Hoe te discussiëren met gelovigen.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Met welke intentie discusiëer je met gelovigen.

Ik wil de gelovige laten nadenken over zijn/haar geloof of bepaalde aspecten daarvan, en/of in ieder geval tot genuanceerdere gedachten brengen.
25
68%
Anders, namelijk.................................................
12
32%

Totaal aantal stemmen: 37

the_deceived

Bericht door the_deceived »

jHenosch schreef:
the_deceived schreef: Eehhh....wat?..("probeert wanhopig een touw vast te knopen")
niet doen, daar is het leven toch veel te mooi voor.
Haha sorry die was anders bedoelt, ik bedoel touw aan vast knopen....

"note to self: geen woorden meer vergeten" :D
Know thy shit-
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Was vandaag weer een paar maal aanwezig op het christenforum.nl

Wat zijn die lui toch ontzettend hypocriet, ik wordt er letterlijk ziek van. Er is gewoonweg niet met gelovigen rationeel te praten.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

An3sdej: Je moet gewoon je hoofdje koel houden en keihard tegen ze in gaan. Zo vond ik mijn discussie tegen Cuervos een schoolvoorbeeld van aardig debat. Ik krijg sterk de indruk dat zijn argumentatie redelijk uitgeput aan het raken is juist omdat ik bewust niet inhoudelijk ingegaan ben op zijn argumenten maar ze om natuurwetenschappelijke argumenten om zeep heb geholpen. Al doende heb ik hem redelijk in mijn terrein gelokt (zie dat gezever over Big Bang) alwaar hij nog harder door de mand viel.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

bert schreef:
jHenosch schreef:Hoe meer we ontdekken des te kleiner ons aandeel in wat we echt weten en wat er allemaal te weten valt wordt, we worden steeds kleiner hoewel we meer kennis vergaren.

en de naam is niet jHentosch !

Bij elk antwoord rijzen nieuwe vragen, juist, maar wat wil je daarmee zeggen?
Dat we maar evengoed niks kunnen onderzoeken en vertrouwen in een god waar we ons geen vragen bij mogen of kunnen stellen?

Excuses, Ik heb de verkeerde aanspreking inmiddels verbeterd.

Tuurlijk niet, de natuur (van God) laat zich goed onderzoeken, dus onderzoek het maar.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

an3sdej schreef:Was vandaag weer een paar maal aanwezig op het christenforum.nl

Wat zijn die lui toch ontzettend hypocriet, ik wordt er letterlijk ziek van. Er is gewoonweg niet met gelovigen rationeel te praten.
Ho ho, je vergeet mij !

Maar volgens mij zou je wel eens gelijk kunnen hebben,

zal ik ook is proberen ?

want meestal zijn het gelovigen die volledig in bestemming en in geen enkel toeval geloven,
zoals er ook "gelovigen" zijn die alleen in het toeval geloven,

ook irritant,

voor mij dan !
bert
Forum fan

Bericht door bert »

jHenosch schreef:
bert schreef:
jHenosch schreef:Hoe meer we ontdekken des te kleiner ons aandeel in wat we echt weten en wat er allemaal te weten valt wordt, we worden steeds kleiner hoewel we meer kennis vergaren.!
Bij elk antwoord rijzen nieuwe vragen, juist, maar wat wil je daarmee zeggen?
Dat we maar evengoed niks kunnen onderzoeken en vertrouwen in een god waar we ons geen vragen bij mogen of kunnen stellen?
Tuurlijk niet, de natuur (van God) laat zich goed onderzoeken, dus onderzoek het maar.
Dan blijft mijn vraag wat doen zulke banale uitspraken ter zake : 'Hoe meer we weten, hoe meer we ontdekken wat we nog niet weten,' en 'onderzoek er maar op los'.
Ik kan natuurlijk blijven gissen hoe jij dit als antwoord ziet op:
Jullie god, jHenosch, bestaat enkel in datgene wat we niet kunnen verklaren; ‘het is onverklaarbaar dus het is god.’ Als de wetenschap het onverklaarbare dat aan god werd toegeschreven, verklaart dan moet god weer verhuizen om zich bang in de donkere onwetendheid te gaan verschuilen.
Het is niet de bedoeling dat je vlug-vlug een reactie moet plaatsen, we zijn er meer mee gediend als het een antwoord is.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Met de opmerking hoe meer we weten des te meer komen we erachter hoeveel we eigenlijk nog niet weten, wilde ik aangeven dat meer weten zeker niet minder gaatjes in onze kennis geeft, maar meestal weer nieuwe realms of research opwerpt.

Zeker geen reden om er mee te stoppen, omdat het ook weer zoveel nieuwe mogelijkheden schept om nieuwe dingen te creëren.

er staat

zoekt en gij zult vinden,

meestal niet dat waar u naar opzoek was, maar vaak per ongeluk,

veel mooiere dingen.
bert
Forum fan

Bericht door bert »

jHenosch schreef:Met de opmerking hoe meer we weten des te meer komen we erachter hoeveel we eigenlijk nog niet weten, wilde ik aangeven dat meer weten zeker niet minder gaatjes in onze kennis geeft, maar meestal weer nieuwe realms of research opwerpt.
Zeker geen reden om er mee te stoppen, omdat het ook weer zoveel nieuwe mogelijkheden schept om nieuwe dingen te creëren.
.
Zucht, hoe te discusiëren met gelovigen indeed!
Je denkt blijkbaar dat ik achterlijk ben, ik had al direct door wat je uitspraak inhoudelijk betekent op zich, dat zou je moeten kunnen afleiden uit mijn reactie erop, maar wat ik niet begrijp is wat ik moet met zo'n boutade en hoe ze in de discussie past.

Laat ik maar zelf het voorbeeld geven en ingaan op wat je zegt:
er staat
zoekt en gij zult vinden,
meestal niet dat waar u naar opzoek was, maar vaak per ongeluk,
veel mooiere dingen
De mate van verrassing lijkt me tamelijk beperkter als je de wereld in trekt op zoek naar dingen die de bijbel bevestigen, dan als je met een open vraag de wereld onderzoekt. En inderdaad er zijn mensen die de bijbelse waarheid zijn gaan zoeken in de wereld en die per ongeluk veel mooiere dingen hebben gevonden. Jij bedoelde het natuurlijk anders, de ongelovigen die per ongeluk god ontdekten. Naar mijn mening ontdek je god niet, maar zoek je hem omdat je er op een bepaald moment nood aan hebt.
God wordt gevonden doordat hij aan bepaalde verlangens voldoet.
zie: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... c&start=30
Iemand die echt meer dingen wil ontdekken dan hij zich kon inbeelden doet er goed aan niet te veel met bepaalde verwachtingen te zoeken.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Ik heb deze discussie niet gevolgd, maar heb geen zin alle 17 pagina's door te lezen.
Misschien is het dus wel eerder gemeld. In dat geval mijn excuses.

Ik zag Andries christenforum noemen.
Zo 'discusiëren ze daar met ongelovigen.
http://www.christenforum.nl/viewtopic.php?t=825.

Dump deze posting maar als hij werkelijk ten overvloedde is.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

GH schreef: Ik zag Andries christenforum noemen.
Zo 'discusiëren ze daar met ongelovigen.
http://www.christenforum.nl/viewtopic.php?t=825.

Lijkt me ouderwetse Kultur Kritik (censuur) was in de 30er jaren vorige eeuw onder bepaalde ideologieen heel gewoon. Dit geeft wel aan hoe bang ze op het gristenforum voor echte uitwisseling van ideeen zijn. Er zouden tenslotte dan wel eens zieltjes verloren kunnen gaan/ogen geopendend, slapenden wakker geschud (stop die kraai! vrij naar Dennett).
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik heb één van de postings op dat Christenforum maar even gekopieerd, zodat iedereen het verschil kan zien met een forum als deze. Vaak is ons door gelovigen voor de voeten gegooid dat we partijdig zijn en ongelovigen voortrekken. Onzin. En onderstaande is niet uniek voor het Christenforum.
Omdat jullie echt zitten te gissen lijkt het wel, terwijl de regels zo duidelijk zijn...

Maar, om het nog duidelijker te zijn:

ANiet Christenen mogen niet posten in:

1. Een topic dat een Christelijk onderwerp betreft
3. Ditzelfde topic moet ook door een Christen zijn aangemaakt
3. Deze topic aangemaakt is NA 13 januari 2006

Of

4. Het een topic betreft, waar expleciet om reacties van Christenen gevraagd word.

Niet Christenen mogen alleen reageren, in een topic die in de bovenstaande punten beschreven is, als ze deze topic niet offtopic brengen, en ze met de discussie meepraten, inplaats er tegen in te gaan.

Bijvoorbeeld: Een topic over kinderdoop volwassenendoop.
Wat wel mag is argumenten aandragen waarom één doop wel, andere doop niet, wat NIET mag is zeggen dat dopen afstamt van een babylonische religie die bla die bla en dat doop daarom helemaal niet Christelijk is. Als je zoiets doet, breng je de discussie offtopic, en die posts, worden ZONDER OMHAAL gewist.

Kort samengevat: Elke offtopic brengende post van een ongelovige in een discussie die voldoet aan bovenstaande punten word gewist.

Elke post die in de topics die aan deze eisen voeldoen die gemaakt word door een niet Christen, word zonder omhaal gewist, en als je geluk hebt, krijg je misschien nog een pbtje met uitleg.

BNiet Christenen mogen wel posten in:

1. Topics die voor of op 13 januari 2006 gemaakt zijn
2. Topics die door niet Christenen zijn gestart
3. Topics die een niet Christelijk onderwerp betreffen
4. Topics die vallen onder de regels van stukje A waar de mening van niet Christen wordt uitgenodigd door de topicstarter

CWat is een Christen en wat is een niet Christen

Een Christen is iemand die gelooft in Jezus als Heer en Heiland. Ook katholieken worden tot Christenen gerekend, maar Jehova's, mormonen, klu klux clan, en meer van dat soort randsektes worden daartoe niet toe meegerekend.

Een niet Christen, is iemand die Jezus niet als Heer en Heiland aanneemt.

DWat te doen als je toch wilt reageren

Maak dan een nieuwe topic aan. Is niet zo moeilijk. Anders word je bericht toch maar gewist. Plus alle berichten die als antwoord daarop gegeven zijn.

Ik hoop beetje duidelijkheid gegeven te hebben in iets dat al duidelijk was.

Michael
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Gek he, dat ik tegen deze administrator in ben gegaan?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Samante

Bericht door Samante »

Devious schreef:Ik heb één van de postings op dat Christenforum maar even gekopieerd, zodat iedereen het verschil kan zien met een forum als deze. Vaak is ons door gelovigen voor de voeten gegooid dat we partijdig zijn en ongelovigen voortrekken. Onzin. En onderstaande is niet uniek voor het Christenforum.
Omdat jullie echt zitten te gissen lijkt het wel, terwijl de regels zo duidelijk zijn...

Maar, om het nog duidelijker te zijn:

ANiet Christenen mogen niet posten in:

1. Een topic dat een Christelijk onderwerp betreft
3. Ditzelfde topic moet ook door een Christen zijn aangemaakt
3. Deze topic aangemaakt is NA 13 januari 2006

Of

4. Het een topic betreft, waar expleciet om reacties van Christenen gevraagd word.

Niet Christenen mogen alleen reageren, in een topic die in de bovenstaande punten beschreven is, als ze deze topic niet offtopic brengen, en ze met de discussie meepraten, inplaats er tegen in te gaan.
bla bla bla
Kort samengevat: Elke offtopic brengende post van een ongelovige in een discussie die voldoet aan bovenstaande punten word gewist.

Elke post die in de topics die aan deze eisen voeldoen die gemaakt word door een niet Christen, word zonder omhaal gewist, en als je geluk hebt, krijg je misschien nog een pbtje met uitleg.

BNiet Christenen mogen wel posten in:

1. Topics die voor of op 13 januari 2006 gemaakt zijn
2. Topics die door niet Christenen zijn gestart
3. Topics die een niet Christelijk onderwerp betreffen
4. Topics die vallen onder de regels van stukje A waar de mening van niet Christen wordt uitgenodigd door de topicstarter

CWat is een Christen en wat is een niet Christen

Een Christen is iemand die gelooft in Jezus als Heer en Heiland. Ook katholieken worden tot Christenen gerekend, maar Jehova's, mormonen, klu klux clan, en meer van dat soort randsektes worden daartoe niet toe meegerekend.

Een niet Christen, is iemand die Jezus niet als Heer en Heiland aanneemt.

DWat te doen als je toch wilt reageren

Maak dan een nieuwe topic aan. Is niet zo moeilijk. Anders word je bericht toch maar gewist. Plus alle berichten die als antwoord daarop gegeven zijn.

Ik hoop beetje duidelijkheid gegeven te hebben in iets dat al duidelijk was.

Michael
Devious, de deelname aan dat christenforum is al net zo aan voorwaarden gebonden als dat hele christengeloof.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Sararje schreef:Gek he, dat ik tegen deze administrator in ben gegaan?
Volgens mij ben ik bij dat forum meteen bij het registreren al geband, omdat ik er geen geheim van had gemaakt dat ik één van de mensen achter Freethinker ben, maar het kan zijn dat het een ander forum was. Het is een tijdje geleden, en de schrijfstijl van de admin lijkt er heel veel op. Ik wil nog eens even dat forum doorspitten.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Sorry, dat was een ander forum dat ik bedoelde. http://www.christen-zijn.nl/index.php
Dit forum wilde ik me registreren omdat er de hoax verspreid werd dat Hume, Hobbes en Voltaire op hun sterfbed zouden hebben bekend dat ze spijt hadden van hun ongeloof, en dat ze Jezus om vergeving smeekten. Bullshit uiteraard. Maar affijn, dat heeft hier niets mee te maken. Het geeft wel aan dat men angst heeft voor andere meningen.

Grtz...
Plaats reactie