Ali schreef:Mijn principe lijkt wel wat op het anthropische principe, we zijn er omdat de condities dat toelaten.
Anders zouden we er niet zijn..
siger schreef:Zeer juist. Maar het antropisch principe slaat niet op een individu (dan zou het solipsisme heten) maar verwijst naar cultureel (want filosofisch/wetenschappelijk) denken.
Ik zeg ook,
'lijkt er wel wat op'! Volgens mijn principe zijn we er omdat er bewustzijn is.
Let wel, dat is heel lastig om te begrijpen en valt moeilijk uit te leggen.
Daarom eerst eens een gedachtenexperiment:
Oefening 4. Stel je de warmtedood van het heelal voor. In dat doemscenario zijn de deeltjes voor alle eeuwigheden ver uit elkaar verspreid en communiceren niet meer.
Toch bestaat de kans dat na 'eeuwigheden' bepaalde deeltjes een quantumsprong gaan maken. De kans dat het hele heelal een quantumsprong maakt is nog veel kleiner. Die mogelijkheid zal nog eeuwigheden langer op zich laten wachten. Maar in de eeuwigheid zal alles wat kan zich aandienen verwerkelijkt worden.
Tijd genoeg immers.
Maar in feite was er geen tijd want niets bewoog. (En was er niemand om te zeggen tsjonge wat duurt het lang!)
Een naad- en tijdloze transitie van einde heelal naar een nieuw heelal.
Op dezelfde manier als die transitie, is er voor een mens na zijn verscheiden geen niemandsland wat beleeft of ervaren kan worden. Het kent geen ruimte en tijd. Het is betekenisloos en niet relevant.
De nabestaanden zien het uiteraard anders.
Hier hou ik het voor vanavond even bij.