Ik lees wel mee.WPS schreef:Er zijn drie zekerheden in het leven.
Één ervan is dat HJVorser en Aton geen grote vrienden van elkaar zullen worden...![]()
![]()
![]()
Wat mij betreft gaan we vrolijk verder met discussiëren, vind het wel interessant.![]()
Groetjes,
WPS
Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Moderator: Moderators
-
aton
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Hahahahaja, lolaton schreef:Ik lees wel mee.WPS schreef:Er zijn drie zekerheden in het leven.
Één ervan is dat HJVorser en Aton geen grote vrienden van elkaar zullen worden...![]()
![]()
![]()
Wat mij betreft gaan we vrolijk verder met discussiëren, vind het wel interessant.![]()
Groetjes,
WPS
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
Zal ik de laatste bladzijden afsplitsen en verplaatsen naar de babbelbox? Kan de discussie daar verder gaan. Ondertussen laten we het core-topic voor wat het is.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Doe maar niet, de boodschap ik denk ik helder.PietV. schreef:Zal ik de laatste bladzijden afsplitsen en verplaatsen naar de babbelbox? Kan de discussie daar verder gaan. Ondertussen laten we het core-topic voor wat het is.
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
Ik zal het nog een dag aankijken.WPS schreef: Doe maar niet, de boodschap ik denk ik helder.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- BadAssChick
- Ervaren pen
ik weet niet of het al eerder gezegd is in dit topic maar het is algemeen erkend dat de Nag Hammadi rollen die in 1945 gevonden zijn en o.a bestonden uit het evangelie van Thomas, Maria Magdalena en Filipus allen door de gelovige fanatici afgewezen zijn als onbijbels ,leugens..e,d enkelt en alleen omdat de inhoud ervan ze niet aanstaat ,nu zal voor de ongelovige de gehele bijbel een sprookje zijn ,maar de fanatieke gelovigen houden zich muurvast aan de huidige bijbel en alles wat daar buiten valt verwerpen ze meteen
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- collegavanerik
- Superposter
tut tut, wil je niet zo hoog van de toren kraaien ja,aton schreef:Zoals deze bijvoorbeeld ? :HJVorser schreef:Nee hoor, aton, ik heb heel duidelijk gevraagd naar je bewering over het verwerpen van ketterse geschriften op het concilie van Nicea.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geloofsbel ... _van_Nicea" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een hint hebben ? :Nergens heb ik beweerd dat Eusebius' stroming vanaf het begin het voor het zeggen had.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eusebius_van_Caesarea" onclick="window.open(this.href);return false;
En nu wil ik verder niet meer met je discussiëren. De volgende post aan mij gericht ga ik minder vriendelijk beantwoorden. OK ?
De "waarheden" die je op dit forum verkondigd mogen best wel met een dikke korrel zout worden genomen.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
- collegavanerik
- Superposter
Je moet niet vergeten dat Nag Hammadi verre van Main-stream christendom representeert, daar hoef je geen "fanatieke gelovige" voor te zijn. Heb je die geschriften wel eens vergeleken met het Nieuwe Testament?BadAssChick schreef:ik weet niet of het al eerder gezegd is in dit topic maar het is algemeen erkend dat de Nag Hammadi rollen die in 1945 gevonden zijn en o.a bestonden uit het evangelie van Thomas, Maria Magdalena en Filipus allen door de gelovige fanatici afgewezen zijn als onbijbels ,leugens..e,d enkelt en alleen omdat de inhoud ervan ze niet aanstaat ,nu zal voor de ongelovige de gehele bijbel een sprookje zijn ,maar de fanatieke gelovigen houden zich muurvast aan de huidige bijbel en alles wat daar buiten valt verwerpen ze meteen
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
- collegavanerik
- Superposter
ja ligt aan jou, je opponent klinkt me zeer redelijk.aton schreef:Ach, ik huppel er nog achteraan hoor. Zeer bevorderlijk voor een goede communicatie is dat:Fish schreef: Ligt misschien aan mij, maar ik dacht dat je al opdat traject aangekomen was?of dat:Het is wel heel gemakzuchtig en lui te denken bij alles wat je niet aanstaat dat er wel bedrog of een samenzwering achter zit.En op mij aangeven dat ik hierin niet verder wil gaan ? Het is de bedoeling van deze om de boel te laten escaleren, net zoals deze techniek dat ie gebruikt op FOK.Maar ja, voor sommigen is de Da Vinci Code het einde van alle tegenspraak.
Zal het aan mij liggen ? Zal wel zeker ?
Je hebt een kort lontje aton, en lange tenen.
@BadAssChick
De mainstream christenen met bisschoppen waren in de regel juist gematigd. Daarom moesten ze bijvoorbeeld niets hebben van de Montanisten met hun extreme eindtijdverwachting en is het geschrift Openbaring lang omstreden geweest.
In de tweede en derde eeuw heeft er een felle strijd gewoed tussen christenen die "proto-orthododox" genoemd kunnen worden (zoals Justinus Martyr en Irenaeus) en aanhangers van andere stromingen, zoals Marcionieten en Valentianen. Proto-orthodoxe christenen moesten weinig hebben van de ingewikkelde mythologieën van Valentianen. Daarin zaten ze trouwens op één lijn met de filosoof Plotinus, die de speculatie van gnosis-aanhangers verwierp.
Qua ideeën past het mainstream christendom zich meer en meer aan aan de heersende Griekse filosofieën.
Overigens is er nooit een officieel verbod op geschriften als die uit Nag Hammadi geweest, noch werden ze op grote schaal vernietigd. Ze raakten simpelweg uit de mode.
De mainstream christenen met bisschoppen waren in de regel juist gematigd. Daarom moesten ze bijvoorbeeld niets hebben van de Montanisten met hun extreme eindtijdverwachting en is het geschrift Openbaring lang omstreden geweest.
In de tweede en derde eeuw heeft er een felle strijd gewoed tussen christenen die "proto-orthododox" genoemd kunnen worden (zoals Justinus Martyr en Irenaeus) en aanhangers van andere stromingen, zoals Marcionieten en Valentianen. Proto-orthodoxe christenen moesten weinig hebben van de ingewikkelde mythologieën van Valentianen. Daarin zaten ze trouwens op één lijn met de filosoof Plotinus, die de speculatie van gnosis-aanhangers verwierp.
Qua ideeën past het mainstream christendom zich meer en meer aan aan de heersende Griekse filosofieën.
Overigens is er nooit een officieel verbod op geschriften als die uit Nag Hammadi geweest, noch werden ze op grote schaal vernietigd. Ze raakten simpelweg uit de mode.
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
Wel grappig dat Niceae naar voren komt.
Voor mij komt die naar voren als waar de bijbel in elkaar werd geflanst: wat moest er niet in, en wat (juist) wel. Als ik het wel heb had ene Eusebius daar al het nodige 'voetwerk' voor verricht.
Oh ja ... waar dit concilie ook berucht om werd: de aankondiging van de eerste 'heksenjacht: De Arianen.
Omdat die om niet geloofden in de drie eenheid, en ook niet in de maagdelijkheid van maria bij de geboorte van jc, werden ze vogelvrij verklaard. Want deze zaken werden van toen af als de enige waarheid bestempeld.
Lees hier maar: http://www.newadvent.org/cathen/11044a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezellige jongens, wel.
ps. nog een aardigheidje: bij die bijeenkomst (> 400) was het merendeel Grieks/Nabije Oosten.
Twee kwamen er uit 'ons' gebied ... nu ja: Spanje en Frankrijk (zoals we die landen nu kennen) met wel 1 afgezant van de paus. Maar dat is voor deze discussie van minder belang.
Voor mij komt die naar voren als waar de bijbel in elkaar werd geflanst: wat moest er niet in, en wat (juist) wel. Als ik het wel heb had ene Eusebius daar al het nodige 'voetwerk' voor verricht.
Oh ja ... waar dit concilie ook berucht om werd: de aankondiging van de eerste 'heksenjacht: De Arianen.
Omdat die om niet geloofden in de drie eenheid, en ook niet in de maagdelijkheid van maria bij de geboorte van jc, werden ze vogelvrij verklaard. Want deze zaken werden van toen af als de enige waarheid bestempeld.
Lees hier maar: http://www.newadvent.org/cathen/11044a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezellige jongens, wel.
ps. nog een aardigheidje: bij die bijeenkomst (> 400) was het merendeel Grieks/Nabije Oosten.
Twee kwamen er uit 'ons' gebied ... nu ja: Spanje en Frankrijk (zoals we die landen nu kennen) met wel 1 afgezant van de paus. Maar dat is voor deze discussie van minder belang.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Juist.
Kun jij me één historische bron (of wetenschappelijke reconstructie) noemen waar deze opvatting over Nicea wordt ondersteund? (Nee niet de Da Vinci Code.)Voor mij komt die naar voren als waar de bijbel in elkaar werd geflanst: wat moest er niet in, en wat (juist) wel.
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
Die laatste zin deed me denken aan een uitspraak van Richard Dawkins in The Blind Watchmaker.BadAssChick schreef:ik weet niet of het al eerder gezegd is in dit topic maar het is algemeen erkend dat de Nag Hammadi rollen die in 1945 gevonden zijn en o.a bestonden uit het evangelie van Thomas, Maria Magdalena en Filipus allen door de gelovige fanatici afgewezen zijn als onbijbels ,leugens..e,d enkelt en alleen omdat de inhoud ervan ze niet aanstaat ,nu zal voor de ongelovige de gehele bijbel een sprookje zijn ,maar de fanatieke gelovigen houden zich muurvast aan de huidige bijbel en alles wat daar buiten valt verwerpen ze meteen
Het punt dat een groep 40 jaar deed over het oversteken van de Sinaï.
FF rekenen: breedte 300 km. 300.000/52*7*40. Dat is per dag iets van 20 meter. Zie je het al voor je?
Er zijn inderdaad mensen die denken dat het ook zo ging!!!
Betrouwbaar tot en met.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Wist je niet dat ze rondjes liepen...? 
Albert Einstein
Albert Einstein
@WPS
Sommige groeperingen denken dat inderdaad.
Maar geloof het of niet: (te) velen denken dat de bijbel letterlijk genomen moet worden (het is immers het woord van -hun- god). Net als de leeftijd van de aarde. (en mensheid)
Dus: rechte lijn, 20 meter, tenten opzetten, eten/slapen, opstaan, kamp opbreken, 20 meter sjokken, tenten opzetten ..........
Ik vraag me af wat zotter is: de drie-eenheid, onbevlekte ontvangenis (hoewel dat heel regelmatig voor blijkt te komen, maar dat heeft een heel andere oorzaak), op water lopen, of het oversteken van de woestijn.
Sommige groeperingen denken dat inderdaad.
Maar geloof het of niet: (te) velen denken dat de bijbel letterlijk genomen moet worden (het is immers het woord van -hun- god). Net als de leeftijd van de aarde. (en mensheid)
Dus: rechte lijn, 20 meter, tenten opzetten, eten/slapen, opstaan, kamp opbreken, 20 meter sjokken, tenten opzetten ..........
Ik vraag me af wat zotter is: de drie-eenheid, onbevlekte ontvangenis (hoewel dat heel regelmatig voor blijkt te komen, maar dat heeft een heel andere oorzaak), op water lopen, of het oversteken van de woestijn.