Londonse imam bedreigd na oproep evolutieleer te accepteren.
Moderator: Moderators
Re: Londonse imam bedreigd na oproep evolutieleer te accepteren.
Sarnian, onze uitwisseling ziet er nu zo uit:
Sarnian: net als bij de christenen zijn de meeste moslims in W. Europa ook gematigd.
Siger: zou het echt allemaal hetzelfde zijn?
Sarnian: ja, het valt allemaal in dezelfde categorie van onverdraagzaamheid en wantrouwen.
Siger: ok, stel dat het allemaal hetzelfde is. Is het dan allemaal goed of allemaal slecht?
Sarnian: Maar het is niet allemaal het zelfde. Zinloos dan om dat te stellen.
Inderdaad, de verschillen zijn zelfs problematisch. Mijn eerste prioriteit is daarbij niet creationisme of terrorisme, maar de acute schending van mensenrechten binnen ongeveer elk huishouden. Dat is de grootste bedreiging van onze moeilijk verworven moderniteit, van onze levenswijze. Daarom is het belangrijk dat moslims zich aanpassen aan de Europese regels, en voor geen centimeter andersom. Het is in hun voordeel, en als moslims dat afwijzen zijn zij de anti-moslims, en als het gebabbel lijkt, wordt het tijd dat de zaken eindelijk eens klaar en duidelijk gesteld worden.
Sarnian: net als bij de christenen zijn de meeste moslims in W. Europa ook gematigd.
Siger: zou het echt allemaal hetzelfde zijn?
Sarnian: ja, het valt allemaal in dezelfde categorie van onverdraagzaamheid en wantrouwen.
Siger: ok, stel dat het allemaal hetzelfde is. Is het dan allemaal goed of allemaal slecht?
Sarnian: Maar het is niet allemaal het zelfde. Zinloos dan om dat te stellen.
Inderdaad, de verschillen zijn zelfs problematisch. Mijn eerste prioriteit is daarbij niet creationisme of terrorisme, maar de acute schending van mensenrechten binnen ongeveer elk huishouden. Dat is de grootste bedreiging van onze moeilijk verworven moderniteit, van onze levenswijze. Daarom is het belangrijk dat moslims zich aanpassen aan de Europese regels, en voor geen centimeter andersom. Het is in hun voordeel, en als moslims dat afwijzen zijn zij de anti-moslims, en als het gebabbel lijkt, wordt het tijd dat de zaken eindelijk eens klaar en duidelijk gesteld worden.
- vegan-revolution
- Superposter
Des te meer reden om een tegendruk uit te oefenen. Geholpen door die tegendruk zullen islamcritici binnen de moslimwereld met die tegendruk-ruggesteun meer moed vatten om zich te gaan roeren. Dat bleek immers óók succesvol toen vrijdenkers vanaf eeuwen geleden tegen het christendom aanschopten met anti-christendom-gebabbel. Dus waarom dan een ooit succesvolle methode niet wéér toegepast? Dit zou zelfs met de huidige moderne communicatiemiddelen versnellend kunnen werken in vergelijking tot tijden waarin die niet tot onze beschikking stonden. Toen stelden de vrijdenkers zich geenszins laf op, dus waarom zouden ze dat nu ineens wel moeten doen? Wat is de "slimheid" daarvan?sarnian schreef:In dat milieu wordt er weinig zelf gedacht en is kritiek vaak niet of nauwelijks hoorbaar - vooral vanwege de druk van uit de groep.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Dat "problematisch" is jouw beoordeling, zonder behoorlijke onderbouwing. Hoe zo "problematisch" ?siger schreef:Inderdaad, de verschillen zijn zelfs problematisch.
Vanwaar deze keuze in prioriteit? Onderbouwing graag.siger schreef:Mijn eerste prioriteit is daarbij niet creationisme of terrorisme, maar de acute schending van mensenrechten binnen ongeveer elk huishouden. Dat is de grootste bedreiging van onze moeilijk verworven moderniteit, van onze levenswijze.
Acute schending van mensenrechten binnen ongeveer elk huishouden? Onderbouwing graag.
Hoezo is dat een bedreiging van onze levenswijze? Onderbouwing graag.
Europese regels? Welke regels?siger schreef:Daarom is het belangrijk dat moslims zich aanpassen aan de Europese regels, en voor geen centimeter andersom.
Nou, begin daar dan eens aan, zou ik zeggen !siger schreef:... wordt het tijd dat de zaken eindelijk eens klaar en duidelijk gesteld worden.

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
vegan-revolution schreef:Des te meer reden om een tegendruk uit te oefenen.sarnian schreef:In dat milieu wordt er weinig zelf gedacht en is kritiek vaak niet of nauwelijks hoorbaar - vooral vanwege de druk van uit de groep.
Wees eens duidelijk : wat voor tegendruk heb je het hier over? Hoe denk je die druk te organiseren?
Welke tegendruk? Details graag.vegan-revolution schreef:Geholpen door die tegendruk zullen islamcritici binnen de moslimwereld met die tegendruk-ruggesteun meer moed vatten om zich te gaan roeren.
Ik dacht dat de sociale omstandigheden ondertussen wel erg zijn veranderd ... Geen argument, dus.vegan-revolution schreef: Dat bleek immers óók succesvol toen vrijdenkers vanaf eeuwen geleden tegen het christendom aanschopten met anti-christendom-gebabbel.
Je zou kunnen zeggen dat de uitgangspunten en levensomstandigheden destijds nogal verschilden.vegan-revolution schreef:Dus waarom dan een ooit succesvolle methode niet wéér toegepast? Dit zou zelfs met de huidige moderne communicatiemiddelen versnellend kunnen werken in vergelijking tot tijden waarin die niet tot onze beschikking stonden.
Heb je daar een behoorlijk onderzoek naar gedaan? Of neem je dat aan?
Ik zie de link naar de vrijdenkers in deze problematiek niet zo. Waarom zouden vrijdenkers zich daarmee moeten gaan bemoeien? En "slimheid" ? Hoe zo? Je hele reactie is niet zo "slim" ....vegan-revolution schreef:Toen stelden de vrijdenkers zich geenszins laf op, dus waarom zouden ze dat nu ineens wel moeten doen? Wat is de "slimheid" daarvan?

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Sarnian,
Onderbouwen, details... span je eerst zelf eens in, zou ik zeggen, want je plaatst hier de meest voze uitspraken zonder enige grond, en verandert dan plots in een strenge examinator als iemand daar op replikeert. Kies een standpunt, houd je er aan en lever er meteen onderbouwing, details, statistieken, onderzoeken...bij.
Tot dan.
Onderbouwen, details... span je eerst zelf eens in, zou ik zeggen, want je plaatst hier de meest voze uitspraken zonder enige grond, en verandert dan plots in een strenge examinator als iemand daar op replikeert. Kies een standpunt, houd je er aan en lever er meteen onderbouwing, details, statistieken, onderzoeken...bij.
Tot dan.
- vegan-revolution
- Superposter
Door het onbeschroomd en openlijk bekritiseren van de islam.sarnian schreef:Wees eens duidelijk : wat voor tegendruk heb je het hier over? Hoe denk je die druk te organiseren?
Wat is er dan volgens jou nú anders dan toen, waardoor een toen succesvolle strategie nu niet meer zou kunnen werken?sarnian schreef:Ik dacht dat de sociale omstandigheden ondertussen wel erg zijn veranderd ... Geen argument, dus.vegan-revolution schreef: Dat bleek immers óók succesvol toen vrijdenkers vanaf eeuwen geleden tegen het christendom aanschopten met anti-christendom-gebabbel.
En in hoeverre zijn die verschillen volgens jou bepalend voor het wijzigen van een eens succesvolle strategie?sarnian schreef:Je zou kunnen zeggen dat de uitgangspunten en levensomstandigheden destijds nogal verschilden.vegan-revolution schreef:Dus waarom dan een ooit succesvolle methode niet wéér toegepast? Dit zou zelfs met de huidige moderne communicatiemiddelen versnellend kunnen werken in vergelijking tot tijden waarin die niet tot onze beschikking stonden.
Denk eens terug aan wat vrijdenkers als bijvoorbeeld Anton Constandse ooit teweeg hebben gebracht.sarnian schreef:Ik zie de link naar de vrijdenkers in deze problematiek niet zo. Waarom zouden vrijdenkers zich daarmee moeten gaan bemoeien?vegan-revolution schreef:Toen stelden de vrijdenkers zich geenszins laf op, dus waarom zouden ze dat nu ineens wel moeten doen? Wat is de "slimheid" daarvan?
Bekritiseren van wat van de islam? Wees eens specifiek ! En ik vroeg hoe je dat wilde organiseren.vegan-revolution schreef:Door het onbeschroomd en openlijk bekritiseren van de islam.sarnian schreef:Wees eens duidelijk : wat voor tegendruk heb je het hier over? Hoe denk je die druk te organiseren?
Er ligt zo'n 200 jaar tussen "toen" en "nu". Wat is er nu NIET anders dan toen ?vegan-revolution schreef:Wat is er dan volgens jou nú anders dan toen, waardoor een toen succesvolle strategie nu niet meer zou kunnen werken?sarnian schreef:Ik dacht dat de sociale omstandigheden ondertussen wel erg zijn veranderd ... Geen argument, dus.
Beantwoord jij de vorige vraag maar eerst !vegan-revolution schreef:En in hoeverre zijn die verschillen volgens jou bepalend voor het wijzigen van een eens succesvolle strategie?sarnian schreef:Je zou kunnen zeggen dat de uitgangspunten en levensomstandigheden destijds nogal verschilden.
Wel : wat hebben vrijdenkers als bijvoorbeeld Anton Constandse volgens jou dan ooit teweeg gebracht?vegan-revolution schreef:Denk eens terug aan wat vrijdenkers als bijvoorbeeld Anton Constandse ooit teweeg hebben gebracht.sarnian schreef:Ik zie de link naar de vrijdenkers in deze problematiek niet zo. Waarom zouden vrijdenkers zich daarmee moeten gaan bemoeien?
Als je antwoord wil op jouw vragen, beantwoord dan eerst eens de vragen die aan jou werden gesteld.

- vegan-revolution
- Superposter
Hoe lang wil je dat ik mijn lijst met opsommingen maak?sarnian schreef:Bekritiseren van wat van de islam? Wees eens specifiek !
Door het gebruik van alle tegenwoordig ter beschikking staande media.sarnian schreef:En ik vroeg hoe je dat wilde organiseren.
Waar het om gaat is welke verschillen relevant zijn voor het bepalen van je strategie, hoeveel verschillen er tussen toen en nu ook moge zijn. Ik begin me wel af te vragen waarom je een mogelijk antwoord telkens ontwijkt door het steeds maar weer stellen van een nieuwe wedervraag.sarnian schreef:Er ligt zo'n 200 jaar tussen "toen" en "nu". Wat is er nu NIET anders dan toen ?
Ken je geschiedenis, Sarnian. Ze hebben respect afgedwongen voor hun afwijkende mening ten aanzien van het christendom in verhouding tot die van christenen.sarnian schreef:Wel : wat hebben vrijdenkers als bijvoorbeeld Anton Constandse volgens jou dan ooit teweeg gebracht?
Begin er eens aan, zou ik zeggen. Waarom ontwijk je een duidelijk antwoord op mijn vraag?vegan-revolution schreef:Hoe lang wil je dat ik mijn lijst met opsommingen maak?
Wat is in jouw ogen daarbij relevant? Waarom ontwijk je een duidelijk antwoord op mijn vraag?vegan-revolution schreef:Waar het om gaat is welke verschillen relevant zijn voor het bepalen van je strategie, hoeveel verschillen er tussen toen en nu ook moge zijn.
Ik ken de geschiedenis wel, vg. Ik vroeg je wat vrijdenkers als Anton Constandse volgens jou dan ooit teweeg hebben gebracht. Waarom ontwijk je een duidelijk antwoord op mijn vraag?vegan-revolution schreef:Ken je geschiedenis, Sarnian. Ze hebben respect afgedwongen voor hun afwijkende mening ten aanzien van het christendom in verhouding tot die van christenen.sarnian schreef:Wel : wat hebben vrijdenkers als bijvoorbeeld Anton Constandse volgens jou dan ooit teweeg gebracht?
Neem er wat meer tijd voor, dan kan je naar de juiste antwoorden "googlelen" ....

- vegan-revolution
- Superposter
Kritiek op de islam, bijvoorbeeld:sarnian schreef:Begin er eens aan, zou ik zeggen. Waarom ontwijk je een duidelijk antwoord op mijn vraag?vegan-revolution schreef:Hoe lang wil je dat ik mijn lijst met opsommingen maak?
1. De vraag hoe het komt dat in overwegend islamitische landen het zo slecht gesteld is met de naleving van de mensenrechten. Het lijkt er daarmee niet op dat de islam bijdraagt aan de naleving van het respecteren van de mensenrechten.
2. Het godsbeeld dat er binnen de islam bestaat en hoe moslims dat denken te kunnen verantwoorden, evenzo als het godsbeeld dat binnen het christendom bestaat en hoe christenen dat denken te kunnen verantwoorden.
Dit is geen ontwijking van jouw vraag. Eerder een afleidingsmanoeuvre van jou. Jij kwam immers met verschillen tussen toen en nu. Dus is het aan jou om aan te geven welke verschillen relevant zijn.sarnian schreef:Wat is in jouw ogen daarbij relevant? Waarom ontwijk je een duidelijk antwoord op mijn vraag?vegan-revolution schreef:Waar het om gaat is welke verschillen relevant zijn voor het bepalen van je strategie, hoeveel verschillen er tussen toen en nu ook moge zijn.
En daar heb ik dus zojuist al op geantwoord. Lees dus eens wat beter.sarnian schreef:Ik vroeg je wat vrijdenkers als Anton Constandse volgens jou dan ooit teweeg hebben gebracht. Waarom ontwijk je een duidelijk antwoord op mijn vraag?
Het LIJKT ?vegan-revolution schreef:Kritiek op de islam, bijvoorbeeld:
1. De vraag hoe het komt dat in overwegend islamitische landen het zo slecht gesteld is met de naleving van de mensenrechten. Het lijkt er daarmee niet op dat de islam bijdraagt aan de naleving van het respecteren van de mensenrechten.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En wat stel je voor om aan dat door jou geschetste godsbeeld te doen, op basis waarvan, en hoe?vegan-revolution schreef:2. Het godsbeeld dat er binnen de islam bestaat en hoe moslims dat denken te kunnen verantwoorden, evenzo als het godsbeeld dat binnen het christendom bestaat en hoe christenen dat denken te kunnen verantwoorden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jij hebt het over "relevant" zijn. Vandaar mijn vraag ter verduidelijking, die jij nu dus voor de 2' keer hebt ontweken : Wat is in jouw ogen daarbij relevant?vegan-revolution schreef:Waar het om gaat is welke verschillen relevant zijn voor het bepalen van je strategie....sarnian schreef:Wat is in jouw ogen daarbij relevant?vegan-revolution schreef:Dit is geen ontwijking van jouw vraag. Eerder een afleidingsmanoeuvre van jou
Ok : gaan wij dit maar eens goed uitspitten dan :vegan-revolution schreef:En daar heb ik dus zojuist al op geantwoord. Lees dus eens wat beter.
Sarnian - 10 maart 2011 14:18 schreef:Dat verschil is kleiner dan je denkt. Je moet wel appels met appels vergelijken, en niet met aardbeien.Veel moslims leven in een beschermde sociaal-religieuze wereld, met veel overeenkomsten van de biblebelt gebieden waarin orthodox conservatieve christenen leven. In dat milieu wordt er weinig zelf gedacht en is kritiek vaak niet of nauwelijks hoorbaar - vooral vanwege de druk van uit de groep. Dr Usama Hasan is een gematigde moslim, die zijn hoofd te ver boven het sociaal-religieuze maaiveld stak.Vilaine schreef:Toch is er een verschil. De gematigde christenen roepen onmiddellijk, dat zo iets niet kan. Gematigde moslims houden hun mond.
Sarnian schreef:Wel : wat hebben vrijdenkers als bijvoorbeeld Anton Constandse volgens jou dan ooit teweeg gebracht?vegan-revolution schreef:Denk eens terug aan wat vrijdenkers als bijvoorbeeld Anton Constandse ooit teweeg hebben gebracht.
Je laatste ontwijking was dus :Sarnian schreef:Ik ken de geschiedenis wel, vg. Ik vroeg je wat vrijdenkers als Anton Constandse volgens jou dan ooit teweeg hebben gebracht.vegan-revolution schreef:Ze hebben respect afgedwongen voor hun afwijkende mening ten aanzien van het christendom in verhouding tot die van christenen.
Nou, ik heb het gelezen, en het is mij duidelijk dat je een echt antwoord op die vraag bewust ontwijkt - zoals je zo vaak doet , en blijft mijn vraag zoals die reeds was : wat hebben vrijdenkers als Anton Constandse volgens jou dan PRECIES ooit teweeg hebben gebracht. (En "Ze hebben respect afgedwongen voor hun afwijkende mening ten aanzien van het christendom in verhouding tot die van christenen." is wat mij betreft een ontwijkend antwoord.)vegan-revolution schreef:En daar heb ik dus zojuist al op geantwoord. Lees dus eens wat beter.

- vegan-revolution
- Superposter
Ik heb het idee, Sarnian, dat ik met jou op deze manier op een doodlopende weg uitkom. Ik bespeur tenminste vooralsnog weinig constructiefs in het gekaatsebal hier van jou. Als je ook al mijn duidelijke antwoorden als ontwijkingen bestempelt om daarmee je eigen ontwijkingen krampachtig te verdoezelen dan komen we weinig verder, vrees ik.
Eventjes terug in herinnering brengen dat de topic gaat over een hedendaags geleerde in het hart van het moderne Europa die zijn kennis publiekelijk moet afzweren onder bedreiging van religieuze moordenaars.
siger schreef:Het verbaasde me meer dat een imam zich zo uitsprak dan dat hij werd teruggefloten door de "gematigde doorsnee". Nu is het begrip "imam" wel rekbaar. Volgens de Guardian is Dr Usama Hasan een senior docent aan Middlesex University, een lid van the Royal Astronomical Society, en voorheen planetarium docent aan the Royal Observatory van Greenwich.
Daarnaast is hij ook part-time imam.
Dat een academicus een volstrect gerechtvaardigd wetenschappelijk standpunt moet ontkennen onder doodsbedreigingen, is voor Europa ongeveer drie eeuwen teruggaan in de tijd. Een triomf voor het barbarisme.
(Als het nog even mag, want het is zijlijntje, en bovendien weet ik er niets met zekerheid van.)Sarnian schreef:Ik ken de geschiedenis wel, vg. Ik vroeg je wat vrijdenkers als Anton Constandse volgens jou dan ooit teweeg hebben gebracht.vegan-revolution schreef:Ze hebben respect afgedwongen voor hun afwijkende mening ten aanzien van het christendom in verhouding tot die van christenen.
In mijn herinnering heb ik vaag een radiostem met die naam, Anton Constandse ? En zou het zo kunnen zijn dat hij via ooit de Vrije Gedachten?, waar kennelijk Freethinker weer uit is voortgekomen of vanaf gesplitst?, er indirect mede aan bijgedragen heeft dat Sarnian nu hier spreekt en kan spreken? (Los van inhoud of standpunt en hoeveel dat feit dan waard is: als het zo is, dan is het in elk geval wat.)
Nog even een zijlijntje dan:
Sarnian gebruikt het verleden als vergelijking met de islam van nu, als een soort verzachting bedoeld vermoedelijk (opmerkelijk trouwens, wat doet een misstand uit het verleden af aan misstanden die nu voorkomen?). Even later gebruikt Vegan Revolution het verleden om ongezouten kritiek op religie als werkende methode te ondersteunen, maar nu is het verleden ineens volkomen verschillend van het heden.
Hier kan het wel:
Sarnian gebruikt het verleden als vergelijking met de islam van nu, als een soort verzachting bedoeld vermoedelijk (opmerkelijk trouwens, wat doet een misstand uit het verleden af aan misstanden die nu voorkomen?). Even later gebruikt Vegan Revolution het verleden om ongezouten kritiek op religie als werkende methode te ondersteunen, maar nu is het verleden ineens volkomen verschillend van het heden.

Hier kan het wel:
En hier ineens niet:Sarnian schreef:Het is echt nog niet zo lang geleden dat in 'het Westen" soortgelijk gedrag net zo goed viel waar te nemen.
Sarnian schreef:vegan-revolution schreef:
sarnian schreef:
Ik dacht dat de sociale omstandigheden ondertussen wel erg zijn veranderd ... Geen argument, dus.Er ligt zo'n 200 jaar tussen "toen" en "nu". Wat is er nu NIET anders dan toen ?Wat is er dan volgens jou nú anders dan toen, waardoor een toen succesvolle strategie nu niet meer zou kunnen werken?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)