Tot zover schoonheid en perfectie in de Schepping

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

marie-louise
Forum fan

Re: Tot zover schoonheid en perfectie in de Schepping

Bericht door marie-louise »

MNb schreef:
marie-louise schreef:En zo zijn we terug bij de verwondering.
Ik ben nooit weg geweest van de verwondering. Toen ik dat stukje las over het seksleven van de eend was ik verwonderd over de wreedheid ervan. Een vrouw tegen haar wil dwingen tot copulatie is verkrachting. Voor de eend is verkrachting de verreweg overheersende manier tot voortplanting. De schoonheid daarvan vermag ik niet in te zien.
Wees spiritueel zo veel je wil. Maar wie over de schoonheid in de Natuur of Schepping begint verwijs ik door naar bovenstaand stukje.
Inderdaad heb ik dit bedoeld als de tegenhanger van de andere verwonderingsdraad. Voor wat betreft de titel: mijn conclusie is dat schoonheid in de Natuur/Schepping duidelijk begrensd is.
Hier ben ik het uiteraard wel volledig mee eens. Die begrenzing lijkt mij nogal duidelijk.

Een dier reflecteert niet over eigen gedrag(voor zover we weten) Eendenwreedheid is deel van de dierlijke impulsiviteit...

Een 'mens' behoort misschien wel wat beter na te denken over wreedheid. Daar is een begrip als 'kwaad' duidelijk wel relevant. Spiritualiteit, waar ik humanisme bijreken, moeten volgens mij in een dergelijke context bekeken worden.

Mvg
marie-louise
Forum fan

Bericht door marie-louise »

PietV. schreef:
marie-louise schreef:
Let wel, ik zeg dat zonder enige bitterheid. Waarschijnlijk lach ikzelf met een egostrelende vaststelling van de spirituele ongeletterdheid van sommige medemensen. :)

En zo is het al bij al nog een prettige situatie, want wie samen lacht, best lacht. :lol: :lol: :lol:
En nu gaan we samen aan de barbecue :) Maar spirituele ongeletterdheid is natuurlijk geen teken dat je op school niet goed hebt opgelet. Het is trouwens een interessant begrip, wat ik voor het eerst lees. Wat is de basis en welke stappen moet je nemen om jezelf te ontworstelen aan spiri-analfabetes. Of is het gewoon een kwestie dat je overal iets achter zoekt en bovenop het gewone genieten nog een extra verhaal toevoegt?
Eerste stap: je moet helemaal niks! Als er van moeten sprake is, is spiritualiteit al bij voorbaat verdwenen. Dus die bbq will do. Ik ben zeer atheistisch opgevoed en heb op latere leeftijd de rijkdom van vele spirituele tradities ontdekt. Vooral ook door de muziek van Bach en het lezen van allerhande boeken. En het kan inderdaad plezierig zijn en deugddoend, maar niet noodzakelijk een 'extra' verhaal. Meer een verdieping van 'dit' verhaal. Het verhaal van de kosmos. Het wonder te bestaan. Waar sommige spirituelen ook al duizenden jaren heel zinvolle dingen over zeggen.

En ik distancieer mij nu formeel van elke georganiseerde godsdienst die berust op autoriteit. Dat daar geen misverstand over is.

Groetjes
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

PietV. schreef:<< >>
Wat is de basis en welke stappen moet je nemen om jezelf te ontworstelen aan spiri-analfabetes.
<< >>
Je inspireerde me tot het openen van een draadje in het topic "Filosofie":
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

Afbeelding
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

PietV. schreef:
Blues-Bob schreef:Terechte tegenhanger =D> Ik had zelf in mijn hoofd e.e.a. om als tegenhanger te posten.
Wilde beginnen met het volgende:

http://www.youtube.com/watch?v=a7XuXi3mqYM
Voor de vegetariërs op het forum. Een echt chimpburger.
Denk je nou echt dat vegetariërs hier van onder de indruk raken? Welnee. Als het gaat om een analogie met mensen, dan is die vast wel te vinden. Mensen zijn van nature waarschijnlijk inderdaad tot "van alles" geneigd. De ontwikkelde mens kan echter d.m.v. zijn ratio bepalen welke voedingswijze het meest zinvol is in relatie tot allerlei omgevingsfactoren. En met betrekking tot de zuivelconsumptie van sommige volwassen vegetariërs: zoogdieren die op volwassen leeftijd zuivel consumeren heb ik buiten de mens nog nooit gezien.

Betreffende de veronderstelling van een scheppend opperwezen:

Als je uitgaat van het bestaan daarvan, dan kun je volgens mij alleen maar tot de conclusie komen dat dat een verschrikkelijke sadist moet wezen.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Sommige volwassenen gaan wel erg ver met betrekking tot zuivelconsumptie!
vegan-revolution schreef:<< >>
En met betrekking tot de zuivelconsumptie van sommige volwassen vegetariërs:
zoogdieren die op volwassen leeftijd zuivel consumeren heb ik buiten de mens nog nooit gezien.
<< >>
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

NRC-boeken schreef:
Waarom apen moorden en verkrachten

Aan apen en mannen zit een steekje los. Nog niet zo lang geleden dacht men dat alleen mensen elkaar doelgericht om zeep helpen. In de dierenwereld zouden de beesten er alleen op uit zijn zich hun soortgenoten van het lijf te houden. Een misverstand. Ook mannetjes-apen gaan er soms op uit om niets anders te doen dan elkaar te doden. Zelfs aan verkrachten en kindermoord gaan ze zich te buiten. Er is maar één trekje uniek menselijk: martelen. Richard Wrangham en Dale Peterson: Demonic Males. Apes and the origins of human violence. Bloomsburry (Londen). 350 blz. ƒ 63,35

Het is dat mensapen bij taalexperimenten meestal lievige woordjes als 'appel' en 'vogel' voorgelegd krijgen. Maar anders zouden mannelijke chimpansees, gorilla's en orang-oetans misschien op een versje komen dat ooit binnen het leger van de VS in zwang was: 'Two, four, six, eight; rape, kill, mutilate'. Iedere mensaap heeft zijn eigen gewelddadige tactieken in de omgang met vreemden - de eeuwige 'anderen'. En net als in het Amerikaanse leger, dat sinds de toetreding van vrouwen onder verkrachtingszaken gebukt gaat, slaat bij deze dieren de strijd tussen de seksen regelmatig een gewelddadig pad in. Aan mannelijke mensapen en mensen zit een steekje los, zou je haast zeggen. Maar gevreesd moet worden dat er nu juist sprake is van een degelijk evolutionair breiwerkje waarin meedogenloos, doelgericht geweld een belangrijk patroon vormt. In zijn nu nog vaak aangehaalde standaardwerk Over agressie kon de etholoog Konrad Lorenz nog betogen dat doelgerichte, moorddadige agressie een uniek trekje van de mens was. Natuurlijk, iedereen wist dat veel diersoorten prooien doden, maar de strijd tussen soortgenoten stopt doorgaans keurig op het moment dat een mededinger opgeeft. Wetenschappers dachten dat alleen mensen doelgericht soortgenoten opzochten om hen te doden.

Halverwege de jaren zeventig veranderde het beeld ingrijpend. Chimpansee-onderzoek in Afrika beleefde een première: moord. Stilletjes in de randzone van hun gebied patrouillerende groepjes mannelijke chimpansees blijken er niet voor terug te deinzen om een alleen rondtrekkend mannetje van een naburige groep te doden. Sterker nog: ze zijn er op uit. Sluipend gaan ze op verdacht geluid af. Stuiten ze op een eenling, dan gaan ze die te lijf. Eén dier kan daarbij de taak op zich nemen, armen of benen van de tegenstander vast te houden en die zo een machteloos doelwit te maken voor het slaan, vertrappen, bijten en ledematen breken door de andere aanvallers. Het effect is, zij het soms pas na een paar dagen, dodelijk.

Zoiets hoorde niet plaats te vinden onder niet-mensen. Maar het aantal waargenomen fatale overvallen door chimpansees groeide. Herhaalde overvallen kunnen binnen enkele jaren het mannelijke deel van de naburige populatie uitmoorden. De talrijke patrouilles en overvallen buiten eigen gebied die nu zijn waargenomen, geven aan: dit is oorlog. Kleinschaliger dan wij het inmiddels gewend zijn, maar vergelijkbaar. Er was dus minstens één tweede soort die doelbewust overging tot moordacties. En die ene andere soort was nu net de chimpansee, nauwer aan ons verwant dan welke diersoort ook. We hadden nog maar net ontdekt hoe intelligent en zorgzaam ze konden zijn, hoe solidair en hoe handig in werktuiggebruik. Nu bleek dat ze diezelfde intelligentie gebruiken bij het risicoloos en doelbewust doden van anderen.

Ook bleek dat de strijd tussen de seksen binnen mensaap-soorten door mannen weinig fijnzinnig wordt gevoerd. Zo is verkrachting onder mensapen en mensen een veel vaker optredend verschijnsel dan onder andere dieren.

<< >>
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

GayaH schreef:Waarom apen moorden en verkrachten
Zouden mensen en apen soms op enige manier aan elkaar verwant zijn?

:D
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Die Koos Dijksterhuis is leuk bezig de laatste tijd.
Let op de foto en op de laatste regel.

http://www.trouw.nl/groen/nieuws/articl ... ming_.html
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

MNb schreef:Die Koos Dijksterhuis is leuk bezig de laatste tijd.
Let op de foto en op de laatste regel.

http://www.trouw.nl/groen/nieuws/articl ... ming_.html
Ik plaats hem maar MNB.

Afbeelding
Dan zijn die aap en die hond toch een verademing.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

De Schepper geeft zowaar blijk van gevoel voor zwarte humor:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... eten.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat zal dat een troost zijn voor alle gelovige obesitaspatiënten.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

MNb schreef:De Schepper geeft zowaar blijk van gevoel voor zwarte humor:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... eten.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat zal dat een troost zijn voor alle gelovige obesitaspatiënten.
[sarcasme modus aan]
Waar zijn de orthodoxe joden als je ze nodig hebt. Hier is HET bewijs dat het Joodse geloof HET WARE geloof is. Varkens hebben relatief veel vet, en dienen dus beter vermeden te worden! Joden zijn dus gezonder omdat zij minder prostaatkanker krijgen, minder vet eten en de zegen van hun lieve heer hebben.
[/sarcasme modus uit]

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Plaats reactie