jHenosch schreef:Met de opmerking hoe meer we weten des te meer komen we erachter hoeveel we eigenlijk nog niet weten, wilde ik aangeven dat meer weten zeker niet minder gaatjes in onze kennis geeft, maar meestal weer nieuwe realms of research opwerpt.
Zeker geen reden om er mee te stoppen, omdat het ook weer zoveel nieuwe mogelijkheden schept om nieuwe dingen te creëren.
.
Zucht, hoe te discusiëren met gelovigen indeed!
Je denkt blijkbaar dat ik achterlijk ben, ik had al direct door wat je uitspraak inhoudelijk betekent op zich, dat zou je moeten kunnen afleiden uit mijn reactie erop, maar wat ik niet begrijp is wat ik moet met zo'n boutade en hoe ze in de discussie past.
Laat ik maar zelf het voorbeeld geven en
ingaan op wat je zegt:
er staat
zoekt en gij zult vinden,
meestal niet dat waar u naar opzoek was, maar vaak per ongeluk,
veel mooiere dingen
De mate van verrassing lijkt me tamelijk beperkter als je de wereld in trekt op zoek naar dingen die de bijbel bevestigen, dan als je met een open vraag de wereld onderzoekt. En inderdaad er zijn mensen die de bijbelse waarheid zijn gaan zoeken in de wereld en die per ongeluk veel mooiere dingen hebben gevonden. Jij bedoelde het natuurlijk anders, de ongelovigen die per ongeluk god ontdekten. Naar mijn mening ontdek je god niet, maar zoek je hem omdat je er op een bepaald moment nood aan hebt.
God wordt gevonden doordat hij aan bepaalde verlangens voldoet.
zie:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... c&start=30
Iemand die echt meer dingen wil ontdekken dan hij zich kon inbeelden doet er goed aan niet te veel met bepaalde verwachtingen te zoeken.