Welkom!
Nynketje schreef:Mijn zusje, m'n vader en ik zijn met haar meegegaan naar de kerk en daarna ook allemaal gelovig geworden.
Dat lijkt me nog een "geluk bij een ongeluk" dat iedereen in het gezin gelovig was. Dat was bij mij wel anders. Al vraag ik me af hoe het nu is met je zusje en vader. Gaat dat wel goed?
Ik zat jaren lang in zak en as omdat mijn vader en zus, zwager, nichtje enz. niet 'wederomgeboren' waren en dus voor eeuwig verloren zouden gaan. Dat 'feit' drong vreemd genoeg kort na mijn bekering in de eerste "euforische periode" van een paar jaar nog niet zo heel erg tot mij door. Ik was vooral druk bezig met eerst alles te ontdekken en uit te pluizen via bijbelstudies. De zorgen kwamen ongeveer een jaar later toen ik bemerkte dat familie, vrienden en kennissen uit mijn omgeving niet echt gecharmeerd waren met mijn gepraat over God en Jezus en het "uiten van bewijzen". Ik begreep er niets van. Ik snapte het toch ook? Waarom zij niet? Toen drong het langzaam tot mij door dat het wel heel erg slecht zou gaan aflopen met hen wanneer zij zich niet zouden bekeren. Toen werd mijn geloof plotseling een zéér ernstige zaak. Ik werd er absoluut niet gelukkig van. Maar ik werd daardoor jammer genoeg niet minder gelovig! En dat is dan nog mild uitgedrukt.
Nynketje schreef: Ik weet nog dat ik de preken helemaal niet leuk vond, want die gingen vaak over de eindtijd, en de zin 'Satan gaat rond als een briesende leeuw' beangstigt me nog steeds.
Ik was juist bijzonder geinteresseerd in de preken.Vooral op "Zoeklicht Toogdagen" waar ze altijd allemaal over de "Eindtijd en Israel" gingen was ik dol op de sprekers die daar waren uitgenodigd. Ik was een "diepgraver" en las alles wat los en vast zat. Ik kocht vele boeken in de evangelische boekhandels. Eindtijdprofetie was spectaculair. Ik kon aardig goed vertellen wat er allemaal stond te gebeuren in de altijd "zéér nabije toekomst". Ik gebruikte dat voor evangelisatie.
Nynketje schreef: Maar ik vond de mensen die er kwamen, en vooral de grote groep jeugd die er was zo leuk en lief en gezellig dat ik bleef komen.
Nooit zo vatbaar voor geweest. Al dat blije gedoe. Was er iets om blij over te zijn dan? Ik heb nooit echt aansluiting gevonden bij de meeste christenen. het was écht iets voor de zondagen in de gemeente. Ik ging meestal om met gelovigen voor evangelisatie. Ik heb nooit veel gehad met kerkdiensten. Ik ging wel maar had soms moeite om te gaan. Ik sloeg wel eens een paar diensten over. Maar aan de andere kant deed ik veel evangelisatiewerk.
Nynketje schreef:Ik kan me geen specifiek bekeringsmoment herinneren, maar had meer het gevoel dat het geloof zich langzaam ontwikkelde.
Tja, ik kan het me wel herinneren. Een heel lang verhaal.
Nynketje schreef: Wel heb ik me vaak afgevraagd waarom ik niet dat enthousiaste en de blijdschap en het 'vuur' had dat andere pasbekeerden wel hadden.
Zoals ik net al zei. Ook dat had ik nooit. Blij? Waarom? Eerst wist ik niet eens dat ik 'gered' zou moeten worden. Het christendom geeft je eerst in prachtig cadeaupapier te kennen dat God gekend kan worden maar stelt vervolgens ernstig dat jij persoonlijk een probleem hebt van GIGANTISCHE proporties met ernstige gevolgen voor je ziel. Sterker nog: Als je het afwijst moet je voor eeuwig naar de hel. En niet alleen jij maar ook iedereen om jou heen! Dat is nog het aller allerergste! Jou opzadelen met de vreselijke verantwoording anderen en degenen die je het meest nastaan in je leven en van wie je het meeste houdt te bereiken met het 'evangelie'. Het is te vergelijken met een pyramidespel. Maar dan met de inzet "leven en dood" of "hemel en hel". Een gruwelijk spel van goddelijk leedvermaak.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramidespel
Nynketje schreef:Ik heb nooit m'n geloof met m'n ongelovige vrienden willen of durven delen, omdat ik zo bang was dat ze het belachelijk zouden vinden.
En dat is het ook. Je hebt het goed gedaan. Ik was helaas wat mondiger.
Nynketje schreef:Zelfs toen ik jaren later in een christelijk hostel kwam te werken, waar evangeliseren een van de hoofddoelen was, probeerde ik er nog zoveel mogelijk onderuit te komen. Ik schaamde me voor m'n geloof.
Tja en daar was al rekening mee gehouden want daar waren altijd fijne teksten voor om je weer schuldig over te voelen.
Want wie zich voor Mij en mijn woorden schaamt in dit overspelig en zondig geslacht, de Zoon des mensen zal Zich ook voor hem schamen, wanneer Hij komt in de heerlijkheids zijns Vaders, met de heilige engelen. Markus 8:38…"
Nynketje schreef:Ongeveer anderhalf jaar geleden werd ik verliefd op een ongelovige jongen, en hij op mij.
Goed voor je!!!
Nynketje schreef:Na jaren bidden om een man (ja echt) was dit m'n eerste serieuze relatie. Ik voelde ergens wel dat het tegen Gods wil was, maar hoe kon ik hier nee tegen zeggen?
Precies!! Alles wat eindelijk eens een keer goed voelt moet haast wel slecht zijn he?
Nynketje schreef:Ik hoopte dat als ik wat van m'n geloof zou kunnen delen, en Gods liefde kon laten zien, dat hij dan misschien wel geinteresseerd zou raken. Ik wist toen nog niet wat een overtuigde atheist hij was.
Tja dat werkt inderdaad niet zo. De Heilige Geest laat zich niet zomaar even commanderen. Dan moet je eerst bidden en vasten. En stille tijd houden en mediteren over bijbelteksten totdat je eindelijk "bepaald wordt" bij een bijbeltekst om Gods stem hierin goed te verstaan. God heeft nu eenmaal wat problemen met golflengtes. Hij had ooit eens oren geschapen voor de mens maar weet Zich helaas met geen mogelijkheid verstaanbaar te maken. We moeten het doen met "gevoel" en "rebussen" vanuit Zijn Woord. Het moet trouwens ook allemaal ook nog eens allemaal passen in Gods plan. En daar kan een gelovige zich toch niet even zomaar mee gaan bemoeien.
Nynketje schreef:Helaas werd de spanning te groot tussen ons wat betreft het verschil in geloof, en hebben we het na een aantal maanden uitgemaakt.
Laat me raden? Je probeerde je rein te bewaren? Ik heb gewoon geleefd zonder geloofsopvoeding en ben gaan geloven op 26 jarige leeftijd. Altijd wel vriendinnen gehad voor die tijd. maar toen ik tot geloof gekomen was begon ik dus netjes met een schone lei en leerde mijn vriendin kennen. Ik heb me toen een jaar ingehouden. maar toen we waren getrouwd was het vuur eigenlijk al weg en werd het eigenlijk best wel saai. Alsof God elke keer zat te mee te kijken wanneer we het deden en glimlachend Zijn Heilige goedkeuring gaf. Experimenteren voelde vies. Je had van alles gelezen over "christelijke sex" en hoe "mooi" God het
"geschenk van intieme sex" aan de mens voor binnen het huwelijk had gegeven. IEUW!!! Dan is sex gelijk al minder spannend zeg maar.

Helaas heeft het huwelijk geen stand gehouden. Nu doe ik het geheel anders en God mag niet meer meekijken. Motto! Als je passie voelt; Gaan met die banaan!! Wachten met sex tot ná je huwelijksdag is ook niet alles.
Nynketje schreef:Ik ben nog nooit zo kapot ergens van geweest. Ik ging op zoek naar antwoorden bij God, maar vond die niet. Ik bad en smeekte God om vrede, troost en hoop, maar vond ook die niet. Ik heb net als vele anderen gesmeekt, gehuild en het uitgeroepen. Ik stond 3 keer op het punt te kappen met m'n geloof, puur om emotionele redenen.
Herkenbaar allemaal zeg. Goden zijn allemaal "meesters" van de stilte en afwezigheid.
Jij zit te huilen en er gebeurd gewoon - GEEN MOER -. Hij blijft ruftend op zijn troon zitten.
Nynketje schreef:Een poosje later kwam ik weer in contact met m'n ex, we waren nog vrienden, en op m'n verjaardag gaf hij mij het boek van Bas Haring, Kaas en de evolutietheorie. Een leuk boek, maar het idee dat we niet door God gemaakt en gewild zijn vond ik verschrikkelijk.
Het is zoals het is, zelfs als het niet zo is. Je mag zélfs als atheist best wel hopen of dromen op een leven na de dood of hopen en dromen dat je je geliefden wellicht eens ziet. Als een geliefde sterft zeg ik never geen vaarwel maar tot ziens. Maar het is een feit dat goden zich nooit en te nimmer hebben laten zien of horen. Voor mij zijn alle religies BOLOCKS en door de mens bedacht en ontworpen. God is een marionet die slechts en alléén aan de adem van gelovigen bestaansrecht ontlenen. Gelovigen blazen goden op. En zonder gelovigen zakken die goden weer in elkaar als opblaaspoppen. Zeus, Poseidon, Thor, Anubis, Freya. Weg zijn ze. Het is zoals Siger opmerkt:
siger schreef:Dat is alleen maar verschrikkelijk als je niet in mensen gelooft!
Nynketje schreef:Maar ik zag deze gebeurtenis als een door God gegeven gelegenheid om m'n ex een boek over het christendom te geven, In alle Redelijkheid van Tim Keller. Ik vond het een goed boek met sterke argumenten, maar mij ex kon ze met gemak allemaal van de tafel geven.
Ja dat gebeurd hier op dit forum ook nog wel eens. Lees hier voor de grap eens de discussie van Henoch als je eens in een rotbui bent en weer wat vrolijker wilt worden.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=4245
Nynketje schreef:Elke keer als ik hem ging zien bad ik van te voren dat God me zou lijden met z'n Heilige Geest om me de juiste woorden en argumenten te geven, maar er kwam niks, helemaal niks met enige overtuigingskracht of logica.
Veelzeggend. Nee ....alleszeggend. Gods plan he? Hij vraagt z'n mening aan z'n kinderen maar antwoord zélfs niet chagrijnig met: "Hrrgmm" ..
Nynketje schreef:En zodoende begon ik meer en meer te lezen over de argumenten tegen het christendom. Ik ging 'doen alsof God niet bestaat' en kijken hoe dat beviel. Maar op andere momenten was ik weer wanhopig aan het bidden of God zich alstublieft aan me wou laten zien. En steeds kwam er niks.
Ja zo vraagt God er ook om he?
Nynketje schreef:Ik heb zelfs samen met m'n ex een Alpha cursus gedaan. Hij had me duidelijk laten zien wat hij vindt, en ik wilde duidelijk laten zien wat ik geloof(de). Tijdens die cursus zijn we weer bij elkaar gekomen, en nu is het alweer 6,5 maand aan
Gefeliciteerd!! En als klap op de vuurpijl. Je vriend praat met jou!!
Nynketje schreef:Ik denk dat ik niet meer geloof. maar vaak twijfel ik enorm en heb ik ook veel angst.
Ik ken het. Ook de angst. Het zit zó diep dat het waarschijnlijk altijd een beetje pijn zal blijven doen. Mijn grootste angst: Dat ik op m'n sterfbed voor alle zekerheid toch nog ff een schietgebedje ga doen na mijn grote bek hier.
Nynketje schreef:Verhalen over hel, veroordeling en eindtijd scenario's vind ik verschrikkelijk. Maar soms mis ik zo het gevoel van speciaal en geliefd te zijn, en het idee dat God een plan en een doel met je heeft. Als er iets is waar ik veel gebed in heb gestoken is het het vinden van Gods plan voor m'n leven, maar ook dat vond ik niet.
Trek je eigen plan en al het andere zal je geschonken worden.
Nynketje schreef:Soms denk ik dat dit allemaal een gevolg is van het tegen Gods wil ingaan. Als ik niet wat met een ongelovige was begonnen was ik nooit zo gaan twijfelen. Maar is het mijn schuld dat God zich niet heeft laten zien? Dat Hij ondanks herhaaldelijk smeken m'n vriend niet met de Heilige Geest heeft overtuigd? Ik was vol hoop, vertrouwen en geloof. Daar is bar weinig van over.
Ik denk dat je eens wat met Rereformed moet gaan keuvelen. Die weet hier vast een passende uitleg over "schuld, angst en twijfel" aan jou te presenteren. Dat ie nog niet heeft gereageerd is vast omdat ie nu een beste lap tekst aan het typen is. Waar ik ook nu al naar uitkijk.
Nynketje schreef:Ik geloof niet dat m'n zoektocht over is. Ik twijfel nog erg veel, en vind het moeilijk mezelf de tijd en de rust te gunnen om het uit te zoeken. Ik wil het nu weten, want ik ben bang iets verkeerds te doen, m'n doel te missen.
Blijf vooral meelezen. Alles wat je zegt is zéér herkenbaar. Wij zitten in hetzelfde schuitje Nyn.
Nynketje schreef:Ook vind ik veel van de opvattingen van atheisten onnodig negatief en deprimerend.
Dat komt misschien omdat we voorzichtig zijn zaken mooier voor te stellen dan ze zijn. Vooral als het fantasie betreft waar niemand bij gebaat is en schade brengt. Maar ik begrijp wat jij bedoeld. Er zijn gelovigen die ik hun geloof gun. Ernstig zieke mensen bijvoorbeeld. Of mensen die iemand hebben verloren en hun enige steun hebben in hun geloof. Die ga ik er echt niet vanaf praten. Er zijn grenzen. Geloof is soms begrijpelijk. Maar of het de waarheid is? ......................................
Nynketje schreef:Daar moet ik aan wennen. Wat ik het liefst zou willen is vrede en rust, erg jammer dat ik dat niet bij God heb gevonden.
Alles komt goed.
Nynketje schreef:Ik ben in ieder geval erg blij met een site als deze, het heeft me al erg geholpen.
Nou ik kwam hier jaren geleden als gelovige eens stiekem meelezen en durfde hier echt helemaal niets te zeggen. Ik wist al meelezende dat ik hier niets kon bekeren. haha. Dat alleen al zette me tot ernstig nadenken.