Kan er leven na de dood zijn?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: Kan er leven na de dood zijn?

Bericht door PietV. »

Ali schreef:
Als je dat niet snapt dan geef ik graag desgevraagd verdere uitleg Piet.
Graag een verdere onderbouwing rond dit dilemma. Is het bewustzijn houdbaarder dan de gebruikerstermijn van het menselijk lichaam. Waar baseer je dit en hoe kom je tot een overtuigende bewijsvoering?

Mvg,

Piet.

Nb. Het bovenstaande was niet in het bekende rode kleurtje. Dus verwar het niet met een moderatie-advies.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

mrBE schreef:Wat ik me altijd afvraag is waarom mensen die zoveel problemen hebben met het aanvaarden van de realiteit van de dood, blijkbaar doorgaans heel wat minder problemen hebben met het aanvaarden van de idee dat ze ook "dood" waren vóór hun geboorte. Er is nochthans geen reden om die 2 situaties verschillend te beoordelen.
Vandaar mijn onderschrift. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

Ali schreef:Omdat er alleen maar bewustzijn is.

Nix of niemand kan zich buiten de zijnsstaat van bewustzijn bevinden...
Waarom moet dat betekenen dat er geen einde aan bewustzijn kan zijn? Ik denk dat je bewustzijn beschouwt als een substantieel ding (vgl "ziel") terwijl het in werkelijkheid en handeling, een functie is. En dan geen individuele, maar een sociale handeling (ik zou Siger niet zijn zonder jou etc...). Om redenen van energiezuinigheid leven we elke 24 uren slechts enkele uren bewust. Ons bewustzjn kan dus heel goed ophouden. De rest is feitelijk mystificatie: de mythe nl. dat ik mijn lichaam kan verlaten als ik slaap etc...
Ali schreef:Mijn principe lijkt wel wat op het anthropische principe, we zijn er omdat de condities dat toelaten.
Anders zouden we er niet zijn..
Zeer juist. Maar het antropisch principe slaat niet op een individu (dan zou het solipsisme heten) maar verwijst naar cultureel (want filosofisch/wetenschappelijk) denken.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef:

Waarom moet dat betekenen dat er geen einde aan bewustzijn kan zijn? Ik denk dat je bewustzijn beschouwt als een substantieel ding (vgl "ziel") terwijl het in werkelijkheid en handeling, een functie is. En dan geen individuele, maar een sociale handeling (ik zou Siger niet zijn zonder jou etc...). Om redenen van energiezuinigheid leven we elke 24 uren slechts enkele uren bewust. Ons bewustzjn kan dus heel goed ophouden. De rest is feitelijk mystificatie: de mythe nl. dat ik mijn lichaam kan verlaten als ik slaap etc...
En van die uren die we "bewust" zijn, zijn we ons niet eens van alles bewust.
Leuke experimentjes voor thuis met vrienden:
http://viscog.beckman.illinois.edu/djs_lab/

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef:

siger schreef:Waarom moet dat betekenen dat er geen einde aan bewustzijn kan zijn? Ik denk dat je bewustzijn beschouwt als een substantieel ding (vgl "ziel") terwijl het in werkelijkheid en handeling, een functie is. En dan geen individuele, maar een sociale handeling (ik zou Siger niet zijn zonder jou etc...). Om redenen van energiezuinigheid leven we elke 24 uren slechts enkele uren bewust. Ons bewustzjn kan dus heel goed ophouden. De rest is feitelijk mystificatie: de mythe nl. dat ik mijn lichaam kan verlaten als ik slaap etc...
Dan moet je toch beter lezen wat ik schrijf. Ik denk helemaal niet dat bewustzijn een substantieel ding is. Integendeel. En over een ziel heb ik het niet gehad. Ik volg hier een zuiver materialistische gedachtengang.

Verwarrend, geef ik grif toe. Omdat ik ook het ziel idee in een ander model elders verdedigde en er zelfs de voorkeur aangeef. Neemt niet weg dat het model wat ik hier probeer uit te leggen m.i. heel interessant is.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ali schreef:Verwarrend, geef ik grif toe. Omdat ik ook het ziel idee in een ander model elders verdedigde en er zelfs de voorkeur aangeef. Neemt niet weg dat het model wat ik hier probeer uit te leggen m.i. heel interessant is.
Ali,
Zeer verwarrend als je her en der op dit forum als enkel "anoniempje" verschillende modellen aanhangt.
Misschien beter als je per model een apart "Anoniempje" gebruikt.
Wie weet blijk je dan per model toch consistent te zijn?
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Dus ook quarks hebben bewustzijn? Als systeem moet er ergens data opslag en overdracht zijn, actie reactie, is dat voor jou genoeg om het over bewustzijn te hebben? Stel dat je hier positief op antwoord, in welke mate is dat quarkbewustzijn dan vergelijkbaar met het "bewustzijn" van een mens?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

LordDragon schreef:

Dus ook quarks hebben bewustzijn? Als systeem moet er ergens data opslag en overdracht zijn, actie reactie, is dat voor jou genoeg om het over bewustzijn te hebben? Stel dat je hier positief op antwoord, in welke mate is dat quarkbewustzijn dan vergelijkbaar met het "bewustzijn" van een mens?
LD, laat om te beginnen het idee van afgescheidenheid en lokaliteit los. Dat zijn noties die alleen kloppen voor een lokale waarnemer.

Oefening 1. Stel je een bol voor die je van alle kanten tegelijk ziet.

Oefening 2. Stel je diezelfde of een andere bol naar keuze voor die je tegelijk van binnen en van buiten waarneemt.

Oefening 3. Stel je jouw bol tegelijk van alle kanten en van binnen en van buiten voor.

Volgende keer wat rek en strek oefeningen met tijd.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

heeck schreef:
Ali schreef:Verwarrend, geef ik grif toe. Omdat ik ook het ziel idee in een ander model elders verdedigde en er zelfs de voorkeur aangeef. Neemt niet weg dat het model wat ik hier probeer uit te leggen m.i. heel interessant is.
Ali,
Zeer verwarrend als je her en der op dit forum als enkel "anoniempje" verschillende modellen aanhangt.
Misschien beter als je per model een apart "Anoniempje" gebruikt.
Wie weet blijk je dan per model toch consistent te zijn?
Roeland
Ik zit niet voor één hokje gevangen Roel.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Ali schreef:Mijn principe lijkt wel wat op het anthropische principe, we zijn er omdat de condities dat toelaten.
Anders zouden we er niet zijn..
siger schreef:Zeer juist. Maar het antropisch principe slaat niet op een individu (dan zou het solipsisme heten) maar verwijst naar cultureel (want filosofisch/wetenschappelijk) denken.
Ik zeg ook, 'lijkt er wel wat op'! Volgens mijn principe zijn we er omdat er bewustzijn is.

Let wel, dat is heel lastig om te begrijpen en valt moeilijk uit te leggen.

Daarom eerst eens een gedachtenexperiment:

Oefening 4. Stel je de warmtedood van het heelal voor. In dat doemscenario zijn de deeltjes voor alle eeuwigheden ver uit elkaar verspreid en communiceren niet meer.

Toch bestaat de kans dat na 'eeuwigheden' bepaalde deeltjes een quantumsprong gaan maken. De kans dat het hele heelal een quantumsprong maakt is nog veel kleiner. Die mogelijkheid zal nog eeuwigheden langer op zich laten wachten. Maar in de eeuwigheid zal alles wat kan zich aandienen verwerkelijkt worden.

Tijd genoeg immers. :wink:

Maar in feite was er geen tijd want niets bewoog. (En was er niemand om te zeggen tsjonge wat duurt het lang!)

Een naad- en tijdloze transitie van einde heelal naar een nieuw heelal.

Op dezelfde manier als die transitie, is er voor een mens na zijn verscheiden geen niemandsland wat beleeft of ervaren kan worden. Het kent geen ruimte en tijd. Het is betekenisloos en niet relevant.

De nabestaanden zien het uiteraard anders. :wink:

Hier hou ik het voor vanavond even bij.
LordDragon
Bevlogen

ali
LD, laat om te beginnen het idee van afgescheidenheid en lokaliteit los. Dat zijn noties die alleen kloppen voor een lokale waarnemer.
ok een lokale waarnemer, wat bedoel je gevangen in de vorm? en dus beperkt door de mogelijkheden van die vorm, of, dat ik zoals, ahum wat, niet afgescheiden niet lokaal, moet denken? Tot hiertoe ok, hier valt nog repliek op te geven, mare ik ken de friese gewoonten niet natuurlijk, dan volgt er dit
Oefening 1. Stel je een bol voor die je van alle kanten tegelijk ziet.

Oefening 2. Stel je diezelfde of een andere bol naar keuze voor die je tegelijk van binnen en van buiten waarneemt.

Oefening 3. Stel je jouw bol tegelijk van alle kanten en van binnen en van buiten voor.
een bol die ik van alle kanten tegelijk zie, zie ik ook van binnen en van buiten, waar slaagt dit nou op? Wat is dit voor woordenspel punt twee en drie doen er voor mij niet toe, en nu, wat met die bol???
Volgende keer wat rek en strek oefeningen met tijd.
als het op dit niveau weer moet gebeuren, pas ik.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

LordDragon schreef: als het op dit niveau weer moet gebeuren, pas ik.

MVG, LD.
Oh popopopo, effe doorbijten hein!
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

@ LD

Het lijkt er héél erg op dat Ali een Alwetend en Alziend godje introduceert, maar dan onder het (ver)mom(ing) van "bewustzijn" ;). Doe daar een snufje vaagheid en strooi daarbij "heel lastig om te begrijpen" in het rond, et viola: je hebt leven na de dood aangetoond. We hoeven niet meer verder te zoeken. Alwetende Ali - net zoals madam Blavatsky of Rudolf Steiner - heeft het antwoord. Jammer genoeg konden ze het allemaal niet begrijpelijker maken. Ach ja, ze moeten toch iets om zieltjes te kunnen winnen? Uiteraard ligt het allemaal aan ons freethinkers en skeptici ;).
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Deseo! schreef:@ LD

Het lijkt er héél erg op dat Ali een Alwetend en Alziend godje introduceert, maar dan onder het (ver)mom(ing) van "bewustzijn" ;). Doe daar een snufje vaagheid en strooi daarbij "heel lastig om te begrijpen" in het rond, et viola: je hebt leven na de dood aangetoond. We hoeven niet meer verder te zoeken. Alwetende Ali - net zoals madam Blavatsky of Rudolf Steiner - heeft het antwoord. Jammer genoeg konden ze het allemaal niet begrijpelijker maken. Ach ja, ze moeten toch iets om zieltjes te kunnen winnen? Uiteraard ligt het allemaal aan ons freethinkers en skeptici ;).
Juist geen godje Deseo. ik begrijp jouw koudwatervrees best hoor. En ik wil mijn visie echt niemand door de strot rammen. Het moet wel leuk blijven.
Wat ik probeer uit te leggen is heel simpel en toch erg lastig te begrijpen.

Maar als het op een muur van onbegrip en wantrouwen stuit en netto alleen nurkse reacties oproept dan stop ik er even zo vrolijk mee. :wink:
LordDragon
Bevlogen

ali
Wat ik probeer uit te leggen is heel simpel en toch erg lastig te begrijpen.
Oh popopopo, effe doorbijten hein!
zo, en jij begrijpt mijn opmerking over niveau niet? ik ga verder half life 2 spelen. 8*)

MVG, LD.
Plaats reactie