Planetary Consciousness: Our next Evolutionary Step

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

GayaH
Bevlogen

Planetary Consciousness: Our next Evolutionary Step

Bericht door GayaH »

*
Ervin László is een Hongaars wetenschapsfilosoof die in zijn boek
'Science and the Akashic Field: An Integral Theory of Everything'
de hypothese uitwerkt dat er een veld van informatie is, waarin alles van het heelal is te lezen. Hij vergelijkt dit veld - een dimensie naast het fysieke - met het uit het Sanskriet afkomstige woord voor 'ruimte': Akasha. Daarom noemt hij dit veld ook met de Engelse term: 'Akashic field'

Onder andere vanwege mijn interesse in de Akasha Kronieken heb ik door Ervin László geleide symposiums bijgewoond en tijdens een persoonlijk gesprekje heeft hij mijn door hem geschreven boek 'Het chaospunt' gesigneerd en ging hij met mij op de foto!
(ik wil dit ff vermelden omdat ik daar toch wel bere trots op ben :oops: )
*
Ervin Laszlo schreef:
Planetary Consciousness: Our next Evolutionary Step - PDF

Whether we know it or not, systemic processes hold sway in the development of society, the same
as they do in the evolution of nature.1 The new sciences of complex systems and evolution,
cybernetics, general system theory, the theory of dynamical systems (known as chaos theory), and
general evolution theory, among others, tell us that, whatever their nature, complex systems evolve
with an underlying logic of their own. This evolution is not haphazard, though it is not entirely
predictable. It does have an underlying direction; a probability that, following any basic
transformation, certain kinds of states and conditions will come about.

<< >>
On the other hand creating a more equitable and generous world is equally
possible, and doing so is within our power. Moving toward this positive path of our collective
evolution calls for recognizing the real imperatives of our day.

Evolving a planetary consciousness is among these imperatives. With the current level of
consciousness in society, diplomatic negotiations, legal and administrative measures, and armed
military or police actions show little success, they often produce more problems than they solve.
They constitute superficial short-term tinkerings with long-term basic problems. Enduringly
effective solutions call for a different kind of thinking and a different kind of commitment.
It is becoming increasingly evident that such thinking and commitment cannot be
achieved without the evolution of people´s individual and collective consciousness.

If we are to cope with the problems that face us today and in coming years, the consciousness of
today´s women and men must rise from the ego- and nation-centered dimension to a global and
planet-centered one. In this regard it still has a long way to grow.

<< >>

These trends suggest that a new consciousness is surfacing at the cutting edge of society. But how
influential are the new trends and how fast will they spread? Will they be powerful enough to move
to center stage and impact on the way the great majority of the people live, and the way managers
and politicans make decisions? The answer is by no means clear. Helping to articulate and spread
the emerging consciousness is a major cause, worthy of the best minds of our day.

<< >>

Having a consciousness that is in tune with our times means evolving it to the dimension where we
can understand as well as feel our new, more embracing relations with each other and with nature. It
calls for planetary consciousness. Evolving it is not a supernatural feat, nor is it one reserved for
individuals of exceptional endowment. It does not mean knowing everything about everything, nor
does it mean counting in terms of millions or billions, whether of numbers of people, hectars of
land, or barrels of oil. Rather, it means openness to new ideas, sensitivity to emerging dangers as
well as opportunities, and the ability to apprehend the humanistic and sustainable values and
priorities that can, and must, shape the next century.

<< >>
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
sarnian
Bevlogen

Re: Planetary Consciousness: Our next Evolutionary Step

Bericht door sarnian »

.
Een evolutionaire stap op basis van een hypothese ? Ik dacht het toch niet.
Evolutie is aanpassing aan wijzigende omstandigheden. "Planetary Consciousness" lijkt mij nou niet iets dat van ons een aanpassing vereist. Wel een wetenschappelijk ondersteuning van de hypothese.
Laten wij daar eerst maar eens mee beginnen ...

Met alle respect :
Ervin László's "Planetary Consciousness" thesis lijkt mij meer een hoop filosofisch gelul in de ruimte.

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Shinichi Takemura vergelijkt in deze context de mens met vliegen :lol: :
*
Shinichi Takemura schreef:
Designing a Multiperson Planetary Consciousness

At the scale of the earth, humans are tiny things, like fleas on the back of an elephant. But these tiny creatures have begun quantifying and monitoring the subtle changes in the body temperature and the physical conditions of their host, seeking ways to mitigate, or adapt to, climatic changes. Indeed, the progression of global warming and the greenhouse effect have been tracked in this way thanks to the legendary scientific observations of one tiny "flea" named Roger Keeling at the top of a Hawaiian volcano.

<< >>

One unique aspect of human intelligence is its ability to apprehend conditions beyond our physical scale and see the larger picture. Today such global self-awareness is not limited to the halls of academia.
We have the power to be a cancer in the body of the Earth, or to be co-creators of a reflexive, ever more comprehensive living system. It's time for us to imagine and to achieve our global brain as a concrete living system, time for us to co-create an evolution in which science and collective human consciousness embark on a common development.

<< >>
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

GayaH schreef:*
Ervin László is een Hongaars wetenschapsfilosoof die in zijn boek
'Science and the Akashic Field: An Integral Theory of Everything'
de hypothese uitwerkt dat er een veld van informatie is, waarin alles van het heelal is te lezen. Hij vergelijkt dit veld - een dimensie naast het fysieke - met het uit het Sanskriet afkomstige woord voor 'ruimte': Akasha. Daarom noemt hij dit veld ook met de Engelse term: 'Akashic field'
Ahhh een veld van informatie. Ik houd van kadertjes. Het zal dus geen verrassing zijn te horen dat de vrijheid die Laszlo neemt om evolutie in definitie op te rekken naar niet fysieke dimensies en bewustzijn daarvaan mij niet zint. Men is ook niet van natuurgodsdienstig naar christen geevolueerd. Het idee evolueert welliswaar in figuurlijke zin. Maar met biologische evolutie heeft dat bar weinig van doen. Fit to the environment heeft weinig met ideeen te maken. Ideeen worden namelijk niet door geslachtsgemeenschap overgedragen, een voorwaarde voor biologische evolutie, in mijn bekrompen visie.

En een niet fysieke-dimensie. Ik ben benieuwd hoe dat er wiskundig uitziet.

Bovendien lijkt het me dat informatie een fysieke eigenschap is, te verstaan kleur, soortelijke warmte, soortelijk gewicht, vorm, etc. Hoe men erbij komt dit tot de metafysica te rekenen snap ik niet zo.
Onder andere vanwege mijn interesse in de Akasha Kronieken heb ik door Ervin László geleide symposiums bijgewoond en tijdens een persoonlijk gesprekje heeft hij mijn door hem geschreven boek 'Het chaospunt' gesigneerd en ging hij met mij op de foto!
(ik wil dit ff vermelden omdat ik daar toch wel bere trots op ben :oops: )
*
Tsss. Er zijn een stuk minder mensen die mijn handtekening hebben en met mij op de foto staan. Je kan beter met mij op de foto gaan, dat is op zijn oud-hollandsch gezegd bijzonderder :D

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

En ik had mij nog wel zo voorgenomen niet op pseudowetenschap meer in te gaan :(

In het citaat dat Gayah aanhaald staat ondermeer.
This evolution is not haphazard, though it is not entirely
predictable. It does have an underlying direction; a probability that, following any basic
transformation, certain kinds of states and conditions will come about.

<< >>
On the other hand creating a more equitable and generous world is equally
possible, and doing so is within our power. Moving toward this positive path of our collective
evolution calls for recognizing the real imperatives of our day.
Er wordt hier weer eens en dan nog niet eens op slinkse wijze misbruik gemaakt van het begrip evolutie om de gepresenteerde ideeen een vertrouwde smaak te geven. Helaas worden er ook nog eigenschappen aan toegedicht die niet binnen dit begrip thuishoren." underlying direction"? dit is een principe dat niet bij het begrip evolutie past evenmin "certain kinds of states" . Waar het wel in past is in het al jaren geleden door de heer O.B. Bommel ontdekte holklapveld.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
siger

Bericht door siger »

Word jij er ook zo moe van?

De kwak is plots all over you. Ik krijg er rillingen van.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

siger schreef:Word jij er ook zo moe van?

De kwak is plots all over you. Ik krijg er rillingen van.
Spirituele idiotie kan iedereen treffen.
Het feit dat jij bij het waarnemen ervan er rillingen van krijgt, is een teken dat jij daar redelijk immuum voor bent. Ik zou daar blij mee zijn.
Stel je voor dat je er warme gevoelens bij krijgt.
De rillingen die ik momenteel krijg is bij de gedachte aan buiten.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
siger

Bericht door siger »

Cluny schreef:De rillingen die ik momenteel krijg is bij de gedachte aan buiten.
Oh, dat is het misschien. Zal ik het raam maar sluiten.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

GayaH,

Dezelfde idee dat er een doel de evolutie vooruit zou drijven, de zogenaamde convergente evolutie, vind je mooier uitgewerkt in "Lifelines" door
Simon Conway Morris, een overtuigd christen, die zijn niet geringe kennis inzet om dat halfverborgen uitgangspunt van hem te verpakken.
Dan is het natuurlijk de moeite waard om een review te lezen:
http://scienceblogs.com/pharyngula/2007 ... _lifes.php

Je kunt gelijk opsteken dat "planetary consciousness" geen vervolg kan zijn van een niet bestaande convergente evolutie.
Dat velen genieten van nonsens is een bekend feit.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
siger

Bericht door siger »

Roeland,

De link die je geeft handelt niet over een boek dat "Lifelines" heet?

Het enige echte Lifelines is volgens mij het erg aan te bevelen boek van Steven Rose, een verdediging van het darwinisme tegen ultra's en reductionisten, in de lijn van Gould.

Mar evengoed een flinke antidote tegen "planetary conscousness".
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger,

Dank! Ik had even op typo's moeten checken.
Ik doelde op:
Simon Conway Morris's "Life's Solution: Inevitable Humans in a Lonely Universe"
Dan past Myers' review weer.

Roeland
Tysmyster

Bericht door Tysmyster »

doctorwho schreef:Er wordt hier weer eens en dan nog niet eens op slinkse wijze misbruik gemaakt van het begrip evolutie om de gepresenteerde ideeen een vertrouwde smaak te geven. Helaas worden er ook nog eigenschappen aan toegedicht die niet binnen dit begrip thuishoren." underlying direction"? dit is een principe dat niet bij het begrip evolutie past evenmin "certain kinds of states" . Waar het wel in past is in het al jaren geleden door de heer O.B. Bommel ontdekte holklapveld.
Op zich hoeft dit stukje niet zo mystiek of ID achtig geïnterpreteerd te worden. Ik lees het eigenlijk anders.
De 'underlying direction' komt volgens mij meer door de druk van evolutie om efficient te zijn. Ook Dennett heeft het over bepaalde voor de hand liggende oplossingen die meerdere keren los van elkaar geëvolueerd zijn. Als 'certain kinds of states' dan staat voor efficiente, gebalanceerde, harmonieuze toestanden, dan passen de termen volgens mij nog best bij dit begrip van evolutie.

De auteur heeft het natuurlijk over de evolutie van ideeën ipv organismen en over de evolutie van ons mensbeeld eigenlijk. De richting waarop hij denkt/hoopt dat dit mensbeeld zich gaat ontwikkelen vind ik op zich best ok. Wat ik ervan begrijp wil hij dat we allemaal erkennen dat we beter samen kunnen leven dan elkaar beconcurreren en/of afmaken om het even simpel te formuleren.

Ik ben het met je eens over het onrechtmatig gebruiken van bepaalde termen enkel om de theorie een vertrouwde smaak te geven. Ook vind ik de toon allesbehalve prettig en denk ik dat je zijn standpunt (mijn interpretatie ervan) beter met een stuk minder romantische taal en een hoop nuchterheid kan beargumenteren.

Het stukje over niet fysieke dimensies van informatie laat ik buiten beschouwing. Komt mij voor als niet te bewijzen opsmuk.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Tysmyster,
Mijnheer Laszlo is één brok mystiek en het is jammer dat Dennett nog niet in zijn graf ligt want dan kon hij zich omdraaien over jouw in dit verband misbruiken van zijn naam.

Zie allereerst:
http://en.wikipedia.org/wiki/Akashic_records
{{The akashic records (akasha is a Sanskrit word meaning "sky", "space" or "aether") is a term used in theosophy (and Anthroposophy) to describe a compendium of mystical knowledge encoded in a non-physical plane of existence. }}
en dan dit:
Tysmyster schreef:Als 'certain kinds of states' dan staat voor efficiente, gebalanceerde, harmonieuze toestanden, dan passen de termen volgens mij nog best bij dit begrip van evolutie.
Jouw "Als" kan me niet groot en vet genoeg worden benadrukt, maar wel minstens zo groot dat het niet past bij evolutie in de wereld waar we leven.

Roeland
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Evolutie is gewoon een Nederlands woordje hoor,
het is echt niet zo dat het alleen gebruikt mag worden voor de biologische evolutie theorie.

Evolutie

Evolutie is van het Latijnse werkwoord evolvere afgeleid en betekent letterlijk "zich ontrollen" of "los-" of "afwikkelen". Figuurlijk betekent het "ontwikkeling" en in die betekenis wordt het vaak gebruikt in de wetenschap en filosofie. De betekenis "ontwikkeling" wordt het meest gebruikt en heeft in het taalgebruik een geheel eigen karakteristiek gekregen. De betekenis is verschoven naar "geleidelijke ontwikkeling", waarbij niet meer gedacht wordt aan het ontrollen maar aan expansie, groeien of het geleidelijk een hogere graad van organisatie krijgen. Dit komt vooral door het veelvuldig gebruik van het woord in de biologische betekenis.

<< >>
De ontwikkeling (evolutie!) van een 'Planetary Consciousness' past prima bij de evolutie in de wereld waarin we leven, sterker nog, het begint er naar uit te zien dat als we het materialisme zijn gang laten gaan planeet aarde dusdanig ontregelt zal raken dat de evolutie van de mens als soort voortijdig stopt ...

Ik zie het als een reële mogelijkheid: Planetary Consciousness: Our next Evolutionary Step

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Blues-Bob,
Het zal dus geen verrassing zijn te horen dat de vrijheid die Laszlo neemt om evolutie in definitie op te rekken naar niet fysieke dimensies en bewustzijn daarvaan mij niet zint.
Waarom zint het jou niet?
Ben je het met mij eens dat de evolutie, tot op heden, vooral betrekking heeft op botten en dat men a) problemen heeft met het duiden van bewustzijn, b) problemen heeft met het aangeven of ons huidige bewustzijn als zodanig is ontwikkeld of niet en c) elke verbreding van het bekende botten-terrein klaarblijkelijk als een bedreiging wordt gezien.
Dat noemt zich vrijdenkers, ik noem dat een bekrompenheid vanjewelste.

Beste doctorwho,
En ik had mij nog wel zo voorgenomen niet op pseudowetenschap meer in te gaan
Ach, ik heb de indruk dat je de essentie van de tegenwoordige wetenschap niet eens begrijpt, hetgeen geen belediging is maar het aanspreken van een dooddoener. We kunnen het best eens over de wetenschap hebben met zijn dogma's, hypothesen, politieke stellingen verkopen als wetenschap etc. waarna het zal blijken dat het niet de verlichting en zekerheid geeft waar de vele naar zoeken. :wink:
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
Plaats reactie