Uncle Rat:
Hirsi Ali en Abu Zayd zijn niet representatief voor de islam. Abu Zayd is misschien representatief voor de 'liberale islam', maar dat zegt niet zoveel, want die 'liberale islam' is niet representatief voor de islam. ... Het zal je blijven verbazen zolang je vasthoudt aan het idee dat er twee groepen zijn in de islam: fundamentalisten en liberalen.Zoals ik al eerder betoogd heb, zijn er drie groepen: fundamentalisten, liberalen en een enorme onbestemde middengroep. Zolang we het er niet over eens worden welke visie de juiste is blijven we langs elkaar heen discussiëren.
O, ik dacht dat we het over de drie groepen moslims of driedeling van de islam eens waren geworden:
(1) de 'zuivere' orthodoxe-shariapolitieke islam van fundamentalistische/radicale moslims of islamisten die dominant is in de grote meerderheid moslimstaten in de wereld
(2) de liberale islam van gematigde moslimhervormers en moslims
(3) de grote meerderheid moslims waarvan onduidelijk is of ze loyaal zijn aan (1) of (2) door onmondigheid en door niet-ingrijpend accepteren van de onacceptabel kwalijke praktijken waar (1) zich schuldig aan maakt.
Het meningsverschil, zo meende ik, ligt in de wezensbepaling/definitie en beoordelingen van (2) in relatie met (1) binnen de Islamitische cultuur als totaal/geheel en in de beoordeling en benaderingen van (3). Corrigeer aub waar t niet klopt.
U R: (2) = "de islam zonder islam", de liberale islam die niet representatief is voor de islam
dit klinkt als de fortuynistische socioloog B.Snel: de "hervormers" van (2) die "goedbedoeld de islam veranderen in iets wat hij eigenlijk niet is" en zo de "misvorming van de islam" veroorzaken die dus niet door (1) wordt veroorzaakt (in: Eindstrijd, 2009, 313).
NW & GW: dus de jihad & sharia-essentie van (1) is wat 'islam' eigenlijk constitueert en representeert
en essentie/wezen van (2) is de afwezigheid of het ontbreken van de jihad & sharia-essentie
dit in een negatief begrip van 'liberale islam',
net als het negatieve vrijheidsbegrip (bevrijd zijn van iets dat vrijheid wegneemt/weghoudt).
het enige in dit begrip van (2) wat relevant is, wordt zo dat wat het niet is of wat het weghoudt
een positief begrip van wat de liberale islam dan eigenlijk liberaal maakt onbreekt
consequentie: zo is (2) een misvormde/oneigenlijke/onware islam, een pseudo-/schijn-islam
waarom zou men in t islamdebat aandacht schenken aan een schijn-islam?
interesse in (2) is zo niet of nauwelijks te rechtvaardigen,
dus: negeer deze irrelevante 'islam' die essentieel geen ware/eigenlijke islam is
maar een oneigenlijke representatie van wat op islam lijkt
Ik vind dit verwarrend, begrippen die verwarring ipv duidelijkheid scheppen, en
meen dat zo aan de liberaal hervorm(en)de islam van Abu Zayd, Soroush ea onrecht wordt gedaan.
Elke relevantie van het hervormingswerk van deze liberale moslimdenkers wordt zo weggedefinieerd.
Elke interesse in (2) wordt zo een afleidingsmanoevre, om de kritische interesse voor (1) te saboteren.
Wat is het alternatieve begrippenkader van NW & GW?
(1) en (2) zijn beide constituerende delen van de islamitische cultuur als geheel in het verleden en heden
(1) = de 'zuivere' orthodoxe islam met de jihad & sharia-essentie
staat in de irrationele theologietraditie vd Charidjiten met de gesloten idjtihad-poort
door de eeuwige woorden van de «Koran» letterlijk te nemen
(2) = de islam met de essentie van open-staan-voor andere cultuurgoederen als democratie en UVMR
& vrij-zijn-om zich 'vreemd' (westers) gedachtengoed eigen te maken
staat in de rationele traditie vd Moetazilieten met de open idjtihad-poort vh persoonlijke initiatief
door de betekenis vd geschapen woorden vd «Koran» te interpreteren voor moslims in de
historische situatie van de eigen tijd
strijd/conflict (1) versus (2) constitueert de geschiedenis van de cultuur vd islam na Mohammed
strijd (1) vs (2) is waar bijvoorbeeld Abu Zayd in Egypte in 1995 in terecht kwam en als zodanig begrijpt
consequentie: (1) = zuivere/gesloten/intolerante islam, (2) = liberale/open/tolerante islam,
beide zijn vormen van islam, beide zijn representanten van islam
beide dienen in het islamdebat ter sprake te worden gebracht
geen van beide dienen in het islamdebat te worden genegeerd
islamkritici die (2) negeren worden specialisten in de 'kwade islam' van (1)
De analyse van
what de islam in de actualiteit
is is één ding,
een ander ding is
what it ought to be
Uncle Rat over een mogelijke islam binnen democratische samenlevingen in de toekomst:
Theoretisch is het mogelijk dat de islam zich transformeert tot een pacifistische religie van democratische theedrinkers. De kans dat zoiets gebeurt is echter niet groot en dat ligt niet zozeer aan de islam maar aan de manier waarop wij met de islam omgaan: veel te voorzichtig, te angstig, te nonchalant en te tolerant. De islam is misschien bereid om zich te herscheppen, maar alleen onder druk. Dat zou slechts kunnen gebeuren als er een ondubbelzinnig signaal naar de islam uitgaat: "Dit kan niet meer in de 21e eeuw. Mensenrechten-schendende regels, die in de shariawetgeving vastgelegd zijn, dienen te verdwijnen". Islam moet een vies woord worden. Zoiets als pedofilie, of dierenmishandeling, of de maffia. Iets waar een grotere meerderheid het over eens is dat het een kwalijk, afkeurenswaardig verschijnsel is. Maar zolang de Westerse wereld zich van de meest merkwaardige kronkels blijft bedienen om het onacceptabele als acceptabel te verkopen zal de islam gewoon blijven wat het is. Als er een sleutel is om de islam te pacificeren - beter gezegd: civiliseren - dan ligt die sleutel in onze handen.
Naar mijn idee wreekt zich met name met het oog op de toekomst de begripsverwarring over de eigenlijke & waarlijk jihadzuchtige islam (1) en de oneigenlijke pseudo-'islam zonder islam' (2).
De kans dat (1) ooit pacificeerbaar of civiliseerbaar wordt lijkt me uitermate klein of meer nog uitgesloten omdat deze 'zuivere' islam elke verandering door herschepping als 'vervuiling' afwijst.
De enige islam die mijns inziens in staat is tot een pacificerende/civiliserende herschepping is (2) de liberale islam die Abu Zayd, Soroush ea al bezig zijn te hervormen/herscheppen in overeenstemming met de westerse democratie en mensenrechten - wat dergelijke islamhervormende moslimintelligentia uit 'persoonlijk initiatief (idjtihad) doen, ook zonder westerse druk.
Tegen de 'verlichte' islamreformatoren, die zich er al voor inspannen om hun religie eigentijds aan te passen voor moslims die de democratie en westerse mensenrechten erkennen, hoeven Westerse islamkritici toch niet meer uit te leggen dat de sharia-weg terug naar de donkere Middeleeuwen niet meer kan?
Niet (2) deze moderniserende liberale islam van Abu Zayd ea maar de islam van (1) moet een vies woord worden voor een voor de meerderheid evident verwerpelijk/onacceptabel verschijnsel a la maffia, nazisme, ect.:
vandaar mijn grote nadruk op het scherpe / begripsverwarring-vermijdende / begrippelijke helderheid-brengende onderscheid tussen de acceptabele/tolerante vorm (2) en de onacceptabele/intolerante vorm (1) van islam.
De sleutel tot een (verdergaande) pacificatie/civilisatie van de (liberale) islam binnen westerse tolerante samenlevingen ligt zo in handen van de Westerse islamkritici (van buitenaf) zowel als (van binnenuit) in handen van de islam(1)kritische moslimintellectuelen en moslims die islam(2) representeren.
Het onderstreepte in de bovenstaande quote van Uncle Rat, met name in verband "te tolerant", is bedoeld om te wijzen op de zogenaamde
paradox van de tolerantie: een samenleving die tolerantie hooghoudt en hoog wil houden kan intolerantie niet tolereren. Wanneer een samenleving 'te tolerant' wordt - onbeperkt, grenzeloos of absoluut tolerant - en intolerantie niet bestraft, wordt de tolerantie ondergraven en uiteindelijk vernietigd. De toleranten in een tolerante samenleving dienen er voor te zorgen dat de intoleranten juridische en/of andere problemen krijgen door intolerantie buiten de wet te plaatsen en zelfs oproepen tot intolerantie als misdadig te beschouwen, om zodoende hun gewaardeerde tolerantie te behouden. Voor mensen in een tolerante samenleving is het obligaat - (Kramers:) verplicht, onverbrekelijk met iets verbonden- om in naam van tolerantie het recht op te eisen om het intolerante niet te tolereren.
Ere wie ere toekomt: deze paradox van de tolerantie heb ik niet verzonnen, maar ontdekt in Popper's «Open Society and Its Enemies» (hfdst. 5 en 24 en bijbehorende voetnoten) en hierboven in eigen woorden trachten uit te leggen.
Uncle Rat:
De noodzaak en urgentie van het rechtmatige kritiseren van fundamentalistische islam is er nooit geweest. Omdat het naast de kwestie is: de fundamentalistische islam is vanzelfsprekend fout en behoeft daarom geen (obligate) kritiek. Het is de islam die ondubbelzinnig veroordeeld moet worden.
Het is waarschijnlijk meer een verschil in woordgebruik dan in bedoeling, maar ik zou zeggen dat de benodigde op-de-kwestie-zittende activiteit van het ondubbelzinnig veroordelen van (1) de fundamentalistische islam in het publieke en politieke debat precies dat is wat mensen doen die het 'recht op religiekritiek' (denk aan Wilders' «Klare Wijn», zie citaat hierboven) opeisen om in naam van (religieuze) tolerantie de intolerante/fundamentalistische vormen van religie in alle openbaarheid te veroordelen als 'misdadig' ed (net als de maffia, pedofilie, nazisme, stalinisme, ect.). Deze op de islam(1)-kwestie zittende activiteit van de religiekritiek is noodzakelijk en urgent - in de zin waarvan Fortuyn bijvoorbeeld sprak - vanwege de dreigende opkomst van de intolerante vorm van islam in westerse multiculturele samenlevingen. De religiekritiekvermijding van het culltuurrelativisme kan zo worden uitgelegd als een teken van onbeperkte/grenzeloze tolerantie dat zelfs de intolerante islam(1) tolereert en zo de tolerante samenleving ondermijnt - zelfs voor de tolerante islam(2). Het scherpe onderscheid tussen (1) en (2) is volgens mij in overeenstemming van de paradox van tolerantie: de intolerante islam(1) kan niet worden getolereerd in een tolerante (multireligieuze) samenleving, de tolerante islam(2) die verder geciviliseerd kan worden zou moeten worden getolereerd.
(tussen haakjes: toen ik tussen al deze doodserieuze kwesties door ineens The Eagles in mijn hoofd 'Hotel California' hoorde inzetten ("On a dark desert highway..."), schoot ik in de lach. De ellelange tekst van dat liedje heb ik ooit lang geleden in mijn hoofd gestampt om in geval van kampvuur & gitaar & niemand anders om die te bespelen, iets in te kunnen zetten dat zowat iedereen kan meezingen. Het begin van een tekst herinneren is het halve werk. Eén van de mooiste dingen van dat Eagles-nr is dat het ogenschijnlijk lieflijk en onschuldig begint en de slaapplaatszoekende hoofdfiguur in eerste instantie blij is met "welcome" en "plenty of room", maar dat de tekst over het hotel steeds dreigender wordt - "you can never leave" - en hetzelfde refrein zo steeds wranger. De lach werd al snel die van een boer die kiespijn krijgt van islam(1). Maar dat dus tussen haakjes; wat niet tussen haakjes staat is mi meer de moeite van t reageren waard.)
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens