Vaste medewerkers werken doorgaans niet op zondag, ze maken voor die zondagsopening gebruik van studenten die graag op zondag een centje bij verdienen. Er zijn dus geen supermarktmedewerkers die ervan balen dat ze op zondag moeten werken. Er is dus ook geen sprake van verplichting.Jagang schreef:Als ik een medewerken ben in een supermarkt die voortaan ook op zondag geopend is, word ik als werknemer verplicht om eenmaal per twee of drie weken op zondag te werken.Maaike schreef:Sorry , maar een koopzondag betekend niet dat winkels open moeten zijn, alleen dat ze open mogen zijn. Als jij perse open wilt zijn op zondag dan kies je daar zelf voor.
Dat kan je toch op je vingers natellen?
SP nu grootste partij ...
Moderator: Moderators
Re: SP nu grootste partij ...
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
Jinny
Nee Kitty, ik ben het niet met je eens.
Zondagmedewerkers in supermarkten zijn medewerkers met een 0 uren contract die gedwongen worden om in een rooster mee te draaien met de weekeinden.
Ook de zondagen.
Niet willen, 0 uren contract opgezegd.
En meer urencontracten worden niet uitgedeeld.
Je bent foutief voorgelicht.
Zondagmedewerkers in supermarkten zijn medewerkers met een 0 uren contract die gedwongen worden om in een rooster mee te draaien met de weekeinden.
Ook de zondagen.
Niet willen, 0 uren contract opgezegd.
En meer urencontracten worden niet uitgedeeld.
Je bent foutief voorgelicht.
Jaja. 
Ook ken ik weinig mensen die niet op zondag willen werken.
Een enkeling, omdat dan de kinderen komen bv.
Om me heen zie ik dat het nogal verschilt per winkel.SP schreef:Voor de kleine middenstand leidt extra koopzondagen nauwelijks tot meer omzet, maar winkeliers moet wel vaker in hun winkel staan om hetzelfde te verdienen. Uitbreiding van koopzondagen gaat dan ook ten koste van het MKB. Daarnaast zien veel werknemers zich gedwongen om op zondag te werken. Uit onderzoek van de vakbond blijkt dat velen dat tegen hun zin doen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Onjuist, want die "studenten" (Meestal minderjarigen, overigens, want de jongeren die in de leeftijdscategorie van echte studenten vallen zijn vaak alweer "te duur".) laat je niet alleen op de winkel passen.Kitty schreef:Vaste medewerkers werken doorgaans niet op zondag, ze maken voor die zondagsopening gebruik van studenten die graag op zondag een centje bij verdienen.
Er moeten ook vaste krachten zijn om eea in goede banen te leiden.
Dat is simpelweg niet waar.Er zijn dus geen supermarktmedewerkers die ervan balen dat ze op zondag moeten werken. Er is dus ook geen sprake van verplichting.
Wanneer een winkel op zondag geopend is, moeten daar mensen werken. Zo simpel is het.
Ook moet zo'n winkel bevoorraad worden, en dat gebeurt per definitie door volwassenen. (IVM de vereiste rijbewijzen.)
Laatst gewijzigd door Jagang op 30 jan 2012 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Ik moet een enkele keer ook wel eens op zondag werken.Fenomeen schreef:Jaja.
Om me heen zie ik dat het nogal verschilt per winkel.
En dat valt wel te behappen, maar ik wil alleen niet dat het een vanzelfsprekendhed wordt dat men op zondag moet werken.
Zelfs niet als de meerderheid daar geen probleem mee heeft.
(Al betwijfel ik of de "mensen die jij kent" representatief zijn voor het landelijk gemiddelde.)
Die meerderheid heeft al zes dagen.
Laat ze op zondag dan maar een beetje rekening houden met de minderheid.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Bij mij preveleert toch de vrijheid van een eigenaar van een winkel om zelf uit te maken wanneer hij deze opent of sluit, al is het midden in de nacht. Supermarkten zijn destijds tenslotte ook niet verboden omdat ze ten koste gingen van de kleine middenstand, en dat ze dat deden was evident. Heeft men zich destijds ook hard gemaakt tegen de supermarkten ten behoeve van de kleine middenstand? Tijden veranderen nu eenmaal, en dat er voor- en nadelen aanzitten voor sommigen is nog geen reden winkeliers te dwingen met opgelegde sluitingstijden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Dan ben ik gauw klaar, we zijn het met elkaar eens.Kitty schreef:Bij mij preveleert toch de vrijheid van een eigenaar van een winkel om zelf uit te maken wanneer hij deze opent of sluit, al is het midden in de nacht.
Zolang hij/zij de medewerkers niet dwingt dan ook aanwezig te zijn.Fenomeen schreef:Dan ben ik gauw klaar, we zijn het met elkaar eens.Kitty schreef:Bij mij preveleert toch de vrijheid van een eigenaar van een winkel om zelf uit te maken wanneer hij deze opent of sluit, al is het midden in de nacht.
En die dwang kan natuurlijk heel subtiel zijn.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
-
Jinny
Die dwang is er.
Kitty, je slaat voor het gemak mijn betoog over.
De eigenaar bepaald, maar hij dwingt via 0 urencontracten wel zijn personeel.
Niets vrijheid blijheid dus.
Je hangt nog een beetje teveel het Angelsaksische model aan.
Kitty,Kitty schreef:Bij mij preveleert toch de vrijheid van een eigenaar van een winkel om zelf uit te maken wanneer hij deze opent of sluit, al is het midden in de nacht. Supermarkten zijn destijds tenslotte ook niet verboden omdat ze ten koste gingen van de kleine middenstand, en dat ze dat deden was evident. Heeft men zich destijds ook hard gemaakt tegen de supermarkten ten behoeve van de kleine middenstand? Tijden veranderen nu eenmaal, en dat er voor- en nadelen aanzitten voor sommigen is nog geen reden winkeliers te dwingen met opgelegde sluitingstijden.
1. Je vergelijkt hier appels met peren.
2. Het betreft hier ook de toegankelijkheid met betrekking tot de rest van de economie. Logische bijkomstigheid zou zijn, als je zou bepalen dat zowel de beurs als de banquaire sector 24-7 zou moeten draaien. Het heeft geen zin de as van de economie stil te leggen, terwijl het wiel nog ronddraait. Althans dat stel ik mijzelf zo voor.
3. 100 euro is 100 euro, of deze nu in 24 uur uitgegeven wordt, in 12 uur of in 8 uur.
4. Wat ziet de werknemer terug voor de vrijheid van de eigenaar? De vrijheden van werkgevers gaan in dit land traditioneel samen met de rechten van werknemers. De overheid heeft tot op heden deze relatie gesteund en gestimuleerd in het poldermodel.
Tot slot nog een vraagje:
Welke micro-gevolgen heeft het inspelen op het macro economisch model van het 24-7 open mogen zijn? MAW hoe passen zij die het mogen doen in, in het gebied van bijvoorbeeld gezin, studie en vrije tijd?
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Die medewerker werkt anders ook vrijwillig bij die winkel, mochten bepaalde zaken hem niet zinnen, dan staat het hem ook vrij een andere baan te zoeken. Dat wilden we toch ook allemaal bij de weigerambtenaar?Jim schreef:Die dwang is er.
Allemaal leuk en aardig, maar ik vind het zelf bepalen over je eigen winkel gewoon heel cruciaal, dus ook wat openingstijden betreft.Blues-Bob schreef:Kitty,Kitty schreef:Bij mij preveleert toch de vrijheid van een eigenaar van een winkel om zelf uit te maken wanneer hij deze opent of sluit, al is het midden in de nacht. Supermarkten zijn destijds tenslotte ook niet verboden omdat ze ten koste gingen van de kleine middenstand, en dat ze dat deden was evident. Heeft men zich destijds ook hard gemaakt tegen de supermarkten ten behoeve van de kleine middenstand? Tijden veranderen nu eenmaal, en dat er voor- en nadelen aanzitten voor sommigen is nog geen reden winkeliers te dwingen met opgelegde sluitingstijden.
1. Je vergelijkt hier appels met peren.
2. Het betreft hier ook de toegankelijkheid met betrekking tot de rest van de economie. Logische bijkomstigheid zou zijn, als je zou bepalen dat zowel de beurs als de banquaire sector 24-7 zou moeten draaien. Het heeft geen zin de as van de economie stil te leggen, terwijl het wiel nog ronddraait. Althans dat stel ik mijzelf zo voor.
3. 100 euro is 100 euro, of deze nu in 24 uur uitgegeven wordt, in 12 uur of in 8 uur.
4. Wat ziet de werknemer terug voor de vrijheid van de eigenaar? De vrijheden van werkgevers gaan in dit land traditioneel samen met de rechten van werknemers. De overheid heeft tot op heden deze relatie gesteund en gestimuleerd in het poldermodel.
Tot slot nog een vraagje:
Welke micro-gevolgen heeft het inspelen op het macro economisch model van het 24-7 open mogen zijn? MAW hoe passen zij die het mogen doen in, in het gebied van bijvoorbeeld gezin, studie en vrije tijd?
Groet,
Bob
-
Jinny
Die weigerambtenaar is een heel andere case, die negeer ik maar gemakshalve.Kitty schreef:Die medewerker werkt anders ook vrijwillig bij die winkel, mochten bepaalde zaken hem niet zinnen, dan staat het hem ook vrij een andere baan te zoeken. Dat wilden we toch ook allemaal bij de weigerambtenaar?Jim schreef:Die dwang is er.
Bovendien stel je mi een vals dilemma, zo vrij ben je niet om een andere baan te zoeken, immers, de baantjes liggen niet voor het oprapen.
Het is niet voor niets dat de winkelketens alleen 0 uren contracten aanbieden aan scholieren tot 18 jaar.
Daarna gaan ze eruit, te duur.
Ik heb dat inmiddels een keer of 8 in mijn naaste omgeving mogen zien bij diverse winkels.
Werken tot je 18 bent tegen slecht loon op incourante tijden en dan op straat.
Op zondag niet willen werken?
We gaan nu op zondag open in het vervolg en ben je er niet, 0 uren contract, tot het contract af is wordt je simpelweg niet meer opgeroepen.
Ergo, geen werk en geen geld.
Nee Kitty, je hebt me niet overtuigd.
Gelukkig, ze is weer de oude!Kitty schreef: Die medewerker werkt anders ook vrijwillig bij die winkel, mochten bepaalde zaken hem niet zinnen, dan staat het hem ook vrij een andere baan te zoeken. Dat wilden we toch ook allemaal bij de weigerambtenaar?
Heerlijk ongenuanceerd Wassenaar mantelpakjes liberaal rechts.
Gniffel.
-
a.r.
Waarbij opgemerkt dient te zijn dat er momenteel ruim 29.000 banen aangeboden worden bij het UWV en dat er in oktober 445.000 werklozen geregistreerd stonden (dát zijn mensen mét een uitkering, de zogenoemde Nuggers tellen in deze cijfers niet mee)
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Econo ... erland.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Njah dan wil je je blijven zitten waar je zit en je mondje niet roeren!
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Econo ... erland.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Njah dan wil je je blijven zitten waar je zit en je mondje niet roeren!