Wat is het doel van het strafrecht ?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Wat is het doel van het strafrecht ?

Bericht door Peter van Velzen »

heeck schreef:Peter,

Mijn eigen fantasie vertrouw ik niet en daarom ga ik naar de experts, waar ik een duidelijk en op strafrecht toegespitst antwoord vind:
Het doel van het strafrecht is simpelweg handhaven van strafrechtelijke
bepalingen doormiddel van sanctioneren
Roeland[/quote]

Beste Roeland, ik heb toch echt meer vertrouwen in jou dan jijzelf.
Volgens mij kun je ook best opzoeken of bedenken, wat het doel is van strafrechtelijke bepalingen.
Want als daar geen reden voor is dan is het strafrecht duidelijk zinloos.
En misschien dat het antwoord daarop ook weer iets is dat niet het ultieme doel is, maar dat zelf weer en andere doel dient

Zou je alsjeblieft wat dieper te gaan dan je nu hebt gedaan? Ik vrees dat menigeen van mening is, dat strafrechtelijke bepalingen (de naam zegt het eigenlijk al) onderdeel zijn van het strafrecht.

Bij voorbaat dank,
Peter
Ik wens u alle goeds
siger

Bericht door siger »

heeck schreef:Maar de bovenaangehaalde juridische benadering lijkt me al precies genoeg.
Ik weet niet voor de topic opener, maar voor mij is deze vraag antropologisch/sociologisch bedoeld.

De vraag gaat dan over de reden voor het bestaan van rechtspraak van jagersvolken via Mesopotamië tot nu. Met het Nederlandse recht heb ik hoe dan ook niet te maken.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter, Siger,

En mijn primaire belangstelling zit bij het daagse wederkerige beïnvloeden.
Naast het verwijten van andermans gedrag, lang voordat het over rechtssystemen gaat, heb je daar ook het prijzen van gedrag.
Alles verpakt in vaak onuitgesproken regels van hoe iets wel of niet hoort.

Waarschijnlijk sluit dat grofweg wel aan bij wat Siger als onderwerp dacht.
Dus Peter, wat je ook van me vindt; ik heb er geen parate kennis over en je zou kunnen gaan grasduinen in de historische ontwikkeling van rechtssystemen.

Zelf heb ik een andere ingang gekozen.
En los van dit topic ben ik zodoende net een paar pagina's gevorderd in:
"Genetic and Cultural Evolution of Cooperation" omdat het onderwerp me intrigeert.

Als ik niet eerst wat gelezen heb, en in combinatie met andere zaken heb gebracht, heb ik niets te melden.
Ik dacht echt dat je een recht-op-en-neer-vraag had die gewoon opzoekbaar zou zijn,

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter,
Onderstaande kwam ik los van dit topic tegen.
Daar kon wel eens tussen zitten waar je op uit bent.

Roeland
http://www.sas.upenn.edu/psych/PLEEP/pdfs/2008%20Robinson%20Kurzban%20Jones.pdf schreef: A wide variety of empirical studies indicate that people broadly share intuitions that serious wrongdoing should be punished and also share intuitions about the relative blameworthiness of different transgressions. In some studies, subjects were asked to put offenses or offense scenarios into one of a set of predetermined categories; in another kind of study, subjects were asked to rank-order offenses or offense scenarios; in a third kind of study, subjects were asked to assign numerical values to each of a number of offenses or offense scenarios.

. . knip. . .knip. . .

Another puzzle exists: why do people have the intuition that wrongs to others should be punished? The evolutionary advantage of this intuition is debatable, but we advance some ideas that help explain the preference. The logic begins with the uncontroversial premise that humans evolved in relatively small groups consisting of people with whom they had a large number of transactions over a sustained period. Consider two kinds of groups: first, one in which individuals whose acts of unprovoked violence, theft, or cheating in exchanges is left unpunished and, second, one in which these acts are punished. In the second group, the individuals in the group benefit because they are less likely to be subject to violence, theft, or cheating. Thus, each person, to gain that benefit, has an incentive to inflict punishment on those who commit such offenses. Of course, punishment is potentially costly, so the long-term benefits of punishing must outweigh the long-term costs if it is to be selected. And very recent experimental evidence in humans suggests that under such circumstances, given a choice, even prior transgressors choose to be in a group that punishes over one that is punishment- free.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Kwam onderstaand stukje tegen en vraag mij af hoe dit in het strafrecht past. Nb levenslang is in elk geval naar alle waarschijnlijkheid niet erg lang meer.
De 97-jarige Sandor Kepiro staat sinds donderdag terecht voor een rechtbank in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Hij wordt beschuldigd van oorlogsmisdaden. Kepiro zou als commandant van een militaire eenheid medeplichtig zijn geweest aan de executie van zeker vier onschuldige burgers in de Noord-Servische stad Novi Sad in januari 1942.

Kepiro stond tot voor kort boven aan de lijst van meestgezochte oorlogsmisdadigers uit de nazitijd van het Simon Wiesenthal Centrum. Volgens het centrum was Kepiro betrokken bij de executie van zeker 1250 Joden, Serviërs en Roma in Novi Sad. Een rechtbank in Hongarije veroordeelde hem in 1944 en 1946 bij verstek tot een gevangenisstraf, maar hij heeft nooit vastgezeten. Tientallen jaren hield hij zich schuil in Argentinië, tot hij in 1996 naar Hongarije terugkeerde.

Kepiro kwam langzaam, steunend op een stok, naar het gerechtsgebouw. Tegen journalisten zei hij dat hij ,,totaal onschuldig'' is. Het proces noemde hij ,,een circus''. Hij erkent dat hij bij de razzia in Novi Sad aanwezig was, maar zegt dat hij niets van de executies daar heeft geweten. De militairen die de mensen doodschoten, zouden hem daarover niets hebben verteld.

Na de opening van de zaak klaagde Kepiro, die hardhorend is, dat hij niets van de openingswoorden van de rechter had kunnen verstaan. Zijn assistente, een familielid, herhaalde daarom de vragen die de rechter hem stelde. De rechter bepaalde dat gezien Kepiro's leeftijd een zitting niet langer dan drie uur mag duren. Elk uur is er een pauze van tien minuten. Als Kepiro schuldig wordt bevonden, kan hij tot levenslang worden veroordeeld.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Doctorwho,

Doet me denken aan de vier van Breda en de zieke Lages die vervroegd werd vrijgelaten wegens een soortgelijk argument.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vier_van_Breda
In die link staat ook nog iets wat ik zo niet meer paraat had:
Herzberg was strafrechtdeskundige en nam een standpunt in dat geheel tegenovergesteld was aan dat van veel Nederlandse Joden in die tijd. De opstelling van Joodse tegenstanders van de vrijlating noemde hij vol van 'haat en vergelding' en hij benadrukte dat wraak op een dergelijke manier geen zin had. Overigens zou Herzberg later aangeven dat hij, nadat de laatste twee van Breda waren vrijgelaten, zelf ook twijfelde aan zijn eigen opstelling.

Mijn inschatting is dat nu gewoon straf wordt geëist zonder gezondheid of zo te overwegen.
Dan kan de rechter recht spreken en de eventuele gratie aan de politiek overlaten.

Voor het overige is levenslang voor iedereen toch al een verschillende duur.

Roeland
Peter van Velzen
Site Admin

Ik heb even geïnventariseerd, wat jullie tot nu toe te berde hebben gebracht:

Voorkomen van schade (Gayah)
Het doel van het strafrecht is het zoveel als mogelijk voorkomen en eventueel zo snel als mogelijk te beëindigen van gedrag dat anderen schade toebrengt, gedrag waarmee de strafwet overtreden wordt.

Normen stellen(Siger)
De echte functie van strafrecht ligt volgens mij niet in vergelding (de oude mythe) of in heropvoeding (de nieuwe mythe) maar in de boodschap dat het misdrijf onaanvaardbaar is, zowel naar de dader toe als naar de samenleving.

Regels hebben slechts zin als ze "inclusief" zijn: gelden voor iedereen. Wederkerigheid heeft tot gevolg dat tot de kleinste minderheid (het individu) beschermd wordt - maar altijd op basis van gelijkwaardigheid.

Sancties opleggen(Uncle Rat)
Het strafrecht bepaalt dus niet de normen, maar die hebben 'wij met z'n allen' afgesproken. In het strafrecht is alleen maar vastgelegd welke sancties er volgen op norm-overschrijdend gedrag.’

(Quote verstrekt door Heeck)
A wide variety of empirical studies indicate that people broadly share intuitions that serious wrongdoing should be punished.

Voorwaarden(Heeck)
• Het strafrecht geldt alleen voor menselijk gedrag. Dit ondanks de praktijk waarbij een dier wel wordt afgemaakt terwijl het verzuim bij aanwijsbare mensen ligt.
• Je kan niet worden veroordeeld vanwege iets dat niet is verboden of voorgeschreven,
• Soms gelden verzachtende of verzwarende omstandigheden als bijvoorbeeld noodweer,
• Vergelding, afleren en uit veiligheidsredenen opsluiten tellen nog steeds als opbouwende componenten van het recht,
• En dan waar Peter zo duidelijk op doelt: de schuldtoerekening. Die heet officieel zelfs verwijtbaarheiduitsluitingsgrond. Allerlei culturele standaards spelen en speelden daarin mee. De partner op een heterdaadje betrappen { crime passionel }gold tot voorkort als excuus voor zeer hard ingrijpen door wie zich bedrogen voelde en buiten het recht vindt bijna iedereen dat nog steeds. Valt in feite onder de zo verfoeide eerwraak. Elders kan je beter vluchten als je iemand, al dan niet schuldig, hebt doodgereden. Buiten zinnen zijn kan cultureel vaak worden gedoogd. En wat te doen bij iemand die opdrachten krijgt van een god, of wordt aangestuurd door aandriften die erfelijk zijn toebedeeld? Met pedofilie als standaardvoorbeeld. Maar kleptomanie idem ditto. Handelen uit de "vrije wil" en daarmee de (on)verwijtbaarheid van een of ander gedrag is de hoeksteen van het recht. De corrigeerbaarheid van daders mag daarbij worden verhoopt, want anders blijft er weinig zinnigs over van het recht.

Mijn commentaar:
Ik moet weer denken aan Balkenende en zijn “normen en waarden”, want dat zijn toevallig wel de twee dingen, waar we mee beginnen. Opvallend genoeg komt waarde echter vóór norm!

Het voorkomen van schade.
Dit lijkt me inderdaad het ultieme doel. De “waarde”. Bij heel veel discussies, merk ik dat dit wel eens over het hoofd wordt gezien.
Hoe voorkomen wij die schade?

Het stellen van normen.
Door duidelijk te maken wat in elk geval niet mag (of wel moet) proberen wij het gedrag van mensen zodanig te beïnvloeden, dat schade wordt voorkomen. Dit is de taak van Moraal en Ethiek.
Hoe zorgen we er echter voor dat deze normen ook worden nageleefd?

Sancties opleggen.
Door sancties op te leggen, trachten wij de meest schadelijke normoverschrijdingen te voorkomen, en een beter gedrag af te dwingen. Dit is de taak van de strafwetgeving.
Maar wanneer moet een sanctie worden toegepast?

Voorwaarden.
De taak van de onafhankelijke rechter, is om te bepalen of aan de voorwaarden is voldaan waaronder een sanctie mag worden opgelegd. Daarbij spelen de voorafgaande overweging een sterke rol. De sancties zijn bedoeld, om de normen af te dwingen, dus moet in elk geval de norm bekend zijn en worden normaliter geen dieren veroordeeld, en ook geen mensen, die geen vastgestelde norm hebben overtreden. Omdat het doel vooral betreft voorkomen, is het minder zinvol sancties op te leggen,als mensen de overtredingen hebben begaan onder omstandigheden, waarin het bestaan van normen en sancties toch geen verschil maken.

Kritiek
Mijn kritiek op de verwijtbaarheidsuitsluiting is slechts die, dat het hoofdoel is om schade te voorkomen. Iemand die misdaden pleegt zonder er zich van bewust te zijn, hoef je inderdaad niet te straffen. Dàt is niet zinvol. Wat je eventueel wél moet doen, is voorkomen dat ze het wéér doen. En dat kan soms tòch (levenslange) opsluiting betekenen. Dat wordt door velen weliswaar als straf ervaren, maar heeft in zo’n geval een véél directer doel.

In het voorbeeld van doctor Who(Sandor Kepiro), speelt dit laatste duidelijk niet. Deze man veroordelen, dient alleen ter bevestiging van de norm. (hetgeen overigens niet onbelangrijk is)
Ik wens u alle goeds
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Peter van Velzen schreef:Wat je eventueel wél moet doen, is voorkomen dat ze het wéér doen.
Voorkomen is beter dan genezen. Nóg beter is voorkomen dat mensen een maatschappelijk ongewenst gedrag de eerste keer al vertonen. Ik zie het er nog wel eens van komen dat bij mensen "gehoorzaamheidsinstrumenten" worden geïmplanteerd, zoals bijvoorbeeld in de aflevering For the World Is Hollow and I Have Touched the Sky uit de serie Star Trek.

Citaat:
Natira comes into the room with a small entourage and informs Kirk, Spock and McCoy that the man has been killed by the Oracle for uttering "forbidden words". It is then revealed that the Oracle controls the people by means of an implanted device referred to as an "instrument of obedience".
Een ander scenario is dat mensen in de toekomst ongemerkt nanobots toegediend krijgen om hun gedrag "in goede banen" te leiden.

Ideaal in die zin dat je dan veel kunt bezuinigen bij justitie.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

Vegan
ze zijn al bezig om ons in de toekomst te laten chippen ,waar alles op staat ,het zou toch niet zo moeten wezen dat we dan ook gehoorzaamheids instrumenten in gechipd krijgen .dan wordt je geleefd i.p.v dat je zelf leeft...we worden dan robots naar een ander z,n normen en waarden

het wrange is dat ieder z,n eigen normen en waarden heeft en dat kon nog wel is flink verschillen
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

BadAssChick schreef:het zou toch niet zo moeten wezen dat we dan ook gehoorzaamheids instrumenten in gechipd krijgen.
Ik zie dat inderdaad ook niet zitten. Het is wat dat betreft altijd goed om als burger uiterst alert te blijven. Datgene wat men verkoopt als "voordelig" zou in de praktijk wel eens nadelig kunnen blijken te zijn.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Peter van Velzen schreef:...
Mijn commentaar:

Sancties opleggen.
Door sancties op te leggen, trachten wij de meest schadelijke normoverschrijdingen te voorkomen, en een beter gedrag af te dwingen. Dit is de taak van de strafwetgeving.
Dat is dus niet zo.
Hoe graag je het ook zou willen.
Het is niet de taak van de strafwetgeving om normoverschrijding te voorkomen of om beter gedrag af te dwingen.
In het strafrecht zijn de straffen vastgelegd die opgelegd kunnen worden na normoverschrijdend gedrag. Meer niet.
Dat normoverschrijdingen misschien voorkomen worden en dat er mogelijk een beter gedrag afgedwongen wordt, is een effect van de strafwetgeving. Het is echter niet de taak van de strafwetgeving.
Maar wanneer moet een sanctie worden toegepast?
Dat staat omschreven in de strafwetgeving. Rechters kunnen daar gemotiveerd van afwijken.
siger

Bericht door siger »

Ik begrijp dat de vraag niet over Nederland en de bedoelingen van de Nederlandse wetgever handelt, maar over de cultuur (of de antropologie) van strafrecht in het algemeen. Waarom willen mensen in het algemeen dat misdrijven bestraft worden?

Neem nu Osama Bin Laden. Amerikanen zijn over het algemeen blij met zijn uitschakeling:

1. niet om een rekening te vereffenen (retributie/restitutie), want één of enkele mensen zijn geen genoegdoening voor drieduizend slachtoffers.

2. niet om te voorkomen dat het misdrijf zich herhaalt (preventie/correctie), want men weet dat de uitschakeling van Bin Laden het risico op nieuwe aanslagen niet verkleint, en misschien wel vergroot.

3. wel omdat zo de boodschap is gegeven aan nabestaanden en landgenoten, dat de samenleving meester is over (dit) onheil. Men bevestigt zo de kracht van de gemeenschap en voelt zich veiliger zelfs als de dreiging niet vermindert.
Peter van Velzen
Site Admin

vegan-revolution schreef:
Peter van Velzen schreef:Wat je eventueel wél moet doen, is voorkomen dat ze het wéér doen.
Voorkomen is beter dan genezen. Nóg beter is voorkomen dat mensen een maatschappelijk ongewenst gedrag de eerste keer al vertonen. Ik zie het er nog wel eens van komen dat bij mensen "gehoorzaamheidsinstrumenten" worden geïmplanteerd,Ideaal in die zin dat je dan veel kunt bezuinigen bij justitie.
Ik zie dat eerlijk gezegd niet gebeuren. Behalve dat we het implanteren van zulke chips waarschijnlijk als ongewenst gedrag zullen beschouwen en dat onze kennis omtrent het menselijk brein op dit moment voor zo iets te kort schiet, is daar mogelijkerwijs nog een reden voor. Ik betwijfel of er twee stel hersenen zijn die op dezelfde manier werken, waardoor de werking van zo'n chip mogelijkerwijs onvoorspelbaar wordt. De mens is nu eenmaal geëvolueerd om dergelijke zaken op een andere manier aan te leren: Door opvoeding.

Wat ik wel zie gebeuren, is dat tijdig wordt ontdekt, wanneer iemand een hersenafwijking heeft waardoor zijn vermogen om gedragsregels te hanteren is gestoord, en dat er misschien uitvindingen worden gedaan die het defect verhelpen. Ik veronderstel echter, dat men er (meestal) voor zal kiezen, geen ingrepen te doen - zonder toestemming van de "patiënt" (of de ouders) - bij mensen die zich nog nooit aan een misdrijf schuldig hebben gemaakt.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Uncle Rat schreef:
Peter van Velzen schreef:...
Mijn commentaar:

Sancties opleggen.
Dat is dus niet zo.
Hoe graag je het ook zou willen.
Het is niet de taak van de strafwetgeving om normoverschrijding te voorkomen of om beter gedrag af te dwingen.
In het strafrecht zijn de straffen vastgelegd die opgelegd kunnen worden na normoverschrijdend gedrag. Meer niet.
Dat normoverschrijdingen misschien voorkomen worden en dat er mogelijk een beter gedrag afgedwongen wordt, is een effect van de strafwetgeving. Het is echter niet de taak van de strafwetgeving.
Hm, je hebt gelijk, het is misschien wel de taak van de wetgever, maar ik had - denk ik - moeten schrijven "Dit is de functie van de strafwetgeving". Ik vermoed echter dat je best begrijpt wat ik bedoel.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

siger schreef:Ik begrijp dat de vraag niet over Nederland en de bedoelingen van de Nederlandse wetgever handelt, maar over de cultuur (of de antropologie) van strafrecht in het algemeen. Waarom willen mensen in het algemeen dat misdrijven bestraft worden?

Neem nu Osama Bin Laden. Amerikanen zijn over het algemeen blij met zijn uitschakeling:

1. niet om een rekening te vereffenen (retributie/restitutie), want één of enkele mensen zijn geen genoegdoening voor drieduizend slachtoffers.

2. niet om te voorkomen dat het misdrijf zich herhaalt (preventie/correctie), want men weet dat de uitschakeling van Bin Laden het risico op nieuwe aanslagen niet verkleint, en misschien wel vergroot.

3. wel omdat zo de boodschap is gegeven aan nabestaanden en landgenoten, dat de samenleving meester is over (dit) onheil. Men bevestigt zo de kracht van de gemeenschap en voelt zich veiliger zelfs als de dreiging niet vermindert.
Dit is inderdaad een aspect dat tot nu toe niet met name was genoemd. Zelf voel ik me door de dood van Bin Laden niet gelukkiger, maar dat komt omdat formeel gezien het recht niet zijn beloop heeft gehad. Maar het idee van "in control" te zijn is voor een menselijke gemeenschap waarschijnlijk net zo belangrijk als voor een individu. Dit hoort - denk ik - als tweede punt bovenaan mijn(ons) lijstje thuis.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie