Broers, schoonzus en ik

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Jinny

Re: Broers, schoonzus en ik

Bericht door Jinny »

In geval je er echt af wilt, stuur maar naar mij op, ik lees zulke boekjes wel eens ter leering ende vermaeck.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Destinesia schreef:
Weggooien! Niemand mee besmetten met die mentale vuilnis.
Sommige dingen kun je inderdaad gebruiken om de haard mee aan te maken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Soms zet ik zaken eens op een rij. Ver voordat ik ooit eens gelovig werd vond ik soms in het openbaar vervoer hier in Den-Haag van dat foldermateriaal van Johan Maasbach wat evangelische christenen daar expres achterlieten voor de passagiers. (nu David Maasbach) Ik was rond de vijftien jaar oud en ik was toen al erg onderzoekend en las die "zooi" vrijwel altijd. Ik las dat dan met verbazing en ongeloof maar vond de "stelligheid" (de betekenis van dat woord kende ik nog niet :wink:) diep van binnen verontrustend. Al deze zaken en meer zijn de jaren daarop een aanzet geweest om later christenen hierover aan te spreken en om "opheldering" te vragen. Het 'juiste moment' op de verkeerde plaats en tegelijkertijd "emotioneel vatbaar" of "in de problemen" en je bent de lul!

Weggooien dus die rotzooi!!
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Samante schreef: Weet je van wie het is? Gooi het bij diegene in de brievenbus.
Ik vermoed dat de twee huisbezoekers er meer van weten, eigenlijk weet ik dat wel zeker.
Ze vinden een onwillig schaap, raken ermee aan de praat en gooien een boekje door de brievenbus. En let op, na enige tijd bellen ze me op om te vragen wat ik er van vond en of ik al een keus heb gemaakt :| .

Vanmiddag wil ik niet aan boekjes denken. Nu is het tijd om te genieten van het zonnetje :) !
Non sum qualis eram
Destinesia

Bericht door Destinesia »

elle schreef:En let op, na enige tijd bellen ze me op om te vragen wat ik er van vond en of ik al een keus heb gemaakt :|
Dat is nog de allergrootste misvatting. Het christelijk geloof geeft een mens helemaal geen keuze.
Als niemand de keuze snapt omdat 'God' het vertikt om zélf een mens aan te spreken kun je 'Zijn Genade' geen genade noemen. Of het interesseert Hem geen moer. Alleen in de bijbel was God niet weg te sláán met de meest gewéldige wonderen. Nu is God te oud en komt niet meer van Zijn troon. "Buiten alle boekjes" is God slap en krachteloos. Nu stuurt God mannen in het zwart die met naïeve boekjes simpele of labiele mensen moeten proberen duidelijk te maken dat het slecht met de ongelovigen zal aflopen als ze niet zullen knielen voor God. Het is allemaal zielig en treurig mensenwerk.

Paulus zei het al:

"Als iemand de Heer niet liefheeft, hij zij vervloekt!" 1Kor.16:22

Er bestaat dus ook geen échte genade. Verplichte liefde of anders gewoon keihard en vooral héél erg lang branden.

De voorgestelde (ik zeg het er maar even bij) God uit de bijbel is technisch gezien een manipulatief dictator en een pooier die je afstraft bij ongehoorzaamheid. Als Hij klaar is met de afranseling val je Hem huilend om de nek en geef je jezelf de schuld. Want wie ben jij nou tegenover zo'n machtig en alwijze God. Niets toch? Hij duld helemaal geen "nee". Net als de bevolking van Noord Korea hebben zij geen keuze. Maar zij hebben een voordeel. Ze zien hun 'God' en merken de gevolgen direct bij ongehoorzaamheid.

Ja de zon schijnt en het is druk op de weg met al die strandmensen. Ik ga er misschien zo ook nog even uit.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

elle schreef: Ik vermoed dat de twee huisbezoekers er meer van weten, eigenlijk weet ik dat wel zeker.
Ze vinden een onwillig schaap, raken ermee aan de praat en gooien een boekje door de brievenbus. En let op, na enige tijd bellen ze me op om te vragen wat ik er van vond en of ik al een keus heb gemaakt :| .

Vanmiddag wil ik niet aan boekjes denken. Nu is het tijd om te genieten van het zonnetje :) !
Gewoon doodleuk zeggen dat je voor jezelf hebt gekozen. En direct erbij vermelden dat je verdere gesprekken niet op prijs stelt. En zeg tevens dat mocht er sprake zijn van het niet honoreren van dit verzoek. Dan doe je aangifte. Hierna ben je ze kwijt. Zolang je geen helderheid verschaft over je keuze en deze op de meest krachtige manier benadrukt, zullen ze je lastig blijven vallen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jinny

Bericht door Jinny »

Probleempje in deze is dat het familie betreft Piet.
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Destinesia schreef:
elle schreef:En let op, na enige tijd bellen ze me op om te vragen wat ik er van vond en of ik al een keus heb gemaakt :|
Het christelijk geloof geeft een mens helemaal geen keuze.
In dit geval gaat het om de keuze om me weer te voegen bij hun kerk! Nou echt niet dus. Hoe zou ik dat ooit nog kunnen? Ik zie mezelf al twee keer op een zondag in de kerk zitten met een hoedje op en nette kleren aan. Een ellenlange preek aanhorend over zonde en genade, zegen en vloek. Nee hoor, geen denken aan :!:
Non sum qualis eram
Samante

Bericht door Samante »

elle schreef:
Destinesia schreef:
Het christelijk geloof geeft een mens helemaal geen keuze.
In dit geval gaat het om de keuze om me weer te voegen bij hun kerk! Nou echt niet dus. Hoe zou ik dat ooit nog kunnen? Ik zie mezelf al twee keer op een zondag in de kerk zitten met een hoedje op en nette kleren aan. Een ellenlange preek aanhorend over zonde en genade, zegen en vloek. Nee hoor, geen denken aan :!:
Wees blij met het nieuwe begin van je leven! Je schudt het stof van je jas en gaat vrolijk verder! :wink:
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Samante schreef:[Nee dat bedoelde ik niet. Omdat ieder mens een eigen perceptie heeft van de werkelijkheid, bestaat er niet zoiets als een objectieve waarheid.
Als dat een objectieve waarheid is, bijt die redenering zichzelf in de staart.
Waarom zou ik deze redenering dan immers serieus nemen?

Post-modernisme is zelfweerleggend.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Het is een aantal jaar geleden
dat ik de touwen heb doorgesneden
en uit de haven ben gevaren,
de grote en woelige zee op.
De haven heet Geloof, de zee heet Vrijheid.

Op die zee kan het hevig stormen,
zoals ik vorige week heb meegemaakt.
De wind stak op, de zon verdween en de maan was niet te zien.
Mijn bootje ging heen en weer,
op en neer op de woeste golven.

Ik verdwaalde in de donkere nacht,
door de regen kon ik geen bakens zien
en ik raakte gedesoriënteerd.
Even kwam een dwaze gedachte in me op:
zal ik terugvaren naar de haven die Geloof heet?
Die haven is dichtbij, deze zee woest en wild,
de nacht duurt lang en het is zo koud, zo donker.

Teruggaan lijkt misschien aantrekkelijk
maar is het niet!
In de haven heerst onvrede en gebondenheid, slaafsheid en onderworpenheid.
Het bootje ''elle'' zal hier langzaam maar zeker worden gesloopt.
Wilde ik werkelijk terug?
Wilde ik echt mijn vrijheid inwisselen voor een sombere en saaie haven?
Zoiets is immers onmogelijk.
Absoluut onmogelijk!

Deze storm is gaan liggen, de zon schijnt weer en in de nacht is de maan te zien.
De ruime zee die Vrijheid heet ligt voor me open.
Die vrijheid te ervaren,
de frisse zeewind te voelen,
de warme zon die het water laat schitteren..
Dáárvan te kunnen genieten,
te léven..
Dát is wat ik wil.
Dát is mijn keus!

Dank aan hen die warmte hebben gegeven als de zon!
Dank aan degenen die licht hebben weerspiegeld als de maan!
En dank aan allen die de zo onmisbare bakens hebben geplaatst in deze zee!

Hartelijke groet, elle
Non sum qualis eram
a.r.

Bericht door a.r. »

Voor Elle :) uit de laatste pagina's "Aldus sprak Zarathoestra:

O mens! Geef acht!
Wat spreekt de diepe middernacht?
'Ik sliep, ik sliep-,
Uit diepe droom ontwaakt, sta ik op wacht:-
De wereld is diep,
En dieper dan de dag zich dacht.
Diep is haar pijn-,
Lust- dieper nog dan 't hart dat lijdt:
Pijn spreekt: verdwijn!
Doch alle lust wil eeuwigheid-,
-wil dieper, diepe eeuwigheid!'

Dit is mijn morgen, mijn dag breekt aan: stijg nu op, op grote middag!--

Aldus sprak Zarathoestra en verliet zijn grot, gloeiend en sterk, als een morgenzon die achter donkere bergen oprijst.
En nog iets Elle, ik ben nooit gelovig geweest en toch....mijn opvoeding en leven verschillen minder van elkaar dan je ooit had kunnen vermoeden.

Rereformed schreef ooit zijn psalmen van de 21e eeuw en ik heb 'm inderijd toestemming gevraagd om één van die psalmen in mijn woorden te mogen (her)schrijven...

Ik plaats eerst het psalm van Rereformed:
Psalm van de 21e eeuw
Gelukkig de mens
die niet meegaat met wie wedergeboren denkt te zijn.
die de weg van de ware gelovigen niet betreedt,
die bij vrome antwoordapparaten niet aan tafel zit,
maar vreugde vindt in altoos voor nieuwe raadsels te staan
en altijd recht wil doen aan zijn oprechte eigen menszijn,
of nu de zon schijnt, of de maan.

Hij zal zijn als een boom,
geplant aan stromend water.
Iedere dag draagt hij vrucht,
zijn bladeren zijn altijd vers.
Alles wat hij aanraakt, komt tot bloei,
overal waar hij ademt is frisse lucht.

Zo niet de verlosten!
Zij zijn als kaf,
dat hier op aarde zaad van verdeeldheid rondpreekt,
dat in een hiernamaals betaald wil worden voor liefde,
en nooit verzuimt een God te prediken van straf.

Vromen houden niet stand in het gezelschap van waarachtig menszijn,
Bijbelaars niet waar eerlijkheid van denken heerst.
Wijs is de weg van de mens die zijn God kastijdt,
de weg van de deugdzamen loopt dood,
en die van de zekerweters is het hardleerst.

Ik schreef er deze variant op:
Gelukkig is de mens
Die niet meegaat met wie de baas zegt te zijn.
Die de weg van de opofferende liefde niet betreedt,
Die bij de egotrippenden niet thuis is,
Maar vreugde vindt in altoos voor nieuwe uitdagingen staan
En altijd recht wil doen aan haar eigen oprechte eigen menszijn,
Of de zon nu schijnt, of de maan.

Zij zal zijn als een boom,
geplant aan stromend water.
Iedere dag draagt zij vrucht,
haar bladeren zijn altijd vers.
Alles wat zij aanraakt, komt tot bloei,
overal waar zij ademt is frisse lucht.
Zo niet de getrouwen!
Zij zijn als kaf,
Dat op deze aarde een verkeerd voorbeeld geeft,
Dat ooit wel beloond denkt te gaan worden voor haar liefde,
En nooit verzuimend honds te blijven…zit en AF

Getrouwen houden niet stand in het zichzelf zijn,
Waar slechts eenzijdige oprechte liefde heerst.
Wijs is de weg van de mens die niet alleen zichzelf kastijdt,
De weg van de deugdzamen loopt dood,
En die van getrouwen is het hardleerst.
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

@ a.r.

Heel mooi :)
Ik ben een beetje nieuwsgierig naar de letters a.r. Waar zijn ze een afkorting van?
Non sum qualis eram
a.r.

Bericht door a.r. »

@ Elle, geloof het of niet, iemand stelde me afgelopen week precies dezelfde vraag en ik moe(s)t tot mijn schade en schande bekennen dat ik het niet meer weet. De nick is vijf jaar oud...terugdenkend....ik had lange tijd op een forum gelezen en geschreven (vooral vragen stellend) waarop christenen of voormalig christenen van Berea schreven...dat forum bestaat al lange tijd niet meer....maar het verdriet/de pijn/de wanhoop van die mensen raakte mij indertijd heel, heel diep....alsmede mijn verbazing over sommigen die schreven dat "wij mensen" niet over de de gedragingen van de voorgangers aldaar mochten oordelen...."dat zou god later in al zijn wijsheid wel doen" (als deze voorgangers dan werkelijk niet oprecht waren geweest) (nog steeds trouwens zou ik willen weten hoe het die mensen daar verder is vergaan in het leven)Ik herinner me "Jan" (achteraf ontdekkende een vrouw) en die vriendelijke IJsbrandt (overleden)...zóóó vol vertrouwen dat alles ooit goed/rechtvaardig zou worden/ komen/zijn...ik denk dat a.r. stond voor anti-religie of anti-religieus....op dat moment niet wetende dat dát een zeer zwaar beladen term was voor vele mensen....alsof ik tegen "die " mensen was...ik ben nooit "tegen mensen" ....ik stel wel ideeën aan de kaak....niet om die mensen persoonlijk af te branden, maar om hen/hun ideeën een spiegel voor te houden...ik zal "Jan" noch IJsbrandt ooit vergeten...omdat beiden gewoon goede, warme, liefdevolle mensen waren...maar die nooit te horen hadden gekregen dat ze dát ook zonder religiekruk gewoon liefdevolle mensen waren, die er mochten zijn! Misschien was ik vanwege al dat verdriet van hen wel zo boos was...en dat ik op dat moment, al zoekende naar antwoorden op mijn vragen, Freethinker tegenkwam...en er een wereld voor mij openging! Daarom ook heb ik dit forum zo diep lief, ben ik van meet af aan trots geweest deel te mogen/kunnen uitmaken van dit forum...vanuit herkenning en mededogen, woede én herkenning, verdriet én gemis...wel niet aanstootgevend bedoeld, maar wel aanstootgevend dus....voor religieus overtuigden...terwijl ik (pas) door het lezen van het boek van Rereformed en een poosje later Nietzsche...héél, héél erg wakker werd, ontdekte dat ik heel hoog kon vliegen én daardoor vér/wijds kon zien...mij realiserende dat mijn wereldbeeld voor altijd veranderd was en ik vanaf dát moment mijn "stiel" gevonden had! Dat mijn leven voor altijd veranderd was...een "Umwertung aller Werten" had ondergaan!
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

a.r. schreef:@ Elle, geloof het of niet, iemand stelde me afgelopen week precies dezelfde vraag ...
a.r. ik geloof je :) . Ik dacht zelf ook in de richting van a-religieus of anti-religie. Zoiets ligt het meest voor de hand.
Ik vermoed dat jij in je leven ook behoorlijk wat hoogte- en dieptepunten hebt gekend. Dat lees ik zo tussen je regels door. Klopt dat?
Mijn leven was tot voor acht jaar geleden min of meer een kale troosteloze vlakte, zonder noemenswaardige hoogte- en dieptepunten. Daarna begon de dynamiek. Ik heb veel treurige momenten gekend en daar tegenover stonden voor mij ongekende hoogtes. Het leven is als een leerschool waarin we door die afwisseling van hoogtes en dieptes, leren wat er toe doet en wat niet. Althans, dat is mijn ervaring.
Non sum qualis eram
Plaats reactie