Liever islam dan seculiere humanisten (Rouvoet)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

GH schreef:
PS: Gezien zijn duidelijke stellingname in het ID debat zou ik ook graag willen dat Bert Bakker deze email ontvangt. Ik heb helaas zijn email adres niet.Zou U het kunnen doorsturen. Bij voorbaad mijn hartelijke dank.

Beste Ger,

Bert Bakker heeft het inmiddels ontvangen :wink: :
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Het zou niet de eerste keer zijn dat er in de naam van de Rede, of de humaniteit of vanuit een atheistische ideologie mensen worden vermoord.

Robbespierre, Stalin, Mao, Pol Pot ....

Wat gelovigen in twintig eeuwen niet voor elkaar kregen, hebben atheisten in de 20e eeuw gedaan. En allemaal in de naam van een seculiere heilsstaat.

Dat is precies waar Rouvoet op doelt. ergens anders heeft hij gezegd dat hij zich regelmatig moet verantwoorden voor de kruistochten, maar dat geen liberaal zich geroepen voelt zich te verantwoorden voor de terreur van de Franse Revolutie. Er zijn hele streken uitgemoord, in naam van de Rede en de volkswil.
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Theoloog schreef:Het zou niet de eerste keer zijn dat er in de naam van de Rede, of de humaniteit of vanuit een atheistische ideologie mensen worden vermoord.

Wat gelovigen in twintig eeuwen niet voor elkaar kregen, hebben atheisten in de 20e eeuw gedaan. En allemaal in de naam van een seculiere heilsstaat.

Dat is precies waar Rouvoet op doelt. ergens anders heeft hij gezegd dat hij zich regelmatig moet verantwoorden voor de kruistochten, maar dat geen liberaal zich geroepen voelt zich te verantwoorden voor de terreur van de Franse Revolutie. Er zijn hele streken uitgemoord, in naam van de Rede en de volkswil.
Ik begrijp dat meneer/mevrouw Theoloog een aantal moorden verwacht uit de D66-hoek.

En wie zouden dan het slachtoffer moeten worden van Dittrichs razernij?
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

[quote="Theoloog"]Het zou niet de eerste keer zijn dat er in de naam van de Rede, of de humaniteit of vanuit een atheistische ideologie mensen worden vermoord.

Geen van deze heeft zijn misdaden vanuit een humanistisch oogpunt laten uitvoeren. Dit is gewoon een kwestie van machtsmisbruik vanuit een totalitair systeem. Macht corrumpeert zoals uit de geschiedenis vaak heeft mogen blijken, waarbij geen scheiding tussen religieus of seculier hoeft te zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Theoloog schreef:Het zou niet de eerste keer zijn dat er in de naam van de Rede, of de humaniteit of vanuit een atheistische ideologie mensen worden vermoord.

Beste theoloog ik ben blij dat je dit ter sprake brengt, dit zijn goede voorbeelden waarbij mensen door een dogmatische ideologie die de heilstaat belooft, o.l.v. een stren autoritair figuur, in grote getalen gedood en onderwordpen worden. Paste goed in de christelijke traditie. Vergeet dan ook s.v.p. het Nazisme niet, dat christelijke sentimenten, zoals Jodenhaat expliciet gebruikte voor hun luguber doeleinde.

Dit pleit des te meer voor vrijdenkers en een seculiere samenleving...

Met vriendelijke groet,

Bad_religion
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Ik begrijp dat meneer/mevrouw Theoloog een aantal moorden verwacht uit de D66-hoek.

Dat begrijp je verkeerd. Maar ik betwijfel het of je de intentie hebt me goed te begrijpen. Dat D66-kamerleden allergisch en agressief reageren op invloed van religie op het publieke domein is echter genoegzaam bekend. Daar begint de onverdraagzaamheid uit naam van de rede. Kennelijk mogen bepaalde zaken niet ter discussie gesteld worden (zoals de vraag of het neodarwinisme alles verklaart). Lekkere vrije denkers zijn dat dan. Met name Bert Bakker blonk in dat debat uit in emotionaliteit. Niet dat ik wel vind dat de minister van Onderwijs (de politiek) een dubieuze theorie op de universitaire agenda moet zetten, teneinde wetenschap meer acceptabel voor conservatieve gelovigen te maken.

Maar dat doet niet af aan de onverdraagzaamheid van zogeheten 'liberalen'. Die onverdraagzaamheid komt voort uit het idee dat een seculiere wereldbeschouwing neutraal is, en religie bovenop die wereldbeschouwing komt, als een soort extra. Wat een onzin! Een seculiere wereldbeschouwing is net zo goed een levensbeschouwelijke keuze, een geloofsovertuiging. Alleen gelooft men dan niet dat een persoonlijke God of de goddelijkheid van de kosmos zin en betekenis aan het leven geeft, maar dat iets binnenwereldlijks dat doet, wat dat dan ook moge zijn (de staat, de vooruitgang, individueel welbevinden, humaniteit, etc)

Het gegeven dat secularisten een seculiere maatschappelijke orde willen, komt er dus op neer dat men hun private overtuiging over de zin van het bestaan oplegt aan anderen die die overtuiging niet delen. Het willen afschaffen van bijzonder onderwijs is daar een voorbeeld van. Alsof er zoiets bestaat als neutraal onderwijs. Alsof je kinderen in het onderwijs niet zou vormen, en niet een opvatting zou meegeven hoe het leven in elkaar zit. Punt is dat secularisten heimelijk of minder heimelijk denken dat hun levensopvattingen correct zijn, en dat die van gelovigen van allerlei pluimage incorrect zijn. Zij mogen van zichzelf het onderwijs wel gebruiken om mijn kind te vormen in hun levensopvattingen, maar ik met nota bene mijn eigen kind niet hetzelfde doen.

De terreur begint al. Onlangs heeft een vrouw via de rechter afgedwongen dat de politie moet ophouden haar te verstoren (stalken). Ze is op grond van roddelpraatjes in de buurt, die de wijkagent braaf overschreef en nog dreigender maakte, door een arrestatieteam ontvoerd. Haar huis zou een doorvoerpunt voor wapens zijn. Geen wapens werden ooit gevonden, haar kinderen raken van streek als de telefoon gaat. En waarom? Omdat ze streng in de leer is, en het liefste een gezichtsbedekking zou dragen.
Dr Who:Geen van deze heeft zijn misdaden vanuit een humanistisch oogpunt laten uitvoeren. Dit is gewoon een kwestie van machtsmisbruik vanuit een totalitair systeem. Macht corrumpeert zoals uit de geschiedenis vaak heeft mogen blijken, waarbij geen scheiding tussen religieus of seculier hoeft te zijn.
Dat hangt er maar vanaf wat je onder humanisme verstaat. Maar a-religieus humanisme heeft de neiging om de persoon te negeren en over individuen te praten. Die individuen worden dan radartjes in de machine van de staat, of die nu door een markteconomie of door een planeconomie wordt beheerst. En individuen zijn uiteraard vervangbaar...
Bad Religion:Beste theoloog ik ben blij dat je dit ter sprake brengt, dit zijn goede voorbeelden waarbij mensen door een dogmatische ideologie die de heilstaat belooft, o.l.v. een streng autoritair figuur, in grote getalen gedood en onderwordpen worden. Paste goed in de christelijke traditie.
Maar het feit is dat de terreur op deze schaal pas goed op gang kwam binnen seculiere ideologieen. De Franse revolutiefilosofen beriepen zich zelfs expliciet op de Rede om de massale terreur te rechtvaardigen. Dit waren vrijdenkers! En ze hebben honderdduizenden onder de guillotine gebracht in een decennium tijd.

En wat Hitler betreft, zijn denken was doordrenkt van pagane mythologie en occulte motieven. Het is daarom alleen maar natuurlijk dat hij het jodendom daaraan antithetisch achtte. De Tora is namelijk wezenlijk vijandig aan het heidendom, aan het recht van de sterkste en het vergoddelijken van de levensdrift. Hij gebruikte wel christelijke sentimenten, maar in wezen is zijn wereldbeschouwing onbijbels en antichristelijk.

Wat mij opvalt is dat jullie 'vrijdenkers' er bijzonder veel genoegen in hebben 'christelijke' wandaden onder de neus van gelovigen te wrijven, maar zodra iemand jullie confronteert met de wandaden vanuit Verlichtings- of atheistische ideologieen, jullie weigeren die onder ogen te zien. Lijkt me het meten met twee maten.[/b]
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Hitler niet Chirstelijk (of vanuit christelijke motieven?):<
http://www.nobeliefs.com/Hitler1.htm
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Theoloog schreef:Maar a-religieus humanisme heeft de neiging om de persoon te negeren en over individuen te praten.
Ik vraag mij af waarop je dit idee vandaan hebt kan je dit even aantonen want dit is echt nieuw voor mij. Het lijkt erop dat je communisme met humanisme aan het verwarren bent.

Het moderne humanisme is een niet-godsdienstige levens- en wereldbeeld. Het humanisme definieert zelf geen opperwezen. In de praktijk blijkt het humanisme een inspiratiebron zowel voor mensen die niet geloven in het bestaan van goden als voor mensen die wel in een god of in goden geloven.

Humanisme stelt de waardigheid van de mens in het wereldbeeld en de rede in de levensbeschouwing centraal. Sleutelwoorden van het humanisme zijn zelfontplooiing, vrijheid en autonomie, verantwoordelijkheid

Wanneer religieuze fundamentalisten worden geconfronteerd met de bloedige geschiedenis van hun geloof, verweren ze zich soms met het argument dat atheïstische wereldbeschouwingen meer leed hebben veroorzaakt. Als voorbeeld wordt dan vaak het fascisme van Adolf Hitler genoemd. Deze aanname is niet gebaseerd op feiten. De feiten wijzen namelijk uit dat Adolf Hitler een diep religieus mens was, met een afkeer van atheïstische ‘joden’ partijen, zoals hij ze noemde: ‘ons tegenwoordige politieke Christendom acht het niet beneden zijn waardigheid om bij de verkiezingen te bedelen om Joodse stemmen, en om later te trachten met atheïstische Jodenpartijen politieke zwendelzaken op touw te zetten.’ (Mein Kampf. Blz. 381.) (Br ft site)

Maar dit terzijde het gaat niet aan om misdaden in religieus of niet religieus te verdelen. Op het moment dat een ideologie als dekmantel wordt gebruikt voor terreur is de maat gewoon vol. In ideologisch beginsel van atheisten of humanisten is echter in tegenstelling tot die van veel religies geen sprake van het bestrijden van andersdenkenden. Wel het aangaan van een dialoog of discussie, waarbij op rationele en toetsbare argumenten van gedachten wordt gewisseld.
bad_religion

Beste theoloog, je hebt mijn antwoord niet begrepen. Ik was je dankbaar dat je enkele tereurdaden aan het licht bracht als gevolg van dogmatisch handelen.

Dogmatische ideeën zijn geen vrijdenkers ideeën.

Welnu, waarom atheïsten / vrijdenkers zo graag de wandaden van het christendom of islam naar voren brengt, omdat dit twee uitermate gevaarlijke en dogmatische theoriën zijn met miljarden aanhangers die iedere buitenstaander als "zondaar" of "afvallige" betitelen. En in overeenkomst met het laatste ook miljoenen mensen hebben vervolgd, en oorlogen, slavernij hebben goedgekeurd......en daar is echt nog geen einde aan gekomen!
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Theoloog schreef:Dat begrijp je verkeerd. Maar ik betwijfel het of je de intentie hebt me goed te begrijpen. Dat D66-kamerleden allergisch en agressief reageren op invloed van religie op het publieke domein is echter genoegzaam bekend. Daar begint de onverdraagzaamheid uit naam van de rede. Kennelijk mogen bepaalde zaken niet ter discussie gesteld worden (zoals de vraag of het neodarwinisme alles verklaart). Lekkere vrije denkers zijn dat dan. Met name Bert Bakker blonk in dat debat uit in emotionaliteit. Niet dat ik wel vind dat de minister van Onderwijs (de politiek) een dubieuze theorie op de universitaire agenda moet zetten, teneinde wetenschap meer acceptabel voor conservatieve gelovigen te maken.
De onverdraagzaamheid van de rede is simpelweg dat rede om rede vraagt, en niet om onrede. Dat steekt heel veel mensen en dan krijg je uitlatingen zoals jij neerpent. Rede stelt nare vragen die niet zomaar kunnen worden weggewimpeld. Rede houdt niet van ongefundeerde emotie of mooie praatjes. Heel veel mensen moeten niets van rede hebben omdat het ze kleineert, hun gekoesterde mening decimeert, en ze de hersens niet hebben om rede met betere rede te lijf te gaan. Dat is gelijk aan een fysieke klap in hun gezicht en daarom valt men liever de rede zélf aan: het is 'onverdraagzaam', want daarmee wordt het gewenste onderbuikgevoel opgeroepen dat mensen in staat stelt het in een hokje met 'gevaarlijk' te stoppen. Dit wordt natuurlijk aangevuld met allerlei ad hoc voorbeelden die het moreel faillisement van de rede moeten aantonen: nu zijn het blijkbaar D'66'ers, of neodarwinisten. (En later revolutionaire Fransen uit de 18e eeuw en natuurlijk Stalin.)

Omdat je het zogenaamd niet ter discussie mogen stellen van neodarwinisme als voorbeeld van onverdraagzaamheid aanhaalt, vrees ik dat je, om het in je eigen woorden te beschrijven, absoluut niet de intentie hebt óm te begrijpen dat je neodarwinisme wél ter discussie mag stellen en dat rede allesbehalve onverdraagzaam is. Je zult alleen met rede moeten komen, en niet met onrede zoals stromannen, generalisaties, halve waarheden en onderbuikgevoelens.
Maar dat doet niet af aan de onverdraagzaamheid van zogeheten 'liberalen'. Die onverdraagzaamheid komt voort uit het idee dat een seculiere wereldbeschouwing neutraal is, en religie bovenop die wereldbeschouwing komt, als een soort extra. Wat een onzin! Een seculiere wereldbeschouwing is net zo goed een levensbeschouwelijke keuze, een geloofsovertuiging. Alleen gelooft men dan niet dat een persoonlijke God of de goddelijkheid van de kosmos zin en betekenis aan het leven geeft, maar dat iets binnenwereldlijks dat doet, wat dat dan ook moge zijn (de staat, de vooruitgang, individueel welbevinden, humaniteit, etc)
'Cry havoc, and let lose the dogs of unreason', schettert Theoloog over zijn toetsenbord...

Seculiere wereldbeschouwing ís neutraal en is géén geloofsovertuiging; niet in de zin zoals christendom, judaïsme, islam of wat dan ook een geloofsovertuiging is. Het gaat uit van wat voor ons mensen waarneembaar is en niet wat we hopen dat er allemaal nog meer is. Hoe je kunt geloven in wat je kunt waarnemen is mij een raadsel, maar dat zal je de onredenaar nooit horen uitleggen. Hoe dat ook als niet-neutraal kan worden uitgelegd is nog zo'n mysterie. Alsof er een werkelijkheid bestaat die voor de gelovige anders is dan voor de seculier-denkende! (Ik nodig de gelovige uit de juistheid van die veronderstelling te testen door vanaf mijn balkon op 2 hoog naar beneden te stappen.) Het is de ultieme poging om seculariteit in het vakje 'ongewenst' te duwen, om er niet al te lang bij stil te hóeven staan. 'Wie niet met Mij is, is tegen Mij', predikte Jezus al in Mat 12:30. Hoe simplistisch gedacht.
Het gegeven dat secularisten een seculiere maatschappelijke orde willen, komt er dus op neer dat men hun private overtuiging over de zin van het bestaan oplegt aan anderen die die overtuiging niet delen. Het willen afschaffen van bijzonder onderwijs is daar een voorbeeld van. Alsof er zoiets bestaat als neutraal onderwijs. Alsof je kinderen in het onderwijs niet zou vormen, en niet een opvatting zou meegeven hoe het leven in elkaar zit. Punt is dat secularisten heimelijk of minder heimelijk denken dat hun levensopvattingen correct zijn, en dat die van gelovigen van allerlei pluimage incorrect zijn. Zij mogen van zichzelf het onderwijs wel gebruiken om mijn kind te vormen in hun levensopvattingen, maar ik met nota bene mijn eigen kind niet hetzelfde doen.
'Secularisten'... Wat een woord, zeg. Ik zie al voor me hoe je dit woord lettergreep voor lettergreep minachtend uitspreekt.

Neutraal onderwijs bestaat: dat is namelijk al het onderwijs zonder dat er een religieuze ondertoon inzit. Dat is gewoon feiten doorgeven. Er bestaat namelijk niet iets als katholiek rekenen of judaïsche aardrijkskunde. Seculier onderwijs is geënt op de waarneembare en gedocumenteerde wereld om ons heen die voor iedereen gelijk is.

Wat anders wordt het als het gaat om het vertellen van de zegeningen van God en hoe dat archaïsche concept mij heeft gemaakt en een ziel heeft gegeven en dat ik in Zijn zoon Jezus Christus moet geloven. Als jij je kinderen op een dergelijke manier wilt bezwaren, kan ik daar (helaas) weinig aan doen. Het betreft namelijk je privémening waar ieder mens recht op heeft. Dat is een grondrecht waar ik niet aan zal tornen. Maar ik vind ook dat kinderen moet worden geleerd om voor zichzelf te denken, dus op hun eigen manier tot hun eigen conclusies te komen, omdat er teveel charlatans op deze wereld zijn die uit zijn op een gemakkelijke prooi, hetzij in geld, hetzij in macht---en daar hebben ze de gereedschappen van de Rede voor nodig. Als jij bang bent dat die conclusies niet gelijk zijn aan de jouwe, is dat uitsluitend jouw probleem, niet van de kinderen of het 'seculiere' onderwijs.

Ik vind ook dat je het onderwijzen van je privémening maar met je eigen geld moet financieren. Het kan me verder niet schelen hoe goed het systeem werkt en hoe weinig van mijn belastinggeld er naar bijzondere scholen vloeit: het gaat mij om het principe dat ik betaal voor het onderwijzen van kinderen in zaken waar ik niets mee te maken wens te hebben. Uitzonderingen zijn natuurlijk bijzondere scholen voor kinderen met fysieke of geestelijke problemen: die kunnen daar niets aan doen en hebben recht op mijn ondersteuning.

Dat houdt dus in dat normaal seculier onderwijs neodarwinisme tijdens de biologieles in al zijn glorie uitgebreid behandelt; dat het bij natuurkunde ruimschoots ingaat op de feiten dat de Aarde 4.6 miljard jaar oud is; tijdens geschiedenis dat mensen onder het mom van hun geloof (ook hun atheïsme en schizofrenie) de meest walgelijke misdaden hebben begaan; en tijdens comparatieve theologie/wereldbeschouwing ruimschoots aandacht besteed aan de culturele rijkdom van religie: waar mensen in geloven, waarom, en hoe. Als jij dan met je eigen geld wilt vertellen over de zegeningen van God/Allah/..., staat je dat vrij. (Natuurlijk gebonden aan allerlei voorwaarden dat er geen apocalyptische gebeurtenissen en heilige oorlogen worden verheerlijkt.) Maar ik vraag me af in hoeverre die lessen nog serieus worden genomen---en dat is natuurlijk het werkelijke probleem dat je met die vermalijde secularisten, die onverdraagzame 'liberalen' hebt, nietwaar?
De terreur begint al. Onlangs heeft een vrouw via de rechter afgedwongen dat de politie moet ophouden haar te verstoren (stalken). Ze is op grond van roddelpraatjes in de buurt, die de wijkagent braaf overschreef en nog dreigender maakte, door een arrestatieteam ontvoerd. Haar huis zou een doorvoerpunt voor wapens zijn. Geen wapens werden ooit gevonden, haar kinderen raken van streek als de telefoon gaat. En waarom? Omdat ze streng in de leer is, en het liefste een gezichtsbedekking zou dragen.
Jaja, de onrede gaat verder, door de grove mishandeling van een natúúrlijk onschuldige en natúúrlijk streng-gelovige vrouw als generaliserend voorbeeld te geven. Dat in het omgekeerde geval de secularist al krijsend en schreeuwend over straat wordt getrokken, in de ban wordt gedaan, of op de brandstapel wordt gezet om 'tot inkeer' te komen---dagelijkse praktijk in de Middeleeuwen---wordt stilletjes met de mantel van Jezus'/Mohammeds liefde bedekt. 'Dat was toen', 'een gepasseerd station', enzovoort.

Dat terzijde: ik keur het gedrag van de overheid in deze---indien waar gebeurd natuurlijk---niet goed. Maar je weet net zo goed als ik dat in de laatste paar jaar men zeer achterdochtig is geworden jegens islamieten---vooral de christelijke partijen lachen stiekem in hun vuistje, haha, die domme islamieten, verkeerde god, hé?---en dat dit met het door jou zo verguisde secularisme niets, maar dan ook niets te maken heeft. Ik heb één keer een mis bijgewoond (in 2004) bij een Pinkstergemeente: de haat jegens islamieten, hindoes, en andersdenkenden was voldoende om datzelfde arrestatieteam in vol ornaat te laten aanrukken. Maar gek genoeg is díe haat opeens 'liefde' en mag straffeloos onder het mom van 'goede werken' worden verspreid.

Het probleem is natuurlijk dat de moderne, maar nog steeds zeer behoudende christen de seculiere bui al lang en breed ziet hangen en zich genoodzaakt ziet zich op niet al te lange termijn op dezelfde wijze als die moslima te verantwoorden. Alleen voelt hij zich gediscrimineerd: hij is een gerespecteerd nederlands staatsburger, draagt met hart en ziel bij aan goede doelen en lokale clubs, runt een volkstuintje, heeft democratie hoog in het vaandel staan, enzovoort. Hoe legt zo iemand uit dat hij, ondanks zijn nogal haatdragende religie die zich op zondag tijdens de mis zeer vijandig tegenover andersdenkenden opstelt, toch écht geen kwaad in de zin heeft en een 'beter' geloof heeft? Ga er maar aanstaan. Moeilijkmoeilijk.
Dat hangt er maar vanaf wat je onder humanisme verstaat. Maar a-religieus humanisme heeft de neiging om de persoon te negeren en over individuen te praten. Die individuen worden dan radartjes in de machine van de staat, of die nu door een markteconomie of door een planeconomie wordt beheerst. En individuen zijn uiteraard vervangbaar...
Toch makkelijk, dat generaliseren en het projecteren van je angsten op iets wat je niet aanstaat. Je introduceert heel stiekem een generalisatie van sociaal darwinisme met een stevige scheut communisme---blijkbaar jouw nachtmerrie---en projecteert dan op die verfoeilijke areligieuze humanisten. Dat er humanisten zijn die van sociaal darwinisme niets moeten hebben, of zo rood zijn dat zelfs de SP nog te rechts voor ze is, negeer je: ze 'neigen ernaar'. Mag ik in alle redelijkheid vragen op basis waarvan je tot die conclusie bent gekomen?
Bad Religion:Beste theoloog ik ben blij dat je dit ter sprake brengt, dit zijn goede voorbeelden waarbij mensen door een dogmatische ideologie die de heilstaat belooft, o.l.v. een streng autoritair figuur, in grote getalen gedood en onderwordpen worden. Paste goed in de christelijke traditie.
Maar het feit is dat de terreur op deze schaal pas goed op gang kwam binnen seculiere ideologieen. De Franse revolutiefilosofen beriepen zich zelfs expliciet op de Rede om de massale terreur te rechtvaardigen. Dit waren vrijdenkers! En ze hebben honderdduizenden onder de guillotine gebracht in een decennium tijd.

En wat Hitler betreft, zijn denken was doordrenkt van pagane mythologie en occulte motieven. Het is daarom alleen maar natuurlijk dat hij het jodendom daaraan antithetisch achtte. De Tora is namelijk wezenlijk vijandig aan het heidendom, aan het recht van de sterkste en het vergoddelijken van de levensdrift. Hij gebruikte wel christelijke sentimenten, maar in wezen is zijn wereldbeschouwing onbijbels en antichristelijk.
Wat een fantastisch rijtje apologetische uitspraken toch weer. Dat slavernij is gerechtvaardigd met de Bijbel in de hand, wordt genegeerd. Dat volkeren bruut zijn onderworpen en uitgemoord onder het mom van de liefde van de HEERE, wordt genegeerd. De Inquisitie (die nog steeds bestaat, maar zich heel, heel erg ver verwijderd houdt van brandstapels en marteling) strooide zeker geen liefde rond.

Hitler betaalde trouw kerkbelasting, en de Kerk was één van de eerste naties die zijn bewind officiëel erkende. Ter ere van zijn verjaardag werden met verve speciale missen georganiseerd. De Kerk hielp hoge nazi's ontsnappen toen het er een beetje vervelend voor ze uit begon te zien. Natuurlijk is zijn leer dan 'onbijbels' en 'antichristelijk'. Beter negeren dan erkennen, nietwaar? Het probleem is niet dat Hitler geen christen was, Theoloog. Het probleem is dat de officiële Kerk vond dat hij dat wél was, en die vreselijke misstap niet durft toe te geven---wat zeg ik, zelfs niet kán toegeven, want hoe kan de Paus het verkeerd hebben?
Wat mij opvalt is dat jullie 'vrijdenkers' er bijzonder veel genoegen in hebben 'christelijke' wandaden onder de neus van gelovigen te wrijven, maar zodra iemand jullie confronteert met de wandaden vanuit Verlichtings- of atheistische ideologieen, jullie weigeren die onder ogen te zien. Lijkt me het meten met twee maten.
Je hebt een nieuw walgelijk woord ontdekt: 'vrijdenker'. Ga zo verder.

Vrijdenkers zijn net zulke schoften als christenen of islamieten. Het zijn namelijk mensen. Het maakt niet uit wat een dictator of een revolutionair commitee gelooft als hij of het met moorden begint: het resultaat is voor de slachtoffers nog steeds hetzelfde. Ze zullen het je écht in dank afnemen als je ze niet vermoordt omdat ze geen jood zijn, maar een bril dragen. De vraag is of dat de ideologie verkeerd maakt. De gruwelen die onder het mom van een overtuiging zijn gebeurd zijn vrijwel altijd het produkt van zieke geesten die er een eigen verziekte versie van een bepaald gedachtengoed op nahielden. Maar een overtuiging die in haar basisgeschriften zonder blikken of blozen geweld goedpraat, is natuurlijk zo rot als een mispel. De woestijnreligies zijn dus een slechtere ideologie dan a-religieus humanisme, en dus meten aanhangers van de laatste nooit met twee maten als ze religieuzen op de inconsistenties in hun geschreven opvattingen wijzen.

Het staat dezelfde religieuzen volkomen vrij om daarna te zeggen: 'Mea culpa, ik verwerp die stukken uit mijn heilige geschrift dan ook omdat ik ze barbaars vind, waardoor mijn opvatting iets heel persoonlijks wordt en geen absolute geldigheid meer heeft'---maar dat heb ik eigenlijk nog nooit zien gebeuren. Meestal doet de gelovige er een pijnlijk stilzwijgen toe, of gaat over op een ander onderwerp. Heel soms volgde 'bekering' tot volledig atheïst/vrijdenker, omdat de overheersende gedachtengang is dat als je zelf wat verzint, er geen dwingende reden is om überhaupt iets te verzinnen.

In dat opzicht kun je rede onverdraagzaam noemen: het verdraagt zich niet met gekoesterde religieuze opvattingen die onaantastbaar worden geacht.
bad_religion

@Cymric;

Maak je niet druk joh, al die ononderbouwde argumenten van theoloog worden wel doorzien, je weet : Een theoloog is een mislukte filossof :wink:

O.K. Back on topic :arrow:
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Natuurlijk worden ze doorzien, maar weet de theoloog dat wel...? Medunkt van niet, dus leek het me handig als iemand eens rustig al z'n argumenten bestudeert en becommentariëert. Als 'studiemateriaal' zodat hij de volgende keer met betere en interessantere argumenten komt.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Cymric,

gezien het gegeven dat je de felste reactie hebt, zal ik jou eerst antwoorden. Anders denk je nog dat ik daarvoor wegloop als een bange kip.
De onverdraagzaamheid van de rede is simpelweg dat rede om rede vraagt, en niet om onrede. Dat steekt heel veel mensen en dan krijg je uitlatingen zoals jij neerpent. Rede stelt nare vragen die niet zomaar kunnen worden weggewimpeld. Rede houdt niet van ongefundeerde emotie of mooie praatjes. Heel veel mensen moeten niets van rede hebben omdat het ze kleineert, hun gekoesterde mening decimeert, en ze de hersens niet hebben om rede met betere rede te lijf te gaan. Dat is gelijk aan een fysieke klap in hun gezicht en daarom valt men liever de rede zélf aan: het is 'onverdraagzaam', want daarmee wordt het gewenste onderbuikgevoel opgeroepen dat mensen in staat stelt het in een hokje met 'gevaarlijk' te stoppen. Dit wordt natuurlijk aangevuld met allerlei ad hoc voorbeelden die het moreel faillisement van de rede moeten aantonen: nu zijn het blijkbaar D'66'ers, of neodarwinisten. (En later revolutionaire Fransen uit de 18e eeuw en natuurlijk Stalin.)
Is dat zo joh? Was het niet Bert Bakker die als door een wesp gestoken reageerde op een weblogje van minister Van der Hoeven? De emotie kwam van de kamerleden die over elkaar heen buitelden om te roepen hoe vreselijk ze het allemaal wel vonden. Het was juist minister Van der Hoeven die rustig en redelijk bleef (ook al denk ik dat ze ongelijk heeft).
En veel meer dan een ad hominemverklaring waarom gelovigen spreken over verdraagzaamheid, zie ik hier niet. Je schrijft gelovigen allerlei negatieve kwaliteiten en motieven toe die er op neerkomt dat de rede onverdraagzaam is tegenover stomheid, en dat elk weerwoord die stomheid bewijst. Inderdaad, heel redelijk allemaal. Zoals het ook uitermate redelijk is dat je denkt te weten welke emoties ik ervaar bij mijn woordkeus. Ben je een medium, of projecteer je gewoon je eigen negatieve gevoelens voor gelovigen terug.

De verwijzing naar de terreur die voorstanders van de Verlichting en de atheistische heilsstaat bedreven, komt niet uit de lucht vallen, maar is een weerwoord op Sararje's aanvankelijke reactie op het bericht over Rouvoet:
Ach ja, de jongen is bang dat er binnenkort uit naam van het ongeloof mensen worden vermoord. Huiver, sidder, beef...
Mijn punt is dat dit inderdaad eerder is gebeurd. Dus dat is minder een ad hoc reactie dan je denkt. Wel opvallend dat je daar zo emotioneel op reageert.
Omdat je het zogenaamd niet ter discussie mogen stellen van neodarwinisme als voorbeeld van onverdraagzaamheid aanhaalt, vrees ik dat je, om het in je eigen woorden te beschrijven, absoluut niet de intentie hebt óm te begrijpen dat je neodarwinisme wél ter discussie mag stellen en dat rede allesbehalve onverdraagzaam is. Je zult alleen met rede moeten komen, en niet met onrede zoals stromannen, generalisaties, halve waarheden en onderbuikgevoelens.
Toen Richard Milton, een Britse wetenschapsjournalist, na twintig jaar het neodarwinisme aangehangen te hebben de gaten in de theorie onderzocht en een kritisch boek schreef, werd hij prompt door Richard Dawkins omschreven als 'geschift', 'stompzinnig' en 'hard toe aan psychiatrische hulp'. (Dat klinkt mij in de oren als een nogal emotionele reactie. Min of meer vergelijkbaar met de reactie die jij hier geeft)
Toen de Times aankondigde een stuk van Milton te gaan publiceren, verhinderde Dawkins dit via zijn connecties met de krant. Ketters worden kennelijk bestreden door hen uit te schelden. Arie vd Beukel heeft het neodarwinisme ter discussie gesteld. Hij werd vervolgens door Marcel Hulspas als een creationist afgeschilderd (Marcel Hulspas, Skepter 15 (1) 2002). Dit is een soort omkering van de logica van het creationisme: creationisten gaan er vanuit dat als ze kunnen aantonen dat het neodarwinisme niet klopt, het Genesisverhaal dus wint by default. Dawkins en Hulspas gaan ervan uit, dat als iemand het neodarwinisme aanvalt, hij dus wel een creationist zal zijn.
Dawkins schrijft zelfs dat het minste beetje kritiek op het neodarwinisme verkeerd is. Het mocht eens gebruikt worden door creationisten.
[Arie vd Beukel, Darwinisme: wetenschap of ideologie, in; Dekker, Meester, Van Woudenberg (red), Schitterend ongeluk of sporen van ontwerp?, Baarn, Ten Have, 2005, 114,115.]
Seculiere wereldbeschouwing ís neutraal en is géén geloofsovertuiging; niet in de zin zoals christendom, judaïsme, islam of wat dan ook een geloofsovertuiging is. Het gaat uit van wat voor ons mensen waarneembaar is en niet wat we hopen dat er allemaal nog meer is.
Je knoopt al die waarneming op de een of andere manier toch aan elkaar. Je bepaalt wat daarin goed en wenselijik is, wat de zin van het leven en het doel van de geschiedenis is. Dat is niet neutraal. Individualisme of hedonisme zijn net zo min neutraal als dat het communisme dat was. Het zijn ideologieen, die ontspruiten aan levensbeschouwelijke keuzes. Jij denkt dat omdat je geen Onzichtbare Vriend hebt dat je geen Onzichtbare en Onbewijsbare Waarden in je hoofd hebt. Jij denkt kennelijk dat die Waarden zomaar uit de werkelijkheid af te leiden vallen. En daar komt precies die onverdraagzaamheid vandaan waar ik het over heb, en waar Rouvoet het over heeft.

Er bestaat wel degelijk zoiets als judaische aardrijkskunde. Kijk maar in de bijbel. Zodra je aardrijkskunde gaat geven bepaal je namelijk waaraan je wel en geen aandacht besteed in het curriculum. Welke volken zijn wel belangrijk en welke volken niet. Welke grootheden zijn wel belangrijk om te meten en welke niet. Je leert mensen er op een bepaalde manier mee kijken.

Geschiedenis idem dito. De Verlichting leest zichzelf voortdurend terug in eerdere stadia, die ze dan verheerlijkt en herinterpreteert. De atheense democratie, de renaissance, de wetenschappelijke revolutie. En vervolgens worden leerlingen met die interpretaties van de geschiedenis doordrenkt, alsof het om naakte feiten zou gaan. Terwijl het in feite een eurocentrische en blanke Verlichtingsmythologie is. Alleen al het feit dat de filosofie verspringt van de Romeinse tijd naar Descartes. Alsof er in de tussentijd niets gebeurde dat naar Descartes toeleidt. Alleen al de benaming 'Middeleeuwen' om de periode tussen de 'klassieke tijd' en de 'Renaissance' (=wedergeboorte) aan te duiden. De christelijke era als tussenperiode. In het engels is het nog duidelijker: 'the Dark ages', die alleen bestonden uit pest, aflaten en kruistochten. Hoe bedoel je: alleen de feiten? Met de feiten is het interpretatiemodel al gegeven.
Dat houdt dus in dat normaal seculier onderwijs neodarwinisme tijdens de biologieles in al zijn glorie uitgebreid behandelt
Hier zit het ideologisch aspect nu precies. Hoor je nu wat je zegt? We hebben het over een wetenschappelijk model om de werkelijkheid te verklaren. Op de behandeling van hoeveel andere modellen zou jij de uitdrukking 'in al zijn glorie' willen toepassen. Dus kennelijk is er iets in de vraag naar de oorsprong en de diversiteit van het leven dat jouw raakt. Maar dat ontspringt niet eenvoudig aan de feiten zelf, dat ontspringt aan jouw betekenisgeving van de feiten. Hier gaat de neutraliteit meteen al het raam van het klaslokaal uit.

Jouw voorstelling van bijzonder onderwijs is bovendien een karikatuur. Alsof het zou gaan om het verkondigen van de zegeningen van God/Allah/Shiv/Adonai/Steiner/Maria Montessori. Het gaat om een visie op wat mensen zijn, wat mensen waardevol maakt, hoe je wil dat mensen in de maatschappij komen te staan en met welke bagage. Ga eens kijken op PC scholen of RK scholen, zou ik zeggen.
Maar ik vraag me af in hoeverre die lessen nog serieus worden genomen---en dat is natuurlijk het werkelijke probleem dat je met die vermalijde secularisten, die onverdraagzame 'liberalen' hebt, nietwaar?
Als jij het zegt... je bent zo redelijk dat jij wel zult weten wat ik denk, nietwaar?
Jaja, de onrede gaat verder, door de grove mishandeling van een natúúrlijk onschuldige en natúúrlijk streng-gelovige vrouw als generaliserend voorbeeld te geven. Dat in het omgekeerde geval de secularist al krijsend en schreeuwend over straat wordt getrokken, in de ban wordt gedaan, of op de brandstapel wordt gezet om 'tot inkeer' te komen---dagelijkse praktijk in de Middeleeuwen---wordt stilletjes met de mantel van Jezus'/Mohammeds liefde bedekt. 'Dat was toen', 'een gepasseerd station', enzovoort.
Dat ontken ik niet. Maar mijn stelling is dat de Verlichting en het secularisme (het idee dat het uitbannen van religie uit het publieke domein) tot dezelfde excessen in staat zijn. Het is niet alleen die ene vrouw. Het dragen van een baard en djellaba wordt als de regering haar zin krijgt een criterium voor verdenking van terrorisme. Strenggelovige uitingen worden dus verdacht. Je kunt straks op verdenking van terrorisme twee jaar vast komen te zitten, zonder proces.

En ik begrijp inderdaad niet waarom een christelijke partij als het CDA daaraan meewerkt.
vooral de christelijke partijen lachen stiekem in hun vuistje, haha, die domme islamieten, verkeerde god, hé?
De rede fluistert je alweer in wat mensen denken?
Ik heb één keer een mis bijgewoond (in 2004) bij een Pinkstergemeente: de haat jegens islamieten, hindoes, en andersdenkenden was voldoende om datzelfde arrestatieteam in vol ornaat te laten aanrukken. Maar gek genoeg is díe haat opeens 'liefde' en mag straffeloos onder het mom van 'goede werken' worden verspreid.
Een 'mis' is een roomskatholiek ritueel. De pinkstergemeenten bevinden zich aan de extreme rand van het christendom. Dus ofwel het was een roomse mis, maar dan was het geen pinkstergemeente, ofwel het was een pinkstergemeente maar dan was het geen mis. In beide gevallen geef je er blijk van niet te weten waar je over spreekt.

Bovendien, als je mij generalisatie verwijt... je hebt 1 gemeente bezocht van een fundamentalistische snit, en daaruit leid je af hoe het christendom is. Bizar. De mainstream protestantse kerken zijn zeer gematigd over de islam. In rooms-katholieke kerken zul je weinig opruiende geluiden horen.
haatdragende religie
Heel redelijk inderdaad; bijzonder genuanceerd om het fundamentalisme als wezenlijk voor het christendom af te spiegelen.
Toch makkelijk, dat generaliseren en het projecteren van je angsten op iets wat je niet aanstaat.
Daar geef je inderdaad blijk van. Je doet niet anders.
Je introduceert heel stiekem een generalisatie van sociaal darwinisme met een stevige scheut communisme---blijkbaar jouw nachtmerrie---en projecteert dan op die verfoeilijke areligieuze humanisten. Dat er humanisten zijn die van sociaal darwinisme niets moeten hebben, of zo rood zijn dat zelfs de SP nog te rechts voor ze is, negeer je: ze 'neigen ernaar'. Mag ik in alle redelijkheid vragen op basis waarvan je tot die conclusie bent gekomen?
Ik denk helemaal niet aan sociaal darwinisme.
Die conclusie bereik ik op grond van mijn geschiedsvisie. Het humanisme heeft geleid tot twee politieke systemen: socialisme en kapitalisme. In beide is de mens een onpersoonlijk radartje binnen de staat. Je hoeft maar met overheidsinstanties te gaan steggelen om dat in werking te zien. Je bent een nummer, een dossier.

Ik verbind dat met de humanistische mensvisie
We have now become acquainted with the universalistic conception of the humanistic personality ideal. We have seen how Romanticism, which acquired its spiritual influence after the French Revolution, resisted the individualistic understanding of Humanism's freedom motive, influenced by the classical science ideal, which explicates all complex phenomena in terms of their simplest elements in accordance with the natural-scientific method, the old conception of society explicated the social order in terms of its elementary components. The free, autonomous individual was viewed as this elementary component which thus constituted the point of departure for the modern conception of the law of nature and the natural-law theory of human society. As we saw earlier, this individualistic theory was rationalistic; that is, the theory attempted to dissolve what was irrational - namely, the incomprehensible individuality of subjective human life - into rationally intelligible and transparent instances of universal laws. The model and guide for this attempt was the natural-scientific thought of the day. The classical science ideal sought to rationally control "nature" by discovering the general laws that governed phenomena. To this end it was essential that the "components," in terms of which complex phenomena were to be understood, be stripped of any irrational characteristics so that they could be grasped in clear and transparent concepts.

Thus the "autonomous individual," in terms of whom complex societal phenomena were constructed, was the rational component of all social relations, stripped of all authentic individuality and endowed only with the universal faculties of reason and will which were viewed as autonomous and free in accordance with the humanistic freedom motive. This was the background of the proclamation of the French Revolution: freedom and equality for every individual human being.
http://www.redeemer.on.ca/Dooyeweerd-Ce ... rptsb3.htm
Dit is gegrond in het denken van Herman Dooyeweerd, aan wie Rouvoet veel ontleent.

Meer over de historische en politieke consequenties van Dooyeweerds denken:
http://www.cpjustice.org/stories/storyReader$1094
http://www.cpjustice.org/stories/storyReader$1077
http://www.redeemer.on.ca/Dooyeweerd-Centre/ met een aantal links

Op Adolf Hitler en de nazi-ideologie kom ik later terug. Het volgt uit het voorgaande dat die in het spoor ligt van de Romantische filosofie.
Maar een overtuiging die in haar basisgeschriften zonder blikken of blozen geweld goedpraat, is natuurlijk zo rot als een mispel.
Toon mij dan eens aan waar Jezus of Paulus oproept tot geweld.
Laatst gewijzigd door Theoloog op 17 jan 2006 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Theoloog vroeg: Toon mij dan eens aan waar Jezus of Paulus oproept tot geweld

Beste Theoloog,

Op de freethinker site zelf (ja die oneindige bron van kennis en wijsheid) staan een aantal artikelen hierover. Ik ga ze niet hierheen pasten dus nodig je uit hier eens lezing van te nemen en vervolgens te gaan argumenteren.

Verder neem je blijkbaar aan dat teksten uit de bijbel werkelijk van Jezus of Paulu zijn.
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

doctorwho schreef:Theoloog vroeg: Toon mij dan eens aan waar Jezus of Paulus oproept tot geweld

Beste Theoloog,

Op de freethinker site zelf (ja die oneindige bron van kennis en wijsheid) staan een aantal artikelen hierover. Ik ga ze niet hierheen pasten dus nodig je uit hier eens lezing van te nemen en vervolgens te gaan argumenteren.

Verder neem je blijkbaar aan dat teksten uit de bijbel werkelijk van Jezus of Paulu zijn.
Om maar een beetje te helpen: http://www.freethinker.nl/normen.htm

Maar even iets anders: waar Theoloog bij de seculieren (zo heten ze) alles en iedereen (Stalin, Robbespierre, Hitler, Pol Pot) aanhaalt om hun onverdraagzaamheid aan te tonen, wil hij van de monotheïsten alleen Jezus en Paulus als bronnen erkennen.

Dat bevalt me niet zo.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Plaats reactie