Elke eeuw heeft zijn eigen "verlichting".

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Ah !!! Nu begrijp ik wat Jessy bedoelt, wel eens gehoord van mensen welke denken dat ze naar het toilet gaan terwijl ze in bed liggen. Nu dat verschijnsel bedoelt Jessy waarschijnlijk, je denk dat je ergens anders bent dus plast in bed.
Vervelend hoor, Jessy maar ik begrijp je wel met dat "uit je lichaam treden" mischien is er wat aan te doen, je weet maar nooit.
Is jou zeker al meedere keren overkomen.

Dan droom je dat je op de w.c. zit. Jammer. Hoop voor jou dat je niet meer droomt dat je op de w.c. zit. Maar ja zo erg is het nu ook weer niet. De wereld gaat er niet van onder.

En dat is een groot verschil met een uittreding in volle bewustzijn.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

En kom nu eens met concrete voorbeelden?
Kijk zelf maar naar de uitzendingen met Randi, en heb je eigen opinie erover is gezonder weet je nog eigen ervaring.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Jessy schreef:Heb de uitzendingen met Randi eens bekeken. Wat doet hij. Mensen ontmaskeren? Heb ik nog niet gezien. Hij ontmaskerd zichzelf door aan te tonen dat vele dingen die mensen zeggen te kunnen, aantoont dat er ook bedrog in het spel kan zijn. Zo kan hij zijn miljoen behouden. Zelfs dingen die aantoonbaar geen bedrog zijn weet hij wel zo te draaien dat het wel bedrog moet zijn, omdat het volgens hem niet kan bestaan. Ook al kan hij nog niet aantonen wat dat bedrog dan is.
Nee, hij ontmaskert zichzelf juist niet, hij is juist volkomen eerlijk en onbevangen. Alleen mensen die willen geloven in hun krachten en mogelijkheden---of in die van anderen---moeten niets van de man hebben, en omdat je als een wesp gestoken reageert, gaan we even fijn over dit onderwerp verder bomen. Vanzelfsprekend volgt op deze reactie geen tegenreactie van jou, omdat je diep in je hart weet dat je onhoudbare onzin probeert te verdedigen. Maar verras mij, zou ik zeggen.

Het enige wat Randi probeert is structuur aan te brengen in die zee van hotemetoten en charlatans die uit zijn op een quick buck. Hij stelt dat als jij of ik op wat voor manier dan ook resultaten denk(t) te boeken met een bepaalde 'kracht', dat vanzelfsprekend herhaalbaar moet zijn. Dat is een volkomen redelijke aanname, zeker als jij of ik er ons brood mee willen gaan verdienen. Je wilt, bij wijze van spreken, waar voor je geld, anders ben je gewoon een gore ordinaire oplichter. Ik neem aan dat je met me eens bent?

Randi stelt vervolgens een protocol met jou op waaruit ondubbelzinnig zal blijken of jij die 'kracht' inderdaad herhaalbaar kan gebruiken of aanwenden. Dat houdt dus in: jij vertelt wat je denkt te kunnen en samen met Randi bedenk je een proefopzet om dat aan te tonen. Hier worden de zwakke geesten al huiverig, want ze moeten nu in concreto aangeven wát ze eigenlijk kunnen. Verschuilen achter woordspelletjes, mooie verhalen of bijna-gelukt-gevallen lukt nu niet meer. Je kunt zeggen dat je 'kracht' zich niet altijd manifesteert---dan zal je moeten zeggen hoe vaak dan wel. Je kunt zeggen dat je 'kracht' variabele resultaten heeft, maar dat begint wel erg doorzichtig te worden: als jij een auto zou verkopen die het soms wel en soms niet doet, ga jij terug naar de winkel. Je moet gewoon concreet wat kunnen laten zien, anders ben je nog steeds een oplichter. Ik neem aan dat je het nog steeds met me eens bent?

Je doet daarna de test. Randi doet geen poging wat jij doet te ontzenuwen of te verklaren: hij laat jou gewoon je ding doen. Daaruit komt ondubbelzinnig naar voren: óf je claims kloppen, waarna je 1 miljoen dollar krijgt, óf je claims kloppen niet, in welk geval je (in theorie) eesns hard zou moeten gaan nadenken of je jezelf niet voor het lapje houdt. Vraag 2.6 uit Randi's FAQ verwoordt het bovenstaande wat beter:
2.6. Why is the JREF so hard-nosed about not changing the rules?

It all comes down to the very nature of a challenge. It's not a contest; there are not two parties competing for the same prize. It's a challenge. It's someone who, as a result of extensive experience, doesn't believe you can do what you say you can do, daring you to do what you say you can do. It's a dare. It's not at all a friendly agreement. It's an adversarial arrangement, and because of that, the JREF sees no reason to change the rules for its adversaries.

While the JREF sees no "enemies" in its search for the truth, it understands that, by definition, the challenge itself sets an adversarial tone to the proceedings that is most often wholly unavoidable.

In order to best understanding the nature of this relationship, you should keep in mind that the JREF is the one doing the actual challenging. This adversarial nature is important to keep in mind as you go through the challenge process. Your claim casts you in the role of the defendant, and the only thing the JREF asks of you in defending your claim, is to demonstrate it. No theories, no stories, no anecdotal evidence, no photographs, no tape recordings; just a simple demonstration. Nothing more is required. The Challenge rules may seem complicated upon first glance, but they are not. You have a paranormal claim? Great! Demonstrate it successfully, and the Million Dollar Prize is yours. It's really that simple.
Je had het verder over dingen 'die aantoonbaar geen bedrog zijn': kun je die nader specificeren? En nu niet eens wegrennen, maar gewoon, eerlijk, open op tafel gooien wat Randi verkeerd heeft gedaan, luisteren naar het commentaar, en accepteren dat je onzin uitkraamt?
Jessy schreef:In mijn opinie is Randi een bedrieger.
Ik denk dat jij tot de groep zwakkeren van geest behoort die liever vlucht in mooie praatjes en sterke verhalen. Mensen zoals Randi zijn een inherente bedreiging voor jouw beeld van het leven en daarom is het makkelijker om die als bedrieger te brandmerken dan eens eerlijk naar jezelf te kijken. Ja, dat is een nare ad hominem. Maar wel een eerlijke, die bedoeld is om je eens aan het denken te zetten.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Jessy schreef:
Kijk zelf maar naar de uitzendingen met Randi, en heb je eigen opinie erover is gezonder weet je nog eigen ervaring.
NEE!

In je eigen woorden. Niet wegrennen voor je claim, niet de bewijslast weer bij ons leggen. Wat heb jij gezien in die uitzendingen dat volgens jou fout is? Simpele vraag, simpel antwoord.

Toch?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Als aanvulling en herhaling van cymric,

Uiteindelijk draait het hele gebeuren van James Randi om het opzetten van goede experimenten of proeven om het bestaan van iets aan te tonen. En daarom moet inderdaad expliciet en concreet verwoord worden wat de persoon eigenlijk kan. James Randi is zich inderdaad ter dege bewust van bedrog, en probeert deze uit te sluiten door een correct ontwerp van experiment.

Kan jij straatlantaarns laten ploffen met je gedachten? Heel testbaar. Kan jij uit je lichaam treden om in een ander gebouw (die je nog nooit van binnen gezien hebt) bepaalde dingen op te tekenen? Verrekte testbaar. Kan jij communiceren met je tweelingbroertje? Testbaar. Kan jij energieen om mensen heen zien? Zie je ze ook als ze zich achter een wand bevinden (da's een goeie!).. Testbaar!
Jessy schreef: Heb de uitzendingen met Randi eens bekeken. Wat doet hij. Mensen ontmaskeren? Heb ik nog niet gezien.
Concreet:

Nooit gehoord van Peter Popoff, de gebedsgenezer die middels radiocontact via zijn vrouw informatie van andere mensen doorkreeg?

http://www.answers.com/topic/peter-popoff

Nog nooit gehoord van Uri Geller? http://skepdic.com/geller.html

James Randi was een van de mensen die vernietigende kritiek heeft gegeven op de eerste parapsychologische onderzoeken met zogenaamde 'zenerkaarten', omdat hij in de gaten had hoe mensen zichzelf bedrogen dankzij kennis van een goocheltruuk.

Om eens drie concrete voorbeelden te noemen zo in de mooie zonnige morgen. Met een beetje zoeken zijn dergelijke zaken ook nog eens goed gedocumenteerd.

Jammer dat jij niet met concrete voorbeelden wil komen, overigens.
Laatst gewijzigd door chromis op 24 mei 2006 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

jessy schreef
Zal een der wetenschappen van de esoterie opschrijven.

Concreet is een der wetenschappen van de esoterie de techniek om je lichaam in volle bewustzijn te verlaten.
Beste jessy

Dit is dus geen concreet antwoord ik krijg sterk de indruk dat je op mijn vragen geen antwoord hebt. Dit kan je natuurlijk wel weerleggen door te verwijzen naar de 5e geheime leer van de vroegere meester shjukh addidi die zijn kennis weer vergaard heeft uit de oude en verborgen bibliotheken van shall kohmragna alwaar zoals elke ingewijde die daar voor open staat weet de ware esoterische kennis en wijsheid in besloten ligt. Ik ga nu een stukje vliegen en leviteren op niet morfologisch niveau en een kopje koffie nuttigen. Dank voor je heldere duidelijke en concrete uiteenzetting, zodat ik gewapend met nieuwe(heeeeel oude) en geheime kennis het leven nu en in het hiernamaals tegemoet kan treden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

cymric schreef:
Jessy schreef:
NEE!

In je eigen woorden. Niet wegrennen voor je claim, niet de bewijslast weer bij ons leggen. Wat heb jij gezien in die uitzendingen dat volgens jou fout is? Simpele vraag, simpel antwoord.

Toch?
Hoe onduidelijk is het woordje "concreet"? :wink: :lol:
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Kan jij energieen om mensen heen zien? Zie je ze ook als ze zich achter een wand bevinden (da's een goeie!).. Testbaar!
Dacht dat Skepsis dit heeft onderzocht. Mensen die aura's konden zien werden op deze manier getest. Observeerder en proefpersoon bevonden zich in twee verschillende kamers, gescheiden door een deur. Beide personen moesten aan dezelfde kant van de deurpost gaan staan zodat ze elkaar niet konden zien. De deur ging vervolgens open en het 'gokken' kon beginnen! Soms stond er wel iemand achter een deurpost en soms ook niet. Zowel de mensen die meenden aura's te kunnen zien als mensen die dat niet meenden te kunnen scoorden een even beroerd percentage. Als ze ook nog eens moesten vertellen wie er aan de andere kant van de deurpost stond was het helemaal lachwekkend.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Hoe onduidelijk is het woordje "concreet"?
voor de zekerheid maar even opgezocht, wellicht is de betekenis veranderd toen ik even niet aan het opletten was.
Maar nee hoor:

con·creet (bn.)
1 als vorm voorstelbaar, stoffelijk, aan een vorm of voorwerp gebonden <=> abstract
2 duidelijk en bepaald => tastbaar
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Jessy schreef:
En dat is een groot verschil met een uittreding in volle bewustzijn.
Nou van mij mag je uittreden tot je een ons weegt, ik kan alleen maar concuderen dat je met volle bewustzijn jezelf wat wijs aan het maken bent.
Vraag me wel af waarom je hier met je "ding" komt, wat wil je er eigenlijk mee bereiken? Een beter begrip voor het occulte? Of is het een testje hoever kan ik gaan zoals je onderschrift zegt "Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin." nou reakties heb je gekregen. En ieder begrip mijnerzijds diep de grond ingeboord. Ik ga weer eens wat anders doen, Oh en zoek inderdaad eens de betekenis van het woordje concreet op.
Rest de wijsheid: Don't feed the Trolls.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

cymric schreef:
Jessy schreef:Heb de uitzendingen met Randi eens bekeken. Wat doet hij. Mensen ontmaskeren? Heb ik nog niet gezien. Hij ontmaskerd zichzelf door aan te tonen dat vele dingen die mensen zeggen te kunnen, aantoont dat er ook bedrog in het spel kan zijn. Zo kan hij zijn miljoen behouden. Zelfs dingen die aantoonbaar geen bedrog zijn weet hij wel zo te draaien dat het wel bedrog moet zijn, omdat het volgens hem niet kan bestaan. Ook al kan hij nog niet aantonen wat dat bedrog dan is.
Nee, hij ontmaskert zichzelf juist niet, hij is juist volkomen eerlijk en onbevangen. Alleen mensen die willen geloven in hun krachten en mogelijkheden---of in die van anderen---moeten niets van de man hebben, en omdat je als een wesp gestoken reageert, gaan we even fijn over dit onderwerp verder bomen. Vanzelfsprekend volgt op deze reactie geen tegenreactie van jou, omdat je diep in je hart weet dat je onhoudbare onzin probeert te verdedigen. Maar verras mij, zou ik zeggen.
Neem aan dat hij “ eerlijk”, in de zin dat hij iets voorstaat, doch niet volkomen eerlijk en daardoor kan hij niet onbevangen zijn.

Nu of deze of gene iets van die man moeten hebben weet ik niet. En of ze als door een wesp gestoken reageren weet ik ook niet heb ik niet gezien.

Om zoals jij het noemt fijn verder te bomen over dit onderwerp moet men toch op zijn minst een ander in zijn gedachtegoed trachten te begrijpen. Nu hier merk ik nu eigenlijk niets van.
Als ik lees dat ik diep in mijn hart zou weten dat ik onhoudbare onzin zou verdedigen, moet ik zeggen dat dit weliswaar jouw mening is, echter dat je de diepte van mijn hart geenszins kunt peilen.
Begrijp echter volkomen dat je deze mening bent toegedaan daar jij je eigen hart verwart met het mijne.

Mensen zoals Randi zijn een inherente bedreiging voor jouw beeld van het leven en daarom is het makkelijker om die als bedrieger te brandmerken dan eens eerlijk naar jezelf te kijken. Ja, dat is een nare ad hominem. Maar wel een eerlijke, die bedoeld is om je eens aan het denken te zetten.

Dat mensen zoals Randi een inherente bedreiging voor mijn beeld van het leven zou zijn daar vergis je je in. Hij moet dat doen waarvoor hij zich geroepen voelt. En dat jij hem verdedigd omdat hij met jouw beeld van het leven overeenstemt daar kan ik inkomen. Maar laat mensen die een andere mening zijn toegedaan dan ook als vrijdenker een andere mening zijn toegedaan, en doe er niet zo degenererend over. Of is het vrijdenken op dit forum alleen maar voor atheïsten? Wat dacht je van Voltaire die ook de vrijheid van meningsuiting verdedigende die haaks op de zijne stond.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Nou van mij mag je uittreden tot je een ons weegt, ik kan alleen maar concuderen dat je met volle bewustzijn jezelf wat wijs aan het maken bent.
Natuutlijk kun je aleen maar concuderen dat ik mij met volle bewustzijn iets zou wijsmaken. De manier waarop je met deze materie omging deed mij niets anders vermoeden. Vermoeden schrijf ik kon dus waar zijn of niet. Ik zou derhalve nooit kunnen schrijven dat je met je volle bewustzijn dit zou concuderen. Gesnapt?
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Jessy,

Heb je al eens met Randi gesproken? Ik wel!
Heb je de officiële voorwaarden wel eens doorgelezen? Ik wel!
Weet je dat hij wettelijk gebonden is om zijn afspraak na te komen? Ik wel!
Weet je dat zogenaamde beroemde paragnosten en andere paranormale individuen wel toegezegd hebben om hun 'gave' te demonstreren maar nooit zijn opgedaagd? Ik wel!

Los van dit alles, kun jij één - en één is voldoende - gedocumenteerde (dus niet anecdotische) zaak opnoemen die niet verklaard is of kan worden met een logische verklaring of ontmaskert is als bedrog?

Geloof is een schone zaak!
Maar het is het bewijs dat telt!

Als ik beweer en zeg dat ik een kabouter op een eenhoorn met een elf op ze schouder door het bos heb zien rijden gevolgd door big foot dan geloof je me waarschijnlijk ook niet!

Maar waarom niet?
Ik zeg dat het waar is!
Dus is het waar!

Of ga je nu plotseling foto's eisen? Geen probleem!
Big foot: http://www.burlingtonnews.net/bigfootwashington.html
een éénhoorn: http://community.webshots.com/photo/346 ... 2149DFJrWo
een kabouter: http://www.flickr.com/photos/britishcrawls/113774447/

Dus er is niet alleen meer tussen hemel een aarde,
maar er is zelfs meer op deze aarde dan we wel denken en weten!
Zoals bijvoorbeeld: Eenhoorns, kabouters en big foots!

Ik voel met mijn paranormale zesde zintuig dat je me niet gelooft!?!
Waarom eigenlijk niet!?!
Ik heb zojuist toch bewezen dat eenhoorns, kabouters en bigfoots bestaan!
Waarom accepteer je dit 'overtuigend' bewijs niet!
Ben je nu ook al zo'n dogmatische ongelovige Thomas die de Randi test eist????

MvG, Wim.
Laatst gewijzigd door wahlers op 26 mei 2006 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

wahlers

Je moet toch een "duizendpoot" zijn als ik alles zo lees waar je bent geweest, wie je hebt gesproken, en waar je allemaal bent bij geweest.

Voor de rest van je betoog ik eis van jou niets waarom zou ik.
Dat wat je weet of wilt geloven of niet is jouw zaak.

Je laat me heel erg denken aan een zekere Piet.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Jessy schreef:wahlers

Je moet toch een "duizendpoot" zijn als ik alles zo lees waar je bent geweest, wie je hebt gesproken, en waar je allemaal bent bij geweest.

Voor de rest van je betoog ik eis van jou niets waarom zou ik.
Dat wat je weet of wilt geloven of niet is jouw zaak.

Je laat me heel erg denken aan een zekere Piet.
Ik ken Piet niet!

Maar ik reageer vaak alleen op zaken waarin ik me heb verdiept.
Ik probeer persoonlijke subjectieve uitspraken die ik niet kan onderbouwen met argumenten te vermijden.

En ja, ik zoek de zaken/feiten/argumenten actief op!
Dit is ook de reden dat ik een (schoonheids)foutje kon verbeteren in de lezing van Wilson (van de Tinbergen lezing afgelopen woensdag in Leiden).
In zijn toespraak sugereerde hij dat het vermijden van incest genetisch vastgelegd moet zijn.
Ik sprak hem na de lezing hierover aan en vroeg aan hem of hij het sociale incestueuze gedrag van de bonobo (een primaten soort) hier ook bij betrokken had.
Hij moest toegeven van niet!

Ik zoek de wetenschap actief op!
En dit doe ik al 30 jaar!
Ik heb thuis honderden, in meer of mindere mate (meestal meer!), serieuze wetenschapsboeken.

Ik heb zelf een gesigneerd boek van Nobel prijs winnaar Steven Weinberg en de inmiddels overleden Jan Hendrik Oort.
En dit zijn niet de enige wetenschappers die ik in levende lijve heb ontmoet!
O.a. de Duve, nobel prijs winnaar geneeskunde heb ik ontmoet (1983).

Ook heb ik verschillende wetenschapscentra bezocht, o.a. Estec (en nee! Ik bedoel niet het openbare bezoekers centrum!) en SLAC (Stanford Lineair ACcelerator), maar ook bijvoorbeeld het CWI (Centrum voor Wiskunde en Informatie, Amsterdam).

Wetenschap is mijn hobby!
En zoals het niet verwonderlijk is (of zou moeten zijn) dat een postzegelverzamelaar duizenden postzegels heeft zo ook zou het niet verwonderlijk moeten zijn dat ik duizenden wetenschappelijke wetenswaardigheden 'verzameld' heb.

MvG, Wim.
Laatst gewijzigd door wahlers op 26 mei 2006 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Plaats reactie