Cymric,
gezien het gegeven dat je de felste reactie hebt, zal ik jou eerst antwoorden. Anders denk je nog dat ik daarvoor wegloop als een bange kip.
De onverdraagzaamheid van de rede is simpelweg dat rede om rede vraagt, en niet om onrede. Dat steekt heel veel mensen en dan krijg je uitlatingen zoals jij neerpent. Rede stelt nare vragen die niet zomaar kunnen worden weggewimpeld. Rede houdt niet van ongefundeerde emotie of mooie praatjes. Heel veel mensen moeten niets van rede hebben omdat het ze kleineert, hun gekoesterde mening decimeert, en ze de hersens niet hebben om rede met betere rede te lijf te gaan. Dat is gelijk aan een fysieke klap in hun gezicht en daarom valt men liever de rede zélf aan: het is 'onverdraagzaam', want daarmee wordt het gewenste onderbuikgevoel opgeroepen dat mensen in staat stelt het in een hokje met 'gevaarlijk' te stoppen. Dit wordt natuurlijk aangevuld met allerlei ad hoc voorbeelden die het moreel faillisement van de rede moeten aantonen: nu zijn het blijkbaar D'66'ers, of neodarwinisten. (En later revolutionaire Fransen uit de 18e eeuw en natuurlijk Stalin.)
Is dat zo joh? Was het niet Bert Bakker die als door een wesp gestoken reageerde op een weblogje van minister Van der Hoeven? De emotie kwam van de kamerleden die over elkaar heen buitelden om te roepen hoe vreselijk ze het allemaal wel vonden. Het was juist minister Van der Hoeven die rustig en redelijk bleef (ook al denk ik dat ze ongelijk heeft).
En veel meer dan een
ad hominemverklaring waarom gelovigen spreken over verdraagzaamheid, zie ik hier niet. Je schrijft gelovigen allerlei negatieve kwaliteiten en motieven toe die er op neerkomt dat de rede onverdraagzaam is tegenover stomheid, en dat elk weerwoord die stomheid bewijst. Inderdaad, heel redelijk allemaal. Zoals het ook uitermate redelijk is dat je denkt te weten welke emoties ik ervaar bij mijn woordkeus. Ben je een medium, of projecteer je gewoon je eigen negatieve gevoelens voor gelovigen terug.
De verwijzing naar de terreur die voorstanders van de Verlichting en de atheistische heilsstaat bedreven, komt niet uit de lucht vallen, maar is een weerwoord op Sararje's aanvankelijke reactie op het bericht over Rouvoet:
Ach ja, de jongen is bang dat er binnenkort uit naam van het ongeloof mensen worden vermoord. Huiver, sidder, beef...
Mijn punt is dat dit inderdaad eerder is gebeurd. Dus dat is minder een ad hoc reactie dan je denkt. Wel opvallend dat je daar zo emotioneel op reageert.
Omdat je het zogenaamd niet ter discussie mogen stellen van neodarwinisme als voorbeeld van onverdraagzaamheid aanhaalt, vrees ik dat je, om het in je eigen woorden te beschrijven, absoluut niet de intentie hebt óm te begrijpen dat je neodarwinisme wél ter discussie mag stellen en dat rede allesbehalve onverdraagzaam is. Je zult alleen met rede moeten komen, en niet met onrede zoals stromannen, generalisaties, halve waarheden en onderbuikgevoelens.
Toen Richard Milton, een Britse wetenschapsjournalist, na twintig jaar het neodarwinisme aangehangen te hebben de gaten in de theorie onderzocht en een kritisch boek schreef, werd hij prompt door Richard Dawkins omschreven als 'geschift', 'stompzinnig' en 'hard toe aan psychiatrische hulp'. (Dat klinkt mij in de oren als een nogal emotionele reactie. Min of meer vergelijkbaar met de reactie die jij hier geeft)
Toen de Times aankondigde een stuk van Milton te gaan publiceren, verhinderde Dawkins dit via zijn connecties met de krant. Ketters worden kennelijk bestreden door hen uit te schelden. Arie vd Beukel heeft het neodarwinisme ter discussie gesteld. Hij werd vervolgens door Marcel Hulspas als een
creationist afgeschilderd (Marcel Hulspas, Skepter 15 (1) 2002). Dit is een soort omkering van de logica van het creationisme: creationisten gaan er vanuit dat als ze kunnen aantonen dat het neodarwinisme niet klopt, het Genesisverhaal dus wint by default. Dawkins en Hulspas gaan ervan uit, dat als iemand het neodarwinisme aanvalt, hij dus wel een creationist zal zijn.
Dawkins schrijft zelfs dat het minste beetje kritiek op het neodarwinisme verkeerd is. Het mocht eens gebruikt worden door creationisten.
[Arie vd Beukel,
Darwinisme: wetenschap of ideologie, in; Dekker, Meester, Van Woudenberg (red), Schitterend ongeluk of sporen van ontwerp?, Baarn, Ten Have, 2005, 114,115.]
Seculiere wereldbeschouwing ís neutraal en is géén geloofsovertuiging; niet in de zin zoals christendom, judaïsme, islam of wat dan ook een geloofsovertuiging is. Het gaat uit van wat voor ons mensen waarneembaar is en niet wat we hopen dat er allemaal nog meer is.
Je knoopt al die waarneming op de een of andere manier toch aan elkaar. Je bepaalt wat daarin goed en wenselijik is, wat de zin van het leven en het doel van de geschiedenis is. Dat is niet neutraal. Individualisme of hedonisme zijn net zo min neutraal als dat het communisme dat was. Het zijn ideologieen, die ontspruiten aan levensbeschouwelijke keuzes. Jij denkt dat omdat je geen Onzichtbare Vriend hebt dat je geen Onzichtbare en Onbewijsbare Waarden in je hoofd hebt. Jij denkt kennelijk dat die Waarden zomaar uit de werkelijkheid af te leiden vallen. En daar komt precies die onverdraagzaamheid vandaan waar ik het over heb, en waar Rouvoet het over heeft.
Er bestaat wel degelijk zoiets als judaische aardrijkskunde. Kijk maar in de bijbel. Zodra je aardrijkskunde gaat geven bepaal je namelijk waaraan je wel en geen aandacht besteed in het curriculum. Welke volken zijn wel belangrijk en welke volken niet. Welke grootheden zijn wel belangrijk om te meten en welke niet. Je leert mensen er op een bepaalde manier mee kijken.
Geschiedenis idem dito. De Verlichting leest zichzelf voortdurend terug in eerdere stadia, die ze dan verheerlijkt en herinterpreteert. De atheense democratie, de renaissance, de wetenschappelijke revolutie. En vervolgens worden leerlingen met die interpretaties van de geschiedenis doordrenkt, alsof het om naakte feiten zou gaan. Terwijl het in feite een eurocentrische en blanke Verlichtingsmythologie is. Alleen al het feit dat de filosofie verspringt van de Romeinse tijd naar Descartes. Alsof er in de tussentijd niets gebeurde dat naar Descartes toeleidt. Alleen al de benaming 'Middeleeuwen' om de periode tussen de 'klassieke tijd' en de 'Renaissance' (=wedergeboorte) aan te duiden. De christelijke era als tussenperiode. In het engels is het nog duidelijker: 'the Dark ages', die alleen bestonden uit pest, aflaten en kruistochten. Hoe bedoel je: alleen de feiten? Met de feiten is het interpretatiemodel al gegeven.
Dat houdt dus in dat normaal seculier onderwijs neodarwinisme tijdens de biologieles in al zijn glorie uitgebreid behandelt
Hier zit het ideologisch aspect nu precies. Hoor je nu wat je zegt? We hebben het over een wetenschappelijk model om de werkelijkheid te verklaren. Op de behandeling van hoeveel andere modellen zou jij de uitdrukking 'in al zijn glorie' willen toepassen. Dus kennelijk is er iets in de vraag naar de oorsprong en de diversiteit van het leven dat jouw raakt. Maar dat ontspringt niet eenvoudig aan de feiten zelf, dat ontspringt aan jouw betekenisgeving van de feiten. Hier gaat de neutraliteit meteen al het raam van het klaslokaal uit.
Jouw voorstelling van bijzonder onderwijs is bovendien een karikatuur. Alsof het zou gaan om het verkondigen van de zegeningen van God/Allah/Shiv/Adonai/Steiner/Maria Montessori. Het gaat om een visie op wat mensen zijn, wat mensen waardevol maakt, hoe je wil dat mensen in de maatschappij komen te staan en met welke bagage. Ga eens kijken op PC scholen of RK scholen, zou ik zeggen.
Maar ik vraag me af in hoeverre die lessen nog serieus worden genomen---en dat is natuurlijk het werkelijke probleem dat je met die vermalijde secularisten, die onverdraagzame 'liberalen' hebt, nietwaar?
Als jij het zegt... je bent zo redelijk dat jij wel zult weten wat ik denk, nietwaar?
Jaja, de onrede gaat verder, door de grove mishandeling van een natúúrlijk onschuldige en natúúrlijk streng-gelovige vrouw als generaliserend voorbeeld te geven. Dat in het omgekeerde geval de secularist al krijsend en schreeuwend over straat wordt getrokken, in de ban wordt gedaan, of op de brandstapel wordt gezet om 'tot inkeer' te komen---dagelijkse praktijk in de Middeleeuwen---wordt stilletjes met de mantel van Jezus'/Mohammeds liefde bedekt. 'Dat was toen', 'een gepasseerd station', enzovoort.
Dat ontken ik niet. Maar mijn stelling is dat de Verlichting en het secularisme (het idee dat het uitbannen van religie uit het publieke domein) tot dezelfde excessen in staat zijn. Het is niet alleen die ene vrouw. Het dragen van een baard en djellaba wordt als de regering haar zin krijgt een criterium voor verdenking van terrorisme. Strenggelovige uitingen worden dus verdacht. Je kunt straks op verdenking van terrorisme twee jaar vast komen te zitten, zonder proces.
En ik begrijp inderdaad niet waarom een christelijke partij als het CDA daaraan meewerkt.
vooral de christelijke partijen lachen stiekem in hun vuistje, haha, die domme islamieten, verkeerde god, hé?
De rede fluistert je alweer in wat mensen denken?
Ik heb één keer een mis bijgewoond (in 2004) bij een Pinkstergemeente: de haat jegens islamieten, hindoes, en andersdenkenden was voldoende om datzelfde arrestatieteam in vol ornaat te laten aanrukken. Maar gek genoeg is díe haat opeens 'liefde' en mag straffeloos onder het mom van 'goede werken' worden verspreid.
Een 'mis' is een roomskatholiek ritueel. De pinkstergemeenten bevinden zich aan de extreme rand van het christendom. Dus ofwel het was een roomse mis, maar dan was het geen pinkstergemeente, ofwel het was een pinkstergemeente maar dan was het geen mis. In beide gevallen geef je er blijk van niet te weten waar je over spreekt.
Bovendien, als je mij generalisatie verwijt... je hebt 1 gemeente bezocht van een fundamentalistische snit, en daaruit leid je af hoe het christendom is. Bizar. De mainstream protestantse kerken zijn zeer gematigd over de islam. In rooms-katholieke kerken zul je weinig opruiende geluiden horen.
haatdragende religie
Heel redelijk inderdaad; bijzonder genuanceerd om het fundamentalisme als wezenlijk voor het christendom af te spiegelen.
Toch makkelijk, dat generaliseren en het projecteren van je angsten op iets wat je niet aanstaat.
Daar geef je inderdaad blijk van. Je doet niet anders.
Je introduceert heel stiekem een generalisatie van sociaal darwinisme met een stevige scheut communisme---blijkbaar jouw nachtmerrie---en projecteert dan op die verfoeilijke areligieuze humanisten. Dat er humanisten zijn die van sociaal darwinisme niets moeten hebben, of zo rood zijn dat zelfs de SP nog te rechts voor ze is, negeer je: ze 'neigen ernaar'. Mag ik in alle redelijkheid vragen op basis waarvan je tot die conclusie bent gekomen?
Ik denk helemaal niet aan sociaal darwinisme.
Die conclusie bereik ik op grond van mijn geschiedsvisie. Het humanisme heeft geleid tot twee politieke systemen: socialisme en kapitalisme. In beide is de mens een onpersoonlijk radartje binnen de staat. Je hoeft maar met overheidsinstanties te gaan steggelen om dat in werking te zien. Je bent een nummer, een dossier.
Ik verbind dat met de humanistische mensvisie
We have now become acquainted with the universalistic conception of the humanistic personality ideal. We have seen how Romanticism, which acquired its spiritual influence after the French Revolution, resisted the individualistic understanding of Humanism's freedom motive, influenced by the classical science ideal, which explicates all complex phenomena in terms of their simplest elements in accordance with the natural-scientific method, the old conception of society explicated the social order in terms of its elementary components. The free, autonomous individual was viewed as this elementary component which thus constituted the point of departure for the modern conception of the law of nature and the natural-law theory of human society. As we saw earlier, this individualistic theory was rationalistic; that is, the theory attempted to dissolve what was irrational - namely, the incomprehensible individuality of subjective human life - into rationally intelligible and transparent instances of universal laws. The model and guide for this attempt was the natural-scientific thought of the day. The classical science ideal sought to rationally control "nature" by discovering the general laws that governed phenomena. To this end it was essential that the "components," in terms of which complex phenomena were to be understood, be stripped of any irrational characteristics so that they could be grasped in clear and transparent concepts.
Thus the "autonomous individual," in terms of whom complex societal phenomena were constructed, was the rational component of all social relations, stripped of all authentic individuality and endowed only with the universal faculties of reason and will which were viewed as autonomous and free in accordance with the humanistic freedom motive. This was the background of the proclamation of the French Revolution: freedom and equality for every individual human being.
http://www.redeemer.on.ca/Dooyeweerd-Ce ... rptsb3.htm
Dit is gegrond in het denken van Herman Dooyeweerd, aan wie Rouvoet veel ontleent.
Meer over de historische en politieke consequenties van Dooyeweerds denken:
http://www.cpjustice.org/stories/storyReader$1094
http://www.cpjustice.org/stories/storyReader$1077
http://www.redeemer.on.ca/Dooyeweerd-Centre/ met een aantal links
Op Adolf Hitler en de nazi-ideologie kom ik later terug. Het volgt uit het voorgaande dat die in het spoor ligt van de Romantische filosofie.
Maar een overtuiging die in haar basisgeschriften zonder blikken of blozen geweld goedpraat, is natuurlijk zo rot als een mispel.
Toon mij dan eens aan waar Jezus of Paulus oproept tot geweld.