Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
GayaH
Bevlogen
Berichten: 1693
Lid geworden op: 03 sep 2010 19:30

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door GayaH »

:roll:
Die vrijdenkers toch, ze mogen niet eens commercieel zijn?
Maar door voortschrijdend inzicht achterhaald, want
zowel GayaH als Susan Smit zijn geen vrijdenkers,
zoals eerder reeds geschreven:
GayaH schreef:<< >>
Wat Gaia en Susan Smit betreft, in mijn ogen zijn het schoolvoorbeelden van zinnige vrouwelijke wezens die waanzinnig mooi zijn en veel mensen rillingen over de rug bezorgen vanwege de magische gevoelens die ze veroorzaken. Zij hebben inderdaad niets van doen met de definitie van vrijdenker zoals jij die hanteert en als ik een vrijdenker zou zijn had ik mijn mening over Susan Smit wat dat betreft
vast wel minder polariserend geformuleerd ...
<< >>
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Gebruikersavatar
steen
Forum fan
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 apr 2010 16:27

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door steen »

GayaH schreef:Wat Gaia en Susan Smit betreft, in mijn ogen zijn het schoolvoorbeelden van zinnige vrouwelijke wezens die waanzinnig mooi zijn en veel mensen rillingen over de rug bezorgen vanwege de magische gevoelens die ze veroorzaken.
Wat is dit voor een waanzinnig narcistisch gedoe zeg; Jezelf voor waanzinnig mooi verklaren.
Kan het nog gekker.
Ik vind Kitty 'waanzinnig mooi', dat mag ik zeggen omdat ik Kitty niet ben.
Ik ga hier ook niet lopen roepen 'steen is waanzinnig mooi' hoewel dat wel zo is!
En wat heeft dit in vredesnaam (in godsnaam mag ik van Gayah ook al niet meer zeggen) met mensenrechten te maken.
Open maar een nieuw onderwerp in de babbelbox "Gayah vindt zich waanzinnig mooi"

steen
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman


Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
Gebruikersavatar
Ali
Banned
Berichten: 2910
Lid geworden op: 20 sep 2008 01:58

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door Ali »

steen schreef: Ik ga hier ook niet lopen roepen 'steen is waanzinnig mooi' hoewel dat wel zo is!
En wat heeft dit in vredesnaam (in godsnaam mag ik van Gayah ook al niet meer zeggen) met mensenrechten te maken.
Open maar een nieuw onderwerp in de babbelbox "Gayah vindt zich waanzinnig mooi"

steen
Open jij dan in de babbelbox 'Steen is waanzinnig mooi'

Kun je misschien ook een poll aanmaken om uit maken wie van jullie twee het allermooist is.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:09

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door Nietweten en Geweten »

Thor: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten wordt door mij beantwoord met "Ja" en door jou met "Nee".
Mijn 'Nee' betekent dat mijn vrijdenken pro-mensenrechtelijk is. Jouw "Ja" betekent dat jouw vrijdenken strijdig is met mensenrechten, m.r.-strijdig, m.r.-bestrijdend, of kortweg dus: contra- of anti-mensen-rechtelijk. De woorden 'pro' en 'anti' zijn eenvoudigweg aanduidingen van de tegengestelde posities met de respectievelijke antwoorden "Nee" of "Ja" op de topicvraag. Niets meer en niets minder.
De belangrijke afwijking die jij maakt beargumenteer je door te stellen dat het illusionaire gedachte is om vrij te zijn van de politieke ideologie. Dit doe je op basis van het uitgangspunt dat ieder mens ideologische veronderstellingen heeft. Waarmee de discussie over dit begrip een semantische discussie wordt aangezien het geloven, niet stopt bij religies, maar elke levensovertuiging dus ook politieke ideologieen geloofskenmerken hebben. Los van deze invalshoek is ook de opvoeding die tot de ideologische veronderstellingen leidt, dezelfde bron die tot religieuze of anti-theïstische veronderstellingen leidt.
Waarmee een basis gelegd is tot jou 'Nee' aangezien het vrijdenken een duidelijk instrument is geworden a) ter verdediging van de mensenrechten ideologie en b) voor versterking en verdere implementatie van de mensenrechten. Waarmee de definitie van vrijdenken niets meer met vrijdenken te maken heeft, maar met politiek denken.
Je begrijpt me nog altijd niet, helaas. Mijn definitie stelt voorop dat het vrijdenken primair betrekking heeft op denken dat vrij en onafhankelijk is van religie, van theïsme, en betreft dus het vrijdenken van de atheïst en de agnost. Het is in een discussie niet meer dan gebruikelijk om van het kernbegrip of de kernbegrippen een betekenis vast te leggen om te voorkomen dat men langs elkaar heen gaan discuzeuren over de kwestie zelf. De topicvraag vraagt naar de relatie van het vrijdenken met mensenrechten, als je het mij vraagt is dat een relatie met iets politieks dwz een politieke relatie, dus de ontopicvraag vraagt naar het aangeven wat de aard van politieke relatie van het vrijdenken is met de mensenrechten: is de aard van die politieke relatie zo dat het vrijdenken ermee strijdig is en er dus mee op gespannen voet staat of van dien aard dat het vrijdenken ermee in overeenstemming is en er dus mee verzoenbaar is. In beide mogelijke beantwoordingen van de topicvraag -ja, strijdig; nee, niet-strijdig - wordt een uitspraak gedaan over de aard van de politieke relatie die het betreffende vrijdenken heeft met de mensenrechten. Een beantwoording maakt het vrijdenken niet meteen tot politiek denken, maar geeft slechts aan wat de politieke relatie met de mensenrechten is die het vrijdenken veronderstelt. Volgens mijn definitie die primair het vrijdenken van agnost of atheïst aanduidt (tov theïsme) richt de vraag zich op de secundaire politiek-ideologische veronderstelling en geeft mijn antwoord "Nee" aan dat die veronderstelling is dat het agnostische/atheïstische vrijdenken niet strijdig met mensenrechten is maar ermee in overeenstemming. Dit (primair) niet-theïstische vrijdenken van de agnost/atheïst kan door het (secundaire) verdedigen van de mensenrechten het eigen (primaire) vrij-zijn-van-theïsme verdedigen omdat deze negatieve vrijheid-van, net als door de democratie, door de mensenrechten wordt gegarandeerd en beschermd. Zo wordt het vrijdenken dus geen (secundair) instrument van de verdediging en verspreiding van de (primaire) men-senrechten, wat je beweert, maar wordt het andersom in het (primaire) belang van het vrijdenken zelf om (secundair) de mensenrechten te verdedigen.
Mijn vrijdenkers definitie, zelfs niet in de herschreven vorm, geeft op geen enkele manier een anti-mensenrechten bias aan. Indien je mijn commentaren goed zou lezen schrijf ik herhaaldelijk dat er goede elementen in zitten voor de Westerse maatschappij, net zo goed als dat ik schrijf dat er nauwelijks of geen plichten in worden vermeld. Dat is geen anti-mensenrechten houding, maar een open houding conform mijn omschrijving als vrijdenker.
Indien dat zo is heb je bijzonder goed je best gedaan om je ware opvattingen vanuit die open houding verborgen te houden, want ik heb door vele uitspraken van je die in overeenstemming zijn met je "Ja, strijdig"-antwoord de steeds sterker wordende indruk gekregen van een anti-mensenrechtelijke of mensenrechtenbestrijdende houding. Ter illustratie hiervan een paar (door mij geparafraseerde) uitspraken van jou:
-de mr zijn niet universeel, maar zijn een dogma
-de mr staan toe dat de gastcultuur wordt aangetast door de indringende cultuur
-de mr zijn het product van landen die een historie hebben van onderdrukking en overheersing en die de verlichting hebben gebruikt voor een economisch concept: dit is neo-kolonialisme, een verborgen of indirecte vorm van exploitatie door het westen
-de mr zijn de basis van de politieke heksenjacht op Janmaat (en Fortuyn en Wilders)
-de mr zijn utopisch werk uit ongebreideld idealisme
-de mr zijn als westers product 'superieur', wat getuigt van arrogantie
-indien de uvrm universeel wordt toegepast heeft men miljoenen doden op zijn geweten
-de mr-hoeder, de VN, is een corrupte marktplaats waar alles te koop is
-letterlijke quote: "de VN mensenrechten versie kan gebruikt worden als behang of wc-papier."

Laat ik in contrast met dat laatste iets vertellen over een handeling mbt de mensenrechten uit mijn persoonlijke leven. Ik heb de uvrm ooit letter voor letter overgetypt en toen een uitdraai daarvan op de binnenkant van de wcdeur gehangen zodat ik de mensenrechten kon lezen in zittende houding om het, vanwege het belang dat ik eraan hechtte, beter in mijn geheugen te krijgen. De uvrm heeft daar minstens een jaar lang gehangen. Het beeldende contrast tussen mijn leeshandeling en de door jou voorgestelde handeling op het toilet is mi een treffend beeld van het verschil tussen het tonen van respectievelijk een pro-mensenrechtelijke houding en een anti-mensenrechtelijke houding (in nogal privaat domein achter een hopelijk gesloten deur). Hoe het kan dat je deze in een concrete handeling getoonde anti-houding ineens pleegt uit te leggen als "een open houding conform mijn omschrijving als vrijdenker" kan ik niet vatten door de inconsequentheid ervan (en de pestkop in mij vraagt zich af of de openheid van die geesteshouding soms psychosomatisch verwijst naar de opening waarop je eerder genoemde lichaams-houding is gericht). Het lijkt er op dat jouw aanvankelijk bevlogen en boude uitingen van je "Ja"-antwoord door jezelf nu wat worden teruggenomen aangezien er blijkbaar in de uvrm ook 'goede elementen ... voor de westerse maatschappij' zitten, waarin jouw vrijdenken dus niet strijdig maar in overeenstemming is met mensenrechten. Je initieel volmondige "Ja" lijkt gaandeweg een "Ja en Nee" geworden.
Het tweede onderdeel is de vraag of het vrijdenken strijdig is met de mensenrechten, waar ik mij aansluit bij jou eigen woorden.
De vrijdenker uit mijn pro-mensenrechtelijke definitie neemt stelling tegen de anti-mensenrechte-lijke ideologieën van bijv. het tripartite kastestelsel, het nationaal-socialisme, het communisme en het islamisme en behoudt, binnen de wettelijk begrensde gelijke vrijheid (van meningsuiting), het recht om pro-democratische en pro-mensenrechtelijke kritiek te leveren op de democratisch verkozen macht-bekleders die de mensenrechten behoren hoog te houden.
Deze formulering is het beste bewijs van mijn stelling dat het antwoord op de vraag 'Ja', moet zijn.
Ik sta nog volledig achter mijn uitspraak vanuit mijn pro-mensenrechtelijke consequentheid dus blijkbaar hebben we een punt van overeenstemming gevonden. Hoe merkwaardig ik dit ook vindt, het is een heuglijke constatering. Dat je je aansluit bij mijn formulering over het expliciet 'pro-mensenrechtelijk' betitelde vrijdenken van de agnost/atheïst bewijst slechts dat je van je initieel boude "Ja!"-stelling hebt ingeleverd om wat "Nee"-elementen uit de pro-mensenrechtelijke beantwoording te kunnen accorderen. Je hebt je "uvrm=wcpapier"-houding losgelaten en gematigd.
Nu het onderscheid helder op tafel licht, is het geen probleem verder daar over van gedachte te wisselen.
Een discussiedeelneme kan zoiets niet eenzijdig beslissen voor alle deelnemers maar dient aan de anderen te vragen of er consensus tussen de deelnemers is bereikt.
Mijn opstelling van democratie is dat in Nederland er zeer weinig democratie is en dat de democratie nog vele verbeteringen kan ondergaan. Waarbij de ingebouwde problemen in de huidige democratie verholpen kunnen worden. Dus ja, ik leef in een zogenaamde democratie, en ik heb a) inhoudelijke bezwaren over hoe dat vorm wordt gegeven en b) structurele bezwaren. Het moet je inmiddels duidelijk zijn dat een vrijdenker niet een politicus blind volgt, ongeacht welke politicus. Dat dit in jou definitie niet zo duidelijk is begrijp ik, maar aangezien ik mij nergens aan verbonden voel, met uitzondering van mijn eigen opvattingen en geweten, heb ik en neem ik de vrijheid mijn opvattingen neer te schrijven.
Geen enkele democratie is ooit 'af', 'klaar', 'voltooid', maar vereist voortdurend onderhoudswerk door verbeterpunten. Het verschil tussen jou en mij wat betreft die verbeterpunten is mi dat ik een stapsge-wijze & meer bescheiden & kleinschalige vorm van democratische (ver)bouwkunde voorsta en jij veran-deringen op een grotere schaal voorstaat, structureel zelfs, in jouw meer revolutionaire vorm van democratische (ver)bouwkunde. In mijn door jou onderschreven formulering van de politieke stellingname van mijn pro-mensenrechtelijke vrijdenkersbegrip ben ik er duidelijk genoeg in dat dit vrijdenken politici niet blind maar kritisch volgt. Zeker Wilders volg ik kritisch. Dat je je nergens verbonden aan voelt zie jij wellicht als een teken van vrijheid, maar mij baart het eerder zorgen. En het roept bij mij de vraag op in welke mate jouw vrijheidsbegrip verwant is met het vrijheidsbegrip van de PVV, aangezien die politiek een nogal ambivalente houding vertoont in de vrijheid die het wil verdedigen tegen de islamisering en tegen de linkse kerk: door bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van religie en geweten tegen elkaar uit te spelen; of door de bandeloze vrijheid te nemen van met nagenoeg niets verbonden gelegenheidspolitiek om het basisvertrouwen in de onafhankelijke rechterlijke macht aan te tasten. Wat mij betreft zou het in dit opzicht een interessante(re topic)vraag zijn: is het vrijdenken strijdig met de PVV-vrijheid?
Het persisteren in het woordgebruik als 'anti-mensenrechtelijke vrijdenken' getuigd van een soort frustratie waardoor irritatie bij mij ontstaat, dus misschien zou je daar mee rekening kunnen houden aangezien het mijn overtuiging is dat je dit bewust doet.
Ik heb het woordgebruik hierboven al verklaart vanuit de twee mogelijke antwoorden op de topicvraag: Ja=anti, Nee=pro. Ik verhoudt mij kritisch tov mensenrechten-ondermijning of -bestrijding. Geef maar een ander (bijvoeglijk) woord (dan 'anti') dat ik kan gebruiken voor het kernachig aanduiden van je/de positie van het met-de-mr-strijdige vrijdenken dat lijnrecht staat tegenover van mijn pro-mensen-rechtelijke vrijdenkerspositie. Misschien dat je frustratie over 'anti' ook te maken heeft met het "Nee" in je "Ja en Nee"-antwoord op de topicvraag.
In die zin behoeft mij relatie met Steiner zijn opvattingen geen toelichting omdat het vanuit een foute redenering wordt benaderd.
Ik stelde die vraag omdat ik echt geen hout snap van het vrijheidsbegrip dat jouw vrijdenken hanteert en simpelweg wilde weten of dit begrip verwantschap heeft met de filosofische van de vrijheid van iemand die je zelf als inspiratiebron hebt aangewezen. Toen ik dit (bovengequote) zinnetje las werd ik bijzonder teleurgesteld omdat ik toch de nodige tijd had gestoken in het uit mijn kast trekken van wat lang verge-ten boeken van Steiner, het zoeken-naar en lezen-van gerelateerde teksten en zelfs nog het overtikken van de relevantste passages waarmee ik mijn vraag kon stellen. Teleurstelling uit onevenredige inspan-ning. Nou weet ik nog niet wat je vind van zijn opvatting van het geweten. Niet bepaald uitnodigend om weer eens interesse te tonen dmv een specifieke vraag. Dus het is fout geredeneerd dat Rudolf Steiner's basisfilosofie jou heeft geinspireerd bij de vorming van jouw vrijheidsbegrip? Wie of wat dan wel? De PVV-vrijheid van vrij-zijn van islam en van links? Nog altijd snap ik geen jota van het 'vrij' in jouw vrijdenken.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Gebruikersavatar
Chinaman
Diehard
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 sep 2010 16:25
Locatie: Volksrepubliek China 中华人民共和国

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door Chinaman »

Nietweten en Geweten schreef:Mijn definitie
Als je van de definitie uitgaat van de zogenaamde (Westerse) universele mensenrechten, en niet bijvoorbeeld aan de definitie die Cairo of veelal Aziatische landen eraan geven (80% vd Taiwanese bevolking is voor de doodstraf, in Japan is er ook een meerderheid voor en in Singapore vind men het ook zeer normaal om maar wat voorbeelden te noemen) dan is jouw "vrijdenken" inderdaad niet stijdig met de mensenrechten.

Maar die URVM zijn dus niet universeel...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:09

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door Nietweten en Geweten »

Chinaman, beantwoordt eens de volgende vragen zonder omwegen (via doodstraf of vermeend 'fascisme' ed) over de Chinese (en/of Aziatische) bezwaren tegen de universaliteitsclaim van de twee uitspraken in artikel 1 van de uvrm (zie mijn onderschrift):

(1) alle mensen worden geboren met verstand en geweten
-wat zijn de Chinese woorden voor 'verstand' en voor 'geweten'? Of bestaan er geen equivalenten voor die woorden in het Chinees?
-is het gebruikelijk voor Chinezen/Aziatische mensen om het bestaan van het 'verstand' en het 'geweten' in de natuur van bepaalden mensen of mensengroepen te ontkennen? Of zijn er andere redenen waarom het voor Chinezen onacceptabel wordt om de universaliteit te erkennen van de bewering dat die twee geestelijke vermogens in elk mens bestaan?
-verwerpt de Chinees/Aziaat over het algemeen de gedachte van de waardigheid van de mens? en is het op enigerlei wijze bezwaarlijk om te stellen dat de menselijke waardigheid ligt in het verstand en geweten?

(2) alle mensen behoren zich tov elkaar in een geest van broeder/zusterschap te gedragen
-bestaat er een equivalent woord in het Chinees voor universele broeder/zusterschap tussen alle mensen? zouden Chinezen zich beter kunnen vinden in de gedachte van universele harmonie tussen alle mensen?
-hebben Chinezen/Aziaten bezwaar tegen de intentie van mensen om zich tegenover elkaar in een geest van broeder/zusterschap te gedragen?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Gebruikersavatar
Ali
Banned
Berichten: 2910
Lid geworden op: 20 sep 2008 01:58

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door Ali »

Leuk geprobeerd Nietweten en Geweten. Toch gaat dit geheid schipbreuk lijden op Chinaman's subjectiviteitsargument. En probeer dat nu maar eens om zeep te helpen.

Zie ook het moraaldebat. :wink:
siger

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door siger »

Ali schreef:Leuk geprobeerd Nietweten en Geweten. Toch gaat dit geheid schipbreuk lijden op Chinaman's subjectiviteitsargument. En probeer dat nu maar eens om zeep te helpen.

Zie ook het moraaldebat. :wink:
Het subjectiviteitsargument is een zeepbel. Dat werd al aangetoond in het moraaldebat, tervergeefs, want weggekolkt in razende cirkelredeneringen.

Wie beweert dat mensenrechten niet tellen omdat ze subjectief zijn, zal moeten uitleggen waarom de subjectieve stelling dat mensenrechten niet tellen omdat ze subjectief zijn wel zou tellen. Of we moeten gewoon maar toegeven dat een debat de uitwisseling is van subjectieve ideeën.

Maar deze subjectieve ideeën komen voort uit de harde materiele werkelijkheid van een wereldbevolking die vecht voor oplossingen van haar problemen.

Je kan enkel beweren dat mensenrechten die voortkomen uit een collectief geweten willekeurig zijn, als je kan aantonen dat dit collectief geweten willekeurig tot stand komt, voor altijd.

Welnu, het is andersom. Het collectieve menselijke geweten wordt gedreven door onze strijd om het bestaan in de materiele wereld. Gebondenheid aan materiele noodwendigheden is misschien subjectief, maar niet willekeurig of om het even, en is alleszins een krachtiger ondersteuning dan om het even welke uit de lucht geplukte idee.
Gebruikersavatar
Thor
Forum fan
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 sep 2010 20:27

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door Thor »

Beste Nietweten en geweten,
Toen ik dit (bovengequote) zinnetje las werd ik bijzonder teleurgesteld omdat ik toch de nodige tijd had gestoken in het uit mijn kast trekken van wat lang verge-ten boeken van Steiner, het zoeken-naar en lezen-van gerelateerde teksten en zelfs nog het overtikken van de relevantste passages waarmee ik mijn vraag kon stellen. Teleurstelling uit onevenredige inspanning. Nou weet ik nog niet wat je vind van zijn opvatting van het geweten.
Ik dank je voor de tijd die je erin hebt gestoken, ik weet als geen ander dat het onbevredigend is om tijd en energie te stoppen in een bepaald thema waarna er geen inhoudelijke reactie komt. Ik maak het goed met je door erop terug te komen.

Nu terug op de vraagstelling: "Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?" Ik ben inmiddels zo ver dat ik de positie begrijp van waaruit je deze discussie voert. Ik moet je nageven dat je daarin consequent bent, alleen verschillen wij van mening. Net als de definitie van vrijdenker van dit forum niet overeenkomt met jou definitie. De stelling: "Mijn 'Nee' betekent dat mijn vrijdenken pro-mensenrechtelijk is." is geen antwoord op de vraag of het strijdig is met de mensenrechten, het stelt dat jij pro-mensenrechten bent. Niet meer en niet minder. De veronderstelling: "Jouw "Ja" betekent dat jouw vrijdenken strijdig is met mensenrechten," is wel een antwoord de stelling of het strijdig is. Daarna wil je via allerlei niet geheel duidelijke associaties daarmee uit komen op anti-mensenrechten. Maar die beschrijving komt onwaarschijnlijk voort uit de behoefte die claim te verankeren, gebaseerd op allerlei vooroordelen en aannames inzake mijn opvattingen over mensenrechten, in deze tekst zodat je er daarna op terug kan komen.
De begrippen 'pro' of 'anti' zijn gecreëerde tegenstellingen, door jouw opgevoerd, en hebben geen relatie met de vraagstelling. De vraag impliceert niet of iemand voor of tegen de mensenrechten is, de vraag gaat over de strijdigheid van het vrijdenken en de mensenrechten. Daarin heb jij duidelijk gemaakt dat in jouw definitie van vrijdenken, primair betrekking heeft op denken dat vrij en onafhankelijk is van religie, van theïsme, het niet strijdig is. Je gaat zelfs nog een stap verder door te stellen je ook de vrijheid hebt politieke ideologieen te bestrijden zodra ze van het heilige pad van de mensenrechten afwijken. Waarbij zich een merkwaardig feit lijkt voor te doen.
Dat feit is dat je bijna een evangelist bent van de nieuwe universele religie mensenrechten genaamd. Je gaat ten strijde tegen eenieder die concurreert met de mensenrechten, je accepteert niet de opmerking dat de mensenrechten niet als universeel wordt ervaren en nog belangrijker het heilige boek waar de mensenrechten vermeld staan is onaantastbaar geworden en verheven boven elke kritiek. De vergelijking dat de VN kerk een corrupte marktplaats is waar de farizeeërs hun ordinaire gesjacher botvieren, wacht op een nieuwe 12 jarige jongen die daar de tafels omgooit en ze vraagt of ze nog weten waarom ze dit in de tempel van de mensenrechten doen.

Dat jij de mensenrechten het denken van de agnost en de atheïst noemt, is om daarmee een platform te creëren voor zoekende, voortbordurend op de beschaving en verlichtingsdenken, probeer je het een verlichte status te geven voor deze groep. Maar zoals gezegd, de definitie van dit forum over vrijdenken gaat verder dan dat en stelt impliciet dat ook de mensenrechten besproken kunnen worden. Jou heldere verklaring dat alle politieke ideologieen die strijdig zijn met de mensenrechten tot mensenrechtenlasteraars, resp. mensenrechten ketters verklaard moeten worden spreekt boekdelen, de maat voor jou op elk gebied is de mensenrechten.
Volgens mijn definitie die primair het vrijdenken van agnost of atheïst aanduidt (tov theïsme) richt de vraag zich op de secundaire politiek-ideologische veronderstelling en geeft mijn antwoord "Nee" aan dat die veronderstelling is dat het agnostische/atheïstische vrijdenken niet strijdig met mensenrechten is maar ermee in overeenstemming.
Indien dit forum een thuisbasis is van atheïsten en agnosten dan komt hun definitie van vrijdenker niet overeen met jou definitie. Daarnaast schijn jij te vergeten dat in artikel 18 gelovige meer rechten hebben dan niet gelovige en hoe verhoudt dat zich tot artikel 1?
Maar zoals geschreven het is duidelijk dat het verschil in benadering ligt in het verschil in de definitie van het woord vrijdenker.
Indien dat zo is heb je bijzonder goed je best gedaan om je ware opvattingen vanuit die open houding verborgen te houden, want ik heb door vele uitspraken van je die in overeenstemming zijn met je "Ja, strijdig"-antwoord de steeds sterker wordende indruk gekregen van een anti-mensenrechtelijke of mensenrechtenbestrijdende houding.
Nee, vanaf het begin heb ik de volgende punten duidelijk gemaakt:
a) Het is geen universele verklaring.
b) De VN is een corrupte organisatie, zonder enig democratische legitimatie.
c) Er zijn goede punten in de mensenrechten en er zijn slechte punten.
d) De mensenrechten is het product van de arrogante winnaars van een wereldoorlog.
e) De mensenrechten is gebaseerd op een zeker welvaartsniveau en daarmee discriminerend naar landen met een lager welstand-niveau en daarmee is het een neo-koloniaal systeem.
Dus ja, de VN mensenrechten versie kan men op de wc ophangen. Dezelfde opmerking zegt dus niets over de afzonderlijke artikelen van de mensenrechten, het zegt vooral dat het VN kader, als bewaker van de mensenrechten, een gotspe is. Dat jij dat associeer met anti-mensenrechten heeft dan ook vooral te maken met de evangelist, die elke kritiek op de mensenrechten gelijk stelt met de constatering dat hij anti-mensenrechten is.

Een voorbeeld is dat nergens ook maar met een woord iets te vinden is over het gegeven dat een gastcultuur moet accepteren dat een indringende cultuur getolereerd moet worden, zonder enige verplichting te integreren. Waarom jij dat voorbeeld dan ook noemt, kan ik alleen verklaren door te veronderstellen dat jou mensenrechten kerk ook het multiculturele dogma heeft omarmt. Waardoor het bredere politiek-religieuze kader redelijk zichtbaar is geworden.
Hoe het kan dat je deze in een concrete handeling getoonde anti-houding ineens pleegt uit te leggen als "een open houding conform mijn omschrijving als vrijdenker" kan ik niet vatten door de inconsequentheid ervan (en de pestkop in mij vraagt zich af of de openheid van die geesteshouding soms psychosomatisch verwijst naar de opening waarop je eerder genoemde lichaams-houding is gericht).
Vanuit de evangelist die zijn heilige boek al zittende tot zich heeft genomen is dit een aardig grapje, met een ingesloten boemerang. :angel12:
Het verschil tussen jou en mij wat betreft die verbeterpunten is mi dat ik een stapsgewijze & meer bescheiden & kleinschalige vorm van democratische (ver)bouwkunde voorsta en jij veranderingen op een grotere schaal voorstaat, structureel zelfs, in jouw meer revolutionaire vorm van democratische (ver)bouwkunde.
Als je de afgelopen jaren de politiek net zo kritisch had gevolgd als nu Wilders dan had je gemerkt dat elke verbetering qua democratie is verworpen en de partij die groot geworden is voor zijn democratische plannen, en mij vele jaren daardoor in haar midden heeft gekend, heeft die verkocht voor het pluche en macht. Alle democratische ambities zijn inmiddels vervlogen en ingeruild voor een hijgerige jacht op Wilders. Daarnaast is de aanname dat ik grote veranderingen ineens wenst door te voeren ontsproten uit een fantasie aangezien je op geen enkele manier weet welke veranderingen ik nastreef. Dus enerzijds ben jij voor kleine stapjes, zonder ook maar op enige verbetering te kunnen wijzen en anderzijds verwijt jij mij grote sprongen na te streven zonder dat je wat wat ik nastreef, ik vraag mij af wat zeg dat van jou?
Dat je je nergens verbonden aan voelt zie jij wellicht als een teken van vrijheid, maar mij baart het eerder zorgen. En het roept bij mij de vraag op in welke mate jouw vrijheidsbegrip verwant is met het vrijheidsbegrip van de PVV, aangezien die politiek een nogal ambivalente houding vertoont in de vrijheid die het wil verdedigen tegen de islamisering en tegen de linkse kerk: door bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van religie en geweten tegen elkaar uit te spelen; of door de bandeloze vrijheid te nemen van met nagenoeg niets verbonden gelegenheidspolitiek om het basisvertrouwen in de onafhankelijke rechterlijke macht aan te tasten.
Ik begrijp werkelijk niet dat je elke persoonlijke discussie moet uitdraaien op een vergelijking met Wilders, ondanks je investering in tijd (in het geval Steiner) kun je telkens Wilders in de discussie introduceren. Waarbij ik het prettig zou vinden als je een wat meer consequente benadering zou kiezen. Enerzijds wil je de discussie over Wilders en de islam aan, anderzijds ga je de simpele vragen uit de weg over de islam. Indien ik je netjes vraagt naar de essentiële verschillen tussen het Westen en de Islam blijft het dodelijk stil en wandel je netjes verder om direct daarna weer met Wilders op de proppen te komen. Ik geef antwoord op die vragen en jij blijft stil en roept in elke onderwerp Wilders ten tonele, vindt je dat ook niet getuigen van ambivalent gedrag?
De rechterlijke macht heeft het aureool van onafhankelijkheid al decennia in de kast laten hangen en het Hof in Amsterdam heeft duidelijk gemaakt dat men andere belangen dient dan de onafhankelijkheid. Dus dan moet de rechterlijke macht, en jij, niet zeuren dat Wilders dat aankaart.
Dus het is fout geredeneerd dat Rudolf Steiner's basisfilosofie jou heeft geinspireerd bij de vorming van jouw vrijheidsbegrip?
Onder andere.
Nog altijd snap ik geen jota van het 'vrij' in jouw vrijdenken.
Evangelisten begrijpen vaak andersdenkende niet. Maar ik zal het anders zeggen, voor een vrijdenker als ondergetekende is alles bespreekbaar.


PS
alle mensen worden geboren met verstand en geweten
In de Cairo declaration worden alle moslims geboren met verstand en geweten. Iedereen wordt als moslim geboren. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ca%C3%AFro ... n_de_islam

(a) All human beings form one family whose members are united by their subordination to Allah and descent from Adam. All men are equal in terms of basic human dignity and basic obligations and responsibilities, without any discrimination on the basis of race, colour, language, belief, sex, religion, political affiliation, social status or other considerations. The true religion is the guarantee for enhancing such dignity along the path to human integrity.

(b) All human beings are Allah's subjects, and the most loved by Him are those who are most beneficial to His subjects, and no one has superiority over another except on the basis of piety and good deeds.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
Gebruikersavatar
GayaH
Bevlogen
Berichten: 1693
Lid geworden op: 03 sep 2010 19:30

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door GayaH »

steen schreef:
GayaH schreef:Wat Gaia en Susan Smit betreft, in mijn ogen zijn het schoolvoorbeelden van zinnige vrouwelijke wezens die waanzinnig mooi zijn en veel mensen rillingen over de rug bezorgen vanwege de magische gevoelens die ze veroorzaken.
Wat is dit voor een waanzinnig narcistisch gedoe zeg; Jezelf voor waanzinnig mooi verklaren.
Kan het nog gekker.
Ik vind Kitty 'waanzinnig mooi', dat mag ik zeggen omdat ik Kitty niet ben.
Ik ga hier ook niet lopen roepen 'steen is waanzinnig mooi' hoewel dat wel zo is!
En wat heeft dit in vredesnaam (in godsnaam mag ik van Gayah ook al niet meer zeggen) met mensenrechten te maken.
Open maar een nieuw onderwerp in de babbelbox "Gayah vindt zich waanzinnig mooi"
Ondanks je onsamenhangend gewouwel
zal ik me onthouden van een waardeoordeel over hetgeen je uitkraamt.
Ik zal me beperken tot jou erop te wijzen dat je niet goed leest en
waarschijnlijk daardoor tot denkfouten komt.

In de quote die je aanhaalt heb ik het helemaal niet over mezelf, niet over GayaH,
ik heb het daar over Gaia.

Foto's van Gaia, Moeder Aarde!

In mijn ogen is het een schoolvoorbeeld van een zinnig vrouwelijke wezen welk waanzinnig mooi is en
veel mensen rillingen over de rug bezorgt vanwege de magische gevoelens die zij veroorzaakt.

Jij hoeft het daar niet mee eens te zijn, maar mij daarom
het psychiatrische label narcistisch op te plakken gaat te ver,
zelfs als je een psychiater zou zijn.
      • :idea:
Jouw excuses aanbieden aan mij zou wel op zijn plaats zijn,
vind je ook niet?

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Gebruikersavatar
Chinaman
Diehard
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 sep 2010 16:25
Locatie: Volksrepubliek China 中华人民共和国

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door Chinaman »

Nietweten en Geweten schreef:Chinaman, beantwoordt eens de volgende vragen zonder omwegen (via doodstraf of vermeend 'fascisme' ed) over de Chinese (en/of Aziatische) bezwaren tegen de universaliteitsclaim van de twee uitspraken in artikel 1 van de uvrm (zie mijn onderschrift):
Ik heb mijn inziens nergens "omwegen" gemaakt, maar ik kan begrijpen (vanuit jouw definitie) dat jij dat zo ziet, wel gebruikte ik voorbeelden om mijn zienswijze aan te tonen, Maar goed.
Nietweten en Geweten schreef:(1) alle mensen worden geboren met verstand en geweten
-wat zijn de Chinese woorden voor 'verstand' en voor 'geweten'? Of bestaan er geen equivalenten voor die woorden in het Chinees?
Ik geloof 智慧 (wisdom,intelligence, wit)良心(good conscience)Maar Confusius gebruikte daar andere woorden voor denk ik, met geweten Confucius' concept of humaneness (Chinese: 仁; pinyin: rén) is probably best expressed in the Confucian version of the Ethic of reciprocity, or the Golden Rule: "do not do unto others what you would not have them do unto you." en wijsheid/verstand zou natuurlijk in deze gedachte gemeten moeten worden aan zijn analecten (subjectief dus allemaal), zo kun je een "gekke professor" hebben, zeer intelligent, maar toch niet zeer goed bij zijn hoofd...
Nietweten en Geweten schreef:-is het gebruikelijk voor Chinezen/Aziatische mensen om het bestaan van het 'verstand' en het 'geweten' in de natuur van bepaalden mensen of mensengroepen te ontkennen? Of zijn er andere redenen waarom het voor Chinezen onacceptabel wordt om de universaliteit te erkennen van de bewering dat die twee geestelijke vermogens in elk mens bestaan?[/color]
Nee hoor, maar men maakt wel verschil erin, niet iedereen is geboren met hetzelfde vermogen in intelligentie, sommige mensen zijn nu eenmaal geboren met een hoger EQ of IQ, en wat "geweten" betreft" sommigen hebben een beter geweten (aan de hand van subjectieve definities, zoals confusiasme of in jouw geval UVRM) dan anderen (waar ze overigens niet mee geboren worden naar ik weet), Alhoewel sommige geloven zoals Hindoeisme, Bhoedisme en zelfst Islam en het Christendom soms spreken over zaden van de duivel/van het slecht of van slechte reincarnaties, afstammelingen van het slecht of zoiets in die trend en natuurlijk "holy semen", alhoewel na Christus iedereen weer op een af andere manier weer gelijk was... Toch word er gesproken over uitverkoren volkeren etc... Aan de hand van zulke criteria oordeelt men, men ziet dus niet iedereen als gelijk geboren, ik geloof dat veel Chinezen en andere landen die sterk beinvloed zijn door Confusius China, Taiwan, Korea, Japan, Vietnam en Singapore etc. En nog steeds sterk geloven in Meritocracy (is a system of government or other organization wherein appointments are made and responsibilities assigned to individuals based upon demonstrated intelligence and ability (merit).) Dit is absoluut geen gelijkheid, en Marxisten hebben dan ook een hekel aan confusius. Maar het is wel een van de redenen waarom Chinese ouders meestal zeer streng zijn in hun opvoeding (tegenover westerse culturen) en veel belang inzien bij het goed studeren van hun kinderen (ik geloof dat aziatische kinderen het statistisch goed doen ten opzichte van westerlingen op scholen) Maar uiteindelijk geloven de Chinezen toch dat de persoon die intelligenter is het beter doet dan de persoon die hard zijn best doet, met natuurlijk de uitzonderingen van mensen die zo lui zijn en niks met hun intelligentie doen, maar hun "intelligentie" (dus niet meetbare IQ of EQ) word dan ook als laag gezien. Op die manier is intelligentie ook weer iets subjectiefs...

Overigens zijn de geloven in China voornamelijk "Confucianism and Taoism and the introduction of Buddhism, Islam and Christianity" Ik denk ook dat de invloed op de Chinese maatschappij in die volgorde zijn recht doet (met Confusiasme als grootste invloed en Christus als kleinste)
Marxians during Cultural Revolution described Confucius as the general representative of class of slave owners. Numerous opinions and interpretations of Confucianism of which many are actually opposed by Confucianism were invented.
Trouwens schijnt dit allemaal invloed gehad te hebben op de westerse verlichting, (bron WIKI)
http://en.wikipedia.org/wiki/Confucianism
Influence in 17th Century Europe
The works of Confucius were translated into European languages through the agency of Jesuit scholars stationed in China.[7] Matteo Ricci started to report on the thoughts of Confucius, and father Prospero Intorcetta published the life and works of Confucius into Latin in 1687.[8] It is thought that such works had considerable importance[citation needed] on European thinkers[who?] of the period, particularly among the Deists and other philosophical groups of the Enlightenment who were interested by the integration of the system of morality of Confucius into Western civilization.
Maar het grote veschil zit e'm denk ik bij Jezus, die iedereen weer gelijk maakte... Omdat de invloed van Jezus nooit zo groot was in de Oosterse culturen zie je bijvoorbeeld ook dat de meeste Aziatische landen voor de doodstraf en zijn implementie zijn dan westerse landen...
Nietweten en Geweten schreef:-verwerpt de Chinees/Aziaat over het algemeen de gedachte van de waardigheid van de mens? en is het op enigerlei wijze bezwaarlijk om te stellen dat de menselijke waardigheid ligt in het verstand en geweten?
Die "waardigheid" daar ligt subjectiviteit in... Ik kan weinig ermee...
Nietweten en Geweten schreef:(2) alle mensen behoren zich tov elkaar in een geest van broeder/zusterschap te gedragen
-bestaat er een equivalent woord in het Chinees voor universele broeder/zusterschap tussen alle mensen? zouden Chinezen zich beter kunnen vinden in de gedachte van universele harmonie tussen alle mensen?
-hebben Chinezen/Aziaten bezwaar tegen de intentie van mensen om zich tegenover elkaar in een geest van broeder/zusterschap te gedragen?
Jawel maar ze gebruiken dus veelal idd Harmonie daarvoor
Confucianism has a related principle idea called "He Er Bu Tong" (和而不同, peaceful but different or harmonious while diversified). Although people have differences in opinions, interests, preferences, profiles..., they should first keep peace, and people should live in harmony with each other and meanwhile keep their diversity.
Op het moment dat die harmonie verstoort word door te radicale ideeen en of bewegingen, is in het confusiaistische gedachte men gerechtigd om dit met bruut geweld neer te slaan... Let wel. die harmonie kan dus ook verstoort worden door de "leiders" of koningen zelf... Daarom zijn de Chinese leiders ook zo bang voor hun burgers... (naast het feit dat velen ook nog vol zitten met revolutionare ideeen van Mao)

Een vd principes is bijvoorbeeld het "hemelse mandaat"
Mencius, who argued that if the king was not acting like a king, he would lose the Mandate of Heaven and be overthrown.
Met geweld als dat moet uiteraard...

Hier nog wat vertalingen vanuit de confusiaistisch gedachte...

a simple way to understand Confucian thought is to examine the world by using the logic of humanity. In practice, the elements of Confucianism accumulated over time. There is classical Wuchang (五常) consisting of five elements: Ren (仁, Humanity), Yi (義, Righteousness), Li (禮, Ritual), Zhi (智, Knowledge), Xin (信, Integrity), and there is also classical Sizi (四字) with four elements: Zhong (忠, Loyalty), Xiao (孝, Filial piety), Jie (節, Continency), Yi (義, Righteousness). There are still many other elements, such as Cheng (誠, honesty), Shu (恕, kindness and forgiveness), Lian (廉, honesty and cleanness), Chi (恥, shame, judge and sense of right and wrong), Yong (勇, bravery), Wen (溫, kind and gentle), Liang (良, good, kindhearted), Gong (恭, respectful, reverent), Jian(儉, frugal), Rang (讓, modestly, self-effacing). Among all elements, Ren (Humanity) and Yi (Righteousness) are fundamental. Sometimes morality is interpreted as the phantom of Humanity and Righteousness.[2]
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Gebruikersavatar
steen
Forum fan
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 apr 2010 16:27

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door steen »

GayaH schreef:
steen schreef:
GayaH schreef:Wat Gaia en Susan Smit betreft, in mijn ogen zijn het schoolvoorbeelden van zinnige vrouwelijke wezens die waanzinnig mooi zijn en veel mensen rillingen over de rug bezorgen vanwege de magische gevoelens die ze veroorzaken.
Wat is dit voor een waanzinnig narcistisch gedoe zeg; Jezelf voor waanzinnig mooi verklaren.
Kan het nog gekker.
Ik vind Kitty 'waanzinnig mooi', dat mag ik zeggen omdat ik Kitty niet ben.
Ik ga hier ook niet lopen roepen 'steen is waanzinnig mooi' hoewel dat wel zo is!
En wat heeft dit in vredesnaam (in godsnaam mag ik van Gayah ook al niet meer zeggen) met mensenrechten te maken.
Open maar een nieuw onderwerp in de babbelbox "Gayah vindt zich waanzinnig mooi"
Ondanks je onsamenhangend gewouwel
Nou,nou,nou,nou, moet dat nou?
zal ik me onthouden van een waardeoordeel over hetgeen je uitkraamt.
Ik zal me beperken tot jou erop te wijzen dat je niet goed leest en
waarschijnlijk daardoor tot denkfouten komt.

In de quote die je aanhaalt heb ik het helemaal niet over mezelf, niet over GayaH,
ik heb het daar over Gaia.

Foto's van Gaia, Moeder Aarde!

In mijn ogen is het een schoolvoorbeeld van een zinnig vrouwelijke wezen welk waanzinnig mooi is en
veel mensen rillingen over de rug bezorgt vanwege de magische gevoelens die zij veroorzaakt.

Jij hoeft het daar niet mee eens te zijn, maar mij daarom
het psychiatrische label narcistisch op te plakken gaat te ver,
zelfs als je een psychiater zou zijn.
Jouw excuses aanbieden aan mij zou wel op zijn plaats zijn,
vind je ook niet?
Sorry, sorry, sorry, slecht opgelet.
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman


Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
Gebruikersavatar
Chinaman
Diehard
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 sep 2010 16:25
Locatie: Volksrepubliek China 中华人民共和国

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door Chinaman »

Thor schreef:De vergelijking dat de VN kerk een corrupte marktplaats is waar de farizeeërs hun ordinaire gesjacher botvieren, wacht op een nieuwe 12 jarige jongen die daar de tafels omgooit en ze vraagt of ze nog weten waarom ze dit in de tempel van de mensenrechten doen.
Die was er al, alhoewel het een meisje die 12 was betreft...

Severn Suzuki‘s Speech on Earth Summit 1992 (United Nations)
http://v.youku.com/v_show/id_XMTA5NjQ3MjI4.html
Ik neem aan dat velen deze speech al gezien hebben...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Gebruikersavatar
Thor
Forum fan
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 sep 2010 20:27

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door Thor »

Beste chinaman,

Stevige dame, met stevige woorden.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
Gebruikersavatar
GayaH
Bevlogen
Berichten: 1693
Lid geworden op: 03 sep 2010 19:30

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door GayaH »

*
Zolang 'DE mensenrechten' misbruikt kunnen worden door een beroep te doen op artikel 18
    • "18. Vrijheid van gedachte
      We hebben allemaal het recht om te geloven in wat we willen geloven, een godsdienst te hebben, of van godsdienst te veranderen als we dat willen."
zolang (kunnen) die mensenrechten strijdig zijn met het vrijdenken.

Artikel 18 zou aangevuld moeten worden met
"met in acht neming van hetgeen in artikel 19 wordt gesteld" of iets dergelijks.
Artikel 18 van 'DE mensenrechten' kan namelijk misbruikt worden om daarmee
artikel 19 van 'DE mensenrechten' te overrulen:
    • "19. Vrij te zeggen wat je wilt
      We hebben allemaal het recht onze eigen gedachten te vormen, te denken wat wij willen, te zeggen wat we denken, en onze gedachten met anderen te delen."

Iran: US supreme human rights violator‎
Thu Oct 28, 2010 9:38AM

<< >>

desecrating divine religions “under the pretext of free speech” make the US the supreme violator of human rights, Mehmanparast charged.

He was in part referring to the controversial move by a Florida priest to announce “burn a Qur'an day” on the ninth anniversary of the September 11, 2001 attacks in the US. Amid mounting protests across the globe, the priest cancelled his desecration plan, though a group of extremists engaged in tearing and burning pages of Islam's holy book in front of the White House and elsewhere.

“Qur'an-burning was a major case of human rights violation and an offense to all divine religions and their followers, which took place thanks to the support and silence of US politicians,” Mehmanparast concluded.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Plaats reactie