mindere mate dan wat je hier in deze docu ziet. Maar ook ik ben regelmatig aangesproken, op vervelende manier psst psst of nagestaard, en soms op minder fijne wijze en als je niet reageert zoals de heren willen, dan wordt het soms wel expliciet ja.

Een vriendin van mij zei we moeten eigenlijk met een stuk of wat vrouwen, een hele groep, daar gaan rondparaderen en die vervelende mannen gaan intimideren :wink:

En wat betreft die opmerking: het begint met respect voor de vrouw, en het eindigt met extremiteit... dat zie ik dus niet zo. Want juist bij moslims moet de vrouw om dat respect te verdienen zich inpakken, en juist daar ligt de basis van het gefrustreerd zijn en de vertekende kijk op de vrouw. Doet ze dat niet dan voldoet ze al niet aan de eisen. Wil niet zeggen dat elke moslim automatisch respectloos zal gaan doen tegen een niet gesluierde vrouw, maar denk wel zeker dat het ermee te maken heeft. Verdorie zelfs onder de moslimvrouwen wordt al anders gekeken naar de westerse onbedekte vrouw.

Het doet me denken aan een uitzending van Oprah Winfrey waar ze mannen die dit soort opmerkingen maakten een keer blootstelden aan dezelfde intimidaties als die vrouwen dagelijks moesten doorstaan. Sommige mannen liepen na 5 minuten al te huilen zo heftig vonden ze het...
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

petals schreef:Sommige mannen liepen na 5 minuten al te huilen zo heftig vonden ze het...
Echte mannen huilen niet. Sorry, grapje. Ik denk dat veel van die mannen alleen hun lul achterna lopen en zich niet (willen) realiseren hoe vervelend hun gedrag is.

Het ironische vind ik nog wel dat als je als vrouw NIET op hun avances ingaat, dan ineens voor "hoer" wordt uitgemaakt.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Jinny

Bericht door Jinny »

Nu vond ik Opera altijd erg gemaakt, ik heb (de keren dat ik het gezien heb) altijd het gevoel gehad dat eea geregisseerd was.
Dat de deelnemers huilen indien er wat tegen ze gezegd wordt........

Op de bouw moet je ook een dikke huid hebben.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

The Prophet schreef:
Ik denk dat veel van die mannen alleen hun lul achterna lopen en zich niet (willen) realiseren hoe vervelend hun gedrag is.

Het ironische vind ik nog wel dat als je als vrouw NIET op hun avances ingaat, dan ineens voor "hoer" wordt uitgemaakt.
Dat is juist het vernederende. Eerst denk je nog, goh, ze willen een compliment maken, het is voor de lol etc. Toch wel vleiend. Als je daarna 'nee, sorry!' zegt en ze zeggen 'hoer', dan begrijp je pas dat ze je als hoer zagen omdat je er in hun ogen te uitdagend bij loopt. De enige manier hoe ze aan de vrouw komen is door naar de hoeren te gaan.
Daarom altijd alert zijn en je weerwoord klaar hebben: 'homo' of 'je moeder zit verderop'.
Plaats reactie