Paulus vergiste zich...?!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

aton

Re: Paulus vergiste zich...?!

Bericht door aton »

Rereformed schreef:
aton schreef:@ Rereformed, vooral de laatste zin is een juiste analyse van deze persoon.
Maar uiteraard is die laatste zin het allermoeilijkste voor een gelovige om ooit toe te geven. Een gelovige zal en moet zich er op één of andere manier uit zien te wurmen. Want zou ik gelijk hebben dan is het gedaan met het geloof.
Ik heb natuurlijk deze topic aandachtig meegelezen. Nu kan je deze teksten lezen door een religieuze bril, maar je kan dit ook door een wetenschappelijke bril zien, en dan wordt alles zeer logisch. Ergens in het O.T. staat ( Jesaja ? ) er dat de verwachte messias zou worden bijgestaan door een schaar engelen in de strijd om het Rijk Gods ( Palestina ) te helpen bevrijden. Elke jood wist dat er onlusten en zelfs oorlog in de lucht hing. Daar moest je écht geen profeet voor zijn. Deze teksten zijn geschreven nadat Jeruzalem al ingenomen was ( 70n.C). Maar de weerstand was nog niet gebroken, wat we zien in pakweg 120 n.C. Maar de droom van een vrij Palestina bleef overeind. De eindtijd ( van het Romeinse Rijk ) zat er aan te komen in de huidige generatie, zo dacht men. Jezus, de messias ( naar joodse verwachting ) was zo gek én blind gelovig dat hij steun van JHWH zou krijgen in de vorm van een leger engelen ( Farizeeërs geloofden in engelen). Hij wist de meeste zeloten op zijn hand te krijgen, met de nodige twijfel. Hulp vanboven kwam uiteraard niet en voelde zich verraden ( Heer, waarom heb je me verlaten ). Als nuchter denkend mens in de 21e eeuw moet je concluderen dat die wel goed mesjoche was, maar wat te denken van de huidige zelfmoord-moslims ? Die geloven toch ook in een ticket paradijs ? Het mythologeren van dit gebeuren is pas veel later en met andere reden tot stand gekomen en had eigenlijk nog weinig of niks met de feiten te maken. Dit is hoe ik dit zie als je de fictie eraf haald.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

aton schreef: Dit is hoe ik dit zie als je de fictie eraf haalt.
Ik ben het met je eens hier. Het lijkt me duidelijk dat de evangelisten echt dachten dat de wederkomst te maken zou hebben met de gebeurtenissen van het jaar 70, toen de tempel verwoest werd. Wanneer je dát begrijpt komen al die uitspraken die men Jezus in de mond gelegd heeft aangaande 'het einde' exact op hun plaats, want dan zouden er inderdaad nog mensen van diezelfde generatie tegen wie Jezus sprak over zijn. Lucas, die al beduidend later is, zit al met die tekst over de 'komst van de mensenzoon' in de maag (Lc. 21). Hij moet er een eigengemaakte draai aan geven om het op te lossen:

"20 Wanneer jullie zien dat Jeruzalem door legertroepen omsingeld is, weet dan dat de verwoesting van de stad nabij is. 21 Wie in Judea is moet dan de bergen in vluchten, wie in Jeruzalem is moet er wegtrekken, en wie op het land is moet niet naar de stad gaan, 22 want in die dagen wordt de straf voltrokken, waardoor alles wat geschreven staat in vervulling zal gaan. 23 Wat zal het rampzalig zijn voor de vrouwen die in die tijd zwanger zijn of een kind aan de borst hebben! Want er zal ontzaglijk veel leed zijn in het land, en een zwaar vonnis zal de bevolking treffen. 24 De inwoners zullen omkomen door het zwaard of in gevangenschap worden weggevoerd en onder alle volken worden verstrooid, terwijl Jeruzalem vertrapt zal worden door heidenen, tot de tijd van de heidenen voorbij is."

Lucas kopieerde de tekst van het evangelie van Marcus dat hij voor zich had em verzon de gecursiveerde woorden er zelf bij.
Alles moest in vervulling gaan omstreeks het jaar 70, maar omdat dat alles al in het verleden ligt moet hij er noodzakelijkerwijs nog een tijd bij verzinnen dat "Jeruzalem vertrapt zal worden door heidenen, tot de tijd van de heidenen voorbij is", aangezien de wederkomst nog niet heeft plaatsgevonden. Maar blijkbaar heeft hij er nog geen moeite mee, want hij kan het nog steeds zien als een kort uitstel,want hij vervolgt met de woorden die ook in de andere evangeliën staan:

28 Wanneer dat alles staat te gebeuren, richt je dan op en hef je hoofd, want jullie verlossing is nabij!’
29 ‘Kijk naar de vijgenboom en al de andere bomen. 30 Als je ziet dat ze uitlopen, weet je dat de zomer in aantocht is. 31 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het koninkrijk van God nabij is.
Born OK the first time
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Nausea schreef:Dan eis ik een ban op :evil3: en soortgelijke smileys! 8-[ Overigens doet hoeheetieookalweer hetzelfde door te beweren dat Paulus epikleptomanisch is.
Wie bedoel je met 'hoeheetieookalweer'?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
Jinny

Bericht door Jinny »

We gaan hier geen discussie beginnen over de waarschuwing van Nausea.
Indien Nausea verdere klachten heeft gaat hij iets openen in Klachten of stuurt hij een PB.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Je redenering klopt niet. In Mar 10:29-30 staat duidelijk dat het om 2 soorten beloningen gaat, 1 in dit leven gaat en uiteindelijk de beloning van het eeuwige leven, die engelen NIET kunnen geven. Iemand die bij de opstanding een hemels, verheerlijkt lichaam krijgt is door Gods geest geboren (Joh 3:6) en word dan een geest. Dus als de beloning op hetzelfde tijdstip plaatsvindt als de terugkomst van Jezus, welke beloning kunnen de engelen dan nog geven? Ons leven op aarde, die inmiddels is vernietigd, is dan al over en door onze opstanding hebben we al eeuwig leven in een onvergankelijk lichaam, dus is het onmogelijk dat Mat 16, Openbaring 22 en Mar 10 op hetzelfde tijdstip kan plaatsvinden als Mat 24.
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan sporen van belering en ironie bevatten.
aton

Bericht door aton »

Uit jou posts kan ik enkel opmaken dat je van het N.T. totaal niks, maar ook niks hebt begrepen. In jou wilde fantasie lees je zaken die er niet staan en geeft verklaringen totaal naast de kwestie.
Nausea schreef:Je redenering klopt niet. In Mar 10:29-30 staat duidelijk dat het om 2 soorten beloningen gaat, 1 in dit leven gaat en uiteindelijk de beloning van het eeuwige leven, die engelen NIET kunnen geven.
Dat staat er helemaal niet, laat staan ' duidelijk' ! Het enige wat hier duidelijk wordt gemaakt is dat dit een Hermetische gedachte is; de geest boven het lichaam plaatsen, m.a.w. het lichaam is ondergeschikt aan de geest. Dit schreef Pythagoras en Plato al eeuwen voordien. Waar heb je het over !
Iemand die bij de opstanding een hemels, verheerlijkt lichaam krijgt is door Gods geest geboren (Joh 3:6) en word dan een geest.
Nog zo een uitschuiver ! Hier staat duidelijk dat de geest ( staat voor inzicht ) voortkomt uit de Geest ( staat voor Godddelijke inspiratie ) http://nl.wikipedia.org/wiki/Roeach_Hakodesj" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus als de beloning op hetzelfde tijdstip plaatsvindt als de terugkomst van Jezus, welke beloning kunnen de engelen dan nog geven?
De terugkomst van de messias werd verwacht, en dat is niet Jezus. Die was er duidelijk niet in gelukt deze joodse verwachting in te vullen. Het was dus uitkijken naar een volgende kandidaat-messias. En als je niet weet wat messias wil zeggen: Gezalfde, wat verwees naar een koning/opperpriester die het Koninkrijk Gods, wat het ' Beloofde land ' betekend en niet iets naar 'boven de wolken'. Zelfs Cyrus II de Grote werd door de joden als gezalfde ( messias ) aanzien omdat hij ze hun vrijheid teruggaven.
Ik zou je ten stelligste aanraden eens wat geschiedenisboeken te raadplegen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Nausea schreef:de beloning van het eeuwige leven, die engelen NIET kunnen geven... Dus als de beloning op hetzelfde tijdstip plaatsvindt als de terugkomst van Jezus, welke beloning kunnen de engelen dan nog geven?
Je bijdrage is te verward om er een touw aan vast te kunnen knopen. Gaan engelen nu ook al beloningen uitdelen?
Je geeft me vervolgens een rits van bijbelteksten, maar Mt. 25 waar het over ging becommentarieer je niet.
Born OK the first time
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Rereformed schreef:Je bijdrage is te verward om er een touw aan vast te kunnen knopen. Gaan engelen nu ook al beloningen uitdelen?
Je geeft me vervolgens een rits van bijbelteksten, maar Mt. 25 waar het over ging becommentarieer je niet.
Wat begrijp je dan niet? Jij beweerde dat Mat 16 op hetzelfde tijdstip als Mat 24 zou gebeuren, maar Mar 10 laat zien dat de beloningen waar het om gaat niet alleen de beloning van het eeuwige leven is, wat dus de enige belon9ng is die dan mogelijk kan worden gemaakt. Wanneer zouden we dan de beloningen zoals beschreven in Mar 10:29-30 in dit leven ontvangen? Als de aarde inmiddels is vernietigd enz? Daarom zeg ik dat je helemaal fout zit met je beweringen en Mat 25 heeft er helemaal niets mee te maken. Dat hoofdstuk beschrijft wat er na het einde gebeurt.
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan sporen van belering en ironie bevatten.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

aton schreef:Uit jou posts kan ik enkel opmaken dat je van het N.T. totaal niks, maar ook niks hebt begrepen.
Nausea schreef:Je redenering klopt niet. In Mar 10:29-30 staat duidelijk dat het om 2 soorten beloningen gaat, 1 in dit leven gaat en uiteindelijk de beloning van het eeuwige leven, die engelen NIET kunnen geven.
Dat staat er helemaal niet, laat staan ' duidelijk' ! Het enige wat hier duidelijk wordt gemaakt is dat dit een Hermetische gedachte is; de geest boven het lichaam plaatsen, m.a.w. het lichaam is ondergeschikt aan de geest. Dit schreef Pythagoras en Plato al eeuwen voordien. Waar heb je het over !
Iemand die bij de opstanding een hemels, verheerlijkt lichaam krijgt is door Gods geest geboren (Joh 3:6) en word dan een geest.
Nog zo een uitschuiver ! Hier staat duidelijk dat de geest ( staat voor inzicht ) voortkomt uit de Geest ( staat voor Godddelijke inspiratie ) http://nl.wikipedia.org/wiki/Roeach_Hakodesj" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuurljk joh, In Mar 10:29-30 staat dat we beloningen kunnen verwachten in dit leven en eeuwig leven in het komende. De rest van wat jij schrijft is allemaal onzin of je hebt gewoon niet begrepen wat ik heb geschreven. Inderdaad, waar heb je het over. Je haalt de feiten gewoon door elkaar.

In Joh 3:6 staat:

Wat geboren is uit vlees is vlees, en wat geboren is uit de Geest is geest. Joh 3:6

Als het om een mens gaat is het dus duidelijk een LICHAAM van vlees, en las we door God, die een geest is, worden geboren WORDEN we een geest. Er zijn inderdaad 2 verschillende manieren waarop we door de Geest (de Vader) gebroen kunnen worden. Het eerste betreft onze geest, het tweede ons lichaam.

Zoals we nu de gestalte van de stoffelijke mens hebben, zo zullen we straks de gestalte van de hemelse mens hebben. 1Kor 15:49

En de hemelse mens (geest in de zijn van wezen) is NIET van vlees en bloed.

Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dit: wat uit vlees en bloed bestaat kan geen deel hebben aan het koninkrijk van God; het vergankelijke krijgt geen deel aan de onvergankelijkheid. 1Kor 15:50

Dus bij de opstanding krijgen we een lichaam, niet van vlees maar van geest. Wat dat voor materie is weet ik niet maar het staat wel in de bijbel. Vlees kan niet eeuwig leven.
Jinny

Bericht door Jinny »

Je haalt de feiten gewoon door elkaar.
Die is goed, de bijbel en feiten, :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: nee, die is sterk...... =D>
aton

Bericht door aton »

Jim schreef:
Die is goed, de bijbel en feiten, :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: nee, die is sterk...... =D>
Ach Jim, ik heb het al gemerkt: verloren moeite.
Jinny

Bericht door Jinny »

Nausea doet zijn naam wel eer aan, een vernauwde blik heeft hij zeker. :D
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Dat is ook de reden dat ik me zelden meng in discussies over bijbelinterpretatie. Het is zo'n zinloze exercitie als er geen eensluidend bewijs is dat bepaalde personen en plaatsen ooit daadwerkelijk bestaan hebben, of bepaalde gebeurtenissen ooit hebben plaatsgevonden. Iliad-interpretatie is net zo zinvol.

Daarnaast hebben christenen vaak de merkwaardige gewoonte om zich een bepaalde autoriteit aan te meten als het gaat om de 'correcte' interpretatie van bijbelteksten, alleen maar omdat ze gelovig zijn. Dat laatste betekent echter geenszins dat iemand weet waar hij over praat.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Nausea schreef:Maar het staat wel in de bijbel.
Mag ik je er even aan herinneren dat je ook nog gelooft in een pratende slang, eva uit een rib van Adam, een aarde van "al bijna zesduizend jaar" oud, Ark van Noach als een reddingboot met alle dieren, een drijvende bijl, een wonderstaf van Mozes, een stoute vrouw die in een berg zout veranderd, een meneer die drie dagen in de buik van een vriendelijke vis mag meereizen en hem op het strand uitspuugt,een losse zwevende hand die op een muur schrijft, mannen die in een oven rondwandelen, een stilstaande zon, en Jezus die als een geest op een wolk ging staan en de dampkring uit vloog.

En dan jouw verhaaltje ook nog.

Je bent erg in de war dan toch ..? Lijkt me..
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Jim schreef:
Ja, feiten want hij haalde allerlei dingen door elkaar en wist niets över wat er tijdens de opstanding met het lichaam gebeurt. Dat betekend dus ook dat een geest NIET immaterieel is maar gewoon een lichaam heeft.
Plaats reactie