Ik Ben Mijn Connectoom
Moderator: Moderators
Ik Ben Mijn Connectoom
Of de heren Swaab en Seung elkaar kennen is niet zo belangrijk omdat filosofen dezelfde mereologische kanonnade kunnen inzetten.
Seung is niet onder de indruk en begint met zijn publiek te vragen of ze meer zijn dan hun genen:
http://www.ted.com/talks/lang/nl/sebastian_seung.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Duidelijk wordt uitgelegd hoe en de genen en de nieuwe ervaringen het connectoom vervormen.
Seung gebruikt het beeld van een rivier en de bedding die elkaar ook vervormen.
Lijkt erg op vergelijkbare beeldsuggesties in De Kieren Tussen de Genen
Roeland
Seung is niet onder de indruk en begint met zijn publiek te vragen of ze meer zijn dan hun genen:
http://www.ted.com/talks/lang/nl/sebastian_seung.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Duidelijk wordt uitgelegd hoe en de genen en de nieuwe ervaringen het connectoom vervormen.
Seung gebruikt het beeld van een rivier en de bedding die elkaar ook vervormen.
Lijkt erg op vergelijkbare beeldsuggesties in De Kieren Tussen de Genen
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Re: Ik Ben Mijn Connectoom
Erg interessant filmpje over het connectoom. Ik heb wat dingen voor mezelf opgeschreven:
100 miljard neuronen en 10.000x zoveel connecties.
je herinneringen zitten verborgen tussen de connecties tussen de neuronen.
misschien zijn je persoonlijkheid en intellect ook gecodeerd in de verbindingen tussen je neuronen.
hypothese: ik ben mijn connectoom.
test of ik mijn connectoom ben:
elk connectoom veranderd door de jaren heen. Synapsen kunnen worden gecreëerd en geëlimineerd. Synapsen kunnen groter worden, en kleiner.
wat veroorzaakt deze veranderingen?
ze zijn gedeeltelijk geprogrammeerd door je genen. Maar dat is niet het gehele verhaal. Er zijn signalen, elektrische signalen die langs de takken van de neuronen reizen. die van tak tot tak springen. deze signalen worden ook wel neuroactiviteit genoemd. er is veel bewijs dat neuroactiviteiten je verbindingen kan veranderen. dit betekent dat je ervaringen je connectoom kunnen veranderen. Het kan zelfs zo zijn dat een gedachte je connectoom kan veranderen. (word een gedachte niet geactiveerd door je genen?) de connecties van het neurale netwerk zetten de weg uit waar neuroactiviteit gaat. het connectoom is als een rivierbeding. en de neuroactiviteit is als het water. het klopt dat de bedding de stroom beïnvloed maar de bedding veranderd door de stroom. neuroactiviteiten kunnen het connectoom veranderen.
Pleit dit dan ook voor een gedeeltelijk vrije wil? Of juist niet omdat de hersenen als het ware veranderen door de hersenen die al vastlagen bij de geboorte en jij hier geen invloed op hebt kunnen hebben en hetgeen wat verder nog veranderd veranderd door de omgeving?
kan iemand me meer uitleg geven of bevind ik me onterecht op het gebied van de gedeeltelijk vrije wil op dit topic? maak ik die connectie onterecht?
heel erg bedankt voor dit topic heeck, erg interessant!
Groet, Sytze
100 miljard neuronen en 10.000x zoveel connecties.
je herinneringen zitten verborgen tussen de connecties tussen de neuronen.
misschien zijn je persoonlijkheid en intellect ook gecodeerd in de verbindingen tussen je neuronen.
hypothese: ik ben mijn connectoom.
test of ik mijn connectoom ben:
elk connectoom veranderd door de jaren heen. Synapsen kunnen worden gecreëerd en geëlimineerd. Synapsen kunnen groter worden, en kleiner.
wat veroorzaakt deze veranderingen?
ze zijn gedeeltelijk geprogrammeerd door je genen. Maar dat is niet het gehele verhaal. Er zijn signalen, elektrische signalen die langs de takken van de neuronen reizen. die van tak tot tak springen. deze signalen worden ook wel neuroactiviteit genoemd. er is veel bewijs dat neuroactiviteiten je verbindingen kan veranderen. dit betekent dat je ervaringen je connectoom kunnen veranderen. Het kan zelfs zo zijn dat een gedachte je connectoom kan veranderen. (word een gedachte niet geactiveerd door je genen?) de connecties van het neurale netwerk zetten de weg uit waar neuroactiviteit gaat. het connectoom is als een rivierbeding. en de neuroactiviteit is als het water. het klopt dat de bedding de stroom beïnvloed maar de bedding veranderd door de stroom. neuroactiviteiten kunnen het connectoom veranderen.
Pleit dit dan ook voor een gedeeltelijk vrije wil? Of juist niet omdat de hersenen als het ware veranderen door de hersenen die al vastlagen bij de geboorte en jij hier geen invloed op hebt kunnen hebben en hetgeen wat verder nog veranderd veranderd door de omgeving?
kan iemand me meer uitleg geven of bevind ik me onterecht op het gebied van de gedeeltelijk vrije wil op dit topic? maak ik die connectie onterecht?
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
-
siger
Sytse,
Hoe weinig men ook weet over onze hersenen (1), één ding staat vast: we kunnen niets waarnemen, denken of doen zonder veranderingen in ons brein. Dat blijft overeind zelfs als men dicussieert over de aard en mate van onze vrije wil.
Het is dus niet zo dat ons denken enkel vrij is als het zich niet in een materieel substraat afspeelt. Ook de wetenschappelijke verdedigers van bewustzijn en vrijheid twijfelen er niet aan dat dit fysische processen zijn die zich afspelen in de materie.
---
(1)Onlangs werd ontdekt dat ook gliacellen een cruciale rol spelen in het werkheugen. Kortgeleden geloofde men nog dat die slechts ondersteunend werkten, in tegenstelling tot de neuronen.
Hoe weinig men ook weet over onze hersenen (1), één ding staat vast: we kunnen niets waarnemen, denken of doen zonder veranderingen in ons brein. Dat blijft overeind zelfs als men dicussieert over de aard en mate van onze vrije wil.
Het is dus niet zo dat ons denken enkel vrij is als het zich niet in een materieel substraat afspeelt. Ook de wetenschappelijke verdedigers van bewustzijn en vrijheid twijfelen er niet aan dat dit fysische processen zijn die zich afspelen in de materie.
---
(1)Onlangs werd ontdekt dat ook gliacellen een cruciale rol spelen in het werkheugen. Kortgeleden geloofde men nog dat die slechts ondersteunend werkten, in tegenstelling tot de neuronen.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Lees eerst maar even (een deel van) de bestaande draadjes over dit onderwerpsytze schreef: Pleit dit dan ook voor een gedeeltelijk vrije wil? Of juist niet omdat de hersenen als het ware veranderen door de hersenen die al vastlagen bij de geboorte en jij hier geen invloed op hebt kunnen hebben en hetgeen wat verder nog veranderd veranderd door de omgeving?
Groet, Sytze
Het is nogal populair!
Vrije wil:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =44&t=8474" onclick="window.open(this.href);return false;
NB Ik sta nog steeds 100% achter mijn openingsbericht
Hoe vrij?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 44&t=10469" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch gedetermineerd?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 44&t=10286" onclick="window.open(this.href);return false;
Neurocraten
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 10&t=10694" onclick="window.open(this.href);return false;
Aanverwante zaken
Verantwoordelijkheid
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =25&t=9647" onclick="window.open(this.href);return false;
Strafrecht
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =12&t=9107" onclick="window.open(this.href);return false;
mogelijkerwijs is dit nog niet eens compleet!
Daarna staat het je vrij te kiezen in welk onderwerp je eventueel wil doordiscussiëren,
(maar misschien ligt jouw keuze reeds vast
Ik wens u alle goeds
Sytze,
Bijna niets is zo leuk als iets bloedinteressant vinden en er komt nog een toefje room bovenop als door resultaten van moderne onderzoeksmogelijkheden oude begrippen niet meer goed passen en bijvoorbeeld het begrip vrije wil duidelijker moet worden uitgesplitst dan voorheen nodig werd gevonden.
Maar ik ga op mijn handen zitten en pak binnen dit topic de vrije wil niet op.
Dat kan met Peter zijn hints net hiervoor, beter op één van die plekken gebeuren.
Roeland
Bijna niets is zo leuk als iets bloedinteressant vinden en er komt nog een toefje room bovenop als door resultaten van moderne onderzoeksmogelijkheden oude begrippen niet meer goed passen en bijvoorbeeld het begrip vrije wil duidelijker moet worden uitgesplitst dan voorheen nodig werd gevonden.
Maar ik ga op mijn handen zitten en pak binnen dit topic de vrije wil niet op.
Dat kan met Peter zijn hints net hiervoor, beter op één van die plekken gebeuren.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
@ Sytze
*
Met behulp van een EEG ...
zelfs daadwerkelijk controle kan krijgen over zijn eigen hersenprocessen:
oefenen wij, al dan niet bewust, invloed uit op onze eigen hersenprocessen.
*
Met behulp van een EEG ...
- (EEG zie WikipediA: Elektro-encefalografie)
zelfs daadwerkelijk controle kan krijgen over zijn eigen hersenprocessen:
- Gamma-golven in het EEG:
Niets ligt vast, integendeel, alles is voortdurend in beweging! En daarbijsytze schreef:<< >>
er is veel bewijs dat neuroactiviteiten je verbindingen kan veranderen.
<< >>
Pleit dit dan ook voor een gedeeltelijk vrije wil? Of juist niet omdat
de hersenen als het ware veranderen door de hersenen die al vastlagen bij de geboorte en
jij hier geen invloed op hebt kunnen hebben
<< >>
oefenen wij, al dan niet bewust, invloed uit op onze eigen hersenprocessen.
- WikipediA schreef:
Meditatie
<< >> Vanuit het standpunt van de neurowetenschap kan meditatie worden beschouwd als een serie oefeningen waardoor iemand controle krijgt over zijn eigen hersenprocessen.
Onderzoek naar de hersenactiviteit (EEG) van ervaren beoefenaren van meditatie laat zien dat tijdens meditatie regelmatig hoogfrequente synchrone golven in het EEG, de zogeheten gamma-golven optreden. Gamma-golven blijken te worden voortgebracht door specifieke interneuronen in de cortex cerebri die snel vuren en korte verbindingen hebben met andere zenuwcellen.
Er zijn vier hersencentra betrokken bij meditatie:- Sulcus frontalis superior en de sulcus intraparietalis: voor het richten van de aandacht
- Dorsolaterale prefrontale cortex: registreert of de aandacht verdwijnt
- Ventrolaterale prefrontale cortex: zorgt dat gedachten niet achter elke prikkel aangaat, en remt de angst- en pijncentra
- Visuele cortex: verbindt de aandacht met bijvoorbeeld een beeld
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
- Freedom's just another word for nothing left to lose!
*
What is mind? No matter! If you don't mind, it doesn't matter ...
What is matter? Never mind: Consciousness matters: Nothing Else Matters!
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
Alsof een computer nadenkt of het wel een computer is of méér.