- "Religie is gebaseerd op autoriteit en traditie.
Waarom zou men daarvoor een alternatief moeten bieden?"
ja dan bedoel ik inderdaad het op zeer jonge leeftijd indoctrineren!,
om zulke slachtoffers alleen maar hun diepste overtuiging te ontnemen.
Ik zal een, op het eerste gezicht infantiel, voorbeeld geven wat zelfs voor atheïsten herkenbaar is!
Ik raakte als kind in de war over Sinterklaas. Iedereen zag van alles wat ik niet zag. Een paard wat over daken kon rijden? Pieten die door schoorstenen konden kruipen? En waarom kregen juist die rijke kinderen zoveel cadeaus van SInt, en wij die toch al niets hadden kregen amper iets ...
... en er was meer, want als die volwassenen dronken waren was ik nuchter!
Toch 'geloofde' ik, want ja, als je eigenste vader en moeder zeggen dat het zo is ...
*
"Sinterklaas bestaat niet", kreeg ik dan op een gegeven moment te horen, en dat werd dan ook nog lachend verteld terwijl me tevens nadrukkelijk werd opgedragen om dat nooit aan de kleintjes te verklappen, want dat zou heel gemeen zijn om hun dat plezier te vergallen. Ik werd dus gedwongen om mee te gaan doen in dat grote complot, wuauw, ik hoorde dus bij de 'groten' op voorwaarde dat ik de kleintjes ging voorliegen, dat ik net zo goed leerde liegen als de volwassenen!
Ik stond niet alleen met lege handen wat Sinterklaas betreft,
ik moest ook maar leren leven met het feit dat volwassen dus liegen,
dat mijn eigenste ouders doortrapte leugenaars waren over zo iets belangrijks.
*
Hoeveel van jullie fundamentalistische atheïsten doen eigenlijk mee aan de Sinterklaas indoctrinatie?
En waarom eigenlijk? Sinterklaas is ook religie beste atheïsten,
onderschat niet wat dat met een kind kan doen:
jullie kinderen geloven in jullie en daarom in SInterklaas, het Sinterklaas-trauma wat op de loer ligt zou zomaar tot gevolg kunnen hebben dat jullie kinderen niet meer in jullie geloven vanwege al die leugens ...
*
- "Religie is gebaseerd op autoriteit en traditie.
Waarom zou men daarvoor een alternatief moeten bieden?"
Antwoord:- Om traumatische ervaringen te voorkomen of te helpen verwerken!
Een alternatief bieden voor religie zou gelovigen kunnen helpen.
- Om traumatische ervaringen te voorkomen of te helpen verwerken!