Ali schreef:Dat is een onbeschofte opmerking Ongeloveloos.Ongeloveloos schreef:
Netzomin als ali's van enerlei waardes zijn...
Gewoon mijn "persoonlijke ervaring" ali
Moderator: Moderators
Ali schreef:Dat is een onbeschofte opmerking Ongeloveloos.Ongeloveloos schreef:
Hebben wij elkaar dan ontmoet?Ongeloveloos schreef:Ali schreef:Dat is een onbeschofte opmerking Ongeloveloos.Ongeloveloos schreef:
Gewoon mijn "persoonlijke ervaring" ali
Wel, de daadwerkelijke (stilzwijgende?) proportie van gematigde moslims, die moeten we inderdaad gewoon met rust laten. Als ze geen positie in willen nemen in het islamdebat, let them be inderdaad.siger schreef:Ik heb het over gematigde moslims, niet over liberale moslims.Leegte schreef:Housepets zonder eigen rechten en plichten? Dat bedoel ik niet. Ik heb eerder de liberale moslims op het oog die al welwillend zijn om zich tegen hun extremistische gelovigen uit willen spreken, of die zich überhaupt uit willen spreken voor hun tolerante islam. Waar deze mensen bedreigd zijn kunnen wij zij die bescherming geven. Het is niet dat we ze moeten dwingen om zich te verzetten tegen de extremisten.siger schreef:Wat ik vooral verontrustend vind is dat jij en anderen over "gematigde moslims" spreekt alsof dat geen zelfstandige mensen met rechten en plichten zijn, maar een soort housepets waar wij "iets mee moeten doen." !
Slim of dom is hier niet zozeer ter zake. Wel de grootschalige invloed van de media, die fungeert als de hoofdmotor van opinievorming, en in het geval van het islamdebat ook de hoofdmotor van de islamofobie. Mijn punt is, zoals ik al aangaf in de vorige post: de media legt (vooral in het nieuws) m.b.t. het onderwerp islam wel erg de nadruk op moslimextremisme. Geen wonder dat islamofobie hoogtij viert.siger schreef:Het is de verantwoordelijkheid van het publiek af te wegen. Jij lijkt het te kunnen, en misschien is de rest van het publiek niet zoveel dommer. Media hoeven niet gedirigeerd te worden.Leegte schreef:De media geeft geen objectieve weergave van de werkelijkheid, siger.
Feit blijft dat we te maken hebben met een stilzwijgende meerderheid, waar ook liberale moslims zitten. Ja, sommigen geven er niet om, maar sommigen durven ook niet. Ze durven het niet omdat het in Nederland wel eens eerder duidelijk is gebleken dat liberale moslims bedreigd worden als zij zich openlijk uitspreken. Zoals Ahmoud Aboutaleb die bedreigd werd, toen hij protesteerde tegen de moord op Theo van Gogh.siger schreef:Wat los je nu op met dit antwoord? Als de islam zo onschuldig was als je zegt, dan hoeven ze toch niet bang te zijn? En als de islam niet zo onschuldig is, waarom hebben ze dan minder moed dan Hirsi Ali of Wilders? Je hebt het toch over een belangrijk aantal liberale moslims?Leegte schreef:Dát [liberale moslims] geen solide stroming zijn, komt m.i. voornamelijk omdat ze bang zijn. Maar goed, misschien is dat ook niet zo. Misschien hebben de meesten van hen ook de intentie überhaupt niet om de stroming te willen vormen.
Korte reactie: wat is in hemelsnaam een seculiere moslim?! Bedoel je niet gewoon ex-moslim? Wel, die 'moslims' hebben minder te verliezen of wel, als ze toch al van hun geloof afgevallen zijn. Maar liberale moslims zwijgen dus liever.siger schreef:Hoe zou het toch komen dat tweederde van de ondertekenaars van een seculier moslim-manifest niet-moslim zijn, als er wereldwijd honderden miljoenen seculiere moslims rondlopen? De site van het Institiute for the Secularising of Islam Societies geeft ruwweg hetzelfde beeld. Op hun homepage (http://www.centerforinquiry.net/isis) staat een beginselverklaring. Die is door en 14-tal mensen ondertekend, waarvan minstens tweederde géén moslim zijn.
Dit is wat ik op het internet bijeengevonden heb over de ondertekenaars:
Ayaan Hirsi Ali: ex-moslim
Magdi Allam: ex-moslim
Mithal Al-Alusi: seculier moslim. ZIjn twee zonen werden vermoord en de regering van Iraq wilde hem vervolgen. Bij de verkiezingen in Irak van 2005 haalde zijn lijst slechts 0.3%.
Shaker Al-Nabulsi: religie onbekend.
Nonie Darwish: ex-moslim
Afshin Ellian: ex-moslim
Tawfik Hamid: moslim.
Shahriar Kabir: religie onbekend.
Hasan Mahmud: moslim
Wafa Sultan: ex-moslim
Amir Taheri: ex-moslim
Ibn Warraq: ex-moslim
Manda Zand Ervin: ex-moslim
Banafsheh Zand-Bonazzi: ex-moslim.
Ik verdraai niets. Ik heb het nergens gehad over het aanmoedigen van niet-liberale moslims om liberaal moslim te worden. Wel om de liberale moslims die zich uit wil spreken politieke bescherming/steun te bieden, daar zij zichzelf niet (voldoende) kunnen beschermen tegen hun conservatieve of extremistische medegelovigen.siger schreef:Je verdraait de oorspronkelijke vraag. Jij vindt dat "we"(?) niet-liberale moslims moeten aanmoedigen om liberale moslim te worden.Ik ben geen moslim en ook geen liberale moslim. Ik ben een atheist en seculier. Ik overtuig mensen er graag van om anderen niet lastig te vallen. Wat ze dan privé vinden is voor mij om het even.Leegte schreef:.Aanzetten tot een geloof? Ze geloven het toch al?
Ik zou je niet graag snel een islamofoob noemen, maar je begint er wel om te vrágen met dit soort opmerkingen. Hier geef ik dus geen stuiver voor. De liberale moslims die ik ken zijn ook gewoon mensen, siger. Het zijn geen liegbeesten; ze zijn echt niet stiekem erop uit om hun standpunt te veranderen als de moslims in de meerderheid zijn. Maar goed, als jij je verdenkmakingen wil behouden, ga je gang.siger schreef:Wel, verwed er je huis niet op..Leegte schreef:Ik heb wel regelmatig een aantal liberale moslims gesproken, en die hebben een broertje dood aan de sharia.
1. Link?siger schreef: 40% van de Britse moslims en 25% van de Belgische moslims zeggen dat de sharia boven de wet staat. Ook dat zijn gruwelijk hoge cijfers.
Bedankt voor de moeite, maar ik ben bang dat je dit letterlijk gekopieerd hebt van een forum. Dat was namelijk de eerste hit die ik kreeg toen ik deze resultaten invoerde. Maar indien je betrouwbare links hebt, graag. En trouwens, maghreb is een site, en geen CBS of AIVD. Is een onderzoek dat daarvandaan komt zo betrouwbaar, denk je?Mahalingam schreef:
- Ca. 10.000 moslims zijn extremistisch, hebben hele samenleving tot doelwit en bereid tot aanslagen (AIVD rapport december 2004).
- 100.000 tot 150.000 moslims hangen naar de radicale islam (rapport AIVD).
- 330.000 moslims in Nederland willen de sharia invoeren (enquete in november 2004, ik meen van maghreb.nl).
- Iets minder dan 500.000 moslims kon sympathie of begrip opbrengen voor 9/11.
Nee hoor, het is een serieus gevaar dat ingedamd dient te worden, net als iedere andere vorm van gevaar voor onze democratie. Er zijn overigens net zo goed enge christenen in ons land als enge islamieten. Maar dat is gewoon de praktische/pragmatische kant van de zaak.Mahalingam schreef:Er zitten dus 50.000 Moslims in de gevarenzone waarvan er 5000 echt radicaal worden dan wel zijn.
Ik vraag mij af of de veiligheidsdiensten wel in staat zijn om 5000 mensen in de gaten te houden. Dat kost echt veel mankracht.
En ja, mijn tekstje heb ik van een forum copy-paste gedaan. Links naar de bedoelde rapporten van de AIVD zijn hier https://www.aivd.nl/
Maar ik vindt 5000 al genoeg zorgwekkend. Of is dat onjuist van mij?
Onzin.Leegte schreef:Ik ben van mening dat het blijven roepen van het woord islam zonder enige nuance niet constructief is. Het is gewoon een woord, een kader waar de islamofoob zijn angst in stopt.
Een voorstander van een overheid die religieus neutraal is, in een land waar alle godsdiensten naast elkaar kunnen bestaan binnen de wet (een systeem zoals we ongeveer in Nederland en Belgie hebben) is seculier.Leegte schreef:wat is in hemelsnaam een seculiere moslim?! Bedoel je niet gewoon ex-moslim?siger schreef:Hoe zou het toch komen dat tweederde van de ondertekenaars van een seculier moslim-manifest niet-moslim zijn.
http://www.humo.be/tws/deze-week/13515/ ... quete.htmlLeegte schreef:1. Link?siger schreef:40% van de Britse moslims en 25% van de Belgische moslims zeggen dat de sharia boven de wet staat. Ook dat zijn gruwelijk hoge cijfers.
Knap dat 40% je niet verontrust.2. Als dit betrouwbare cijfers zijn: het zijn dus wel minderheden op het totaal aantal moslims.
Misschien wel, misschien niet. Waarom wachten? Een klein probleem is beter aan te pakken dan een groot, of: beter voorkomen dan genezen, of: de wet geldt voor iedereen, ook voor kleine groepen waarvan men hoopt dat ze krimpen - vooral als ze krimpen doordat er opgetreden wordt.Enerzijds zou deze proportie kunnen groeien. Maar, zoals ik al zei; het is waarschijnlijker dat in de toekomst die proportie alleen maar kleiner wordt, omdat de moslims de vruchten blijven plukken van de democratische rechtstaat, en (vanwege de behoefte om vredig samen te blijven leven met de autochtonen en een goede baan te blijven behouden) de wens om een sjaria in te voeren alleen maar kleiner gaat worden. Het grootste deel van de moslims zal, samen met hun religieuze gewoonten, met de tijd steeds verder komen te staan van de strenge(re) moslimgemeenschap waar ze oorspronkelijk vandaan komt.
Zouden ze zich georganiseerd hebben in bendes dan zijn ze in de gaten te houden. Alhoewel dat ook niet zo succesvol is als we even aan Mohammed Bouyeri denken. Die had kontakten met een extreme groep maar werd gezien als ongevaarlijke meeloper.Kitty schreef:5000 zou ik alleen alarmerend noemen indien ze met zijn vijfduizenden een radicale groepering zouden vormen. Zijn het echter 5000 radicalen verspreid over het land, is het mijns inziens een te verwaarlozen aantal op het totale aantal moslims.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand die "lelijke poepchinees" zei met de dood werd bedreigd. Zou er dan soms tóch een wezenlijk verschil kunnen zijn?Leegte schreef:Ze durven het niet omdat het in Nederland wel eens eerder duidelijk is gebleken dat liberale moslims bedreigd worden als zij zich openlijk uitspreken.
En die enge christenen komen even gemakkelijk met doodsbedreigingen als die enge islamieten dat doen?Leegte schreef:Er zijn overigens net zo goed enge christenen in ons land als enge islamieten.
Somalische toestanden gaan we echt niet gauw krijgen, siger. De islam daar is heel anders dan de islam hier. Net als de islam in Turkije, waar mensen ook gewoon politieke vrijheid genieten.siger schreef: De moderne samenleving (ik herhaal mezelf maar ik kan niet anders) is een zeldzaam en misschien kortstondig lichtpunt in een duistere geschiedenis. Ze kan even snel verdwijnen als ze gekomen is. Als we geen racistisch uitgangspunt aanvaarden moeten we erkennen dat op tien jaar tijd alles wat opgebouwd is kan ontaarden naar Somalische of Congolese standaarden.
Je kan je misschien geen Europa voorstellen waar grote delen van de steden overgeleverd zijn aan moordenaars en plunderaars, waar je enkel kan overleven door corruptie, bedelarij of stelen, waar de overheid je eigendom niet meer kan beschermen en de luvhtihavens, autowegen, ziekenhuzen en treinen niet meer kan handhaven, waar zwarte circuits opleven samen met armoede en honger, en waar haatpredikers milities vormen die uit deze chaos alles slepen wat ze kunnen, van verkrachting tot vernieling.
Wil ik best geloven, maar ik kan me er niet van onttrekken van mijn bevinding dat jij toch wel erg bang bent:siger schreef: Ik ben geen angstzaaier of haatdrager.
Maar daar zijn we het toch niet over oneens?! Gewoon een harde aanpak van de problemen die er werkelijk zijn.siger schreef:
Alles, het enige wat ik wil, is dat mensen die er van overtuigd zijn dat Europa een Sodom en Gomorra is dat beter snel verdwijnt, worden tegengehouden, vijf als het er vijf zijn, vijfduizend als het er vijfduizend zijn. Hoe gek is dat?
Naast de kwestie. Ik had het over de sinofobie-hypothese, en hoe de media zo'n tendens teweeg zou kunnen brengen. Net zoals dat nu met islamofobie gebeurt.vegan-revolution schreef:Ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand die "lelijke poepchinees" zei met de dood werd bedreigd. Zou er dan soms tóch een wezenlijk verschil kunnen zijn?Leegte schreef:Ze durven het niet omdat het in Nederland wel eens eerder duidelijk is gebleken dat liberale moslims bedreigd worden als zij zich openlijk uitspreken.
In Nederland zijn er geen christenen die met bommen gooien of doodsbedreigingen uiten (alhoewel ik hier ook niet zo zeker van ben), zoals bijvoorbeeld wel in Amerika, waar abortusklinieken regelmatig het doelwit zijn. En er is al regelmatig een abortusarts omgelegd.vegan-revolution schreef:En die enge christenen komen even gemakkelijk met doodsbedreigingen als die enge islamieten dat doen?Leegte schreef:Er zijn overigens net zo goed enge christenen in ons land als enge islamieten.