Uit een topic van zo'n 2.5 jaar geleden heb ik ooit een "gidswoordenreactie" van Siger gehaald.
Atheïsme herbenoemen.
Ik stoorde me aan de reactie van Siger van 22 sept 2009 12:35 pm en ik heb daar dan ook op gereageerd.
Op het moment dat moderator Kitty ingrijpt, ontstaat de vervelende situatie dat door deze afgedwongen discussiestop mij de mogelijkheid wordt ontnomen om mijn discussie met Siger op een fatsoenlijke wijze tot een voor mij bevredigend goed einde te brengen. Vandaar dat Sigers reactie door mij naar het gidswoordentopic is verplaatst.
Het verloop van de daarop volgende discussie is vreemd. De smurfendiscussie is vanaf pagina 14 van dit topic na te lezen.
Het andere topic dat door Maarten(n) is geopend, is ook wel leerzaam en leuk om helemaal na te lezen, zeker omdat de inbreng van Siger aardig mijn stelling onderstreept dat hij weinig heeft bijgeleerd in die 2.5 jaar.
siger schreef: Laat ons eerlijk zeggen dat dit topic toch wel wat naar atheistische zelfverheerlijking begint te rieken. Men profiteert vooral van de gelegenheid om zichzelf gratis allerlei mooie eigenschappen toe te dichten.
Een stelling zo te beginnen is fout. Fout omdat dat suggereert dat als je het niet met siger eens zou zijn dat je dan oneerlijk zou moeten zijn. Dat is niet zo. Degene die schrijft laat ons eerlijk zeggen is degene die oneerlijk is. Het is naar mijn mening een vuile manier van discussie voeren om een mening zo neer te zetten in een poging om deze te versterken.
Ik ben het dus nog steeds helemaal niet eens met Siger zijn conclusie, sterker nog deze is feitelijk onjuist.
In dat topic "riekt" het helemaal niet naar atheïstische zelfverheerlijking, dat is alleen maar een wensgedachte van Siger die ook helemaal niet met zinnige argumenten onderbouwd kan worden.
En om op gidswoorden terug te komen, ik heb volgens mij aan kunnen tonen dat als een stelling of mening begint met het gidswoordenzinnetje
laat ons eerlijk zeggen dat de daaropvolgende stelling niet deugt. Wat hier dus ook duidelijk het geval blijkt te zijn.
Cluny schreef: Laat ons eerlijk zeggen: Laat ons eerlijk zeggen, zijn gidswoorden.
Hier de eerste reactie van Siger, er zijn er meer van dezelfde kwaliteit, na te lezen vanaf pagina 15.
siger schreef:Wat een smurf die cluny. Speelt met paardevijgen op het plein voor het stadhuis en waant zich burgemeester. (sorry voor de metaforen, maar het is dat of lucht, vrees ik.)
Deze reacties zijn van feb 2012.
Uit het topic
Kritische introspectie
siger schreef:Storm schreef:Zodra je je als gelovige in die discussie mengt heb je een atheist niets kwalijk te nemen als hij geloof aanvalt, bekritiseert, met feiten komt.
De manier waarop iemand te werk gaat maakt m.i wel uit, maar dat geldt ook voor gelovigen. Bij beiden zie ik soms grote evangelisatie drift.
Zeer juist. Laten we onze evangelisatiedrift richten op pluralisme, op de scheiding van kerk en staat, op een beter begrip van godsdienstvrijheid, en op het belang van seculiere overheden.
Het is natuurlijk fout om met "Zeer juist" te beginnen. Het is helemaal niet juist, laat staan zeer juist.
Het is ook fout om de daarop volgende stelling met de gidswoorden "laten we" te beginnen. Want er is helemaal geen "onze evangelisatiedrift".
Evangelisatiedrift is een gidswoord zodra deze verwijst naar een atheïst.
Volgens mij is nu wel duidelijk dat Siger sinds toen zowel met dat
laten we gedoe als met het accuraat beoordelen van het denken en handelen van de freethinkeratheïst niets heeft bijgeleerd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.