De Mysterieuze Jezus
Moderator: Moderators
Re: Contradicties in de bijbel.
Momenteel lees ik het boek: De Mysterieuze Jezus. Daar wordt duidelijk uit de doeken gedaan dat het verhaal van Jezus een mystiek verhaal is, die heel veel weg heeft van de heidense godmensen, waar verhalen over geschreven zijn. Dat zijn mythische verhalen, met een achter liggende boodschap (je vlees kruisigen, dus je eigen verlangens opgeven, en leven voor de ander, en zodoende Geestelijk opstaan) waar veel heidense filosofen ook weet van hadden en deel aan namen (Pythagoras, Plato en anderen). Waarom zouden we het verhaal van Jezus dan letterlijk moeten nemen, met alle verdraaiingen van het OT die het Orthodoxe geloof moest doen, om van Jezus de enige Zoon van God en de messias te maken?
Heidense is trouwens niet respectloos bedoeld. Daarmee bedoel ik gewoon de oude mensen, voor het Christelijk geloof die mensen als heidens beschouwde. Door dat boek heb ik veel respect gekregen voor de oude mysterie religiën.
Heidense is trouwens niet respectloos bedoeld. Daarmee bedoel ik gewoon de oude mensen, voor het Christelijk geloof die mensen als heidens beschouwde. Door dat boek heb ik veel respect gekregen voor de oude mysterie religiën.
De Mysterieuze Jezus
Kun je mij de naam van de schrijver vertellen ??Berjan schreef:Momenteel lees ik het boek: De Mysterieuze Jezus. Daar wordt duidelijk uit de doeken gedaan dat het verhaal van Jezus een mystiek verhaal is, die heel veel weg heeft van de heidense godmensen, waar verhalen over geschreven zijn.
Ik vrees namelijk dat het weer de zoveelste New-Ager is die zijn fantasietjes loslaat op de Evangeliën.
Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Je kan toch zelf ook even google gebruiken? Ik had het boek binnen een paar seconde.
http://www.theosofie.net/sunrise/sunris ... jezus.html
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Misschien moet ik hier eens een draad over openen, want dankzij internet is de onwetenschappelijke theorie van de Jezusmythe weer behoorlijk populair. En dat stel ik als onverkort atheïst.Job schreef:Kun je mij de naam van de schrijver vertellen ??Berjan schreef:Momenteel lees ik het boek: De Mysterieuze Jezus. Daar wordt duidelijk uit de doeken gedaan dat het verhaal van Jezus een mystiek verhaal is, die heel veel weg heeft van de heidense godmensen, waar verhalen over geschreven zijn.
Ik vrees namelijk dat het weer de zoveelste New-Ager is die zijn fantasietjes loslaat op de Evangeliën.
Job
Zondag misschien, als ik er zin in heb na de finale.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
Mijn vrees wordt bewaarheid. "Theosofie"Kitty schreef:Je kan toch zelf ook even google gebruiken? Ik had het boek binnen een paar seconde.

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Gaat het niet om de argumenten in het boek?Job schreef:Mijn vrees wordt bewaarheid. "Theosofie"Kitty schreef:Je kan toch zelf ook even google gebruiken? Ik had het boek binnen een paar seconde.
Job
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
En wat is er verkeerd aan Theosofie, als ik vragen mag?Mijn vrees wordt bewaarheid. "Theosofie"
Job
Behalve dan dat de orthodoxe Christen niet serieus genomen wordt, die zich gegeven heeft aan de stamgod van de Joden. Iets wat je zelfs in de Bijbel kunt vinden, als je de goede vertaling hebt. Statenvertaling DEUT 32 laat dat namelijk buiten kijf zijn:
Theosofie bestudeert alle religies, en haalt de eenheid aan van alle religies. Zij bijten zich niet vast aan de waarheidclaims van religies (dat hebben namelijk ALLE religies) maar kijken naar de bedoeling achter religies. Het is Oosters georiënteerd. Maar daar is namelijk nog waarheid overgebleven die in de middeleeuwen en daarvoor door o.a de R.K. vernietigd is, in het Westen.6 Zult gij dit den HEERE vergelden, gij, dwaas en onwijs volk! Is Hij niet uw Vader, Die u verkregen, Die u gemaakt en u bevestigd heeft?
7 Gedenk aan de dagen van ouds; merk op de jaren van elk geslacht; vraag uw vader, die zal het u bekend maken, uw ouden, en zij zullen het u zeggen.
8 Toen de Allerhoogste aan de volken de erfenis uitdeelde, toen Hij Adams kinderen vaneen scheidde, heeft Hij de landpalen der volken gesteld naar het getal der kinderen Israëls.
9 Want des HEEREN deel is Zijn volk, Jakob is het snoer Zijner erve.
10 Hij vond hem in een land der woestijn, en in een woeste huilende wildernis; Hij voerde hem rondom, Hij onderwees hem, Hij bewaarde hem als Zijn oogappel.
11 Gelijk een arend zijn nest opwekt, over zijn jongen zweeft, zijn vleugelen uitbreidt, ze neemt en ze draagt op zijn vlerken;
12 Zo leidde hem de HEERE alleen, en er was geen vreemd god met hem.
13 Hij deed hem rijden op de hoogten der aarde, dat hij at de inkomsten des velds; en Hij deed hem honig zuigen uit de steenrots, en olie uit den kei der rots;
En waarom is het onwetenschappelijk?Misschien moet ik hier eens een draad over openen, want dankzij internet is de onwetenschappelijke theorie van de Jezusmythe weer behoorlijk populair. En dat stel ik als onverkort atheïst.
Zondag misschien, als ik er zin in heb na de finale.
Of is het jouw mening, die volgens jou waar is, en daarom waar is?
Oogkleppen op zeker? Je hebt een recensie gevonden op een site over theosofie. Het boek heeft zelf niets met theosofie te maken.Job schreef:
Mijn vrees wordt bewaarheid. "Theosofie"
Job
Overigens kan dit topic ook dicht wegens het topic Freke & Gandy: The Jesus Mysteries van Reref

P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
1) Ik heb er inmiddels een draad over geopend. Even zoeken onder Christendom; je zult het vast wel vinden.Berjan schreef:1)En waarom is het onwetenschappelijk?
2) Ja. Elke mening van mij afkomstig, ook al is die tegenstrijdig met mijn mening van gisteren, is volgens mij altijd waar, is volledig waar, is niets anders dan waar en dient door de rest van de mensheid aangenomen te worden als de absolute waarheid. Ik begin met "Berjan bestaat niet".
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
Ik vind het nietMNb schreef:1) Ik heb er inmiddels een draad over geopend. Even zoeken onder Christendom; je zult het vast wel vinden.Berjan schreef:1)En waarom is het onwetenschappelijk?

Hierzo: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=7913Berjan schreef:Ik vind het nietMNb schreef:1) Ik heb er inmiddels een draad over geopend. Even zoeken onder Christendom; je zult het vast wel vinden.Berjan schreef:1)En waarom is het onwetenschappelijk?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)